چگونه چسب سیلیکونی را پاک کنیم؟


چگونه چسب سیلیکونی را پاک کنیم؟

چسب سیلیکون یکی از بهترین درزگیرها در بازار است که در صورت استفاده صحیح می‌تواند، فضاهای متفاوت را از رطوبت و حشرات حفظ کند. مناطق آسیب‌پذیر مانند حمام، آشپزخانه و پنجره‌ها جزء متداول‌ترین مکان‌ها برای استفاده از این محصول هستند. از این چسب بی‌نظیر جهت آب‌بندی و پیشگیری از آسیب به سایر قسمت­ها استفاده می‌شود.

چسب همه‌کاره موردنظر با این­که دوام بالایی دارد؛ اما پس از مدت‌زمان طولانی، فرسوده می‌شود. در برخی مواقع نیز از چسب سیلیکونی در مکان‌های نامناسب و اشتباه استفاده می‌شود و خریدار نیاز به پاک‌کردن آن پیدا می‌کند. پاک‌کردن چسب‌های سیلیکونی از روی سطوح مختلف با استفاده از یک‌سری مواد مخصوص به‌آسانی امکان‌پذیر است. از جمله این مواد می‌توان به حلال‌ها، سرکه سفید، سشوار، استون، اسپریت معدنی، سایش فیزیکی و غیره اشاره کرد.

باتوجه ‌به این­که این چسب جزء محصولات پر مصرف و کاربردی است، افراد زیادی در پی خرید آن هستند. با خرید این محصول می‌توانید، محافظت لازم جهت پیشگیری از نفوذ رطوبت را تامین کنید. چسب‌های ارائه شده در فروشگاه رایمند تجارت با بالاترین کیفیت و قیمت به‌صرفه به فروش می‌رسند. در این مقاله تصمیم داریم، درباره پاک‌کردن چسب سیلیکون راه­کارهایی ایده‌آل ارائه دهیم. اگر شما نیز در پی راه‌حل‌هایی برای پاک‌کردن چسب از روی سطوح مختلف هستید تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

 

 

چسب سیلیکونی چیست

چسب سیلیکون (آکواریوم) که از ترکیب سیلیکون و اکسیژن تولید شده،یک ماده همه کاره، مقاوم در برابر آب و هوا(رطوبت) و با ماندگاری طولانی است که برای عایق‌بندی انواع سطوح سخت مانند کاشی،سنگ مرمر، بُتن و... استفاده می شود. درزگیرهای سیلیکونی به دلیل خواص مقاوم در برابر آب و هوا و سازگاری با بسیاری از موارد، کاربردهای مختلف خانگی و  حرفه‎یی مانند نصب پنجره‎های شیشه‎ای، عایق‎بندی سینک،توالت،دوش و ...را دارد. چسب‌های سیلیکونی هم‌چنین برای تعمیر لوله ها و خطوط آب توسط لوله کش ها استفاده می شود. چسب و درزگیر سیلیکون برخلاف بسیاری از چسب های دیگر دربرابر تغییرات جوی نیز بسیار مقاوم است. پیشنهاد میکنیم برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله چسب سیلیکون چیست را مطالعه کنید.

اما برای پاک‌کردن چسب سیلیکون از روی سطوحی مانند شیشه،چوب، دست و... باید چگونه عمل کرد؟

 

 

پاک کردن چسب سیلیکون

زمانی که سیلیکون شروع به تغییر رنگ کرد، باید از روی سطح موردنظر برداشته شود. از دلایل اصلی نیاز به این کار، از دست‌دادن کارایی ایده‌آل آن پس از چند سال است. درزگیرها در جهت پر کردن شکاف‌های کوچک با روکشی صاف و انعطاف‌پذیر به کار می‌روند و در جلوگیری از انتقال رطوبت نقش مهمی ایفا می‌کنند.

قبل از تجدید دوباره درزگیر، نیاز است چسب‌های قبلی را پاک کنید. درصورتی‌که چسب‌های قدیمی به‌خوبی پاک نشوند، چسب‌های جدید نیز دوام نخواهند داشت. در این بخش از مقاله تصمیم داریم، راه­کارهایی بی‌نظیر جهت پاک کردن چسب سیلیکون ارائه دهیم.

