حلال چسب چیست؟


حلال چسب چیست؟

حلال به ماده‌ای گویند که قابلیت حل کردن مواد دیگر را در خود دارد. معمولاً حلال‌ها به شکل مایع هستند اما حلال‌های جامد و گازی نیز در بازار وجود دارد. معروف‌ترین و بهترین حلال آب است که قابلیت حل کردن رنج وسیعی از مواد را در خود دارد، به همین منظور بسیاری از دیگر حلال‌ها بر پایه آب هستند. در این محتوا ‌می‌خواهیم به بررسی آن که حلال چسب چیست بپردازیم.

انواع مختلفی از حلال‌های چسب در بازار موجود‌اند که شامل آب، اتانول، تلوئن، متانول، استون، ریموور، بنزن، متیل استات، اتیل استات، تتراکلرو اتیلن و ... هستند. در ادامه به توضیح کامل هر یک از موارد ‌می‌پردازیم. شاید برایتان سوال باشد که ضرورت استفاده از حلال چیست؟ ضرورت استفاده از این ماده هنگام کار با چسب به چشم ‌می‌خورد، آنجایی که چسب مورد نظر به محلی غیر از محل درست ریخته شود و یا هنگام کار بر روی دست، لباس، زمین، فرش و ... بریزد، باید چسب را با حلال خاص آن پاک کرد.

 

 

انواع چسب

به طور کلی چسب‌ها جزو مهم‌ترین مواد شیمیایی هستند که در تما‌می‌ جنبه‌های صنعتی، تجاری و حتی شخصی کاربرد دارند. از چسب برای ترمیم، تعمیر و ساخت اکثر لوازم استفاده می‌شود و جایگاه آن در جهان بسیار ویژه است. به همین منظور شاهد تنوع بالا در چسب‌ها هستیم که هر کدام از آن‌ها با توجه به مواد شیمیایی و ویژگی‌هایی که دارند برای چسباندن نوع خاصی از اجسام به کار می‌روند.

از جمله انواع چسب‌ها می‌توان به چسب آهن، چسب آکواریوم، چسب قطره‌ای، چسب چوب و ... اشاره داشت. همانطور که نام چسب آهن مشخص است از آن برای اتصال سطوح فلزی استفاده ‌می‌شود. چسب آکواریوم برای درزگیری و آب بندی استفاده می‌شود و در مقابل رطوبت و سرما، مقاومت و طول عمر بالایی دارد. چسب قطره‌ای برای بسیاری از لوازم مانند شیشه، پلاستیک، چینی، کاغذ و ... به کار می‌رود. چسب چوب نیز برای چسباندن چوب مورد استفاده قرار ‌می‌گیرد. حال به معرفی حلال انواع چسب ها و دیگر حلال‌های عمو‌می ‌برای پاک کردن چسب ‌می‌پردازیم.

 

انواع چسب

 

 

حلال‌های عمو‌می ‌برای پاک کردن انواع چسب

 پس از آنکه دانستیم حلال چسب چیست، به بررسی چند نمونه از حلال‌های عمو‌می می‌پردازیم:

  • آب یکی از رایج ترین انواع حلال‌ها بوده که توانایی حل کردن مواد مختلف را در خود دارد. یون‌ها و پروتئین‌های زیادی در آب حل می‌شوند و از آن در صنایع مختلف استفاده ‌می‌شود. آب یکی از حلال‌های بسیار خوب برای چسب‌های قوی نظیر چسب اوره، فرمالدئید، چسب نشاسته، چسب کازئین، الکل، رنگ، پلاستیک و ... است.
  • از دیگر حلال‌ها برای پاک کردن انواع ترکیبات آلی نظیر چسب، متانول است. این حلال جزو حلال‌های صنعتی به شمار ‌می‌آید و از آن ‌می‌توان برای پاک کردن جوهر، رنگ، رزین و چسب استفاده کرد.
  • اتانول نیز یک حلال همه کاره به شمار می‌آید که قابلیت حل کردن آن پس از آب در رده بالایی قرار ‌می‌گیرد. از اتانول برای پاک کردن چسب‌های وینیلی، رزینی و ... می‌توان استفاده کرد.
  • استون که معرف حضورتان است یک ماده با قابلیت حل کردن بالا به شمار می‌آید که انواع ترکیبات ناقطبی و قطبی را می‌توان با آن حل کرد. این حلال برای پاک کردن چسب‌های مختلف، تینر، رنگ، پارچه و ... بسیار مناسب است.
  • ریموور یک پاک کننده دیگر برای پاک کردن انواع چسب و سطوح مختلف است که از آن به شکل اسپری می‌توان استفاده کرد. این چسب به حلال اسپری چسب معروف بوده و با اسپری آن بر روی محل مورد نظر، چسب از محل کنده شده و ‌می‌توان آن را با آب داغ، صابون یا پارچه تمیز کرد.

