انواع راهکار برای پاک کردن چسب پلی اورتان


انواع راهکار برای پاک کردن چسب پلی اورتان

 

تجربه ناخوشایند ریختن چسب روی دست، لباس، فرش یا هر سطح دیگری که نباید به چسب آغشته شود، حداقل یک بار برای همه ما اتفاق افتاده است. چسب پلی اورتان نیز از این قاعده مستثنی نبوده و هنگام استفاده از آن، هر لحظه ممکن است از روی حواس‌پرتی یا به دلیل فشار بیش از حد، دست یا لباسمان را به چسب آغشته کنیم. اگر این اتفاق برایتان افتاده است نگران نباشید؛ چون در این مقاله راهکارهای مناسبی برای پاک کردن چسب پلی اورتان پیدا خواهید کرد. پیش از اینکه دریابیم حلال چسب پلی اورتان چیست، بهتر است با خود این چسب نیز کمی آشنایی پیدا کنیم.

 

چسب‌های پلی اورتان که به عنوان چسب‌های PU نیز شناخته می‌شوند، چسب‌هایی هستند که برای سازه‌های با استحکام بالاتر استفاده می‌شوند و می‌توانند هم به عنوان چسب‌های غیرکشسان و هم به عنوان چسب‌های الاستیک دائمی مورد استفاده قرار گیرند. پایه و اساس تولید آن‌ها پلیمر است، اما اغلب حاوی اجزای دیگری مانند مواد افزودنی مختلف نیز هستند. در ادامه با ما همراه باشید تا روش‌های پاک کردن این چسب را معرفی کنیم.

 

نحوه پاک کردن چسب پلی اورتان از پارچه و فرش

 

چسب پلی اورتان ماده‌ای قوی، مقاوم و ضد آب است و می‌تواند طیف گسترده‌ای از مواد را به هم بچسباند. به دلیل ماهیت کششی چسب پلی اورتان، برای حل کردن آن به یک حلال آلی مانند الکل دناتوره شده یا استون نیاز دارید. استفاده از گرما نیز می‌تواند موثر باشد.

 

مرحله ۱: فوراً اقدام کنید

 

اگر دست یا لباستان به چسب پلی اورتان آغشته شد فوراً اقدام کنید زیرا پس از خشک شدن، حل کردن آن تقریبا غیرممکن خواهد بود. هیچ ماده‌ای نمی‌تواند چسب پلی اورتان خشک‌شده را نرم کند.

 

 

پاک کردن چسب پلی اورتان

 

مرحله ۲: چسب خشک نشده را پاک کنید

 

از دستمال کاغذی یا پارچه برای پاک کردن چسب خشک‌نشده یا کمی مرطوب که به راحتی جدا می‌شود، استفاده کنید. حتما دستتان را با دستکش بپوشانید تا به چسب آغشته نشود.

 

 

پا کردن درزگیر پلی یورتان

 

مرحله ۳: چسب پلی اورتان را با الکل دناتوره شده حل کنید

 

اگر تاکنون نمی‌دانستید حلال چسب پلی اورتان چیست، اکنون پاسخ خود را پیدا کرده‌اید. برای حل کردن چسب پلی اورتان باقی‌مانده، یک گوش پاک‌کن بردارید و آن را در الکل دناتوره فرو کنید. با استفاده از آن، الکل را روی چسب بمالید (به شکلی که سطوح مجاور لکه‌دار نشوند). اگر الکل دناتوره شده را پیدا نکردید، می‌توانید از استون که معمولا در پاک‌کننده‌های لاک ناخن وجود دارد استفاده کنید یا از پاک‌کننده‌های صنعتی کمک بگیرید. اگر هیچ کدام از این‌ها را ندارید، از آب گرم و صابون استفاده کنید.

 

 

حلال چسب پلی یورتان

 

مرحله ۴: چسب حل‌شده را پاک کنید

 

اگر چسب روی لباس یا فرش ریخته است، توصیه می‌شود قبل از جدا کردن چسب، چند ساعت آن را در پاک کننده چسب پلی اورتان مانند الکل خیس دهید. می‌توانید از یک چاقو یا کاردک برای خراش دادن آن و تکه پارچه برای تمیز کردن تکه‌های باقی‌مانده استفاده کنید.

 

 

پاک کننده چسب پلی اورتان

 

در صورت سفت شدن چسب چه باید کرد؟

 

همانطور که قبلا ذکر شد، پس از سفت شدن چسب، حذف آن تقریباً غیرممکن خواهد بود. بنابراین هنگامی که چسب سفت شد، باید به اقدامات مکانیکی متوسل شوید. با استفاده از چاقو یا کاردک تا حد ممکن چسب را از بین ببرید. چسب پلی اورتان باقی‌مانده را می‌توان سمباده زد یا بُرید. ممکن است در این مورد نیاز به کمک یک فرد متخصص داشته باشید.

