منظور از چسب قابل رنگ آمیزی و ماستیک رنگ پذیر چیست؟


منظور از چسب قابل رنگ آمیزی و ماستیک رنگ پذیر چیست؟

چسب قابل رنگ آمیزی و ماستیک رنگ پذیر

 

در ساخت و ساز های امروزه، از چسب ها و ماستیک های متنوعی استفاده می شود. چسب سیلیکون، چسب پلی اورتان، چسب ام اس پلیمر یا چسب هیبریدی از نمونه چسب های پر مصرف در پروژه های عمرانی هستند. انواع دیگر درزگیر نیز در پروژه های عمرانی استفاده می شود که میتوان به درزگیر سیلیکون، درزگیر پلی اورتان، درزگیر ام اس پلیمری و درزگیر هیبریدی اشاره کرد. اگر برای شما خاصیت رنگ آمیزی بر روی درزگیر یا چسب اهمیت دارد و دوست دارید چسب و درزگیر شما رنگ پذیر باشد، پس خواندن این مقاله برای شما مفید است و به کارتان می آید.

 

چسب سیلیکون

در رابطه با چسب های پایه سیلیکونی این مسئله کاملا پرواضح است که آنها ذاتا رنگ پذیر نیستند! دلیل این هم این است که در زمانی که چسب سیلیکون اسیدی(چسب آکواریوم) و چسب سیلیکون خنثی خشک می شوند، سطح آنها کاملا مسطح شده و انرژی سطحی آن بسیار کم می شود. بنابراین رنگ های عمومی مورد مصرف در بازار توانایی قرار گرفتن روی این سطوح را ندارند. بنابراین در زمان انتخاب چسب مناسب بایستی به این نکته توجه کرد که ممکن است بعد از خشک شدن و نمایان بودن سطح چسب، مغایرتی از نظر بحث ظاهری و رنگی وجود بیاید که بسیار نا خوشایند خواهد بود. بطور مثال میتوان به درزگیری وان و سرویس بهداشتی و همان آببندی وان حمام و سینک آشپزخانه اشاره کرد که در معرض دید هستند. پیشنهاد میکنیم برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله تفاوت چسب سیلیکون خنثی و چسب سیلیکون اسیدی را مطالعه کنید.

 

چسب آببندی وان حمام

 

چسب اکرلیک - درزگیر اکرلیک

از چسب های اکرلیکی یا همان ماستیک اکرلیکی در امور تزئیناتی و در قسمت نهایی آنها به منظور فینیشینگ کار استفاده می شود. بطورکلی ماستیک های اکرلیک پایه آب هستند و خاصیت الاستیسیته خوبی دارند. بیشتر کاربرد این چسب و درزگیر ها در درزگیری درب و پنجره دوجداره UPVC و همچنین درب و پنجره آلومینیوم و همینطور درزگیری های مربوط به امور دکوراتیو و ابزار های پلی اورتانی و ابزار پیش ساخته می باشد. این ماستیک های اکرلیکی به راحتی با انواع سیستم های رنگ آمیزی (رنگ روغن - رنگ اکرلیک) رنگ آمیزی می شود. در طی پروسه خشک شدن درزگیر اکرلیک و چسب ماستیک به دلیل خشک شدن آب و از دست رفتن آب، این درزگیر ها اندکی کاهش حجم دارند. بنابراین برای اینکه بهترین نتیجه را از رنگ آمیزی این چسب ها داشته باشیم، بایستی اجازه دهیم این چسب ها بطور کامل خشک شوند و سپس عمل رنگ آمیزی بر روی آنها صورت گیرد. این نکته را در نظر داشته باشید که رنگ استفاده شده بر روی ماستیک اکرلیکی ممکن است دچار ترک خوردگی شود. سرعت خشک شدن ماستیک درزگیر به عواملی چون ضخامت ماستیک اعمال شده، دمای محیط و میزان رطوبت محیط بستگی دارد. درکل بعد از اعمال کردن رنگ  بر روی ماستیک، ماستیک در زمانی حدود 6 الی 5 روز بعد از اعمال رنگ  بر روی آن خشک می شود.

 

ماستیک سیلیکونایز

 

 

چسب سیلیکون ماستیک یا ماستیک سیلیکونایز

این چسب ها به ماستیک سیلیکونایز یا همان سیلیکون ماستیک معروف هستند. این ماستیک ها در واقع نوع بهبود یافته ی درزگیر های ماستیکی یا همان درزگیر اکرلیک هستند. خواص الاستیسیته و کشسانی این ماستیک در و پنجره ها بسیار به خواص سیلیکون اسیدی (استوکسی یا آکواریوم) نزدیک هستند. به همین منظور به ماستیک های سیلیکونایز، سیلیکون رنگ پذیر هم می گویند. بنابراین چسب سیلیکون ماستیک هم جزو دسته چسب های رنگ پذیر حساب می شود.

 

چسب سیلیکون ماستیک سیلیکونایز

 

 

چسب پلی اورتان و چسب ام اس پلیمر(چسب هیبریدی)

ماستیک پلی یورتان که همان چسب پلی اورتان هم عنوان می شود، همانند چسب ام اس پلیمر هر دو رنگ پذیر با رنگ های پایه آب هستند. مزیت چسب پلی اورتان و چسب ام اس پلیمر در مقایسه با چسب ماستیک در واقع عدم کاهش حجم آنها در زمان خشک شدن هستند. چسب پلی یورتان و چسب ام اس پلیمر هر دو به صورتی هستند که بلافاصله پس از اعمال شدن میتوان رنگ شان کرد و عمل رنگ آمیزی را انجام داد. یکی دیگر از مزیت های ماستیک پلی یورتان و درزگیر ام اس پلیمر هم خاصیت انعطاف پذیری و قدرت چسبندگی در این دو مورد از چسب ها می باشد. بطور مثال برای درزگیری درزهای بزرگ و در معرض شرایط آب و هوایی مناسب ترین چسب و درزگیر هستند. در موارد دیگری که احتمال ترک خوردگی درزگیر و رنگ آمیزی وجود دارد بهتر است در زمان انتخاب چسب و درزگیر از پلی یورتان و ام اس پلیمر(چسب هیبریدی) استفاده کرد.

 

چسب پلی اورتان آب بندی نمای خشک و نمای کامپوزیت

 

چسب پلی اورتان مشکی

 

موارد مهم در زمان رنگ آمیزی چسب و درزگیر

1- قبل از انتخاب نوع چسب و درزگیر حتما بحث رنگ آمیز بودن و الاستیک بودن چسب و درزگیر را بررسی کنید. زیرا ممکن است نیاز به چسب و ماستیک رنگ پذیر باشد و بعدا امکان تغییر در آن نباشد.

2- برای دستیابی به بهترین نتیجه، قبل از رنگ آمیزی اجازه دهیم تا چسب کاملا خشک شود.

3- قبل از استفاده از چسب و درزگیر، اطلاعات فنی و دستورالعمل های سازنده چسب را مطالعه کنید تا مشکلی برای استفاده از آن بوجود نیاید.

تمامی حقوق این سایت برای شرکت رایمند تجارت محفوظ می باشد