انواع چسب یو وی


انواع چسب یو وی

استفاده از چسب، به صنعت خاصی مربوط نمی‌شود، همه ما در طول روز در محیط خانه یا محل کار به چسب‌های مختلف نیاز پیدا کرده‌ایم چه چسب‌های معمولی مثل چسب کتاب یا چسب‌های تخصصی‌تر مثل چسب آکواریم. عدم چسبندگی و دیر خشک شدن چسب‌های مختلف موجب شده است که همیشه به دنبال مدلی با کیفیت بالاتر باشیم تا به ‌راحتی بچسبد و زمان زیادی تلف نشود. یکی از بهترین چسب‌های موجود در بازار با فرمولاسیون عالی و قدرت چسبندگی بالا، انواع چسب یو وی است که در این مقاله قصد داریم بیشتر‌ از آن صحبت کنیم و یک راهنمای خرید چسب UV جامع در اختیارتان قرار دهیم، پس با ما همراه باشید.

 

 

چسب یو وی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

چسب‌ها در انواع مختلفی تولید می‌شوند که هر یک با توجه به عملکردشان در موارد خاصی کاربرد دارند. یکی از بهترین چسب‌های موجود در بازار که قدرت چسبندگی بالایی دارد؛ چسب یو وی است. این چسب‌ها با استفاده از نور فرابنفش، اتصال دو نقطه را به یکدیگر فراهم می‌کنند‌. چسب‌های یو وی برای خشک شدن به هوا یا دمای بالایی نیاز ندارند بلکه برای خشک شدن آن‌ها باید از لامپ‌های یو وی استفاده شود.

ناگفته نماند که می‌توانید حتی از نور یکنواخت خورشید نیز برای سفت شدن این نوع چسب‌‌ها استفاده کنید، در این صورت زمان موردنیاز برای خشک شدن آن‌ها افزایش می‌‌یابد. علاوه‌بر قدرت چسبندگی، چسب یو وی برای درزگیری و پر کردن سطوح مختلف نیز استفاده می‌شوند. در ادامه به برخی از موارد کاربرد چسب UV اشاره می‌کنیم:

 

  • صنایع چوبی
  • انواع فلزات
  • انواع مختلف پلاستیک
  • صنایع شیشه‌ای و کریستال

 

چسب یو وی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

 

 

معرفی انواع چسب یو وی

همانطور که گفتیم چسب‌های یو وی با استفاده از نور فرابنفش،‌ خشک می‌شوند و به دلیل چسبندگی بالا و صرفه‌جویی در زمان، در صنایع مختلف کاربرد دارند. به‌طور کلی سه نوع چسب یو وی وجود دارد که عبارتند از چسب یو‌ وی اکریلیک، چسب یو‌ وی اپوکسی و چسب یو وی کیورینگ که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم:

 

  • چسب یو وی کیورینگ: این چسب با استفاده از نور فرابنفش در مدت کوتاهی خشک می‌شود. چسب کیورینگ بدون حلال کار می‌کند و قدرت چسبندگی بالایی دارد.‌
  • چسب یو وی اکریلیک: این چسب نیز برای چسبندگی از اشعه فرابنفش استفاده می‌کند،‌ اما روش کار آن متفاوت است، چراکه با تابش نور، رادیکال‌هایی تولید و شروع به فعالیت می‌کنند که چسب زودتر خشک می‌شود. این مدل از چسب‌ها در ساخت ساعت، گوشی و دوربین دیجیتال کاربرد دارند.
  • چسب یو وی اپوکسی: این مدل از چسب‌های یو وی با استفاده از نور فرابنفش، کاتیون تولید می‌کنند که به واکنش و خشک شدن سریع آن‌ها منجر می‌شود. عملکرد کلی انواع چسب UV شبیه به یکدیگر هستند، تنها واکنش‌های متفاوتشان در مقابل نور فرابنفش، آن‌ها را از یکدیگر متمایز می‌کند

 

 

معرفی انواع چسب یو وی

 

 

مزایای استفاده از چسب یو وی

با معرفی انواع چسب یو وی ‌و کاربردهای آن، شاید هنوز هم برای استفاده و خرید این نوع چسب مردد باشید. در ادامه قصد داریم به برخی از مزایای چسب یو وی اشاره کنیم که برای خرید این محصول به کمک شما می‌آید‌:

 

 

انعطاف پذیری بالا

همانطور که در قسمت‌های قبل توضیح دادیم، انواع چسب یو وی با استفاده از فرمولاسیون عالی، زمانی که در معرض نور فرابنفش قرار می‌گیرند، سفت می‌شوند. این ویژگی به این معنا است که اگر چسب یو وی را در مقابل نور فرابنفش قرار ندهید، همچنان حالت مایع خود را حفظ می‌کند و شما می‌توانید آن را در سطوح مختلف پخش کنید یا تمیزکاری انجام دهید. این خصوصیت به افرادی که در کار خود حرفه‌ای نیستند کمک می‌کند تا بعد از استفاده از چسب،‌ کار خود را اصلاح کنند. این قابلیت‌ چسب یو‌ وی، آن را از دیگر مدل‌ها که به محض قرار گرفتن در معرض هوا، می‌چسبند، متمایز می‌کند.

