راهنمای خرید چسب


راهنمای خرید چسب

 

چسب ماده‌ای غلیظ و چسبناک است که روی دو سطح اعمال می‌شوند تا آن‌ها را به هم بچسباند یا  اینکه در برابر فشار جداسازی مقاوم کند. اگر شما هم تمایل دارید تا با انواع چسب‌های موجود در بازار آشنا شوید، در ادامه مقاله راهنمای خرید چسب با ما همراه باشید چرا که قصد داریم انواع چسب‌ها را به طور جامع مورد بررسی قرار دهیم و نکات خرید چسب را بیان کنیم.

 

کاربرد چسب‌های مختلف

 

اگرچه معمولاً چسب‌ها برای تعمیرات یا مصارف خانگی کاربرد دارند، به طور گسترده در تولید و ساخت و ساز جهت اتصال اجزا و قطعات به یکدیگر نیز استفاده می‌شوند.

 

کاربرد چسب‌ها فراتر از اتصال است. از آن‌ها به عنوان درزگیر، برای تشکیل یک پوشش محافظ در سراسر حفره‌ها و سطوح متخلخل در مهندسی استفاده می‌شود. طبق راهنمای خرید چسب، این ماده با خشک شدن (یا سخت شدن)، اجزای ظریف را تقویت کرده و از آن‌ها در برابر هوا و مایعات محافظت می‌کند تا آسیب ناشی از زنگ‌زدگی، آلودگی‌ها و خوردگی به آن‌ها وارد نشود.

 

چسب‌ها چگونه دسته‌بندی می‌شوند؟

 

چسب‌ها امروزه به سه دسته کلی تقسیم می‌شوند. بیایید یک نگاه کلی به آن‌ها بیاندازیم:

 

چسب‌های مبتنی بر حلال

 

حلال‌ها موادی هستند که مواد دیگر را حل کرده و یک محلول مایع ایجاد می‌کنند. چسب‌های مبتنی بر حلال حاوی پلیمرهایی به شکل محلول هستند. پس از اعمال، حلال تبخیر شده و با این کار، چسب در جای خود سفت می‌شود تا یک پیوند ایجاد کند.

 

 

 

انواع چسب

 

چسب‌های پایه آب

 

طبق راهنمای خرید چسب، چسب‌های پایه آب به صورت یک محلول یا پودر خشک برای مخلوط کردن با آب در بازار موجود هستند. هنگامی که آب تبخیر می‌شود یا سطحی که چسب روی آن اعمال شده آب را جذب می‌کند، پلیمرهای محلول در آب باقی‌مانده منعقد می‌شوند.

 

چسب‌های پایه آب رایج عبارتند از:

 

  • چسب سفید

 

  • چسب لاتکس

 

  • چسب نشاسته

 

  • چسب‌های مبتنی بر پلیمر

 

 

چسب پلیمری

 

چسب پلیمری که به چسب امولسیونی نیز معروف است، به طور معمول دارای رنگ سفید شیری بوده و از پلیمرهای پیونددهنده قوی مانند پلی وینیل استات (PVA) ساخته می‌شود. چسب‌های مبتنی بر پلیمر به گرما حساس هستند، در دماهای خاصی ذوب می‌شوند و پس از سرد شدن دوباره می‌چسبند. آن‌ها برای استفاده در هنگام چسباندن چوب ایده‌آل هستند.

 

بررسی انواع چسب‌ها

 

انواع مختلفی از چسب در دسترس است، از برندهای آشنا گرفته تا محصولات بسیار تخصصی برای استفاده در روند تولید و صنایع مختلف. در ادامه انواع چسب‌ها که هر کدام کاربردهای مختلفی دارند را معرفی خواهیم کرد:

 

چسب حرارتی

 

چسب حرارتی در قالب یک لوله پلاستیک جامد عرضه می‌شود. سپس این لوله‌ها را در یک تفنگ چسب حرارتی قرار می‌دهند که سطح بالایی از حرارت را به آن‌ها اعمال کرده و آن‌ها را ذوب می‌کند. این چسب در انواع کاربردهای مهندسی با کمک تفنگ‌های چسب حرارتی استاندارد، استفاده می‌شود.

 

چسب سیانواکریلات

 

این چسب فوق‌العاده، تنها در ۳۰ ثانیه یک پیوند قوی و دائمی ایجاد می‌کند. خاصیت رطوبت‌سنجی دارد، بنابراین در برابر آب مقاوم نیست؛ با این حال به شرط استفاده از درجه صحیح و طراحی مناسب اتصال، مشکل‌ساز نخواهد بود. طبق راهنمای خرید چسب، سیانواکریلات به دلیل استحکام آن به طور گسترده در مهندسی و تولید استفاده می‌شود. پیوندهای ایجادشده توسط این چسب به خوبی در برابر فشار مقاومت می‌کنند.

 

 

 

انتخاب چسب

 

چسب پلی وینیل استات

 

پلی وینیل استات (PVA) یک چسب ترموپلاستیک (حساس به حرارت) پرکاربرد است که با نام‌های چسب سفید، چسب صنایع دستی یا چسب چوب نیز شناخته می‌شود. این چسب معمولاً در برابر آب مقاوم است اما انواع کاملاً ضد آب آن نیز برای استفاده در فضای باز (نوع II) موجود هستند. PVA یک چسب همه کاره و چند منظوره است که می‌تواند به عنوان درزگیر برای گچ‌کاری و رنگ‌آمیزی نیز استفاده شود.