 

حلال‌های عمو‌می ‌برای پاک کردن انواع چسب

 

 

حلال‌های اختصاصی ‌برای پاک کردن انواع چسب

در قسمت قبل حلال‌های عمو‌می ‌را با هم بررسی کردیم، حال به بررسی حلال‌های اختصاصی می‌پردازیم:

 

حلال چسب آهن

برای پاسخ به سوال حلال چسب آهن چیست، باید بگوییم که حلال چسب آهن بر پایه الکل ایزوپروپیل است. این ماده در فعالیت‌های صنعتی برای پاک کردن چسب آهن از سطوح فلزی استفاده ‌می‌شود و کاربرد بسیار بالایی در صنعت دارد. ایزوپروپیل یک ماده بی رنگ است که بوی تند دارد و قابلیت اشتعال آن بسیار بالا است، به همین منظور از آن برای حل کردن انواع چسب آهن و روغن استفاده می‌کنند. کاربرد‌های حلال چسب فوق متنوع است و از آن ‌می‌توان در فعالیت‌های صنعتی، برای حل کردن انواع رزین، فرایندهای تخمیر، صنعت چاپ، پزشکی، لوازم آرایشی و ... استفاده کرد.

دقت کنید که برای استفاده از این حلال چسب آهن حتماً باید از دستکش مخصوص استفاده کرد و سعی کنید آن را بر روی سطوح دیگر مانند میز، پارچه، زمین و ...نریزید. ماده فوق را از دسترس کودکان یا قرار گیری در مقابل حرارت، نور خورشید و... در امان بدارید، زیرا که بسیار آتش‌گیر بوده و با کوچکترین گرمای هوا ممکن است آتش بگیرد.

 

حلال چسب آکواریوم

از دیگر حلال‌های رایج، حلال چسب آکواریوم است که بر پایه سرکه ساخته شده و چسب آکواریوم را به راحتی از روی سطوح پاک ‌می‌کند.

 

حلال‌های اختصاصی ‌برای پاک کردن انواع چسب

 

حلال چسب قطره‌ای

چسب قطره‌ ای دارای تنوع بالا در حلال‌های خود بوده و با استفاده از هر حلال مخصوص به راحتی ‌می‌توان آن را از روی پوست و سطوح پاک کرد و یا اشیا به هم چسبیده به واسطه چسب دو قلو را از هم جدا ساخت.

 

حلال چسب چوب

بیشتر حلال‌هایی که برای چسب چوب به کار می‌روند بر پایه آب هستند و انواع مختلفی دارند. از آنجایی که چسب چوب پس از مدتی به شدت خشک شده و دیگر قابلیت جدا شدن از سطح ندارد، از این حلال برای پاک کردن آن ‌می‌توان استفاده کرد.

 

 

استفاده از حلال چسب چه مزیت‌هایی دارد؟

پس از آن که دانستید حلال چسب چیست، به بررسی مزایای استفاده از آن ‌می‌پردازیم. بسیار پیش آمده که چسب بر روی اشیا دیگر و یا حتی لباس، بدن افراد و ... ‌می‌ریزد. برای پاک کردن آن از سطوح مختلف، سطح پوست و... نیاز داریم که حتماً از حلال مخصوص آن چسب استفاده کنیم.

  • با استفاده از حلال مخصوص پاکسازی سریع را داریم و چسب با کیفیت بالا به طور کامل از سطح مورد نظر پاک ‌می‌شود.
  • به کمک حلال ‌می‌توان برجستگی‌های به وجود آمده هنگام عملیات چسب‌کاری را برطرف کرد و سطحی صاف و یکنواخت را به وجود آورد.
  • با استفاده از حلال، فرایند حل شدن چسب و استفاده از آن راحت‌تر می‌شود.
  • حلال چسب کیفیت و طول عمر اتصال قطعات را افزایش ‌می‌دهد و همچنین به دلیل مقاومت بالایی که دارد اتصال محکم‌تری رقم می‌زند.

 

استفاده از حلال چسب چه مزیت‌هایی دارد؟

 

جمع بندی

 

در این محتوا سعی کردیم به تعریف حلال چسب، بهترین حلال چسب و اهمیت استفاده از آن بپردازیم. امروزه شاهد انواع چسب آهن، آکواریوم، دوقلو و... هستیم که هر کدام مواد شیمیایی خاص خود را دارند، در نتیجه برای پاک کردن این چسب‌ها به حلال چسب مخصوص آن‌ها نیاز داریم.

از جمله رایج‌ترین انواع حلال چسب مخصوص ‌می‌توان به حلال چسب آهن، حلال چسب دوقلو، حلال اسپری چسب و... اشاره داشت. برای خرید هر کدام از این حلال‌ها می‌توانید به صفحه محصولات حلال چسب سایت رایمند مراجعه کنید.

 

سوالات متداول

 

1- حلال چسب چیست؟

حلال چسب ماده‌ای است که قابلیت حل کردن مواد تشکیل دهنده انواع چسب را در خود دارد.

 

2- حلال‌های چسب عمو‌می ‌کدامند؟

موادی نظیر آب، اتانول، متانول، استون و... جزو رایج‌ترین و متداول‌ترین حلال‌های چسب عمو‌می‌ به شمار ‌می‌آیند.

 

3- استفاده از حلال چسب چه فایده‌ای دارد؟

با استفاده از این حلال چسب فرایند پاک کردن چسب از سطوح مختلف به طور کامل و با کیفیت انجام شده و همچنین عمل چسب‌کاری با ظرافت بالا صورت ‌می‌گیرد.

تمامی حقوق این سایت برای شرکت رایمند تجارت محفوظ می باشد