همه آنچه درباره رنگ پلی اورتان نیاز است بدانید؟


همه آنچه درباره رنگ پلی اورتان نیاز است بدانید؟

شاید این سوال در ذهن شما ایجاد شده باشد که رنگ پلی اورتان چیست و چه کاربردهایی دارد. رنگ پلی اورتان متعلق به خانواده رنگ های صنعتی بوده و دارای ساختار پلیمری می باشد. این رنگ ها دارای کیفیت و مقاومت بالایی هستند و از آنها برای پوشش دهی سطوح استفاده می شود.

 

 

رنگ پلی اورتان چیست؟

 

 

پلی اورتان نوعی ماده پلیمری است که در ساختار خود دارای یک گروه هیدروکسید و یک گروه ایزوسیانات می باشد. این ماده به صورت ترموست و ترموپلاست ساخته می شود. یکی از ویژگی های جالب این رنگ این است که می توان با تغییر فرمولاسیون، واریته های مختلف این رنگ از جمله براق، مات یا شفاف را تولید کرد.

اگر می خواهید بدانید که رنگ پلی اورتان چیست، باید با خواص و ویژگی های این رنگ آشنایی داشته باشید. در این مطلب از «رایمند» ضمن آشنایی بیشتر با رنگ صنعتی پلی اورتان، به بیان کاربرد و مزایای آن خواهیم پرداخت، لطفاً تا انتها با ما همراه باشید.

 

رنگ پلی اورتان چیست؟

 

رنگ های پلی اورتان، یکی از با کیفیت ترین و زیباترین رنگ هایی هستند که از مقاومت بسیار خوبی در برابر شرایط محیطی برخوردار هستند. از این رنگ ها برای پوشش دهی و محافظت از سطوح استفاده می شود. پلی اورتان نوعی پلاستیک پلیمری است که در بسیاری از صنایع، به دلیل مقاومت بالا، زیبایی و کاربردی بودن مورد استفاده قرار می گیرد.

در پاسخ به سوال رنگ پلی اورتان چیست باید گفت که این رنگ دارای ساختار پلیمری است. معمولاً از رنگ ‌های پلی اورتان به صورت روکش نهایی بر روی پرایمرها یا روکش های اولیه استفاده می شود. قرارگیری رنگ پلی اورتان بر روی پرایمر موجب ایجاد و ساختاری یکدست با مقاومت بالا می شود.

 

 

بهترین برند رنگ پلی اورتان

 

 

خوب است بدانید که رنگ ‌های پلی اورتان هم مانند چسب پلی اورتان، در تماس با روغن ‌های صنعتی و مواد شیمیایی مقاومت بالایی دارند و در برابر ضربه‌ های ناگهانی یا فشار بالا دچار آسیب نمی شوند. اگر می خواهید بیشتر بدانید رنگ پلی اورتان چیست باید بدانید که این رنگ در برابر نور خورشید و سایش مقاوم بوده و از آن به عنوان پوشش سطحی استفاده می شود. به عنوان مهم ترین ویژگی های این رنگ ها علاوه بر موارد فوق، می توان به چسبندگی بالا، مقاومت عالی در برابر رطوبت، پوشش دهی بالا اشاره کرد.

 

انواع رنگ های پلی اورتان

 

انواع مختلف رنگ های پلی اورتان در بازار موجود است که از هر یک از آنها برای کاربرد خاصی استفاده می شود:

  • رنگ پلی اورتان الاستومر: به دلیل ویژگی الاستیکی بالا می تواند شکل و فرم خود را حتی در فشارهای بالا حفظ کند. از جمله کاربردهای رنگ پلی اورتان الاستومر می‌ توان به رنگ‌آمیزی قطعات خودرو، صنایع الکترونیکی، لوازم ورزشی، محصولات پزشکی و سایر صنایع اشاره کرد.
  • رنگ پلی اورتان ترموپلاستیک‌: این نوع رنگ دارای خاصیت الاستیکی بالایی است و از نفوذ سیالات به لایه های زیرین جلوگیری می کند. با توجه به ویژگی های مقاومتی و الاستیکی الاستومرهای پلی اورتان، از آنها برای رنگ آمیزی قطعات انعطاف پذیر و قطعات در معرض تنش مکانیکی استفاده می شود.