 

چسب اپوکسی

 

چسب اپوکسی از مشتقات نفت است. این چسب، یک پیوند قوی ایجاد می‌کند و در برابر رطوبت، مواد شیمیایی و خوردگی مقاوم است و برای درزگیری نیز استفاده می‌شود. این چسب همچنین رسانای خوبی است که آن را به انتخابی ایده‌آل برای قطعات الکتریکی و برد مدار تبدیل می‌کند. طبق راهنمای خرید چسب، اپوکسی‌ها یکی از معدود انواع چسب‌هایی هستند که می‌توان برای فلز و شیشه از آن‌ها استفاده کرد.

 

چسب اکریلیک

 

چسب‌های اکریلیک، چسب‌های همه کاره‌ای هستند که می‌توانند روی طیف وسیعی از مواد از جمله اکریلیک، گچ، چوب و سنگ استفاده شوند. چسب‌های اکریلیک در برابر قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش (UV) مقاوم هستند که این امر، آن‌ها را به انتخاب خوبی برای استفاده در فضای باز تبدیل می‌کند. یکی از مهم‌ترین نکات خرید چسب اکریلیک این است که همیشه باید از تجهیزات محافظ شخصی از جمله دستکش و ماسک صورت استفاده کرده و از تهویه مناسب اطمینان حاصل کنید.

 

چسب سیلیکونی

 

چسب‌های سیلیکونی یکی دیگر از چسب‌های قوی و همه‌کاره هستند که نه تنها برای چسبندگی عمومی بلکه به طور گسترده در صنعت استفاده می‌شوند. چسب سیلیکونی به طور خاص در بخش‌های الکترونیک، مهندسی خودرو، ساخت و ساز و هوانوردی کاربرد دارد.

 

چسب پلی اورتان

 

چسب پلی اورتان برای پلاستیک، فوم، چوب، فلز و سنگ استفاده می‌شود. طبق راهنمای انتخاب چسب، این یک گزینه ایده‌آل برای چوب است و می‌تواند در داخل و خارج از خانه استفاده شود. پلی اورتان یک چسب با استحکام بالا است که به دلیل خاصیت ارتجاعی، غیرسمی بودن و این واقعیت که چسبندگی خود را در طول زمان حفظ می‌کند، مورد توجه قرار می‌گیرد.

 

چسب‌ها چگونه کار می‌کنند؟

 

از لحاظ شیمیایی، بیشتر چسب‌ها حاوی پلیمر هستند. پلیمرها زنجیره‌های مولکولی بزرگی هستند که به راحتی به یکدیگر و سایر مواد متصل می‌شوند. در طول فرآیند تولید به اکثر چسب‌ها آب اضافه می‌کنند تا از سفت شدن فوری آن‌ها جلوگیری شود. وقتی چسب در معرض هوا قرار گیرد، آب شروع به تبخیر می‌کند و پلیمرهایی را باقی می‌گذارد که آماده چسبیدن به اشیا هستند.

 

 

 

چسب‌ها چگونه کار می‌کنند؟

 

چگونه مانند حرفه‌ای‌ها از چسب استفاده کنیم؟

 

کلید کارکرد چسب انتخابی شما در مطالعه دقیق دستورالعمل‌های سازنده نهفته است. همه چسب‌ها خواص منحصر به فرد خود را دارند که بخشی از آن‌ها را در این راهنمای انتخاب چسب مطالعه کردیم، اما این خواص و کارکردها به صورت دقیق در دستورالعمل آمده‌اند. در اینجا خلاصه‌ای از نکات و دستورالعمل‌های اضافی که هنگام کار با چسب باید رعایت کنید را آورده‌ایم:

 

  • انتخاب چسب مناسب

 

همانطور که گفتیم، هر چسبی دارای کارکرد منحصر به فردی است. این فکر را نکنید که از هر چسبی می‌توانید برای هر کاری استفاده کنید.

 

  • کیفیت سطوحی که به هم می‌چسبند

 

یکنواختی و کیفیت کلی هر دو سطح بهم چسبیده، بسیار مهم است. در صورت لزوم، قبل از چسباندن سطح مواد، ترمیم یا صیقل دادن سطح مواد را در نظر بگیرید.

 

  • توجه به رنگ چسب

 

فراموش نکنید که برخی از چسب‌ها پس از خشک شدن رنگ کاملاً متفاوتی پیدا می‌کنند. اگر دیده نشدن چسب اولویت شماست، چسبی را انتخاب کنید که پس از خشک شدن تا حد امکان بی‌رنگ باشد.

 

  • رعایت نکات ایمنی

 

بیشتر چسب‌ها پتانسیل خطرناک یا حتی سمی بودن را دارند، بنابراین باید با احتیاط کار کرد. اگر چسبی دارای خواص بسیار خطرناک است یا بخار سمی از خود ساطع می‌کند، باید با تجهیزات مناسب از آن استفاده شود.

 

سخن پایانی

 

در این راهنمای خرید چسب سعی کردیم انواع چسب را معرفی کرده و نکاتی که باید در نظر بگیرید را بیان کنیم. شما می‌توانید برای خرید انواع چسب به صورت آنلاین و از طریق سایت‌های معتبر اقدام کرده و با رعایت نکات گفته‌شده در این مقاله، به استفاده از آن‌ها بپردازید.

 

تمامی حقوق این سایت برای شرکت رایمند تجارت محفوظ می باشد