نحوه اصولی کاشت میلگرد در بتن


نحوه اصولی کاشت میلگرد در بتن

نحوه استفاده ار چسب کاشت میلگرد

 

چسب های کاشت میلگرد در سال های از محبوبیت بالایی برخوردار بوده اند. این چسب ها به دسته بندی متفاوتی تقسیم بندی می شوند که میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. چسب کاشت میلگرد با پایه اپوکسی

  2. چسب کاشت آرماتور با پایه پلی استر

  3. چسب کاشت بولت با پایه پلی استر بدون استایرن

این دسته بندی برای چسب کاشت میلگرد بر اساس محل استفاده و میزان کارایی مورد نظر انتخاب و بکار برده می شوند ولی اگر بخواهیم این چسب ها را بر اساس اهمیت و قدرت و استحکام رتبه بندی کنیم، چسب های پایه اپوکسی در رتبه اول و بعد از آنها پلی استرهای بدون استایرن و در آخر پلی استر قرار میگیرند.

 

استفاده از چسب کاشت آرماتور

 

در این مقاله در رابطه با نحوه صحیح استفاده از چسب کاشت میلگرد نکاتی را مطرح می کنیم تا نهایت قدرت چسبندگی و ماندگاری حاصل شود.

 

مراحل استفاده صحیح از چسب کاشت میلگرد برای کاشت میلگرد در داخل بتن

 

  • پس از اینکه در محاسبات مشخص شد که بایستی از چه شماره میلگردی استفاده شود، بایستی سایز مته انتخابی متناسب با سایز میلگرد باشد. منظور از جمله قبل این است که بایستی 2 شماره بزرگتر برای حفره در مقایسه با میلگرد انتخاب شود. بطورمثال، برای میلگرد شماره 12 بایستی حفره ای به اندازه 16 میل (با استفاده از مته با نمره 16) ایجاد کنیم و به همین نسبت برای میلگرد شماره 20، سایز حفره 24 میل مناسب است.

 

نحوه استفاده از چسب کاشت

 

  • در مرحله بعدی پس از اینکه حفره مورد نظر ایجاد شد، بوسیله برس سیمی دایره ای شکل که سایز آن مقداری بزرگتر از حفره باشد (تا جداره ی داخلی حفره را کاملا آماده و تمیز کند) داخل حفره را کامل می کشیم. این کار را چندین بار انجام می دهیم تا جداره های حفره کاشت میلگرد کاملا تمیز شوند.

 

نحوه اصولی و صحیح کاشت میلگرد

 

  • پس از این مرحله بایستی با استفاده از اسپری هوا Air Jet  یا در صورت عدم دسترسی به این اسپری میتوان از شلنگ تراز برای تمیز کردن فضای داخلی استفاده کرد. این کار با دمیدن هوا یا همان فوت کردن صورت میگیرد. نکته خیلی مهم در این رابطه این است که این کار سبب تمیز شدن فضای داخلی حفره می شود و این فضا عاری از هرگونه گرد و غبار می شود. همیشه این را به خاطر داشته باشید که گرد و غبار داخل سوراخ تاثیر بسزایی در قدرت و استحکام نهایی آرماتور کاشت شده یا همان میلگرد کاشت شده دارد.

 

نحوه صحیح کاشت آرماتور

 

  • در مرحله آخر چسب کاشت میلگرد را که از قبل آماده مصرف کرده ایم، درون گان کاشت میلگرد یا تفنگ کاشت آرماتور قرار میدهیم. نازل چسب را داخل سوراخ کرده و از انتهای حفره شروع به پر کردن حفره با چسب کاشت میلگرد می کنیم. برای اینکه چسب پرتی نداشته باشد و بتوانیم درست استفاده کنیم، توصیه می شود تا حدود 2/3 حجم سوراخ را با چسب پر کنیم. نکته مهم در این مرحله این است که بایستی از استفاده 10 سانتی متر اول چسب پرهیز کنیم. زیرا این مقدار هنوز کامل با هم ترکیب نشده اند و به همین دلیل مقاومت و کیفیت آن به شدت کم می شود.

 

استفاده اصولی و صحیح چسب کاشت آرماتور

 

  • یکی از مهم ترین مراحل کار کاشت میلگرد، وارد کردن آرماتور به داخل سوراخ کاشت است. میلگرد، بولت یا آرماتور باید بصورت دوار یا چرخشی وارد شود. این امر سبب می شود که دورتادور میلگرد را چسب فرا بگیرد و سطح تماس مناسبی برقرار شود.

 

شیوه صحیح و اصولی کاشت میلگرد یا کاشت آرماتور

 

  • زمان خشک شدن چسب کاشت میلگرد به عواملی چون درجه حرارت محیط و البته نوع چسب کاشت بولت بستگی دارد. به این صورت که هرچه دما بیشتر باشد، سرعت خشک شدن افزایش می یابد. بطور مثال زمان لایه بستن آنها در حدود 5 الی 6 دقیقه است ولی خشک شدن نهایی چسب کاشت میلگرد حدود 3 ساعت است.

  • قابل ذکر است که زمان تست کشش چسب های کاشت میلگرد بر اساس نوع چسب و کارخانه سازنده متفاوت است ولی در حدود 7 الی 8 روز است.

پیشنهاد میکنیم برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله نحوه صحیح درزگیری بتن اکسپوز را مطالعه کنید.

چسب کاشت میلگرد هیلتی

تمامی حقوق این سایت برای شرکت رایمند تجارت محفوظ می باشد