آشنایی با کاربرد اسپری فوم


آشنایی با کاربرد اسپری فوم

اسپری فوم پلی اورتان نوعی درزگیر است که به کمک رطوبت موجود در هوا خشک شده و به شکل نیمه‌سفت برای نصب، تزریق و عایق‌سازی به کار می‌رود. کاربرد اسپری فوم به این صورت است که باعث جلوگیری از جابه‌جایی هوا و صدا بین داخل و خارج ساختمان شده و برای درزگیری ساختمان‌ها به کار می‌رود. در هنگام چیده شدن آجرها روی دیوار، اسپری فوم حفره‌های بین آن‌ها را پر می‌کند. این اسپری در دسته‌ی چسب‌های دو جزئی قرار دارد و هر دو جزء آن داخل اسپری جای می‌گیرد. از اجزای اسپری فوم می‌توان به گاز پیشران و همینطور فوم حجیم اشاره کرد. هنگامی که اسپری را قبل از مصرف تکان دهید، دو جزء با هم ترکیب شده و واکنش شیمیایی بین آن‌ها موجب انبساط فوم و همینطور پر کردن شکاف می‌شود.

اسپری فوم پس از خشک شدن، ثابت باقی مانده و دوام زیادی دارد. همچنین فوم این اسپری با گذشت زمان ثابت می‌ماند. ترکیبات فوم به صورتی است که مانع رشد کپک روی سطح می‌شود. به علاوه می‌تواند از انتقال باکتری هم جلوگیری کند. اسپری فوم قادر است تا به انواع مصالح ساختمانی و متریال مختلف بچسبد. البته لازم به ذکر است که اسپری فوم روی سطوح سیلیکونی و تفلون باقی نمی‌ماند؛ بنابراین در صورتی که به دنبال درزگیر سبک هستید، اسپری فوم یکی از سبک‌ترین‌هاست.

مزیت‌ های اسپری فوم

با اسپری فوم می‌توانید عایق‌بندی و درزگیری کنید و بدین ترتیب از هدر رفت انرژی جلوگیری خواهد شد. پس از تزریق فوم روی سطح باید اضافه آن را با کاتر جدا کرده و سمباده بکشید. این کار تمام سطوح را هماهنگ می‌کند. درزهایی که با اسپری فوم پوشش داده می‌شوند، قادر به جلوگیری از ورود حشرات موذی و گرد و غبار خواهند بود. اسپری فوم مانع از ترک خوردن دیوار شده و خاصیت ضد حریقی دارد که قادر است تا 3 الی 4 ساعت در برابر آتش مقاومت کند.

مزیت‌ های اسپری فوم

 

کاربرد اسپری فوم

اسپری فوم فشرده در حجم و برندهای مختلف به فروش رسیده و کابردهای زیادی دارد. از کاربرد اسپری فوم می‌توان به عایق گیری صدا، عایق گیری حرارتی و درزگیری درب و پنجره اشاره کرد. البته کاربرد اسپری فوم تنها به همین موارد محدود نمی‌شود. در ساختمان‌هایی که هنوز کامل نشده‌اند، اسپری فوم کابردهای بیشتری دارد. همچنین می‌توان برای دیوارها و درب و پنجره‌ها نیز از این محصول استفاده کرد. البته برای این منظور لازم است که درز از روی سطح در دسترس باشد و بتوان آن را با اسپری فوم پر کرد.

در فصل‌های سرد سال وجود راه‌های باریکی که بین درب‌ها و پنجره‌ها قرار دارد، باعث سرد شدن فضای داخل شده و منجر به اتلاف گرمای داخل می‌شود. کاربرد اسپری فوم در این موارد این است که از نفوذ سرما و همینطور گرد و غبار جلوگیری می‌کند. علاوه بر آن اسپری فوم می‌تواند باعث کاهش صداهای مزاحم شود. هر شکافی راه ورودی برای آفات و حشرات به داخل خانه محسوب می‌شود؛ بنابراین با پر کردن هر نقطه توسط اسپری فوم می‌توانید از ورود آفات به داخل فضای خانه جلوگیری کنید.

کاربرد اسپری فوم

در زمان استفاده از خطوط تأمین آبی که دچار گرفتگی هستند، می‌توان از اسپری فوم استفاده کرد. این محصول می‌تواند منجر به کاهش صدا و ثابت ماندن لوله‌ها شود. همچنین می‌توانید مقداری از اسپری فوم را در اطراف شیرآلات شل استفاده کنید تا در جای خود ثابت شوند. برای این کار باید منتظر بمانید تا فوم کامل خشک شده و سفت شود. سپس می‌توانید بخش‌های اضافی فوم را از اطراف شیرآلات جدا کنید. با کشیدن صفحه روکش به دیوار، لوله‌های شل دیگر نیز محکم خواهند شد.

محکم و ثابت نگه داشتن انواع دکوراسیون دارای اهمیت زیادی برای ویترین‌ها و قفسه‌ها خواهد بود. در این موارد می‌توان از اسپری فوم برای ثابت نگه داشتن این اشیا در ویترین‌ها استفاده کرد. عایق کاری ساختمان‌ها برای جلوگیری از تلف شدن انرژی سرمایشی و همینطور گرمایشی انجام می‌شود.