 

 

خرید رنگ پلی اورتان

 

 

  • رنگ ‌های پایه آب: این نوع رنگ ‌ها به دلیل حلالیت در آب دارای این مزیت هستند که به کاهش آلایندگی و رفع مشکلات مرتبط با استفاده از حلال ‌های قوی کمک می کنند. از این رنگ ‌ها برای رنگ ‌آمیزی محصولاتی مانند مبلمان، قطعات خودرو، کیف و کوله ‌پشتی و غیره استفاده می ‌شود.
  • رنگ پلی اورتان پایه حلال: این نوع رنگ ‌ها در حلال‌ های قوی قابل انحلال بوده و از آنها برای رنگ ‌آمیزی محصولاتی مانند صندلی، مبلمان و قطعات خودرو استفاده می ‌شود.
  • رنگ پایه پلی ‌آمیدی: از این رنگ‌ ها برای رنگ ‌آمیزی محصولات پلی ‌اورتانی مانند قطعات خودرو و سایر صنایع استفاده می ‌شود.
  • رنگ‌ پایه اکریلیک: رنگ های بر پایه اکریلیک دارای مقاومت بالایی در برابر حرارت، خوردگی و UV هستند و از آنها برای رنگ‌آمیزی محصولات پلی ‌اورتان مانند صندلی، کیف و کوله ‌پشتی، قطعات خودرو و غیره استفاده می‌ شود.
  • رنگ پلی اورتان پایه رزینی: از این نوع رنگ ‌ها برای رنگ ‌آمیزی محصولات پلی‌ اورتانی مانند قطعات خودرو، مبلمان، کفش و غیره استفاده می ‌شود.

 

از موارد استفاده و کاربردهای رنگ پلی اورتان چه می دانید؟

 

به دلیل ویژگی های منحصر به فرد رنگ های پلی اورتان، از این رنگ ها در کاربردهای از جمله موارد زیر استفاده می شود:

  • تولید کفپوش: می توان از این رنگ ها در کفپوش محیط های صنعتی، بیمارستان ها و مکان های بهداشتی استفاده کرد.

 

 

استفاده از رنگ پلی اورتان برای کفپوش

 

 

  • صنایع دریایی: برای تولید بدنه کشتی، سازه های دریایی و محافظت از آنها در برابر خوردگی و شرایط آب و هوایی شدید از رنگ پلی اورتان استفاده می شود. می توان برای ایمن سازی قایق ها و تجهیزات غواصی نیز از این رنگ استفاده کرد.
  • صنعت خودروسازی: در این صنعت، از رنگ پلی اورتان برای رنگ‌آمیزی برای قطعات داخلی و خارجی خودرو استفاده می‌ شود. از این رنگ به دلیل مقاومت بالا در برابر خوردگی، سایش و حرارت، برای تولید قطعاتی مانند بامپر، سیستم ‌های جلو و عقب استفاده می ‌شود.
  • سقف های فلزی: از این رنگ به دلیل مقاومت در برابر خوردگی، برای رنگ آمیزی سقف های فلزی استفاده می شود.
  • صنایع الکترونیکی: از این رنگ به دلیل مقاومت در برابر خوردگی، رطوبت و حرارت، برای رنگ‌ کردن قطعات الکترونیکی مانند صفحات مدار چاپی، کابل و غیره استفاده می ‌شود.
  • صنایع ورزشی: از این رنگ ها برای رنگ‌ آمیزی لوازم ورزشی مانند کفش ورزشی، توپ‌ و غیره استفاده می‌شود.
  • صنایع پزشکی: از رنگ پلی اورتان به دلیل مقاومت در برابر خوردگی و حرارت، در تولید و رنگ آمیزی قطعات پزشکی مانند لوله‌ های پلاستیکی، بطری‌ های شیشه ‌ای و غیره استفاده می‌ شود.
  • صنایع ساختمانی: از رنگ پلی اورتان به دلیل مقاومت بالا برابر پرتوی UV، خوردگی و حرارت برای تولید قطعاتی که در معرض شرایط سخت محیطی قرار دارند (مانند در‌ و پنجره‌ و پوشش ‌های بیرونی) استفاده می ‌شود.

