حلال اسپری فوم چیست؟


حلال اسپری فوم چیست؟

اسپری فوم یکی از انواع اسپری‌های بسیار پرمصرف است که به واسطه خواص شیمیایی و فیزیکی خاص خود کاربرد بالایی در درزگیری و یا اتصال اجسام دارد. بسیار پیش آمده که افراد هنگام کار با این اسپری دچار آلودگی در لباس یا دست و پوست خود شوند. به همین منظور در این محتوا قصد داریم تا حلال اسپری فوم از روی دست را به شما معرفی کنیم.

اسپری‌های فوم‌ دارای قدرت چسبندگی بسیار بالایی هستند که پس از خشک شدن، سطحی بسیار مقاوم و عایق ایجاد ‌می‌کنند. پاک کردن این فوم از روی سطوح، لباس، دست و ... به سختی انجام می‌شود، به همین منظور برای سهولت این کار از حلال فوم استفاده ‌می‌کنند. این حلال قابلیت حل و نرم کردن فوم خشک شده را دارد. هر چه در زمان کوتاه‌تری پس از آلودگی، از حلال فوق استفاده شود، تأثیر آن بهتر است.

 

 

فوم پلی اورتان چیست و چه کاربردهایی دارد؟

این فوم از مواد و متریال پلیمری ساخته شده و دارای انواع مدل‌های نرم، نیمه نرم و سخت است. از اسپری فوم به منظور عایق بندی استفاده ‌می‌شود و بر روی سقف، دیوار، کف، پنجره و دیگر موارد قابل استفاده است. این فوم دارای انواع و شکل‌های مختلف بوده که در مدل تفنگی، پاششی و ... در بازار موجود هستند.

اسپری فوق دارای دو جز گازی و فوم حجیم است که این دو پس از پخش، در درز و شکاف و سطح مورد نظر با هم ترکیب شده و منبسط و سفت می‌شوند. مواد شیمیایی به کار رفته در اسپری‌ها متفاوت هستند، در نتیجه عملکرد متفاوتی نیز از خود نشان می‌دهند.

 

فوم پلی اورتان چیست و چه کاربردهایی دارد؟

 

اسپری فوم چه ویژگی‌هایی دارد؟

این محصول دارای ویژگی‌های بسیار مثبت و منحصربه‌فردی است که به واسطه همین ویژگی‌ها کاربرد گسترده و تقاضای بالا برای خرید دارد. از جمله ویژگی‌های این اسپری می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • وزن پایین
  • مقاومت بالا در مقابل تغییرات شدید آب و هوایی
  • مقاومت در مقابل تغییر دما
  • مقاومت در مقابل آب و رطوبت
  • ضد قارچ و باکتری
  • قابلیت استفاده آسان
  • چسبندگی بالا
  • و...

 

هنگام کار با فوم به چه نکاتی باید توجه کرد؟

یکی از مهم‌ترین نکات هنگام کار با این محصول، پوشش کامل است. از آن‌ جایی که فوم در محیط پخش می‌شود، فرد انجام دهنده باید لباس و کاور مناسب برای این کار را بپوشد. این کاور شامل پوشاندن سطح لباس، استفاده از دستکش، عینک، ماسک و... است. در صورت عدم رعایت این نکته احتمال پاشیدن فوم بر روی پوست دست، صورت، لباس و ... وجود دارد که در این صورت پاک کردن آن از سطح مورد نظر کار دشواری است. برای این منظور به مواد و محصولات خاصی جهت حل کردن و پاک کردن اسپری فوم نیاز داریم. یکی از این موارد، حلال اسپری فوم از روی دست است که در ادامه بیشتر به آن ‌می‌پردازیم.

 

هنگام کار با فوم به چه نکاتی باید توجه کرد؟

 

پاک کردن اسپری فوم پلی اورتان از روی دست و صورت یا بدن

به‌طورکلی، فوم‌های پلی‌اورتان برای کارهای مختلف ساختمانی و تعمیرات استفاده می‌شوند؛ که ازجمله این کاربردها می‌توان به: آب‌بندی شکاف‌ها، پر کردن دهانه پنجره‌ها و درها، چسباندن عناصر ساختمانی سازه‌ها، محصولات خانگی و... اشاره کرد.

اسپری فوم پلی­ اورتان مانند هر محصول شیمیایی، با همه کارایی مثبت خود، دارای معایبی نیز می باشد که با رعایت یک سری نکات کلیدی، اثرات مخرب آن کاهش پیدا می­‌کند. برای اینکه بدانیم چگونه اسپری فوم را از روی دست پاک کنیم چند نکته را باهم بررسی می­‌کنیم:

 

  • به دلیل شیمیایی بودن، برای استفاده از چسب فوم، خود را با ماسک و دستکش ایمن کنید.
  • در صورت امکان از لباس مخصوص استفاده کنید، زیرا سطوح آغشته به چسب به‌سختی پاک‌ سازی می­‌شوند.

