پوشش ها


پوشش ها

انواع پوشش و مزیت های آن

تعریف پوشش:

به طور کلی تعریف پوشش به ماده ای اطلاق می شود که به عنوان روکشی محافظ بر روی سطح کشیده می شود. استفاده از پوشش به دلایل مختلفی انجام می گیرد که بسته به نوع مواد می تواند کاربری دکوراتیو،آب بندی ، آب کاری و..... را داشته باشد.

رنگ ها و لاک ها از معروفترین پوشش هایی هستند که در صنایع مختلف جهت مصارف صنعتی و ضد خوردگی و یا زیبایی استفاده می شوند. بعضی از پوشش ها جهت تغییر خواص سطحی که بر روی آن اعمال می شوند، مورد استفاده قرار می گیرند. خواصی همچون: چسبندگی، قابلیت خیس شدن، مقاومت در برابر خوردگی از این موارد هستند .علاوه بر این به عنوان مثال در ساخت دستگاه های نیمه هادی از پوششی استفاده می شود که کاملا خواص سطح را تغییر می دهد. مثلا خاصیتی همچون هدایت الکتریکی به آن اضافه شده و یا خواص مغناطیسی دیگری را بدست می آورد.

 

پوشش ساختمانی چیست


یکی از موضوعات مهم در زمینه پوشش ها کنترل ضخامت ان است. فرآیند های مختلفی به منظور بدست آوردن این کنترل استفاده می گردد که از جمله می توان به استفاده از یک فرچه ساده به منظور پوشش دیوار تا به کارگیری ربات ها و ماشین های گران قیمت در صنعت الکترونیک اشاره کرد.

 

محتویات کفپوش ها عبارتند از :

  • رزین ها  

  • پیگمنت ها

  • حلال ها 

  • افزودنی ها (پرکننده ها)

 

پوشش پلی اورتان ساختمانی

 

در صنعت ساختمان استفاده از پوشش های مختلفی بسته به شرایط جغرافیایی و میزان سرمایه گذاری در پروژه مرسوم می باشد. پوشش هایی که در صنعت ساختمان استفاده می شوند معمولا در پارکینگ ها ،سرویس های بهداشتی ،استخر،دیواره های حیاط ، پشت بام و پی ساختمان،تراس ها و سایر محل های مد نظر جهت ایزولاسیون مورد استفاده قرار می گیرند.

پوشش پشت بام ساختمان ضد آب

 


انواع پوشش های مورد استفاده در صنعت ساختمان معمولا بر پایه مواد زیر می باشند:

1- پوشش اپوکسی

2- پوشش های پلی اوره سرد و گرم

3- پوشش های پلی اورتانی

4- پوشش های بیتومن (قیری)

5- پوشش های اکریلیک 



این موارد جدای از رنگ ها، دیوار پوش ها و لاک های ساختمانی می باشند که در قسمت های مختلف ساختمان استفاده می شوند. معمولا پوشش ها هر کدام بسته به محل استفاده از مزایا و معایب مختلفی بر خوردارند که در سال های اخیر شرکت های سازنده پیوسته به رفع این مشکلات پرداخته اند.

 

پوشش اپوکسی چیست؟

امروزه پوشش های کف اپوکسی متنوعی در بازار وجود دارد که در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد.در نمونه های اپوکسی خیلی ساده ،پوشش اپوکسی عبارتست از : نوعی پوشش دو جزیی اپوکسی شامل یک رزین و هاردنر می باشد. این دو ترکیب پس ازمخلوط شدن با همدیگر قابل استفاده می شوند و از آنها می توان بر روی سطوح بتنی کف سازی شده استفاده کرده و اجازه داد تا کامل خشک شوند و سطح یکدست و غیر قابل نفوذ را ایجاد کنند.انواع پوشش های اپوکسی جدیدی که به منظوردستیابی به بازدهی و کارایی مناسب تر فرموله شده اند در بازار یافت می شود.
این بازه از محصولات اپوکسی شامل مواردی همچون اپوکسی های انعطاف پذیر، اپوکسی های مقاوم در برابرمواد شیمیایی و اپوکسی های سریع خشک از جمله این پوشش ها می باشند.