پس از اسپری کردن فوم به محل مورد نظر، فوم اسپری شده منبسط می‌شود و بدین ترتیب از رطوبت زدن در آن محل جلوگیری خواهد شد.

موارد استفاده از اسپری فوم

همانطور که اشاره شد، کاربرد اسپری فوم بسیار گسترده است. از این اسپری برای حفظ اجسام حساس و شکستنی در زمان جابه‌جایی نیز استفاده می‌کنند؛ بنابراین در زمان اثاث‌کشی می‌توانید داخل جعبه‌ها را اسپری کنید و کیسه را درون فوم قرار دهید. سپس باید جسم شکستنی را به آن فشار دهید تا قالب شکل بگیرد. به همین ترتیب نیز این کار را برای قسمت بالای جسم در داخل کارتن با کیسه‌ی دیگری انجام دهید. درنهایت شما یک بسته‌بندی سفارشی که دارای مقاومت زیادی است برای کالاهای با ارزش خود در اختیار خواهید داشت.

کاربرد اسپری فوم در موارد خلاقانه هم به صورت عالی عمل می‌کند. به این صورت که می‌توانید برای کارهای خود از اسپری فوم استفاده کنید. برای این کار نیاز به مقوا، اسپری رنگ مورد نظر و اسپری فوم خواهد بود. برای این کار مقوا را به عنوان پشتیبان تصویر به کار برید.

موارد استفاده از اسپری فوم

گوشه‌های دیوارهای بیرونی به علت برخی روش‌های قاب‌بندی در معرض رشد کپک قرار دارند. به علاوه فضای خالی بدون عایق منجر به تجمع هوای خنک‌تر و متراکم‌تر شدن آن می‌شود. درنتیجه برای جلوگیری از این موارد می‌توانید از اسپری فوم استفاده کنید.

کاربرد اسپری فوم در هنر هم به خوبی خود را نشان می‌دهد؛ بنابراین شما می‌توانید آن‌ها را تراش دهید و اشیا متنوع و دکوری زیبا بسازید. از این اسپری برای سفت کردن وان حمام هم می‌توان استفاده کرد؛ بنابراین در صورتی که وان داخل حمام در منزل شما لق می‌زند، می‌توانید آن را با آب پر کرده و بین فضای خالی که زیر وان ایجاد شده است، فوم را اسپری کنید.

کاربرد اسپری فوم در اتاقک‌های ایزوله نشان‌دهنده عملکرد عالی این اسپری است. همچنین می‌توان از آن جهت عایق بندی سینک‌های آلومینیومی آشپزخانه استفاده کرد. اسپری فوم بهترین گزینه برای پر کردن این شکاف است.

نحوه استفاده از اسپری فوم

اکنون که متوجه شدیم کاربرد اسپری فوم چیست، باید با نحوه صحیح استفاده از اسپری فوم درزگیر پلی اورتان نیز آشنا شویم. در صورتی که می‌خواهید از اسپری فوم برای ساختمان‌های نیمه‌کاره و یا برای سطوح مختلف استفاده کنید، توصیه می‌شود که از افراد متخصص برای این کار استفاده کنید؛ اما برای پوشاندن درزهای کوچک مراحل زیر را دنبال کنید.

ابتدا باید سطح مورد نظر خود را از هرگونه گرد و غبار پاک کنید؛ زیرا در غیر این صورت چسب به خوبی جذب نخواهد شد و ممکن است پس از مدتی چسب از سطح جدا شود. در صورتی که قبلا از درزگیر پلی اورتان استفاده کرده‌اید، با تیغ و حلال اقدام به پاکسازی آن کنید.

پس از انجام مراحل پاک کردن باید بر روی سطوح کمی آب اسپری کنید؛ زیرا اسپری فوم به سطح مرطوب بهتر می‌چسبد. لازم به ذکر است که برخی از انواع این اسپری با یک شلنگ مخصوص عرضه می‌شوند؛ بنابراین باید شلنگ را به نازل متصل کرد. سپس اسپری فوم را در چند مرحله به محل مورد نظر خود بزنید. در نهایت نیز 30 دقیقه منتظر بمانید تا فوم خشک شود.

نحوه استفاده از اسپری فوم

 

جمع بندی

مطلع بودن از اینکه کاربرد اسپری فوم چیست، می‌تواند به شما در استفاده از این اسپری کمک کند. برای استفاده از این محصول، باید اطمینان حاصل کنید که اسپری فوم مناسب درزگیری سطح مورد نظر شما است؛ زیرا این اسپری برای سطوحی که با مواد خوراکی در تماس هستند، مناسب نخواهد بود. از اسپری فوم برای درزگیری شکاف‌های بین دیوار، درب و پنجره و نقاط دیگر استفاده می‌شود. همانطور که اشاره شد کاربرد اسپری فوم بسیار گسترده بوده و به همین علت نیز خریداران زیادی دارد.

تمامی حقوق این سایت برای شرکت رایمند تجارت محفوظ می باشد