چسب هات ملت چیست؟ مزایا و کاربردها


چسب هات ملت چیست؟ مزایا و کاربردها

چسب هات ملت چیست و چه مزایایی دارد؟ چسب های مختلفی تولید و عرضه می شوند که هر یک با توجه به ویژگی هایشان، کاربردهای مختلفی دارند. پیش از این راهنمای خرید چسب را مطالعه کردیم، در این مطلب با ما همراه باشید تا اطلاعات لازم در خصوص چسب هات ملت یا چسب گرم (گرما ذوب) را به دست آورید و با ویژگی ها، موارد استفاده، مزایا و مواد سازنده این چسب‌ آشنا شوید.

چسب هات ملت چیست؟

چسب هات ملت یا چسب گرم ماده ‌ای است که در مصارف صنعتی، کارگاهی و خانگی از آن برای اتصال اجسام با جنس و ماهیت مختلف مانند کاغذ، چوب، فلز، پلاستیک، پارچه، شیشه و سرامیک استفاده می ‌شود. این چسب ‌ها هم در حالت گرانول و هم به شکل میله‌ ای عرضه می‌ شوند و می ‌توان آن ‌ها را یکی از انواع چسب ترموپلاستیک دانست.

برای استفاده از چسب ‌های هات ملت باید آن ‌ها را از حالت جامد به شکل مایع درآورید و این امر با ایجاد حرارت و گرما در درجه دمایی مشخص امکان ‌پذیر خواهد شد. میزان چگالی این نوع چسب ‌ها پس از تبدیل شدن به حالت مایع بالا بوده و بعد از اینکه دمای آن‌ ها پایین بیاید، دوباره به حالت جامد تبدیل شده و سفت می‌ شوند. استفاده از چسب‌ های گرم یا هات ملت در صنایع مختلف دیده می‌ شود و از ویژگی‌ های این مواد برای مصارف گوناگون بهره می ‌گیرند.

درشت مولکول ‌هایی که دارای پیوندهای واندروالسی و میزان جاذبه بالاتر هستند، می‌ توانند چسبندگی بیشتری داشته باشند و اتصالات عمیق ‌تری ایجاد کنند. پلیمرهایی که جاذبه اتصالی زیادی ندارند با دریافت نوعی از اسید آلی و اثرپذیری از نیروهای میان مولکولی خاصیت چسبندگی زیادی پیدا خواهند کرد.

چسب ‌های هات ملتی که به صورت بسته ‌بندی عرضه می ‌شوند در درجه حرارت پایین‌ تر از 70 درجه سانتی گراد گرم شده و مورد استفاده قرار می ‌گیرند. استفاده بیش از حد مواد روان‌ کننده در این چسب ‌ها باعث می ‌شود که در هنگام قرار دادن این مواد در حالت انجماد، شکنندگی و حساسیت آن ‌ها بیشتر شود. زمانی که دمای چسب ذوب شده کم شده و سرد شود، به سرعت از حالت مایع خارج شده و روند سفت شدن را پیش می ‌گیرد تا به طور کامل  به حالت جامد درآید. باید توجه داشت که سطوح و موادی که برای پیوند خوردن با این نوع چسب مورد استفاده قرار می ‌گیرند باید توان تحمل میزان گرما و حرارت چسب را داشته و تغییر حالت ندهند.

برای ارزیابی توان و قدرت چسب هات ملت باید 24 تا 72 ساعت پس از چسباندن اجسام، میزان این پیوستگی و اتصال را اندازه بگیرید. بلوری شدن رزین ‌های پلیمری که در این فرآورده وجود دارند (در شرایط ویژه) بر روی میزان استحکام و توان چسبندگی این چسب اثرگذار هستند. به طور کلی خصوصیات و ویژگی‌ های چسب هات ملت امکان انجام فرایند بسته ‌بندی را با سرعت و کیفیت بالا فراهم کرده است و می ‌توان از آن به عنوان گزینه ‌ای بهینه و مناسب استفاده نمود.

چسب هات ملت به شکل جامد در ابعاد و قالب‌ های گوناگون وجود دارد و با اعمال حرارت و گرمای مناسب به حالت مایع درآمده و با غلظت بالا مورد استفاده قرار می‌ گیرد. این چسب ‌ها گاهی فراورده‌ هایی هستند که روند تولید را از قبل پشت سر گذاشته و برای استفاده صحیح به آن ‌ها گرما می ‌دهند.

