چسب آکریلیک چیست؟ + ویژگی ها و انواع


چسب آکریلیک چیست؟ + ویژگی ها و انواع

چسب آکریلیک در صنایع مختلف برای پیوند دادن اجسام و سطوح گوناگون به یکدیگر کاربرد دارد و استفاده از آن در موارد زیادی دیده می ‌شود. این چسب‌ ها قدرت چسبانندگی زیادی داشته و زمینه را برای پیوندی قوی و قدرتمند فراهم می ‌کنند. از آنجایی که چسب ‌های آکریلیک چسبندگی سریع دارند و با سرعت مناسب فرایند پیوند را به انجام می ‌رسانند، به چسب‌ های فوری نیز معروف‌اند. چسب آکریلیک اتصال اقلام مختلف به یکدیگر را مقدور کرده و می ‌توان آن را جایگزینی مناسب برای پرچ یا سایر اتصال ‌دهنده‌ ها با ساز و کارهای گوناگون دانست. این چسب‌ها بر پایه رزین شناخته شده و به طور دقیق از آکریلیک و متیل آکریلیک ساخته شده‌اند. پیشتر راهنمای خرید چسب را دنبال کردیم، در ادامه این مقاله درباره انواع چسب آکریلیک، شیوه تهیه آن‌ ها و نکات استفاده از این نوع چسب‌ ها توضیح داده و مضامینی از این دست را بررسی خواهیم کرد.

 

انواع چسب آکریلیک

چسب‌ های آکریلیک را به سبب تنوع در کاربری آن ‌ها در سه دسته چسب ‌های نواری آکریلیک، چسب‌ های مایع آکریلیک و چسب ‌های خمیری آکریلیک دسته‌ بندی کرده و به تولید می ‌رسانند. هر یک از چسب‌ های مذکور برای موارد مختلفی مورد استفاده قرار می‌ گیرند و در ساخت‌وساز کارگاهی و صنعتی جزء اقلام و مواد ضروری به حساب می‌ آیند. از چسب آکریلیک مایع در صنایعی چون نجاری و مواردی مثل تزئینات اجسام مختلف مانند لوازم خانگی استفاده می ‌شود و از نوع نواری آن برای صنایعی مثل دوخت و دوز و اتصال پارچه‌ های مختلف بهره می‌ گیرند. این چسب ‌ها نقشی اساسی برای پیوند دادن و چسباندن اجسام و اقلام داشته و پایه ایجاد تشکیلات متفاوت هستند.

پیشنهاد می کنیم برای دیدن انواع چسب بلزونا و خرید چسب بلزونا 1111 به صفحه خرید چسب بلزونا مراجعه کرده و با توجه به نیازتان محصول مناسب را انتخاب و به سبد خرید خود اضافه کنید.

 

چسب آکریلیک چگونه تولید می‌ شود؟

تولید چسب ‌های آکریلیک فرایندی پیچیده و خاص را سپری می ‌کند. در این سلسه مراتب شکل چسب‌ ها به حالت پلیمری که در آغاز کار در کاتالیزورها معلق شده است، مشابه می‌ شود و به این ترتیب الگوی اتصال چسب ایجاد شده و این خاصیت به شکل عملی به وجود می ‌آید تا بهترین شرایط برای اتصالی با کیفیت و مناسب مهیا شود.

چسب‌ های آکریلیک با سازوکاری مناسب به شکل کارآمد می ‌توانند مواد مختلف را به هم بچسبانند و این اتصالات به اندازه‌ ای قوی و غیرقابل انفصال است که چسب‌ های آکریلیک را به یکی از بهترین نمونه ‌های موجود تبدیل کرده است. ساخت و تولید چسب ‌های آکریلیک در اشکال و حالت‌ های مختلف صورت می ‌گیرد و این مواد هم برای کاربرد موقتی و هم برای استفاده دائم عرضه می ‌شوند.

کیفیت و کارایی چسب‌ های آکریلیک سبب شده است که از آن برای مصارف گوناگون و در صنایع مختلف استفاده کنند. بخش عمده استفاده از این چسب‌ های ویژه به مصارف صنعتی برمی ‌گردد و شرکت‌ ها و کارخانه‌ های مختلف استفاده از این چسب‌ ها را برای کاربردهای وسیع و موثر در دستور کار قرار می ‌دهند.

 

ویژگی ‌های چسب آکریلیک

ویژگی های چسب آکریلیک شامل موارد زیر می شود:

  • مقاومت بالا در برابر نور آفتاب و عدم شکنندگی
  • استحکام در مقابل رطوبت و آب
  • کاربرد در صنایع مختلف
  • قدرت چسبندگی بالا و قوی

تفاوت میان رزین‌ های آکریلیک و سیمان‌ های آکریلیک

منظور از چسب ‌های آکریلیک، رزین ‌های آکریلیک است نه سیمان‌ های آکریلیک! رزین‌ ها ترکیب‌ های طبیعی یا مصنوعی هستند که با چسبندگی فراوان در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می ‌گیرند و در آب حل نمی ‌شوند؛ در حالی که می‌ توان آن‌ ها را در الکل حل کرد.

