چسب کلین روم چیست؟


چسب کلین روم چیست؟

در این محتوا قصد داریم اطلاعاتی در ارتباط با آن که چسب کلین روم چیست و چه کاربردی دارد در اختیار شما قرار دهیم. پیش از آن که این چسب را به شما معرفی کنیم، به تعریف اتاق کلین روم یا همان اتاق تمیز می‌پردازیم. کلین روم درواقع اتاقی است کاملاً ایزوله و عاری از هرگونه کثیفی و آلودگی، گرد و غبار، ذرات معلق، میکروب و باکتری و ... این گونه اتاق‌ها در بسیاری از بیمارستان‌ها، آزمایشگاه‌ها، شرکت‌های تولیدی لوازم بهداشتی و دارویی، پژوهشکده‌های ژنتیکی و زیستی و مراکز درمانی مشاهده می‌شوند.

اتاق فوق برای درزگیری یا ایجاد یک لایه پوشاننده سطح، به نوع خاصی از مواد نیاز دارد تا از ورود هر عاملی نظیر میکروب، آلودگی، رطوبت و هوای خارج به داخل اتاق جلوگیری کند. یکی از کاربردی‌ترین متریال برای این گونه اتاق‌ها، چسب کلین روم است. از چسب کلین روم به منظور درز بندی و یا عایق کاری اتاق تمیز استفاده می‌کنند که تأثیر و کاربرد بسیار بالایی در این صنایع دارد. در ادامه بیشتر به توضیح آن که چسب کلین روم چیست می‌پردازیم.

 

 

چسب کلین روم چیست؟

چسب کلین روم نوعی چسب سیلیکونی بوده که در مقابل قارچ، باکتری، کپک و موارد مشابه مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد. استفاده از این چسب در اتاق‌های کلین روم که باید از هرگونه آلودگی میکروبی، گرد و غبار و رطوبت محفوظ بمانند به وفور دیده می‌شود. البته که برای استفاده از آن به تأییدیه سازمان‌های دارو و غذا نیاز است.

این درزگیر سیلیکونی انعطاف‌پذیری بسیار بالایی از خود نشان می‌دهد، همچنین دارای ویژگی‌هایی نظیر مقاومت بالا نسبت به انواع کپک و قارچ، انعطاف، خنثی بودن و موارد بسیار دیگر است که در ادامه کامل‌تر توضیح می‌دهیم. چسب‌های کلین روم معمولاً به طور تک جزئی در بازار موجود هستند و پروسه خشک شدن آن‌ها بر پایه الکوکسی است. بدین صورت که در استفاده از چسب برای درزگیری یا پوشاندن سطح موردنظر، هیچ گونه ‌ترکیبات اسیدی از آن خارج نمی‌شود. همچنین این چسب‌ها فاقد هرگونه بو یا مواد اسیدی بوده و موجب سردرد یا مشکلات تنفسی نمی‌شود.

نوع خاصی از چسب‌های کلین روم در مقابل نفوذ باکتری و آلودگی نیز مقاوم هستند که متریال و پروسه تولید آن‌ها خاص‌تر است.

 

چسب کلین روم چیست؟

 

 

چسب اتاق تمیز چه ویژگی‌هایی دارد؟

این چسب‌ها متریال و پروسه تولید خاص خود را دارند، چرا که باید مقاومت خوبی نسبت به باکتری و قارچ، کپک زدگی، ورود گرد و غبار و موارد آلوده دیگر از خود نشان دهند. چسبندگی و دوام چسب فوق بسیار بالا است، همچنین خاصیت الاستیسیته دائمی ‌دارد. چسب کلین روم فاقد هرگونه مواد اسیدی است.

از جمله دیگر ویژگی‌های این محصول می‌توان به چسبندگی فوق‌العاده اشاره داشت، به طوری که پس از پخش شدن بر روی سطح به خوبی چسبیده و نیازی به پرایمر یا مواد دیگر به عنوان پایه یا زیر ساز ندارد. مقاومت چسب فوق در مقابل رشد انواع باکتری و کپک و قارچ بسیار بالا است.