 

 

استفاده از رنگ پلی اورتان در درب و پنجره

 

 

پیشنهاد می کنیم برای دیدن قیمت محصولات درزگیر پلی اورتان، به صفحه خرید درزگیر پلی اورتان مراجعه بفرمایید.

 

ویژگی و مزایای رنگ پلی اورتان

 

از جمله مهم ترین ویژگی های رنگ پلی اورتان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

ویژ‌گی ها

  • مقاوم بودن در برابر روغن های صنعتی و مواد شیمیایی،
  • قابلیت ضربه پذیری بالا،
  • مقاومت در برابر اشعه فرابنفش و نور خورشید،
  • خشک شدن سریع در درجه حرارت پایین،
  • مقاومت در برابر تغییرات جوی،

پس از پاسخ دادن به سوال رنگ پلی اورتان چیست و آشنایی با ویژگی ها و مزایای آن، خوب است با مزایای این رنگ ها نیز آشنا شویم:

مزایا

  • مقاومت در برابر خوردگی،
  • پوسته پوسته نشدن،
  • مقاومت بالا در برابر حرارت،
  • سازگاری با محیط زیست،
  • سریع تمیز شدن و مقاومت در برابر شوینده ها،
  • مقاومت در برابر سایش،
  • چسبندگی مناسب روی سطوح،
  • قابلیت انعطاف پذیری،
  • مقاومت در برابر رطوبت،
  • قابلیت رنگ‌پذیری بالا،
  • مقاومت در برابر باران اسیدی و املاح،

این مزایا و ویژگی ها، موجب استفاده گسترده از این رنگ ها شده است.

 

 

رنگ پلی اورتان قیمت

 

 

کاربردهای رنگ پلی اورتان در دکوراسیون داخلی

 

رنگ پلی اورتان به دلیل تنوع رنگی و شیدهای متنوع (مات، نیمه مات، براق، نیمه براق ، سوپر براق) طرفداران زیادی دارد. این رنگ ها دارای طیف وسیعی از کاربردها از جمله در زمینه دکوراسیون داخلی می باشد. برخی از کاربردهای این رنگ در دکوراسیون داخلی به شرح زیر است:

  • رنگ آمیزی سطوح داخلی سازه ها مانند کف، سقف، دیوار: به دلیل مقاومت بالای این رنگ ها در برابر خوردگی، سایش و حرارت می توان از آنها برای رنگ کردن سطوح داخلی سازه ها استفاده کرد.
  • رنگ آمیزی مبلمان و صندلی: از رنگ پلی اورتان به دلیل مقاومت بالا در برابر سایش و خوردگی، برای رنگ‌ آمیزی مبلمان و صندلی استفاده می شود.
  • دکوراسیون داخلی چوبی و کابینت ها: به دلیل مقاومت مکانیکی بالا، زیبایی و مقاومت این رنگ ها در برابر خش و ضربه و رطوبت، از آنها در انواع دکوراسیون چوبی نظیر کمد و قفسه و غیره استفاده می شود.
  • رنگ آمیزی در و پنجره ‌ها: به این دلیل که رنگ پلی اورتان دارای مقاومت بالا در برابر حرارت و فرابنفش است، از این رنگ برای رنگ ‌آمیزی در و پنجره‌ ها استفاده می شود.
  • رنگ ‌آمیزی لوازم خانگی: برای افزایش دوام و استحکام بیشتر لوازم خانگی، از رنگ پلی اورتان برای رنگ‌ آمیزی لوازم خانگی مانند یخچال و ماشین لباسشویی استفاده می شود.
  • رنگ ‌آمیزی قطعات دکوراتیو: به دلیل قابلیت رنگ‌پذیری بالای رنگ پلی اورتان و همچنین به دلیل تنوع رنگی از این رنگ برای رنگ ‌آمیزی قطعات دکوراتیو مانند تزئینات دیوار یا آینه ‌ها استفاده می شود.

بدلیل ویژگی ‌های منحصر به فرد رنگ پلی اورتان، می توان از آن به عنوان یک گزینه مناسب در دکوراسیون داخلی استفاده کرد. این کار به زیبایی و افزایش ماندگاری و استحکام قطعات و سطوح داخلی کمک می کند.

