چرا باید از چسب سیلیکون استفاده کنیم؟


چرا باید از چسب سیلیکون استفاده کنیم؟

انواع چسب سیلیکون و موارد استفاده آن

 

در دنیای امروزی که چسب های صنعتی و چسب های ساختمانی بسیاری نظیر چسب پلی اورتان، چسب ام اس پلیمر، چسب ماستیک و چسب پی یو وجود دارند، چسب سیلیکون در صدر محبوبیت و کاربرد قرار گرفته اند. چسب مخصوص سیلیکون علی رغم اینکه مقاومت حرارتی بسیار بالایی دارند و در مقایسه با چسب پلی اورتان و چسب ام اس پلیمر از خاصیت انعطاف پذیری بالاتری برخوردار هستند. این ویژگی های منحصربفرد چسب سیلیکون باعث شده تا چسب سیلیکون در تمامی صنایع هوانوردی، صنایع ساخت اتومبیل، صنایع پتروشیمی، صنعت ساختمان (دکوراسیون داخلی-نمای ساختمان-ابزار پیش ساخته ساختمانی و صنف درب و پنجره ترمالبریک و درب و پنجره یو پی وی سی) از محبوبیت بالایی برخوردار باشد و کاربرد چسب سیلیکون در این صنایع اجتناب ناپذیر باشد.

 

انواع چسب سیلیکون

 

انواع چسب سیلیکون:

چسب های سیلیکون به انواع مختلفی تقسیم می شوند. بطورمثال، چسب سیلیکون تک جزئی یا همان چسب آکواریوم یا چسب نوترال و چسب خنثی، برای خشک شدن به مجاورت در با رطوبت نیاز دارد یعنی اینکه سرعت خشک شدن چسب سیلیکونی به میزان رطوبت محیط بستگی دارد. اما در مورد نوع دیگر چسب سیلیکون یا همان چسب سیلیکون دوجزئی یا 2جزئی، میتوان گفت که این نوع چسب برای اینکه واکنش نشان دهد و خشک شود، نیازی به آب و رطوبت ندارد. لذا اختلاط با جزو دوم چسب یا همان هاردنر چسب سبب واکنش و شروع پروسه خشک شدن آن میشود. انواع دیگری از چسب های سیلیکونی وجود دارند که نحوه خشک شدن آنها متفاوت است. مثلا چسب سیلیکون حساس به فشار یا Pressure sensitive برای اینکه خشک شود، نیاز به فشار وجود دارد. یا چسب های سیلانی که بر اثر واکنش با اشعه UV یا فرابنفش خورشید شروع به خشک شدن می کنند. پیشنهاد می کنیم برای مشاهده لیست انواع چسب سیلیکون به همراه قیمت آنها در فروشگاه رایمند تجارت روی لینک مشخص شده کلیک کنید.

 

خواص کلی و عمومی چسب های سیلیکونی (سیلیکون اسیدی یا سیلیکون خنثی):

چسب سیلیکون ساختمانی و خودرویی

 

بطورکلی مصرف کنندگان چسبی که از چسب سیلیکونی استفاده می کنند میتوانند از این چسب های پرکاربرد انتظار ماندگاری در دمای بالا را داشته باشند. در بعضی موراد مقاومت حرارتی چسب سیلیکون تا 600+ درجه سانتیگراد مشاهده شده است که به عنوان یک چسب درزگیری یا چسب آب بند سیلیکونی، مقاومت مناسبی و خیلی قابل قبولی است. یکی دیگر از مزایای چسب سیلیکونی حفظ خاصیت الاستیک تا مدت طولانی(دائمی) پس از خشک شدن چسب و همینطور مقاومت بالای شیمیایی چسب در برابر آب و سایر حلال های موجود در طبیعت می باشد.  اگرچه شایان ذکر است که هر نوع چسب پایه سیلیکون ممکن است مزایای خاص خودش را داشته باشد. چسب های تک جزئی به دلیل اینکه نیاز به مخلوط کردن ندارند و همینطور میتوانند در دمای محیط خشک شوند، قابلیت استفاده راحت تری دارند. اما در مقابل، چسب های سیلیکون 2جزئی چونکه به دلیل وجود جزو دوم به راحتی و با سرعت بیشتری خشک می شوند، امکان استفاده با لایه های بیشتر و ضخیم تر را دارند. برای همین موارد استفاده از چسب های سیلیکونی دو جزئی در جاها و موارد خاص پیشنهاد و استفاده می شود. 

 

چسب سیلیکون صنعتی

 

تعداد زیادی از چسب های سیلیکونی تک جزئی پس از خشک شدن از خودشان موادی خورنده آزاد می کنند که ممکن است سطح را دچار خوردگی کنند. به این دسته از چسب های سیلیکونی یا درزگیر های سیلیکونی، چسب و درزگیر سیلیکون اسیدی یا استوکسی می گویند. یک دسته دیگر از انواع چسب و درزگیر های سیلیکونی وجود دارند که در زمان خشک شدن و پس از آن از خودشان اسید یا موارد خورنده متصاعد نمی کنند و از این چسب سیلیکون در صنعت الکترونیک هم استفاده می شود. این نوع از سیلیکون های تک جزئی به سیلیکون خنثی، سیلیکون نوترال یا همان سیلیکون بی بو و صنعتی معروف هستند. از این نوع چسب سیلیکون برای درزبندی و آببندی کابل ها و قطعات الکترونیکی (والواشر، چراغ LED و صفحات PCB) استفاده می شود.

 

خمیر سیلیکون هیت سینک

 

از دیگر کاربرد های چسب سیلیکون میتوان به استفاده شان در صنعت ساختمان نام برد. درزگیری پنجره ها، درزگیری درب ها، آببندی نما، آببندی سقف و پشت بام، سایر امور چسباندن و درزگیری در خانه و همچنین استفاده به عنوان چسب برای چسباندن شیشه از مواردی است که در آن از چسب سیلیکونی استفاده می شود.

چسب های سیلیکونی به دلیل مشخصات ویژه ای که دارند، قابلیت استفاده به عنوان چسب و درزگیر و بعضا سیلیکون های قالب گیری در صنعت پزشکی را دارند. سیلیکون بهداشتی، سیلیکون آنتی باکتریال، سیلیکون کلین روم، سیلیکون اتاق عمل، سیلیکون اتاق تمیز از جمله انواع چسب های سیلیکون مناسب برای صنعت پزشکی هستند. 

 

چسب سیلیکون واشرساز

 

به دلیل خاصیت های مقاومتی چسب سیلیکون در برابر آب و یسری از حلال ها و همچنین مقاومت چسب سیلیکون در برابر حرارت بالا، چسب سیلیکون به عنوان چسب واشرساز (سیلیکون واشرساز) و چسب گسکت برای استفاده در صنعت خودروسازی و اتومبیل سازی و همینطور صنایع برای درزگیری های عمومی و تخصصی مناسب است. پیشنهاد میکنیم برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله مزایا و کاربردهای چسب سیلیکونی را هم مطالعه کنید.

 

چسب سیلیکون واشرساز یا چسب سیلیکون حرارتی

 

پیشنهاد می کنیم برای دیدن انواع چسب بلزونا و خرید چسب بلزونا 1111 به صفحه خرید چسب بلزونا مراجعه کرده و با توجه به نیازتان محصول مناسب را انتخاب و به سبد خرید خود اضافه کنید.

تمامی حقوق این سایت برای شرکت رایمند تجارت محفوظ می باشد