 

 

پاک کردن چسب سیلیکون با مایع مخصوص

 

 

 

حلال چسب سیلیکون

یکی از راه­کارهای ایده‌آل جهت پاک کردن چسب سیلیکون، استفاده از حلال‌های چسب سیلیکون است. حلال‌های موردنظر به‌راحتی می‌توانند، چسب را از سطح پاک کنند. از حلال‌های سیلیکونی می‌توان به زایلن، تولوئن، هگزان و ایزوپروپیل الکل اشاره کرد. بهتر است از حلال‌ها بادقت و ایمنی بالا استفاده شود. در ابتدا حلال را در محلی که قصد پاک‌کردن چسب آن را دارید، بزنید و حداقل 20 دقیقه و حداکثر 3 ساعت منتظر بمانید. پس از طی‌ مدت‌زمان موردنظر، چسب به‌راحتی از سطح جدا می‌شود.

 

 

پاک کردن چسب سیلیکون با مواد مخصوص

 

 

 

سرکه سفید

درصورتی‌که پاک‌کننده‌های تجاری در دسترس نیستند، می‌توانید سرکه سفید را به‌عنوان یک روش خانگی برای پاک‌کردن به کار ببرید. برای پاک‌کردن سطح، مقداری سرکه سفید را در مکان موردنظر اسپری کرده و 15 تا 30 دقیقه صبر کنید. پس از طی کردن زمان ذکر شده، چسب نرم شدن می­شود و امکان برداشتن آن را با تیغ دارید. در مرحله آخر نیز با استفاده از یک پارچه تمیز، بقایای خرده چسب­ها را از مکان تمیز کنید.

 

سشوار

استفاده از سشوار می‌تواند، در نرم کردن چسب‌ها مؤثر باشد. اگر سشوار را برای پاک کردن چسب سیلیکون انتخاب کرده‌اید، آن را روی درجه خیلی کم قرار دهید. در مرحله بعدی نازل سشوار را روبه­روی سطحی که قصد دارید، چسب آن را پاک کنید، بگیرید. فاصله و مدت‌زمان انتقال حرارت به سطح با سشوار باید در رنج 20 تا 25 سانتی‌متر و هر بار 30 تا 40 ثانیه باشد.

استفاده از سشوار برای پاک‌کردن چسب از سطوح چوبی و پارچه‌ای، مؤثرتر از سایر سطوح است. از مراحل پاک‌کردن با سشوار می‌توان، روشن‌کردن سشوار، نرم کردن چسب سیلیکونی، جداکردن چسب و پاک‌سازی بقایای چسب را بیان کرد.

 

 

درزگیری پله‌ها با چسب سیلیکونی

 

 

 

استون

روش پاک کردن چسب سیلیکون با به­کارگیری محلولی به نام استون یکی دیگر از راه­کارهاست. استون حلال قدرتمندی است که چسب سیلیکونی را پاک می­کند. به­کارگیری استون یا تینر بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تر و مؤثرتر از سایر روش‌ها است. پس از اسپری‌کردن استون، چسب سیلیکون باقیمانده نرم می­شود. شل‌شدن چسب در مدت‌زمان 15 تا 30 دقیقه اتفاق می‌افتد و پس از آن امکان پاک‌کردن چسب را خواهید داشت. چسب‌های سیلیکونی جزء محصولات پر مصرف و کاربردی هستند که گاهی با نام چسب‌های همه‌کاره آن­ها را می‌شناسند.

 

 

استفاده از دستکش مخصوص برای پاک کردن چسب

 

 

 

اسپریت های معدنی

اسپریت‌های معدنی یکی دیگر از حلال‌های موجود در بازار هستند که امروزه برخی افراد آن را به‌عنوان یک راه­کار برای پاک کردن چسب سیلیکون پیشنهاد می­دهند. در برخی موارد این ماده موفق عمل کرده اما قابلیت اشتعال آن گاهی خطرساز بوده است. استفاده از این پاک‌کننده برای ازبین‌بردن چسب از روی سطوحی مانند کاشی، بتن و مرمر رواج بیش­تری دارد. درصورتی‌که از این پاک‌کننده استفاده می‌کنید، بهتر است نکات ایمنی را رعایت کنید.