 

پوشش اپوکسی صنعتی

 

اپوکسی ها در مقایسه با سایر انواع پوشش ها خصوصیات و کارایی برتر و محسوسی دارند که میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

1- چسبندگی به بتن: پوشش های اپوکسی در چسبیدن به سطح بتن عملکرد فوق العاده ای دارند.

2-ضخامت: پوشش های اپوکسی ساختمانی معمولا در ضخامت 8 تا 15 میل اعمال می شوند. این ضخامت به پوشش اجازه می دهد تا به پرایمر اپوکسی پیوند شیمیایی دهد و به اندازه کافی ضخیم باشد که به راحتی در سطح پخش شود و ترک ها را پر کند.

3- نصب و عملکرد: پس از خشک شدن، پوشش اپوکسی ساختمانی سطحی سخت و محکم را به وجود می آورد.پوشش های اپوکسی به راحتی بر روی سطوح اعمال و نصب می شوند و از نظر اقتصادی نیز نسبت به سایر پوشش ها مقرون به صرفه هستند.

 

البته اپوکسی معایبی نیز دارد که از جمله می توان به حساسیت به نور UV و زرد شدن پس از قرارگیری درمعرض نور خورشید دانست.همچنین مقاومت شیمیایی و مقاومت در برابر ساییدگی کمتری نسبت به پوشش های پلی اورتان دارند. پیشنهاد میکنیم برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله چسب رنگ چیست و چه چسبی قابل رنگ آمیزی است را مطالعه کنید.

 

پوشش پلی اورتان چیست؟

از آنجایی که پوشش های پلی اورتان لایه نازکتری از فیلم خشک شده به وجود می آورند مزایایی بیشتری نسبت به پوشش اپوکسی نشان می دهند. پوشش های ساختمانی پلی اورتانی از لحاظ مقاومتی و ماندگاری و همچنین نحوه اجرا تفاوت هایی با پوشش صنعتی اپوکسی دارند. 

 

پوشش پلی یورتان ساختمانی

 

از ویژگی ها و مزیت های پوشش پلی اورتان میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

1- پایداری نوری: پلی اورتان ها پایداری عالی در برابر نور خورشید نشان می دهند و به قول معروف مقاومت مناسبی در برابر نور UV دارند. اما در مورد پوشش های اپوکسی بایستی به آنها یک لایه فوقانی با عنوان TOPCOAT جهت محافظت در برابر زردشدگی لایه های زیرین اضافه کرد.


2- مقاومت شیمیایی: پلی اورتان هادر برابر طیف وسیعی از مواد شیمیایی غلیظ مقاومت می کنند. اما برای اینکه به طور کامل از مقاومت و کاربرد پوشش ساختمانی و پوشش های صنعتی اطلاع پیدا کنید، میتوانید با شرکت رایمند تجارت تماس بگیرید تا کارشناسان فنی این شرکت در حوزه پوشش های ساختمانی مدرن و پوشش های صنعتی مدرن اطلاعات دقیق تری را به شما بدهند.

 

3-مقاومت در برابر تحت فشار بودن و سایش: پلی اورتان ها مقاومت بسیار خوبی در برابر سایش از خودشان نشان می دهند.حدودا 4 برابر پوشش های اپوکسی معمولی طول عمر بیشتری دارند.

 نکته: مهمترین مساله در مورد پوشش ها، انتخاب پوشش صحیح با درنظر گرفتن شرایط محل مناسب می باشد که خواص مورد انتظار را برآورده می کند.

تمامی حقوق این سایت برای شرکت رایمند تجارت محفوظ می باشد