فرمول بندی چسب‌ های هات ملت به منظور انجام فرایندهای ویژه نظیر سست و ضعیف بودن در مقابل اعمال فشار و انرژی و ترموست بودن امکان پذیر است. این محصولات آبگریز را می ‌توان بهترین گزینه برای ایجاد پیوند و اتصالات قوی میان اجسام مختلف با کارایی بالا دانست و در صنایع مختلف صنعتی و کارگاهی از ویژگی‌ ها و مزایای آن ‌ها برای ساخت و تولید یا ترمیم و تعمیر مواد مختلف استفاده نمود.

درجه نرمی چیست؟

درجه نرمی مقدار حرارتی است که در آن چسب هاتملت تا حدی نرم و منعطف شده است که فرو رفتن توپی از جنس فولاد با جرم و حجم مشخص در آن امکان‌پذیر است. این کمیت با واحد mm اندازه ‌گیری شده و میزان نفوذ یک سوزن تحت فشار استاندارد با جرم مشخص (مثلا 100 گرم) در نمونه آزمایشی با زمان معین (مثلا 2 ثانیه) و در دمای تعیین شده (مثلا 20 درجه سانتی گراد) را نشان می‌ دهد. مطابق این نوع سنجش و راستی ‌آزمایی، محصولی با درجه نفوذ 2 یا 3 میلی ‌متر نسبت به نمونه ‌ای با 10 تا 12 میلی ‌متر مقاومت و پایداری بیشتری نشان می ‌دهد.

استفاده از چسب هات ملت چه مزایایی دارد؟

نسبت به چسب ‌های پایه حلال مزیت‌ های بیشتری دارد که از میان آن‌ ها می ‌توان به حذف یا کم شدن حلال‌ های شیمیایی اشاره نمود.

  • این چسب‌ ها مقدار رطوبت را از بخش‌ هایی که اتصال و چسبندگی در آن‌ ها صورت می ‌گیرد، دور می‌ کند تا میزان استحکام چسبندگی و اتصال به نسبت چسب ‌های بر پایه آب و دیگر چسب‌ ها بیشتر شود.
  • دارای سرعت بالا و حجم زیاد در روند تولید است.
  • باعث آلودگی ‌های محیطی نمی ‌شود.
  • مقاومت و پایداری بسیار بالایی دارد.
  • ضایعات آن (ضایعاتی که در هنگام تولید آن ایجاد می ‌شوند) قابل بازیافت است.
  • پس از سرد شدن می ‌توان مجددا آن را ذوب کرد.
  • در برابر فشارهای کششی، پیچشی و ضربه ‌ای مقاومت بالایی دارد.
  • اتصال و چسبندگی آن مدت زمان کوتاهی دارد.
  • قابل اشتعال نیست.
  • به خشک‌کن نیاز ندارد.
  • طول عمر و دوام بالایی دارد.

 

از چسب هات ملت در چه مواردی استفاده می‌شود؟

چسب‌ های هات ملت در مدل‌ها و ابعاد مختلف مورد استفاده قرار می ‌گیرند. این چسب ‌ها را به شیوه اکسترود، غلتاندن و اسپری کردن می ‌توان به کار گرفت. اگر این چسب ‌ها را برای به کارگیری در حیطه فعالیت ‌های هنری در نظر داشته و قصد استفاده از آن برای چسباندن مجسمه، گل و آثار هنری را داشته باشید، بهتر است از مدل میله ‌ای این چسب‌ ها به همراه تفنگ مخصوص با درجه حرارت مشخص بهره بگیرید.

اگر قصد استفاده از این چسب‌ ها در صنایع بزرگ ‌تر و دستگاه‌ های ذوب چندتایی و فله ‌ای را مد نظر دارید، می‌ توانید از مدل بلوک و گرانول هات ملت استفاده کنید. چنانچه در زمینه کار کارگاهی فعالیت دارید، چسب ‌های میله ‌ای با اندازه و ضخامت بیشتر را مورد استفاده قرار داده و از تفنگ ‌های بزرگ ‌تر با درجه حرارت بالاتر بهره بگیرید. در شیوه‌ های اجرایی پنوماتیکی نیز از این محصولات با ابعاد و اندازه‌ های وسیع‌ تر استفاده می ‌شود. دسته ‌بندی مشاغل و صنایعی که از چسب هات ملت برای فعالیت ‌های خود استفاده می ‌کنند، به شرح زیر است:

  • صنایع برق ( اجزای الکترونیکی و مخابرات)
  • صنایع چوب (ساخت میز و صندلی، مبلمان، تخت و تشک)
  • صنایع سلولزی (دستمال کاغذی و لوازم بهداشتی مانند پوشک)
  • صنایع خودروسازی (تولید و ساخت چراغ اتومبیل، فیلترهای هوا و تزئینات و طراحی داخلی خودرو)
  • صنایع چاپ (صحافی و تکثیر)
  • صنایع پوشاک (تولید کفش و کیف)
  • صنایع دارویی و غذایی (بسته‌ بندی و مونتاژ)
  • صنایع نجاری (تهیه و تولید لمینت)

این چسب ‌ها در ساخت پروفیل، لیبل ‌زنی و استفاده در مواد چکش ‌خوار و متخلخل (به دلیل غلظت و دمای بالا) نیز دخالت دارند. همچنین چسب هات ملت را می ‌توان به شکل دانه ‌های کوچک از قالب مجزا کرده و برای پوشاندن درزها و ترک‌ ها از آن استفاده نمود.