 

 

رنگ پلی اورتان چوب چیست

 

 

سخن پایانی

از رنگ پلی اورتان به عنوان یکی از رنگ های زیبا و باکیفیت، در کاربردهای مختلفی استفاده می شود. همانطور که گفته شد، رنگ پلی اورتان به عنوان یک رنگ با ویژگی ‌های فوق ‌العاده، دارای کاربردهای وسیعی در صنایع مختلف از جمله صنعت خودروسازی، دکوراسیون داخلی، صنایع ساختمانی و غیره می باشد. از جمله ویژگی های این رنگ می توان به مقاومت بالا در برابر خوردگی، سایش، حرارت، فرابنفش و رطوبت اشاره کرد.

بهترین راه برای خرید رنگ پلی اورتان مرغوب و باکیفیت، مراجعه به فروشگاه‌ های معتبر و با تجربه و خوشنام است. از مهم ترین ویژگی های یک فروشگاه خوب، تامین محصولات مرغوب و باکیفیت، دوام رنگ، قیمت مناسب و امکان تهیه رنگ در حجم دلخواه می باشد. همچنین فروشگاه‌ های عرضه کننده محصولات باکیفیت و اصل، محصولات خود را از برندهای معتبر تامین می‌کنند. به همین دلیل، چنین فروشگاه هایی بهترین گزینه برای خرید رنگ پلی اورتان هستند.

شرکت «رایمند» به عنوان یکی از شرکت های فعال و پیشگام در زمینه عرضه پوشش های صنعتی و ساختمانی و رنگ های مرغوب پلی اورتان، آماده ارائه خدمات به شما مشتریان عزیز می باشد. لطفاً برای مشاهده محصولات و خرید رنگ پلی اورتان یا سایر محصولات به صفحه محصول مد نظر مراجعه نمایید. همچنین می توانید برای دریافت راهنمایی و مشاوره رایگان یا با همکاران ما تماس بگیرید.

 

 

رنگ پلی اورتان با بهترین قیمت و کیفیت را از رایمند بخواهید

 

 

سوالات متداول

1- نحوه استفاده از رنگ پلی اورتان چگونه است؟

می توانید این رنگ ها را با استفاده از اسپری رنگ پلی اورتان یا غلطک بر روی سطوح اجرا کنید.

 

2- نحوه آماده سازی رنگ پلی اورتان چگونه است؟

می توانید رنگ پلی اورتان و هاردنر مربوطه را به نسبت مناسب با یکدیگر مخلوط کرده و تا رسیدن به غلظت مد نظر با تینر مخلوط کرد. باید این رنگ ها را قبل از مصرف و در زمان آماده سازی به خوبی مخلوط کنید. برای به دست آوردن سطح یکنواخت، از اسپری استفاده کنید.

 

3- عمر مفید رنگ پلی اورتان پس از اختلاط دو جزء چقدر است؟

معمولاً برای افزایش چسبندگی و ماندگاری، این رنگ ها به صورت دو جزئی فرموله می شوند. پس از مخلوط کردن شما می توانید در مدت زمان مشخصی این رنگ را در محل مورد نظر استفاده کنید. عمر مفید رنگ به شدت تحت تاثیر دمای محیط قرار دارد و در شرایط محیطی ۲۵ درجه سانتی گراد در حدود 6 تا 8 ساعت است.

 

4- مدت زمان ماندگاری رنگ پلی اورتان در انبار چقدر است؟

در صورت باز نشدن ظرف رنگ، می توان تا 12 ماه از رنگ استفاده کرد. با بهبود شرایط نگهداری، مدت زمان انبارداری رنگ افزایش می یابد. مواردی از قبیل تنظیم درجه حرارت در بازه 5 تا 40 درجه سانتیگراد و کنترل رطوبت به افزایش طول عمر محصول کمک می کنند.

 

5- نکات ایمنی مربوط به زمان اجرای رنگ چیست؟

برای استفاده از این رنگ، باید حتماً از وسایل ایمنی نظیر دستکش، ماسک، لباس مخصوص استفاده کنید. سعی کنید در زمان اجرا، جریان هوا در محیط برقرار باشد و در زمان استفاده از رنگ، هر گونه مواد اشتعال زا را از محل دور کنید.

 

تمامی حقوق این سایت برای شرکت رایمند تجارت محفوظ می باشد