 

پاک کردن اسپری فوم پلی اورتان از روی دست و صورت یا بدن

 

  • مراقب تماس این چسب با مواد خوراکی باشید.
  • ترجیحا چسب فوم را پس از خشک شدن رنگ بزنید.
  • قبل از مصرف، اسپری را یک تا دو روز در دمای اتاق نگه‌ دارید.

 

به‌ طورکلی، هنگامی‌ که از محصولی با جنس مایع، نیمه جامد و یا چسبناک استفاده می­‌کنید، احتمال پاشیده شدن آن روی سطوح، اعضای بدن و خصوصا دست‌ها امری اجتناب‌ناپذیر است. قطعا سوالی در ذهنتان مطرح‌شده که در صورت آغشته شدن اسپری فوم به دست‌ها یا بدن، چگونه اسپری فوم را از روی دست پاک کنیم؟ نگران نباشید، قطعا برای این مشکل حلال مناسبی وجود دارد.

برای پاك كردن اسپری فوم از دست، محصولی به نام فوم پاک‌کن پلی‌اورتان به بازار عرضه‌شده که به‌عنوان یک حلال قوی برای اسپری فوم پلی­ اورتان شناخته می‌­شود؛ اما زمانی می‌­توان نتیجه بهتری از این فوم پاک‌کن‌ها گرفت که چسب ریخته شده روی سطح دست یا بدن، کاملا خشک نشده باشد، زیرا به‌طور میانگین فقط 6 الی 15 دقیقه برای خشک شدن این چسب زمان لازم است. پس در صورت بروز این مشکل هرچه سریع‌­تر از این نوع حلال اسپری فوم از روی دست استفاده کنید.

 

پاک کردن اسپری فوم پلی اورتان از روی لباس

بعد از بررسی حلال اسپری فوم از روی دست و همچنین پاسخ به پرسش چگونه اسپری فوم را از روی دست پاک کنیم، به سراغ بررسی نحوه پاك كردن چسب فوم از روي لباس می‌رویم. نکته جالب اینکه فوم پاک‌کن‌های پلی‌اورتان اینجا هم به کمک شما خواهند آمد، زیرا از این محصولات نه‌تنها به‌عنوان حلال اسپری فوم از روی دست، بلکه به‌عنوان پاک‌کننده فوم خشک نشده از روی لباس و کفش نیز استفاده می‌شود.

فوم پاک‌ کن‌های پلی‌اورتان کاربردهای مهم دیگری از جمله، لایه روبی درون لوله‌ها و نازل تزریق اسپری­‌های فوم پلی اورتان، پاک کردن شلنگ در هنگام مصرف اسپری فوم شلنگی، استفاده به‌عنوان حلال قوی برای اسپری فوم گان­خور و چسب­‌های پلی اورتان و ... دارند.

 

پاک کردن اسپری فوم پلی اورتان از روی سطوح مختلف

گاهی اوقات پس از ریختن اسپری فوم پلی­ اورتان روی سطوح مختلف، نمی­‌توان آن را به‌راحتی و با مواد معمولی نظیر حلال­‌های نفتی، تینر، الکل و... تمیز کرد، پس‌نیاز به یک پاک‌کننده قوی‌تر برای کمک به پاک‌سازی سطح مورد نظر را داریم. برای رفع این مشکل نوع دیگری از حلال‌های فوم پلی اورتان با خاصیت پاک‌کنندگی بسیار قوی جهت پاک‌سازی سطوح آغشته به چسب فوم پلی اورتان نیز وجود دارد که به‌صورت اسپری مایع به بازار عرضه می­‌شود، اما به‌ هیچ‌ عنوان نمی‌توان از این محصول به‌عنوان حلال اسپری فوم از روی دست یا سطح بدن استفاده کرد.

انواع اسپری‌های حلال فوم پلی اورتان زمانی اثربخشی بهتری از خود برجای می­­گذارد که چسب فوم به­ طور کامل خشک نشده باشد. درواقع هرچه سرعت استفاده از این محصول بیشتر باشد، قطعا کارایی بهتری و درنتیجه جداسازی فوم راحت‌تر خواهد بود. علاوه‌بر این اگر می‌خواهید با دلیل استفاده از اسپری فوم پلی اورتان ضدحریق B1 آشنا شوید، برای مطالعه روی لینک درج شده کلیک کنید.

 

 

حلال اسپری فوم از روی دست

در قسمت قبل از اهمیت پوشیدن لباس کار مناسب و دستکش هنگام کار با این اسپری فوم صحبت کردیم، در این قسمت می خواهیم درمورد نحوه پاك كردن اسپری فوم از دست بپردازیم. برای این کار نیاز به حلال مخصوص جهت تمیز کردن داریم.

از آنجایی که اسپری فوم به واسطه مواد شیمیایی خاصی که در آن به کار رفته در زمان کوتاهی سفت و محکم ‌می‌شود، پاک کردن آن از سطح مورد نظر مانند دست، کار دشواری است. پس اولین نکته برای پاک کردن آن سرعت عمل است. سعی کنید پیش از آنکه این اسپری به حالت کاملا خشک و سفت درآید، آن را از روی سطح دست و یا سطح مورد نظر پاک کنید. با برداشتن ماده فوم و استفاده آنی از حلال اسپری فوم از روی دست، ‌می‌توان این آلودگی را پاک کرد.