رنگ رزین بین زرد و قهوه ‌ای بوده و این مواد در حالت طبیعی شفاف هستند. رزین‌ ها علاوه بر داشتن ویسکوزیته بالا خاصیت اشتعال ‌زایی زیادی نیز دارند و استفاده از آن ‌ها باید با توجه به توصیه‌ های ایمنی انجام بپذیرد. تفاوت اصلی رزین ‌های آکریلیک و سیمان‌ های آکریلیک این است که رزین ‌های آکریلیک از اسید آکریلیک ساخته شده و می ‌توان آن ‌ها را چسبی برای اتصال دادن مواد مختلف دانست اما سیمان ‌های آکریلیک با چسبندگی بالا در اثر همجوشی دو سطح با یکدیگر، به هم می ‌پیوندند.

بهترین راه برای تشخیص این دو ماده از یکدیگر این است که سیمان‌ های آکریلیک را چسبنده ‌ای برای آکریلیک ‌ها در نظر بگیریم و چسب آکریلیک را ماده ‌ای بدانیم که از با استفاده از اسید آکریلیک تشکیل شده‌ است. گرچه تشخیص این دو ماده مخصوص از یکدیگر کمی دشوار است اما این دو ماده با هم تفاوت داشته و نباید آن ‌ها را با هم اشتباه گرفت.

در ادامه حالت ‌های مختلف چسب آکریلیک را مورد بررسی قرار می ‌دهیم.

چسب آکریلیک نواری

چسب ‌های نواری آکریلیک بسته به نوع نیاز و استفاده می ‌توانند از یک یا دو طرف ماده برای چسباندن و پیوند دادن دو جسم به یکدیگر، هم به صورت موقت و هم به شکل دائم مورد استفاده قرار گیرند. چسب آکریلیک نواری در صنعت پوشاک و پیوند دادن پارچه‌ های مختلف به یکدیگر کاربرد گسترده و وسیع دارد.

چسب آکریلیک مایع

از چسب‌ های آکریلیک مایع برای فعالیت‌ های مختلف نجاری یا انجام تزئینات گوناگون استفاده می‌ شود. این چسب‌ ها را می‌ توان بعد ازتمیز کردن جسم مورد نظر، با استفاده از پارچه یا براش مخصوص مورد استفاده قرار داد تا تاثیر چسبندگی این ماده بیشتر باشد. چسب آکریلیک مایع در تماس مستقیم با جسم قرار می‌ گیرد و می ‌تواند به بهترین و قوی ‌ترین شکل سبب پیوند اجسام مختلف شود.

چسب آکریلیک خمیری

چسب ‌های آکریلیکی که در حالت خمیری تولید می ‌شوند، درون بسته ‌ای تیوب شکل قرار گرفته و با فشردن محفظه، مقدار مناسبی از آن به طور مستقیم بر روی جسمی که قصد چسباندن آن را دارید، ریخته می‌ شود و از تاثیر چسبانندگی قوی آن برای پیوند دادن اجسام مختلف در صنایع گوناگون بهره گرفته ‌می ‌شود. این چسب‌ های خمیری را می ‌توان برای امور تعمیراتی و چسباندن قطعه‌ ها و اجسام چوبی، فلزی و شیشه ‌ای به کار برد و از آنجا که چسب ‌های آکریلیک مقاومت زیادی در برابر آب و رطوبت دارند، می ‌توان از نوع خمیری آن‌ ها در صنایع و کاربردهای گوناگون استفاده نمود. توجه کنید که چنانچه چسب خمیری و چسب مایع آکریلیک را با هم برای چسباندن اجسام به کار بگیرید؛ می ‌توانید میان دو جسم اتصال و پیوند دائم به وجود آورید. پیشنهاد می کنیم برای مشاهده لیست انواع چسب درزگیر اکریلیک در فروشگاه رایمند تجارت روی لینک مشخص شده کلیک کنید.

 

چسب‌ های آکریلیک؛ موقت یا دائم؟

در صنایع، مصارف خانگی و فعالیت‌ های مختلف چسب‌ های صنعتی مثل چسب آکریلیک را برای چسباندن سطوح و اجسام گوناگون به صورت دائم و موقت به کار می ‌برند و بسته به نوع نیاز، پیوند قابل انفصال یا غیر قابل انفصال آن معین می ‌شود.

چسب‌ هایی که پیوند دائمی ایجاد می‌ کنند، انسجام و پیوستگی بیشتری میان دو یا چند جسم پدید آورده و چسبندگی آن ‌ها بیشتر است؛ این مواد با درجه ویسکوزیته بالا می ‌توانند سبب ایجاد اتصالی جدایی ناپذیر شوند.

چسب ‌های دائم به نحوی تولید شده‌ اند که می ‌توان آن ‌ها را در شرایط و موقعیت‌ های مختلف به کار برد. اما چسب ‌هایی که چسباندگی موقت دارند ساز و کاری متفاوت با چسب‌ های دائمی داشته و قابل انفصال هستند.

 

سخن پایانی

برای خرید چسب‌ های آکریلیک مارک و نام شرکت تولید کننده آن را به لحاظ اعتبار و کارایی مورد بررسی قرار دهید و از کیفیت این نوع چسب‌ ها اطمینان حاصل نمایید تا از خرید نوع فیک و تقلبی آن‌ ها جلوگیری شود.

تمامی حقوق این سایت برای شرکت رایمند تجارت محفوظ می باشد