چسب کلین روم هیچ گونه تغییر رنگ یا کاهش حجم از خود نشان نمی‌دهند و پس از گذشت زمان تغییری در نحوه اتصال یا درزگیری آن مشاهده نمی‌شود. از جمله ویژگی‌های مثبت دیگر این چسب که پیش‌تر نیز به آن اشاره داشتیم نداشتن هر گونه ماده اسیدی یا بوی بد است. این چسب هیچ گونه مسمومیتی هنگام تماس با مواد غذایی و دارویی ایجاد نمی‌کند، به همین منظور از آن در اتاق‌های ایزوله و محیط‌هایی که به طور مستقیم در ارتباط با مواد غذایی یا دارو هستند استفاده می‌شود. نحوه استفاده از این چسب بسیار راحت است و پس از پخش بر روی سطح  در مدت زمان کوتاهی خشک می‌شود. چسب کلین روم در مقابل رطوبت و اشعه UV مواد شوینده و ... پایداری بسیار خوبی از خود نشان می‌دهد.

همان‌طور که مشاهده شد مزایا و فواید این چسب برای اتاق‌های ایزوله بسیار خاص و منحصربه‌فرد است و عملا جایگزینی برای آن‌ها نیست.

 

چسب اتاق تمیز چه ویژگی‌هایی دارد؟

 

چسب کلین روم چه کاربردهایی دارد؟

همان طور که در قسمت مقدمه به آن اشاره داشتیم، از این چسب برای درزگیری و پوشاندن اتاق‌های ایزوله در انواع آزمایشگاه‌ها و کلینیک‌های بهداشتی استفاده می‌کنند. از آن جایی که این ماده سیلیکونی فاقد هرگونه مواد شیمیایی متصاعد کننده است و بعد از خشک شدن نیز خطری برای محیط ایجاد نمی‌کند، در موارد زیر می‌توان از آن استفاده کرد:

 

  • آزمایشگاه‌های تحقیقاتی و پژوهشکده‌های آن
  • کارخانه‌های تولید مواد دارویی، غذایی و بهداشتی
  • اتاق ایزوله بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها
  • کارخانه‌های داروسازی
  • اتاق ایزوله کارخانه‌های ضدعفونی کننده

هر کدام از چسب‌های کلین روم متناسب با نوع اتاق دارای استانداردهای متفاوتی هستند، به همین منظور باید آن را پیش از خرید متناسب با اتاق موردنظر و هدف استفاده از چسب انتخاب کرد.

 

چسب کلین روم چه کاربردهایی دارد؟

 

چگونه از چسب کلین روم استفاده کنیم؟

پس از آن که دانستیم چسب کلین روم چیست و چه کاربردهایی دارد، به نحوه استفاده از آن می‌رسیم. استفاده از این چسب بسیار آسان است و پروسه خاص و دشواری ندارد. در ابتدا باید سطوح موردنظر را به طور کامل ضدعفونی کنید. این ضدعفونی می‌تواند به کمک الکل یا دیگر ضدعفونی کننده‌ها نظیر پاک کننده‌های چربی انجام شود. سپس می‌توان چسب را به طور مستقیم بر روی سطح مورد نظر بریزید.

یکی از ویژگی‌های مثبت چسب اتاق تمیز در آن است که نیاز به هیچ گونه پرایمر یا زیرساخت ندارد. این محصول به علت چسبندگی بالا به طور خود به خودی و بسیار محکم به سطح موردنظر می‌چسبد، اما می‌توانید برای اطمینان بیشتر ابتدا در روی قسمت کوچکی از سطح، چسبندگی آن را امتحان کنید.

