تفاوت چسب سیلیکون و پلی یورتان


تفاوت چسب سیلیکون و پلی یورتان

در زندگی روزمره هرکدام از ما شاید بارها و بارها پیش‌آمده که برای اتصال دو قطعه و یا پوشش فضای خواص نیاز به استفاده از چسب داشته باشیم. در تعریف کلی از چسب می‌توان گفت چسب‌ها، موادی چسبنده برای اتصال انواع اشیاء یا مواد به یکدیگر هستند. امروزه با کمک علم شیمی انواع چسب‌ها در شکل‌ها، کاربردها و اندازه‌های متفاوت ساخته‌شده‌اند. ما در این مقاله قصد داریم که با صرف‌ نظر از شرح تمام چسب‌ها تنها به تفاوت چسب سیلیکون و چسب پلی اورتان بپردازیم.

 

چسب سیلیکون چیست

 

چسب سیلیکون ازجمله چسب‌های پرکاربرد در زمینه‌های صنعتی و خانگی است که برای اتصال سطوح مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. جنس چسب‌های سیلیکونی نرم و انعطاف‌پذیر است و از مقاومت خوبی برخوردار هستند. از چسب‌های سیلیکونی معمولا برای پوشش شکاف‌ها و درزگیری حمام و سرویس بهداشتی استفاده می‌شود.

 

چسب سیلیکون چیست

 

 به‌طورکلی چسب‌های سیلیکون، ماده‌ای ژله‌ ‌مانند که بر اساس فناوری و فرمولاسیون خاص و با انعطاف‌پذیری و مقاومت مطلوب ساخته‌شده‌اند. این چسب‌ها بعد از خشک شدن از خاصیت ارتجاعی و پایداری مناسبی حتی در دماهای بسیار بالا و پایین، مواد شیمیایی و همچنین از مقاومت به رطوبت هوا نیز برخوردار هستند. همین ویژگی‌ها سبب شد تا کاربردهای فراوانی در صنایع برق، الکترونیک، خودرو، هوافضا و ساختمان و شرایط فیزیکی مختلف داشته باشند. برای آشنایی با تفاوت چسب سیلیکون و پلی یورتان در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

 

چسب سیلیکون چه خصوصیات و مزایایی دارد؟

 

چسب‌های سیلیکونی کاربردهای فراوانی دارند و درواقع درهمه زمینه‌ها می‌توان از آن‌ها انتظار داشت. در ادامه این مطلب از رایمند تجارت به بررسی برخی از مهم‌ترین کاربردها و موارد استفاده از چسب سیلیکونی می‌پردازیم:

چسب‌های سیلیکونی به دلیل مقاومت بالا در برابر حرارت، رطوبت و مواد شیمیایی مختلف کاربردهای مختلفی دارند. به‌عنوان‌مثال از چسب‌های سیلیکونی همه‌کاره یا همان چسب آکواریوم برای درزگیری کاشی، سرامیک و حتی درب و پنجره و در تمام قسمت‌های ساختمان استفاده می‌شود. ازجمله کاربردهای می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

 

  • درزگیری و تعمیرات منزل مانند درزگیری ترک‌ کاشی‌ها، عایق‌کاری اطراف ظرف‌شویی، چسباندن سطوحی مانند پلاستیک، فلز و شیشه 
  • عایق‌بندی آکواریوم‌ها
  • عایق‌بندی پنجره‌ها

 

 

ویژگی‌ها و کاربردها با موارد استفاده چسب سیلیکونی

 

 

  • آب‌بندی شکاف‌های اطراف حمام و حتی درز کابینت‌ها
  • نصب آینه و شیشه روی سطوح صیقلی مانند کاشی
  • آب‌بندی ناودان، لوله و حتی ایرانیت‌ها
  • عایق‌کاری قطعات مختلف الکترونیکی و مکانیکی در خودرو

 

به‌غیراز موارد فوق چسب‌های سیلیکونی کاربردهای بسیار زیاد دیگری نیز دارد که برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به مقاله چسب سیلیکونی چیست مراجعه کنید. تا این بخش از مقاله با کاربردهای چسب سیلیکونی آشنا شدید اما برای درک بهتر تفاوت چسب سیلیکون و پلی یورتان باید با ویژگی‌های چسب سیلیکونی نیز آشنا شوید. ازجمله ویژگی‌های بارز چسب‌های سیلیکونی می‌توان به موارد چون مقاومت در برابر گرما، قابلیت انعطاف، دوام مناسب، بی‌رنگ بودن چسب بعد از استفاده، ضد آب بودن و ... اشاره کرد.

 

چسب پلی یورتان چیست

 

تا این بخش از مقاله از چسب سیلیکونی، انواع و کاربردهای آن گفتیم؛ اما برای درک فرق چسب سیلیکونی و پلی یورتان باید با چسب‌های پلی یورتان و انواع کاربردهای آن نیز آشنا شوید. به‌طورکلی چسب‌ پلی یورتان داراي پیوندهای يورتانی هستند که این پيوندها از طريق واکنش افزايشي بين يک گروه ايزوسيانات و يک ترکيب داراي هيدروژن فعال، مثل گروه هيدروکسيل تشکيل می‌شوند. همین فرمولاسیون خاص چسب‌های پلی یورتان سبب شده تا برای پيشرفت واکنششان نياز به افزايش دما نداشته باشد.

