حلال اسپری چسب 123 چیست؟


حلال اسپری چسب 123 چیست؟

همانطور که می‌دانید استفاده از چسب برای به سرانجام رساندن بسیاری از کارهای فنی الزامی ‌است؛ فرقی نمی‌کند که فعالیت شما داخل منزل باشد یا در کارگاه و یا در سطح صنعتی. همچنین فرقی نمی‌کند که قصد چسباندن چه اجسامی را دارید، تقریبا هر وسیله‌ای را می‌توان به کمک چسب‌های مخصوص، به ویژه چسب 123 به هم متصل کرد و اتصال محکمی ‌به وجود آورد؛ اما گاهی ممکن است این چسب در محل اتصال خود لکه‌ای ایجاد کند و یا بر روی لباس، دست فرد و یا دیگر نقاط بریزد. برای این کار نیاز به یک حلال خاص به منظور پاک کردن چسب داریم. در این محتوا می‌خواهیم در زمینه آن که حلال اسپری چسب چیست اطلاعاتی در اختیار شما قرار دهیم؛ لطفا تا پایان این مطلب با رایمند تجارت همراه باشید.

 

 

 

معرفی حلال چسب

بدون شک تمامی ‌شما عزیزان از انواع مختلفی از چسب‌ها مانند چسب 123 استفاده کرده‌اید و قدرت بالای چسبندگی آن را می‌دانید. چسب 123 جزو چسب‌های قطره‌ای سیانوآکریلات است که برای چسباندن رنج وسیعی از اجسام به کار می‌رود، اما هنگام کار با آن احتمال آلودگی دست یا دیگر اجسام به چسب وجود دارد. از آن جایی که چسب قطره‌ ای مانند چسب 123 به سرعت در مجاورت هوا خشک می‌شود، پاک کردن آن کار دشواری است؛ برای این منظور به حلال‌های خاص نیاز داریم.

روش‌های سنتی و حلال‌های قدیمی ‌برای پاک کردن چسب وجود دارند. یکی از این راه‌ها استفاده از استون است که می‌تواند آهسته چسب را تخریب کند. به عنوان مثال اگر شیء مورد نظر کوچک است می‌توانید آن را درون ظرف استون قرار دهید. مدت زمان لازم برای پاک شدن چسب از روی سطح بستگی به ضخامت آن دارد، اما برای پوست و یا اجسام خیلی بزرگ استفاده از استون مناسب نیست. البته مواد دیگری نظیر سرکه و یا قرار دادن لکه چسب در مقابل شعله نیز وجود دارد؛ اما از این روش‌ها برای پاک کردن تمامی ‌اجسام و یا چسب ریخته شده بر روی بدن و پوست نمی‌توان استفاده کرد. به همین منظور مواد خاصی با نام حلال اسپری چسب 123 تولید و وارد بازار شدند. این حلال اسپری چسب به طور اختصاصی برای پاک کردن چسب 123 از روی سطوح طراحی شده و آسیبی به پوست یا رنگ جسم مورد نظر وارد نمی‌کند.

 

معرفی حلال چسب

 

 

 

حلال چسب 123 چیست؟

همان طوری که گفتیم برای پاک کردن چسب 123 استفاده از حلال‌های مخصوص آن بسیار مفید و مقرون به صرفه‌‌تر است. معمولاً هر شرکت تولید کننده چسب 123، یک حلال متناسب با متریال و فرمولاسیون خود چسب طراحی و در بازار عرضه می‌کند تا افراد هنگام خرید خود چسب، حلال آن را نیز خریداری کنند.

این حلال اسپری چسب برای مواقع ضروری مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌توان آن را بر روی سطوح فلزی، پوست، سطوح چوبی و پلاستیکی و ... مورد استفاده قرار داد. از جمله مزایای استفاده از این حلال می‌توان به عدم تأثیر بر روی جسم مورد نظر اشاره داشت. بدین صورت که اگر چسب 123 بر روی بدنه ماشین ریخته باشد حلال، رنگ بدنه را تغییر نداده و هیچ گونه تأثیری در ظاهر آن ایجاد نمی‌کند و تنها چسب را از روی آن پاک می‌کند.

همچنین اگر چسب بر روی لباس ریخته باشد، باز هم حلال موجب تخریب پارچه نشده و تنها چسب را از روی آن پاک می‌کند. به همین منظور است تمامی‌ افراد در هنگام خرید خود چسب 123 حلال آن را نیز تهیه می‌کنند.