 

سایش فیزیکی

سایش فیزیکی یکی از مراحلی است که باید در پاک‌کردن چسب سیلیکونی طی کنید. در ابتدا بهتر است با استفاده از یک محلول، چسب خشک شده را نرم کنید. در مرحله بعدی نیز می‌توانید با استفاده از سایش فیزیکی یا تیغ، چسب را از سطح جدا نمایید. پاک‌کردن چسب، تنها با سایش فیزیکی ممکن است کاری زمان­بر و خسته‌کننده باشد و به سطح آسیب وارد کند.

 

استفاده از چسب سیلیکونی در محل اشتباه

 

 

 

حلال‌های مخصوص

حلال‌های مخصوص جزء راه‌حل‌های عالی برای پاک کردن چسب سیلیکون از سطوح مختلف هستند. این ماده در مدت‌زمان کوتاه می‌تواند، چسب را از سطح پاک کند. به دلیل این­که حلال‌های مخصوص برای پاک‌کردن چسب‌های سیلیکونی طراحی شده‌اند؛ لذا مؤثرتر عمل می‌کنند. این حلال‌ها به دلیل کیفیت عالی و کاربردی‌بودن، به سطح آسیب وارد نمی‌کنند. از دیگر مزایای استفاده از حلال‌های مخصوص، می‌توان به‌راحتی استفاده، ایمنی بالا و عملکرد عالی اشاره کرد.

در صورت نیاز به اطلاع از قیمت چسب سیلیکون و خرید می‌توانید، محصول موردنظرتان را درقسمت سرچ فروشگاه رایمند تجارت جستجو کنید.

 

 

درزگیری پنجره‌ها با چسب سیلیکونی

 

 

 

الکل

الکل معمولی یکی دیگر از شیوه‌هایی است که می‌توانید، برای پاک کردن چسب سیلیکون به کار ببرید. این پاک‌کننده که در مصارف خانگی استفاده می‌شود، به‌اندازه کافی قوی نیست. بهتر است، برای پاک‌کردن از الکل‌های قوی‌تر مانند ایزوپروپیل صنعتی با خلوص 99 درصد استفاده کنید. الکل ایزوپروپیل در مدت‌زمان کوتاه می‌تواند چسب را نرم کند و با کاردک یا تیغ آن را از سطح پاک کنید.

 

 

جداکردن چسب‌ها پس از نرم‌شدن آن­ها

 

 

 

حلال شیمیایی

حلال‌های شیمیایی جزء راه­کارهای بی­نظیر جهت پاک‌کردن چسب سیلیکون هستند. از این حلال‌های شیمیایی می‌توان به استون، الکل و محصولات خاص پاک‌سازی اشاره کرد. استفاده از این حلال‌ها، مزایای متنوعی مانند، کارایی بالا، راحتی در هنگام استفاده، کاهش مدت‌زمان پاک‌کردن و جلوگیری از آسیب به سطح را در پی دارد. مدت‌زمان پاک‌کردن با این چسب‌ها باتوجه‌به عواملی مانند نوع حلال، ضخامت چسب و دما متفاوت است.

 

 

ریختن چسب سیلیکون روی سرامیک

 

 

 

پاک کردن چسب سیلیکون از روی لباس

درزبند سیلیکونی در مکان­های مختلف خانه به کار می‌رود تا ترک‌ها را ببندد و از ورود آفات و رطوبت به داخل جلوگیری کند. گاهی اوقات هنگام درزگیری متوجه می‌شوید که مقدار از آن روی لباس، مبلمان یا سایر لوازم با روکش پارچه‌ای ریخته شده و نیاز به پاک‌کردن آن دارید. در این بخش از مقاله تصمیم داریم، مراحل پاک کردن چسب سیلیکون از روی لباس را بیان کنیم.