حلال اسپری به طور تخصصی برای پاک کردن این اسپری فوم از روی دست ساخته شده و ترکیبات آن متناسب با پوست بدن انسان هستند، در نتیجه آسیب شیمیایی زیادی به پوست وارد نمی‌کند.

 

حلال اسپری فوم از روی دست

 

بهترین زمان برای پاک کردن اسپری فوم از دست

هنگا‌می‌ که این اسپری فوم بر روی دست یا پوست بدن شما پاشیده شد، اولین قدم پاک کردن و برداشتن سریع آن از سطح مورد نظر است، پس بهترین زمان در همان لحظه آلودگی است. در این لحظه استفاده از حلال فوم درزگیر می‌تواند در پاک کردن بهتر کمک کننده باشد. این حلال‌ها به شکلی ساخته شده‌اند که استفاده از آن بسیار راحت است. با ریختن حلال چسب فوم روی دست، در عرض چند دقیقه شاهد پاکسازی با کیفیت آن خواهید بود. البته مدل دیگری از آن نیز در بازار موجود است که همچون لاک آرایشی است و به کمک یک پنبه و با کشیدن بر روی سطح دست، آلودگی مورد نظر از روی آن برطرف می‌کند.

 

 

روش‌های سنتی برای پاکسازی اسپری فوم از روی دست

روش‌های سنتی نیز برای پاك كردن فوم از روي دست وجود دارد. یکی از این روش‌ها استفاده از روغن نباتی گرم است. به این صورت که روغن نباتی را تا حدود ۳۰ درجه حرارت دهید و پس از آن در منطقه مورد نظر بمالید. با مالش دادن دست با روغن نباتی، این اسپری فوم حل شده و تا حدی نرم و آلودگی آن پاک می‌شود، در ادامه با شستشو با آب گرم و استفاده از شوینده‌های قوی‌تر نظیر صابون، مایع ظرفشویی و... ‌می‌توان فرایند پاکسازی را بهتر انجام داد.

روش دیگر برای پاک کردن اسپری فوم از سطح دست، استفاده از مواد روغنی نظیر بنزین، نفت، دیزل و ... است. این مواد بر پایه چربی هستند و می‌توانند فوم خشک شده را در خود حل کنند. در ادامه با شستشوی دست‌ها، پاکسازی به طور کامل‌تری انجام ‌می‌شود.

از دیگر روش‌ها برای پاک کردن فوم از دست استفاده از نمک یا ماسه است که ‌می‌تواند یک راه حل مناسب برای پاک کردن باشد. با مالش نمک خیس شده بر روی سطح پوست دست ‌می‌توان آلودگی را از آن پاک کرد.

 

روش‌های سنتی برای پاکسازی اسپری فوم از روی دست

 

جمع بندی

 

یکی از انواع محصولات پرکاربرد هم در فعالیت‌های صنعتی و هم در فعالیت‌های خانگی، اسپری فوم است، اما هنگام کار با این اسپری ممکن است سطح لباس، پوست دست و ... دچار آلودگی شود. در این مرحله به حلال‌های خاص برای پاک کردن آن نیاز داریم.

این محصول سرعت بالایی در خشک شدن دارد و همچنین پس از خشک شدن استحکام و مقاومت بالایی از خود نشان ‌می‌دهد، در نتیجه پاک کردن آن کار دشواری است و بهتر است در همان لحظه و پیش از خشک شدن برای پاکسازی اقدام شود. در این صورت با برداشتن فوم از روی دست و در ادامه استفاده از حلال اسپری فوم از روی دست، می‌توان سطح مورد نظر را به طور کامل پاک کرد. این حلال‌ها به دلیل متریال و مواد شیمیایی خاصی که در خود دارند قابلیت حل کردن فوم را پیدا ‌می‌کنند، همچنین دارای مواد نرم کننده و سازگار با پوست دست هستند که آسیبی برای بدن ایجاد نمی‌کند.

 

سوالات متداول

 

1- اسپری فوم چیست؟

این اسپری یکی از محصولات بسیار کاربردی در صنایع مختلف است که از آن برای درزگیری و چسباندن اجسام استفاده ‌می‌کنند.

 

 

2- حلال اسپری فوم از روی دست چیست؟

در هنگام استفاده از این اسپری احتمال آلودگی سطح دست وجود دارد، به همین منظور نیاز است تا از حلال‌های خاص برای پاک کردن استفاده کرد.

 

 

3- چگونه اسپری فوم را از دست پاک کنیم؟

روش‌های مختلفی برای این امر وجود دارد. یک راه استفاده از حلال اسپری فوم است که به واسطه آن ‌می‌توان آلودگی را از سطح پوست پاک کرد. روش‌های سنتی دیگری نظیر استفاده از روغن، نفت، بنزین، شن و ماسه و ... وجود دارد.

تمامی حقوق این سایت برای شرکت رایمند تجارت محفوظ می باشد