 

بهترین حلال‌ها برای پاک کردن چسب پلی اورتان از روی پوست

 

 

اکنون که می‌دانیم حلال چسب پلی اورتان چیست، می‌توانیم به نحوه پاک کردن آن از روی پوست بپردازیم. در حالی که اسپریت معدنی بهترین حلال برای پاک کردن چسب پلی اورتان از دستان شماست، تعدادی حلال‌های خانگی وجود دارند که می‌توانند به کمک شما بیایند. در ادامه انواع پاک کننده چسب پلی اورتان را معرفی می‌کنیم:

 

 

  • روغن نباتی، روغن بچه یا کره بادام زمینی یک جایگزین عالی برای اسپریت معدنی در هنگام پاک کردن پلی اورتان از روی پوست است. با استفاده از این مواد، در معرض مواد شیمیایی نیز قرار نمی‌گیرید.

 

  • همچنین می‌توانید به سراغ تینر رنگ بروید. این محصول در هنگام پاک کردن پلی اورتان از دستان شما به همان سرعت الکل عمل می‌کند. با این حال، می‌تواند باعث خشکی شود. بنابراین آن را سریع از روی پوست خود بشویید و ناحیه را مرطوب کنید.

 

  • الکل نیز یک حلال عالی برای چسب پلی اورتان است. الکل دناتوره یا الکل ایزوپروپیل می‌تواند به شما کمک کند پلی اورتان را از روی دست خود پاک کنید. اما به یاد داشته باشید که باید در یک اتاق با تهویه مناسب این محصول را مورد استفاده قرار دهید.

 

  • استون همچنین در شکستن پیوندهای پلی اورتان روی دستان شما موثر خواهد بود. همانطور که گفته شد، این محصول عمدتاً در پاک‌کننده لاک ناخن موجود است.

 

  • سرکه سفید همچنین به حل شدن پلی اورتان برای پاک کردن آسان کمک می‌کند.

 

  • همچنین می‌توانید پاک‌کننده‌های بدون آب یا پاک‌کننده‌های دستی مانند پرتقال را انتخاب کنید تا قطرات پلی‌اورتان را در حالی که هنوز خیس هستند از بین ببرید.

 

نحوه پاک کردن چسب پلی اورتان از روی پوست

 

  • بهترین راه برای استفاده از حلال چسب پلی اورتان چیست؟ برای پاک کردن چسب پلی اورتان از روی پوست، یک گلوله پنبه را به استون (یا هرکدام از مواد ذکرشده در بالا) آغشته کنید و روی چسب بمالید. چند دقیقه به چسب زمان دهید تا نرم شود و سپس آن را پاک کنید.

 

  • اگر همچنان دستتان به چسب آغشته است، قبل از شستن آن را برای مدت بیشتری در الکل یا استون خیس دهید. سپس از صابون یا سنگ پا برای پاک کردن چسب از روی دستان خود استفاده کنید. پس از استفاده از محصولات ذکر شده در بالا، دست‌های خود را با آب گرم و صابون مایع بشویید. سپس آن‌ها را با یک پارچه نرم خشک کنید. دریابید که آیا اکنون دستان شما از پلی اورتان عاری هستند یا خیر.

 

  • هنگامی که مطمئن شدید دیگر پلی اورتان روی دست شما وجود ندارد، از لوسیون دست برای مرطوب کردن آن استفاده کنید. این مرحله ضروری است زیرا شستشوی زیاد می‌تواند رطوبت را از پوست شما بگیرد. در پایان برای کسب اطلاعات جامع برای پاک کردن چسب از روی پوست می‌توانید مقاله «نحوه پاک کردن چسب از روی پوست» را مطالعه کنید.

 

به یاد داشته باشید: پیشگیری بهتر از درمان است!

 

هنگام استفاده از چسب‌های قوی مانند چسب پلی اورتان، برای جلوگیری از تماس با پوست دستکش بپوشید. چسب پلی اورتان به دو صورت موجود است. یکی نیاز به تفنگ گرمایشی دارد و دیگری به راحتی به شکل تیوب در دسترس است. در استفاده از نوع دوم، مراقبت ویژه به عمل آورید. در صورت عدم استفاده، درپوش تیوب را ببندید تا از ریختن آن جلوگیری شود. هنگام استفاده از تفنگ گرمایشی، آن را از بدنه دور نگه دارید زیرا چسب حرارت دیده می‌تواند به شدت بسوزد.

 

سوالات متداول

آیا استون پلی اورتان را پاک می‌کند؟

بله، استون می‌تواند به خوبی پلی اورتان را از دست‌ها و سطوح چوبی پاک کند.

 

بهترین حلال چسب پلی اورتان چیست؟

بهترین حلال برای پاک کردن چسب پلی اورتان، الکل دناتوره یا الکل ایزوپروپیل است.

 

سخن پایانی

 

بهترین راه برای جلوگیری از بروز دردسرهای اضافی، پیشگیری از آغشته شدن دست یا لباس به چسب پلی اورتان است. با این حال، دانستن اینکه حلال چسب پلی اورتان چیست و آشنایی با نحوه پاک کردن آن، شما را قادر می‌سازد تا در صورت ریختن چسب روی هر سطحی، با آن مقابله کنید.

پاک کردن پلی اورتان اغلب به معنای استفاده از حلال‌های شیمیایی برای دستیابی به نتایج سریع و قابل اعتماد است اما اگر هیچکدام از آن‌ها را در خانه ندارید، حلال‌های خانگی نیز می‌توانند مفید واقع شوند.

تمامی حقوق این سایت برای شرکت رایمند تجارت محفوظ می باشد