  • لباس را برای چند ساعت در فریزر قرار دهید تا سفت‌وسخت شود. سپس با استفاده از یک کاردک پلاستیکی، قاشق یا جسم محکم سیلیکونی آن را از لباس جدا کنید.
  • پس از جداکردن سیلیکون از لباس تا حد ممکن، یک قاشق چایخوری مایع ظرف‌شویی بدون رنگ را در یک لیتر آب گرم حل کنید. سپس پارچه‌ای نرم و جاذب انتخاب کنید و در مایع فرو کرده و روی لباس موردنظر بکشید.
  • در مرحله آخر با استفاده از یک حلال شیمیایی مخصوص بقایای چسب را از روی سطح موردنظر پاک کنید. قبل از استفاده از حلال بر روی پارچه بهتر است، روی پارچه‌ای دیگر این موضوع را تست کنید تا به پارچه آسیب وارد نشود.

 

درزگیری با چسب سیلیکونی

 

 

روش های پاک کردن چسب سیلیکونی

 

پاک کردن چسب سیلیکون از روی شیشه

 

حذف سیلیکون از شیشه شامل استفاده از حلال های سیلیکونی و از بین بردن درزگیرهای پخته شده است. حلال ها چسبندگی را ضعیف می کنند در حالی که خراش دادن به صورت  دستی آن را از شیشه جدا می کند. سخت ترین کار، تهیه حلال مناسب است که سیلیکون را بدون آسیب رساندن به شیشه پاک می کند.

 

 

پاک کردن سیلیکون از روی شیشه

 

 

 

 

پاک کردن چسب سیلیکون از روی چوب

 

فرآیند پاک کردن چسب سیلیکون از چوب بسیار ساده است، تنها چیزی که لازم دارید یک منبع گرمایی است که به چوپ آسیبی وارد نکند. با استفاده از یک منبع گرمایی، سیلیکون موجود روی چوب را نرم کنید. هنگامی که نرم شد از یک تیغ تیز یا یکی از ابزارهای  برش،  برای خراشیدن درز استفاده کنید. سپس ازیک نوع چربی زدا استفاده کنید و آن را روی درز اسپری کنید. مراقب باشید روی چوب اسپری نکنید. بعد چند دقیقه دوباره آن را بشویید. سپس،با استفاده از یک پارچه مرطوب، تمام چسب‎های باقی مانده را پاک کنید. هنگامی که تمام چسب‌ها از چوب برداشته شد، می‌توانید از روغن بذر کتان جوشانده برای محافظت از سطح چوب برای آینده ااستفاده کنید.

برای مشاهده انواع چسب سیلیکون در فروشگاه رایمند تجارت روی لینک مشخص شده کلیک کنید.

 

 

پاک کردن سیلیکون از روی چوب

 

 

 

چگونگی پاک کردن چسب سیلیکون از  روی دست

 

قبل از این‌که چسب روی دست‌تان خشک شود تا جایی که می توانید درزگیر را،از روی دست بردارید. چسب سیلیکونی می تواند به شدت چسبناک باشد، بنابراین هر چه در ابتدا بتوانید چسب را از روی دستان خود جدا کنید، تمیز کردن کامل دست ها در طولانی مدت آسان تر خواهد بود. به محض این‎که متوجه ایجاد درز روی دستان خود شدید، با استفاده از دستمال کاغذی، بلافاصله آن را پاک کنید. در این هنگام به نکات زیر توجه کنید:

 

 

پاک کردن سیلیکون از روی دست

 

 

 

  • از حوله پارچه ای استفاده نکنید. زیرا پس از خشک شدن سیلیکون، پاک کردن آن بسیار دشوار است  هنگامی که چسب اضافی را از روی دستان خود پاک کردید، با استفاده از یک نایلون پلاستیکی دستان خود را مالش دهید.