پس از آن که سطح شما به طور کامل آماده شد و مراحل ضدعفونی و تست را انجام دادید، درب چسب اتاق تمیز را باز کرده و سری آن را به آرامی‌ با کاتر برش دهید. سپس چسب را داخل تفنگ ویژه آن که تفنگ تزریق چسب نام دارد قرار دهید، حال با کمی ‌فشار چسب از داخل درز تفنگ خارج شده و به کاردک می‌رسد. در ادامه کاملا صاف و به طور یکنواخت و صیقلی از تفنگ خارج می‌شود و بر روی سطح مورد نظر قابل استفاده است.

 

چگونه از چسب کلین روم استفاده کنیم؟

 

سوالات متداول

1- چسب کلین روم چه ویژگی‌هایی دارد؟

این چسب دارای ویژگی‌های منحصربه فردی نظیر چسبندگی بالا، مقاومت در برابر رشد کپک و باکتری و قارچ، مقاومت در برابر نفوذ مواد آلوده و گردوغبار، خاصیت الاستیکی دائمی،‌ عدم تغییر رنگ یا تغییر حجم، بدون مواد اسیدی و ایجاد مسمومیت، مقاومت در مقابل مواد شوینده و اشعه UV است.

 

2- کاربرد چسب کلین روم چیست؟

چسب کلین روم را برای اتاق‌های ایزوله مانند اتاق‌هایی در بیمارستان‌ها، آزمایشگاه‌ها، کارخانه‌های تولیدی مواد غذایی و دارویی، کارخانه‌های داروسازی و... استفاده می‌کنند.

 

3- متریال سازنده چسب کلین روم چیست؟

این چسب را بر اساس نوع اتاق و انتظاری که از آن دارند می‌سازد. متریال پایه و اولیه این چسب‌ها مواد سیلیکونی است که برحسب نوع اتاق‌ ممکن است خاصیت ضد رطوبت، ضد قارچ و ضد باکتری نیز به خود داشته باشد.

 

4- چسب کلین روم را چگونه استفاده می‌کنند؟

استفاده از این چسب بسیار آسان است، به طوری که ابتدا سطح مورد نظر را از آلودگی، روغن، گرد و غبار و عملا هرگونه ناخالصی و آلودگی پاک کرده و درنهایت چسب را در تفنگ مخصوص آن قرار می‌دهند. سپس با اعمال فشار بر روی سطح موردنظر چسب خارج و به طور کاملا صاف و یکنواخت پخش می‌شود.

 

 

جمع بندی

یکی از بخش‌های مهم در آزمایشگاه‌ها و بیمارستان‌ها و صنایع مختلف، اتاق‌های ایزوله و یا اتاق تمیز هستند. این اتاق‌ها که با نام کلین روم معروف‌اند باید از آلودگی، نفوذ گرد و غبار، رطوبت، رشد قارچ و باکتری در امان بمانند. به همین منظور تمامی ‌سطح اتاق و کف را با چسب‌های خاص که چسب کلین روم نام دارد می‌پوشاند.

در این محتوا به معرفی آن که چسب کلین روم چیست و چه کاربردی دارد پرداختیم. این چسب دارای ویژگی‌های خاصی نظیر مقاومت در برابر رشد باکتری و قارچ، نداشتن هیچ گونه مواد اسیدی، مقاومت در برابر اشعه UV و مواد شوینده، خاصیت چسبندگی بالا، عدم تغییر در ابعاد یا رنگ و... است.

استفاده از چسب فوق بسیار راحت بوده و نیاز به هیچ گونه پرایمر و زیر ساز ندارد، تنها کافی است سطح را از مواد آلوده و چربی پاک کنید و سپس چسب کلین روم را به کمک تفنگ مخصوص و کاردک بر روی آن بریزید. در نهایت در مدت زمان کوتاهی این چسب به طور کامل خشک شده و تمامی‌ درز‌ها را می‌پوشاند. از ویژگی‌های مثبت آن می‌توان به عدم تغییر حجم اشاره داشت که در طول سالیان طولانی حجم آن تغییر نکرده و درزها باز نمی‌شوند.

تمامی حقوق این سایت برای شرکت رایمند تجارت محفوظ می باشد