 

حلال چسب 123 چیست؟

 

 

 

چگونه از حلال اسپری چسب 123 استفاده کنیم؟

پس از آن که دانستیم حلال اسپری چسب چیست و چه کاربردی دارد، به نحوه استفاده از آن می‌پردازیم. معمولاً این اسپری‌ها‌‌ ترکیبی از مایع و گاز هستند که داخل قوطی قرار گرفته‌‌‌اند. برای استفاده ابتدا باید یک دستکش مناسب پوشید و از لباس کار یا پیش‌بند استفاده کرد، چرا که این حلال به طور اسپری پخش می‌شود و ممکن است بر روی اجسام دیگر یا لباس و پوست خود فرد بپاشد. سپس می‌توانید از ماسک برای امنیت بیشتر استفاده کرده و یا این حلال اسپری را در محیط باز مورد استفاده قرار دهید.

ابتدا قوطی را به خوبی تکان دهید تا قسمت مایع و گاز داخل آن کاملاً با هم مخلوط شوند، سپس به نحوی که گازهای خارج شده از حلال اسپری چسب 123 به بینی و دهان شما نرسد، آن را بر روی سطح موردنظر خالی کنید. پس از چند لحظه می‌توانید با یک دستمال تمیز محل مورد نظر را پاک کنید. حال مشاهده می‌کنید که هیچ گونه لکه یا تغییر در جسم دیده نشده و تنها چسب از روی آن پاک می‌شود.

دقت کنید که قوطی حلال اسپری چسب را در معرض گرما و نور آفتاب قرار ندهید، چرا که انبساط گازهای داخلی آن درنهایت منجر به ‌‌ترکیدن قوطی می‌شود.  اگر می‌خواهید حلال را بر روی پوست دست خود استفاده کنید ابتدا قسمتی از آن را تست کرده تا حساسیت نشان ندهید.

 

چگونه از حلال اسپری چسب 123 استفاده کنیم؟

 

 

 

موارد استفاده از چسب 123

کاربردها و موارد استفاده از این چسب بسیار زیاد است. چسب 123 تنها برای استفاده مصارف خانگی نبوده و از آن در صنعت و کارگاه‌ها نیز استفاده می‌کنند. به طور کلی صنایعی که چسب 123 کاربرد بالایی در آن دارد شامل موارد زیر می‌شوند:

  • صنعت پلاستیک
  • ساختمان
  • چوب
  • فلز
  • پزشکی
  • درزگیری انواع تانکر
  • درزگیری در مصالح بتنی، کاشی، سرامیک، سنگ،
  • اتصال مدارهای الکترونیکی
  • اتصال سطوح پلاستیکی

برای آن که چسب فوق بیش از حد خشک نشود، می‌توانید آن را به همراه لایه نازکی از آب بر روی سطح موردنظر بریزید.

 

موارد استفاده از چسب 123

 

 

 

نکات مهم هنگام پاک کردن چسب

هنگام پاک کردن چسب باید مواردی را مورد بررسی قرار داد تا به جسم موردنظر آسیب وارد نشود. در ادامه چند نمونه از مهم‌ترین نکات هنگام کار با خود چسب و یا اسپری حلال چسب را با هم بررسی می‌کنیم:

 

 

نوع حلال و تناسب آن با جسم

یکی از این نکات توجه به نوع حلال متناسب با جنس و حساسیت جسم مورد نظر است. به عنوان مثال از حلال‌های قوی برای پاک کردن چسب روی لباس نمی‌توان استفاده کرد، چرا که امکان آسیب به پارچه و بافت لباس و یا حتی تغییر رنگ وجود دارد.

برای پاک کردن چسب از سطح پوست باید از حلال‌های مناسب با پوست انسان استفاده کرد، چرا که حلال‌های بسیار قوی ایجاد حساسیت یا زخم دارند.

در پاک کردن چسب از روی بدنه خودرو و موتورسیکلت نیز رنگ بدنه نباید تغییر کند و یا لکه‌ای بر روی آن باقی بماند.

 

 

نکات مهم هنگام پاک کردن چسب

 

 

رعایت نکات ایمنی حین کار

برای پاک کردن چسب با استفاده از حلال اسپری چسب حتماً باید موارد ایمنی را رعایت کنید. حتی الامکان اسپری حلال را در محیط‌های باز مورد استفاده قرار دهید، چرا که گازهای خارج شده از این اسپری نباید مورد استنشاق قرار بگیرند. برای ایمنی بیشتر از ماسک تنفسی و دستکش استفاده کنید.

از دیگر نکات هنگام استفاده از حلال اسپری چسب یا خود چسب 123، روشن نکردن سیگار و یا آتش و دود در محیط است، چرا که هرگونه گرما یا دود و آتش امکان انفجار اسپری حلال چسب را ایجاد می‌کند.