 

  • دستان خود را با آب بشویید. اگرچسب  روی دست شما خشک نشده باشد، می‌توانید قسمت زیادی از آن را با یک دستمالکاغذی یا نایلون  پلاستیکی پاک کنید. در حین شستشو، مرتباً دستان خود را با اسفنج، دستمال کاغذی پاک کنید.

 

  • در مرحله بعد، دست های خود را با پارچه یا حوله کاغذی خشک کنید. آنها را به دقت بررسی کنید. دقیق باشید - حتی مقدار  کمی از آن، پس از خشک شدن می تواند آزار دهنده باشد. اگر مشاهده کردید که سیلیکونی باقی مانده است، دوباره مراحل بالا   را تکرار کنید تا زمانی که پاک  شود.

 

  • وقتی چسب سیلیکونی، نازک یا به صورت قطره‌های کوچک روی دست‌های شما پخش می‌شود، می‌تواند خیلی سریع‌تر خشک شود. به همین دلیل، زمانی که می‌خواهید درزهای سیلیکونی را از دست‎تان پاک کنید، زمان بسیار مهم است. هرچه سریعتر  شروع به پاک‌کردن آن از دستان خود کنید.

 

  • اگر نکات بالا را امتحان کرده اید و نتوانسته اید چسب را از دست خود پاک کنید، به احتمال زیاد، چسب روی دستان‌تان خشک  شده است. متأسفانه، از آن‎جایی که چسب خشک ،یک چسب قوی است و اساساً ضد آب است، دستمال کاغذی، نایلون های   پلاستیکی و آب کمک زیادی به حذف آن نمی کنند. در این مورد، بهتر است یکی  از روش‌های خانگی را امتحان کنید.یکی از محلول های رایج برای پاک کردن انواع چسب، استون( ماده حلال و پاک کننده ی لاک ناخن) است. مقداری از استون را روی پنبه بریزید، سپس روی دست و قسمت های چسبیِ دست قرار دهید و نگه دارید تا چسب، حل و پاک شود. پیشنهاد میکنیم برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله چگونه چسب آکواریوم را از روی دست پاک کنیم را هم مطالعه کنید.

 

 

 

سخن آخر

در این مقاله در حیطه روش‌های پاک‌کردن چسب‌های سیلیکون سخن گفتیم. چسب سیلیکونی جزء محصولات کاربردی و پر فروش است و در ساختمان‌سازی به وفور استفاده می‌شود. از شیوه‌های پاک‌کردن این چسب می‌توان به حلال‌ها، سرکه سفید، سشوار، استون، اسپریت‌های معدنی، سایش فیزیکی و الکل اشاره کرد. در صورت نیاز به خرید انواع چسب اپوکسی، سیلیکونی، آکواریوم، چوب، پلی‌اورتان، آناروبیک و غیره با مشاوران رایمند تجارت ارتباط برقرار کنید.

 

 

جداکردن چسب سیلیکونی از سطح

 

 

سؤالات متداول

 

آیا با استفاده از حلال‌های مخصوص می‌توان به‌راحتی چسب را از روی سطح پاک کرد؟

بله. به دلیل اینکه حلال‌ها به‌صورت اختصاصی برای پاک‌کردن چسب سیلیکونی تهیه می‌شوند، می‌توان انتظار داشت به‌راحتی از سطح پاک شوند.

 

 

انواع چسب‌های سیلیکونی، اپوکسی، پلی‌اورتان، آناروبیک و غیره را از کجا می‌توانیم تهیه کنیم؟

از آن­جا که چسب‌ها جزء اقلام ضروری برای چسباندن و درزگیری هستند؛ لذا بالابودن کیفیت آن­ها اهمیت دارد. یکی از فروشگاه ایده‌آل برای خرید انواع چسب رایمند تجارت است.

 

 

رایج ترین روش های پاک کردن چسب های سیلیکونی از روی سطوح کدام است؟

از متداول‌ترین روش پاک کردن چسب سیلیکون، حلال‌ها، سرکه سفید، سشوار، سایش فیزیکی، اسپریت‌های معدنی و غیره است.

تمامی حقوق این سایت برای شرکت رایمند تجارت محفوظ می باشد