چسب هات ملت در دستگاه لیبل زن چه نقشی دارد؟

از چسب هات ملت در چاپ لیبل و دستگاه لیبل زن نیز استفاده می‌شود. دستگاه لیبل زن ساختار و سازوکاری مناسب برای تولید برچسب ‌ها و اتیکت‌ های مختلف دارد که از آن‌ ها برای تبلیغ و معرفی اجناس مختلف یا مرتب کردن و نظم‌ دهی به محصولات گوناگون استفاده می‌ شود. لیبل ‌ها و برچسب ‌ها در انبار، مراکز خرید و ادارات برای مصارف گوناگون مورد استفاده قرار می‌ گیرند و سهولت کار را بالا می‌ برند.

چگونه می ‌توان چسب هات ملت را پاکسازی کرد؟

چسب‌ های هات ملت در دمای بالا مورد استفاده قرار می‌ گیرند و پس از افت دما و سرد شدن سفت می‌ شوند و تمیز کردن آن‌ ها ممکن است با دشواری ‌هایی روبرو شود. بنابراین برای از بین بردن این چسب ‌ها به کارگیری حلال ‌های ساده و معمولی کارساز نیست و لازم است از حلال ‌هایی استفاده نمود که با کیفیت و درجه حلالیت بالا به تجزیه این مواد بپردازند. حلال چسب M3 آمریکا و Henkel آلمان بهترین نمونه چسب و حلال آن را ارائه می‌ کنند.

مقایسه چسب هات ملت با چسب ‌های پایه

چسب‌ های پایه حلال پلیمرهایی مستحکم هستند که به واسطه نوعی حلال منعطف و نرم شده‌ اند. در این چسب ‌ها حلال مختلط شده بعد از سرد شدن دوباره سفت شده و اتصال و پیوند محکمی میان اجزای آن پدید می ‌آید. از چسب ‌های حلال پایه در تولیدات مختلف استفاده ‌های زیادی می‌ شود، اما امروزه در بسیاری از صنایع استفاده از چسب هات ملت را ترجیح می ‌دهند. دلیل استفاده بیشتر از چسب هات ملت و کاربری بیشتر آن نسبت به چسب‌ های حلال پایه به عوامل مختلف برمی‌ گردد که در ادامه به ارائه توضیحاتی درباره آن‌ ها خواهیم پرداخت:

چسب ‌های هات ملت بهتر و بیشتر سازگار و هماهنگ می‌ شوند

با استفاده از چسب گرم یا هات ملت می‌ توان ترکیبات و مواد مختلف اعم از متخلخل و غیر متخلخل را به یکدیگر پیوند داد. سازگاری این چسب‌ ها با مواد و سطوح مختلف زیاد بوده و به همین جهت سطح کیفی کار ارتقا میابد.

چسب‌ های هات ملت سالونت فری هستند

این نوع چسب‌ ها به لحاظ زیست محیطی سالم بوده و آلاینده چندانی تولید نمی ‌کنند. همچنین استفاده از آن‌ ها بی زیان و از خطرآفرینی دور است که این موضوع میزان ایمنی کار را بالا می ‌برد. در هنگام استفاده از چسب هات ملت نیازی به فعالیت سیستم تهویه ‌ای برای عوض کردن هوای محیط نیست و می‌ توان در محیطی مناسب به کار ادامه داد.

چسب ‌های هات ملت به شکل یکنواخت و متوازن توزیع می‌ شوند

برای پخش و توزیع یکسان این فراورده‌ ها از دستگاه دیسپنسینگ خودکار یا دستی استفاده می ‌شود و می ‌توان آن را به راحتی و با سهولت بالا به کار برد.

سخن پایانی

همان طور که گفته شد، چسب هات ملت مصارف مختلفی داشته و می تواند در صنایع گوناگونی آن را به کارگرفت.

پیشنهاد می کنیم برای دیدن انواع چسب بلزونا و خرید چسب بلزونا 1111 به صفحه خرید چسب بلزونا مراجعه کرده و با توجه به نیازتان محصول مناسب را انتخاب و به سبد خرید خود اضافه کنید.

تمامی حقوق این سایت برای شرکت رایمند تجارت محفوظ می باشد