 

 

 

آماده سازی سطح جسم برای استفاده از چسب

برای استفاده از چسب 123 به منظور بیشترین درصد چسبندگی، باید سطح مورد نظر را پیش از کار آماده کنید. بدین صورت که اجسام را کاملاً تمیز و خشک کنید و گردوغبار یا زنگ زدگی احتمالی را از روی آن پاک کنید. در ادامه می‌توانید از اسپری‌های چسب 123 برای آماده سازی و زیرساخت استفاده کنید، بدین صورت که پس از پاک کردن و تمیز کردن سطح اسپری را بر روی آن بپاشید و چند دقیقه زمان دهید تا کاملاً بخار شود. سپس خود چسب 123 را بر روی محل مورد نظر بریزید و جسم را چند ثانیه محکم به هم فشار دهید، درنهایت مشاهده می‌کنید که دو جسم به‌طور کامل به هم متصل شده‌‌‌اند و هیچ گونه حرکتی ندارند.

 

استفاده از چسب 123 یا اسپری آن چه عوارضی دارد؟

 

 

استفاده از چسب 123 یا اسپری آن چه عوارضی دارد؟

بدون شک مزایا، فواید و قدرت چسبندگی بالای چسب 123 بر همگان روشن است، اما این چسب در کنار مزایای بالایی که دارد، به یک سری معایب یا شاید مراقبت‌ها نیاز دارد تا آسیبی برای افراد یا جسم موردنظر ایجاد نکند. یکی از ویژگی‌های چسب 123 یا اسپری حلال آن خاصیت اشتعالی است. به همین منظور حتماً باید آن را از گرمای زیاد یا نور خورشید درامان بدارید تا دچار آتش سوزی نشود.

از دیگر عوارض استفاده از چسب 123 می‌توان به سمی بودن آن اشاره داشت. چسب 123 و یا اسپری حلال‌ها دارای یک سری متریال و مواد شیمیایی هستند که برای دستگاه تنفسی آسیب ایجاد می‌کنند. برای جلوگیری از درگیر شدن با این موارد هنگام کار حتماً از ماسک استفاده کرده و حتی‌الامکان کار چسب را در محیط‌های باز یا در کنار هود و هواکش انجام دهید.

حساسیت پوستی از دیگر معایب این چسب است. در برخی از افراد مشاهده شده که چسب 123 یا اسپری حلال چسب، حساسیت‌های پوستی ایجاد کرده است.  برای جلوگیری از این امر هنگام کار با موارد فوق حتماً از دستکش و لباس کار استفاده کنید.

 

 

سوالات متداول

 

1- حلال اسپری چسب چیست؟

 

حلال اسپری چسب یک ماده شیمیایی به منظور حل کردن و پاک کردن چسب از سطوح مختلفی نظیر فلز، پلاستیک، چوب و پوست است.

 

 

2- چسب 123 چه کاربردهایی دارد؟

 

چسب 123 جزو پرکاربردترین انواع چسب‌ها بود که هم در مصارف خانگی و هم در مصارف صنعتی از آن استفاده می‌شود. ازجمله این صنایع می‌توان به صنعت چوب، ام دی اف سازی، سنگ، پلاستیک، مواد بهداشتی و آرایشی اشاره داشت.

 

 

3- در هنگام کار با اسپری حلال چسب چه نکاتی را باید مورد توجه قرار داد؟

 

هنگام کار با این اسپری حتماً از ماسک صورت و دستکش استفاده کنید و در محیط مورد نظر سیگار یا آتش روشن نکنید.

 

 

4- چگونه سطح جسم را برای استفاده از چسب 123 آماده کنیم؟

 

برای آن که بیشترین میزان چسبندگی را از چسب 123 بگیرید ابتدا سطح مورد نظر را از هرگونه آلودگی و رطوبت و  زنگ زدگی پاک کنید و سپس چسب را بر روی آن بریزید.

 

 

 

جمع بندی

چسب 123 یکی از پرکاربردترین انواع چسب است که قدرت چسبندگی بسیار بالایی دارد. این ماده در ارتباط با هوا بسیار سریع خشک می‌شود. گاهی ممکن است که چسب 123 بر روی لباس یا اجسام دیگر بریزد و پاک کردن آن کار دشواری باشد، به همین منظور شرکت‌های سازنده چسب 123 حلال آن را نیز ساخته و همراه با خود چسب وارد بازار می‌کنند.

متریال این حلال اسپری چسب متناسب با خود چسب بوده و قابلیت حل کردن آن را دارد. از دیگر ویژگی‌های مثبت این حلال عدم تأثیر بر روی جسم و تغییر رنگ یا تغییر بافت است. یا توجه به اهمیت بالای این محصول در این محتوا به معرفی آن که حلال اسپری چسب چیست و چگونه از آن استفاده می‌شود پرداختیم.

تمامی حقوق این سایت برای شرکت رایمند تجارت محفوظ می باشد