درواقع می‌توان گفت که یکی از مهم‌ترين ويژگي اين گروه از چسب‌ها اين است که پس از واکنش، ساختاری پايدار خواهند داشت. چسب‌های پلی یورتان در هر ماده‌‌ی داراي هيدروژن فعال با دسترسی به ترکيبات ايزوسيانات‌ها توانایی تولید پلي يورتان‌ها را دارد، مانند فراورده‌هاي فوم، پودرها، مايعات، روکش‌ها و پايه‌هاي رنگي و... بکار گرفته مي‌شوند.

 

ویژگی‌ها و کاربردها با موارد استفاده چسب پلی یورتان

 

 

ویژگی‌ها و کاربردها با موارد استفاده چسب پلی یورتان

 

 

ازجمله تفاوت چسب سیلیکون و پلی یورتان نوع کاربردشان است. چسب‌های پلی یورتان کاربردهای بسیار متنوعی دارند؛ مانند چسباندن کف‌پوش‌ها، تعمیرات منزل، صنایع چوب، ساخت مبلمان، صنایع خودرو و ... درواقع همین وسعت کاربردش مشخص‌کننده ویژگی‌های خاص چسب‌های پلی یورتان است. از جمله کاربرد چسب‌های پلی یورتان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده از چسب‌های پلی یورتان برای صنایع چوب
  • این چسب‌ها در برابر گرما، آب و مواد شیمیایی بسیار مقاوم بوده و برای بسترهای حساس مناسب هستند

 

فرق چسب سیلیکونی و پلی یورتان

 

چسب‌های سیلیکونی بهترین عایق ضد رطوبت که بیشتر در اطراف دوش، وان حمام، سینک ظرف‌شویی و توالت استفاده می‌شود. چسب سیلیکونی در برابر نفوذ آب و رطوبت مقاومت و در عین انعطاف‌پذیری به‌سختی خراشیده یا تغیر شکل می‌دهند. این چسب به سطوح فلزی، سرامیکی، شیشه‌ای و پلاستیکی به‌راحتی می‌چسبد و قالب آن می‌شود. این درزگیرهای پرکاربرد تا سی سال در مقابل رطوبت و نفوذ آب مقاوم‌اند و ازجمله معایبشان می‌توان به عدم رنگ‌پذیری‌شان اشاره کرد.

چسب‌های پلی یورتان ضد آب و ازنظر چسبندگی و سختی بسیار بادوام و همچنین مقاومت بالایی در برابر پارگی و فشار دارند. ازجمله تفاوت چسب سیلیکون و پلی یورتان می‌توان به قیمت گران چسب پلی یورتان و خاصیت رنگ‌پذیری آن اشاره کرد؛ و همین خاصیت رنگ‌پذیری چسب پلی یورتان باعث شده تا در بین خودروسازان از محبوبیت خاصی برخوردار باشد.

 

تفاوت چسب سیلیکون و پلی یورتان

 

 

چسب‌های سیلیکونی چه خواصی دارند؟

 

استفاده از این گروه از چسب‌ها در دمای مثبت 40 درجه سانتی‌گراد و منفی 75 درجه، مقاومت در برابر نم و رطوبت، عایق حرارتی بودن مانند درزگیری پنجره‌ها خاصیت انعطاف‌پذیری ازجمله ویژگی‌های چسب سیلیکونی است.

 

نتیجه‌گیری

 

در این مقاله سعی شد تا با معرفی اجمالی دو نوع چسب به تفاوت چسب سیلیکون و پلی یورتان بپردازیم که در ختم کلام به‌ طور کلی مطالب فوق را بررسی می‌کنیم. به‌طورکلی، چسب‌های پلی یورتان و سیلیکونی مقاومت بالایی نسبت به فشار، رطوبت و دما دارند؛ اما چسب‌های پلی یورتان نسبت به چسب سیلیکونی گران‌تر و قابلیت رنگ‌پذیری، چسبندگی و مقاومت بالاتری در مقابل رطوبت دارد، تنها نکته منفی این چسب پلی یورتان قوام و چسبندگی زیاد و سخت تمیز شدن آن‌هاست.

 

سوالات متداول

 

1- تفاوت چسب سیلیکون و پلی یورتان چیست؟

 

عمده تفاوت چسب سیلیکون و پلی یورتان در خاصیت رنگ‌پذیری آن‌هاست، چسب‌های سیلیکونی رنگ‌پذیر نیستند؛ اما در مقابل یکی از ویژگی‌های چسب‌های پلی یورتان خاصیت رنگ‌پذیری آن‌هاست.

 

2- چسب‌های پلی یورتان به چه صورتی در بازار عرضه می‌شوند؟

 

این چسب‌ها به‌صورت تکی یا دوجزئی، به حالت مایع و ماستیک عرضه می‌شود.

 

3- آیا پلی یورتان برای سلامتی مضر است؟

 

این چسب‌ها در طول فرآیند خشک شدن مواد شیمیایی مضری را از طریق تبخیر به هوا منتقل می‌کند. به همین دلیل بهترین جا برای استفاده از این چسب‌ها فضای آزاد است.

 

تمامی حقوق این سایت برای شرکت رایمند تجارت محفوظ می باشد