 

 

قابلیت چسبندگی سریع

کاربرد چسب UV به‌خصوص در صنایعی که به چسبندگی فوری نیاز دارند، بیشتر‌ است. این چسب‌ها با استفاده از لامپ یو وی در چند ثانیه خشک می‌‌شوند. لازم به ذکر است که زمان خشک شدن آن به نسبت میزان چسبی که استفاده شده می‌تواند کم یا زیاد شود. اگر در صنعتی فعالیت می‌کنید که نیاز دارید چسب‌های یو وی، سریع‌تر خشک شوند باید از لامپ‌های فرابنفش بیشتری استفاده کنید‌‌. تولیدکنندگان مختلف با استفاده از این قابلیت چسب یو وی می‌توانند سرعت کار خود را افزایش دهند، چراکه قطعاتی که به یکدیگر متصل شده‌اند به زمان کمتری برای خشک شدن نیاز دارند.

 

قابلیت چسبندگی سریع

 

 

عدم نیاز به دمای بالا و صرفه‌جویی در مصرف انرژی

اکثر چسب‌ها برای خشک شدن سریع‌تر به حرارت نیاز دارند، این ویژگی موجب می‌شود که مصرف‌کنندگان نتوانند آن‌ها را در بسیاری از لوازم به کار ببرند. چسب‌های یوی که به اشعه فرابنفش برای خشک شدن نیاز دارند با این مشکل مواجه نیستند، بنابراین آن‌ها را می‌توان در قطعات حساسی مانند پارچه یا پلاستیک به کار برد، بدون آنکه با استفاده از حرارت به آن‌ها آسیب وارد شود. از طرفی دیگر، در مصرف انرژی که برای خشک کردن چسب قطعات نیاز است، صرفه‌جویی می‌‌شود. این عوامل دست به دست هم می‌دهد که استفاده از انواع چسب یو وی برای بسیاری از سازندگان قطعات، به‌صرفه باشد.‌

 

 

عدم نیاز به حلال

برخی از مدل‌های چسب برای افزایش قدرت چسبندگی و خشک شدن سریع‌ به حلال نیاز دارند که این فرایند، زمان و حرارت بالاتری را می‌طلبد. چسب‌هایی که با حلال‌ کار می‌کنند باید در محلی که تهویه مناسبی دارند، مورد استفاده قرار بگیرند،‌ چراکه ممکن است گازهای سمی از آن‌ها خارج شود. در مقابل، چسب‌های یو وی بدون نیاز به حلال از فرایند خشک شدن پیچیده‌ای برخوردار نیستند و گاز خطرناکی نیز از خود ساطع نمی‌کنند. استفاده از این چسب‌ها کاملا بی‌خطر است.

 

 

راهنمای خرید چسب یو وی UV

چسب‌های یو وی کاربردهای متفاوتی دارد و در صنایع مختلف از جمله سرامیک، بتن، کامپوزیت، پارچه، شیشه، فلز، کاغذ، پلاستیک استفاده می‌شود. در بخش‌های قبل به معرفی انواع چسب یو وی پرداختیم، در این قسمت راهنمای خرید چسب یو وی UV ‌ قصد داریم به نکات مهمی که در زمان خرید این چسب‌ها باید به آن توجه کنید اشاره کنیم:

 

  • مشخصات فنی ‌و فیزیکی: چسب‌های یو وی با ویژگی‌های مختلفی در بازار موجود هستند. به‌طور مثال برخی فورا بعد از تابش اشعه فرابنفش خشک می‌شوند و برخی دیگر به زمان بیشتری نیاز دارند‌. برای انتخاب چسب مناسب شغلتان به زمان موردنیاز برای سفت شدن چسب دقت کنید‌.
  • دمای موردنیاز: برخی از مدل‌های چسب یو وی باید در دمای مناسبی قرار بگیرند تا چسبندگی بهتری از خود نشان دهند. اگر چسب یو وی را برای محصولاتی که به حرارت حساس هستند، استفاده می‌کنید باید نسبت به دمای موردنیاز مدل انتخابی خود دقت کنید.
  • استاندارد: چسب‌های یو وی به دلیل استفاده در لوازم حساس الکترونیکی و فلزهای گران‌قیمتی مانند طلا، باید از کیفیت بالایی برخوردار باشند، بنابراین در این قسمت از راهنمای خرید چسب یو وی UV توصیه می‌کنیم که نسبت به علامت استاندارد این چسب‌ها حساس باشید.

 

راهنمای خرید چسب یو وی UV

 

 

جمع بندی

در این مقاله به بررسی انواع چسب یو وی ‌‌و کاربردهای آن پرداختیم. چسب‌های یو وی دارای قدرت چسبندگی بالایی هستند، این چسب‌ها از نور فرابنفش برای سفت شدن استفاده می‌کنند. سرعت خشک شدن و چسبندگی فوق‌العاده آن‌ها موجب شده که در صنایع مختلفی از جمله صنایع چوبی، پلاستیکی، سرامیک و کاشی و شیشه مورد استفاده قرار بگیرند. چسب‌های یو وی علاوه‌بر سرعت خشک‌ شدن و قدرت چسبندگی، دارای انعطاف بسیاری بالایی نیز هستند، به این ترتیب که قبل از قرار دادن آن‌ها زیر نور فرابنفش می‌توان ناحیه‌ای که چسب‌کاری شده را ترمیم یا چسب را در سطوح بیشتری پخش کنید. این ویژگی موجب می‌شود که استفاده از چسب‌های یو وی برای افراد مبتدی راحت باشد‌.

تمامی حقوق این سایت برای شرکت رایمند تجارت محفوظ می باشد