تفاوت چسب سیلیکون و ماستیک در چیست؟


تفاوت چسب سیلیکون و ماستیک در چیست؟

تنوع چسب‌های صنعتی نسبت به گذشته افزایش یافته است و همین مسئله سبب شده تا افراد بیشتری به کسب اطلاع درباره تفاوت چسب سیلیکون و ماستیک علاقمند شوند. هرکدام از چسب‌های یاد شده مصارف گوناگونی دارند و البته می‌توان از آن‌ها برای مصارف جدید نیز بهره گرفت. در این مطلب از سایت رایمند تجارت، نگاهی به تفاوت چسب سیلیکون و چسب ماستیک و کاربردهای هرکدام از آن‌ها خواهیم داشت؛ بنابراین اگر قصد خرید چسب سیلیکون و ماستیک را دارید یا اینکه می‌خواهید اطلاعات بیشتری در این باره به دست آورید، لطفا تا پایان با ما همراه باشید.

 

 

آشنایی بیشتر با چسب سیلیکون

چسب سیلیکون چیست؟ پیش از آن‌که به بیان فرق چسب سیلیکون و ماستیک بپردازیم، لازم است تا با هرکدام از این چسب‌ها آشنا شویم. نخست به چسب سیلیکون خواهیم پرداخت. چسب سیلیکون انواع مختلفی دارد و برای کاربری‌های متفاوتی تولید می‌شود. چسب سیلیکون یک چسب ژله‌ای، ضد آب و رنگ ناپذیر است. مشهورترین نوع چسب سیلیکون در بازار چسب آکواریوم نام دارد، با این حال انواع مختلفی از چسب سیلیکون را در بازار می‌توان یافت. همچنین چسب‌های سیلیکون در رنگ‌های متفاوت به تولید می‌رسند. رنگ‌های مرسوم این چسب در بازار شامل شفاف، سفید و مشکی است. همچنین میتوانید با مراجعه به مقاله نحوه استفاده از چسب سیلیکون اطلاعات بیشتری در مورد چسب سیلیکون کسب نمائید.

 

آشنایی بیشتر با چسب سیلیکون

 

دسته نخست، چسب‌های سیلیکون اسیدی

چسب‌های سیلیکون اسیدی از ترکیب سیلیکون و یک حلال صنعتی ساخته می‌شوند. وجه تمایز این دسته از چسب‌ها، بوی آن‌ها است. این چسب‌ها به صورت تک قسمتی یا دو قسمتی ساخته می‌شوند و برای عایق بندی گوشه‌ها کاربرد دارند. چسب‌های سیلیکون اسیدی در برابر رطوبت به شدت مقاوم هستند. کاربری آسان این چسب‌ها باعث شده است تا برای کاربری‌های گوناگون مورد استفاده قرار بگیرند. چسب آکواریوم یک نوع چسب سیلیکون اسیدی محسوب می‌شود.

 

 

دسته دوم، چسب‌های سیلیکون خنثی

چسب‌های سیلیکون خنثی به گونه‌ای ساخته می‌شوند که ساختار آن‌ها Ph خنثی داشته باشد. به همین دلیل بوی خاصی ندارند و معمولا به صورت تک قسمتی ساخته می‌شوند. از این نوع چسب برای پر کردن شکاف‌ها و همچنین چسباندن قطعات مختلف به یکدیگر استفاده می‌شود.

 

چسب‌های سیلیکون خنثی

 

دسته سوم، چسب‌های سیلیکون حرارتی

اگر به تولید انواع کاردستی طی دوران تحصیل علاقمند بوده‌اید، حتما با وسیله‌ای به نام تفنگ چسب آشنا هستید. نوع دیگری از چسب سیلیکون، چسب حرارتی است. این چسب‌ها به صورت لوله‌ای شکل طراحی می‌شوند تا درون تفنگ‌های مخصوص قرار گیرند. تفنگ‌های حرارتی چسب را به حالت مایع در می‌آورند و در نتیجه چسب از قسمت جلو خارج می‌شود. چسب‌های سیلیکون حرارتی برای کاربردهای هنری مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

 

چسب ماستیک را بیشتر بشناسید

در قسمت دوم از بررسی تفاوت چسب سیلیکون و ماستیک، به معرفی چسب ماستیک آب بندی و انواع آن خواهیم پرداخت. چسب ماستیک نیز یکی دیگر از انواع چسب‌های شیمیایی است که در حالت عادی مایع است اما پس از استفاده به شکل الاستیک در می‌آید. این چسب نیز همانند چسب سیلیکون برای عایق بندی و پر کردن شکاف‌ها کاربرد دارد. حال میخواهیم انواع ماستیک را معرفی و در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت:

 

چسب ماستیک را بیشتر بشناسید

 

چسب ماستیک پلی سولفاید

چسب ماستیک پلی سولفاید بر اساس ترکیب پلیمر پلی سولفاید و رزین ساخته می‌شود. این چسب قوی‌ترین نوع چسب ماستیک موجود در بازار است و برای به هم چسباندن مصالح ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

 

چسب ماستیک پلی اورتان

چسب‌های ماستیک پلی اورتان نیز برای اتصال مصالح ساختمانی همچون قطعات بتن مورد استفاده قرار می‌گیرند. این چسب‌ها از ترکیب پلیمر پلی اورتان و مواد شیمیایی ساخته می‌شوند.

 

 

چسب ماستیک اپوکسی

این نوع از چسب ماستیک بر اساس رزین اپوکسی و مواد افزودنی ساخته می‌شود. چسب ماستیک اپوکسی برای پر کردن شکاف‌ها کاربرد دارد و شکاف‌های در حال منبسط شدن را به خوبی می‌پوشاند.

 

چسب ماستیک اپوکسی

 

چسب ماستیک قیری

چسب ماستیک قیری از ترکیب قیر و افزودنی‌های شیمایی به دست می‌آید. این چسب در دو نوع ماستیک قیری گرم و ماستیک قیری سرد به تولید می‌رسد. کاربرد این نوع چسب در ایجاد اتصال بین انواع چوب، بتن و فلز است.

 

 

بررسی تفاوت چسب سیلیکون و ماستیک

اگر به بررسی ساختار دو نوع چسب توجه کرده باشید، حتما متوجه شده‌اید که چسب‌های ماستیک بر اساس ساختارهای پلیمری و رشته‌های کربنی شکل گرفته‌اند. در سوی مقابل چسب‌های سیلیکون از ساختار شیمیایی متفاوتی بهره می‌برند و به همین دلیل رفتار آن‌ها در مقایسه با چسب‌های ماستیک متفاوت است.

چسب‌های سیلیکون پس از استفاده خشک می‌شوند و البته دوام خود را هنگام شوک دمایی و شوک حرکتی حفظ می‌کنند. این چسب‌ها به علت مقاومت در برابر تغییرات آب و هوایی، قابلیت استفاده در فضای باز را نیز دارند. از دیگر قابلیت‌های چسب سیلیکون می‌توان به ضد قارچ بودن و مقاومت در برابر اشعه ماورا بنفش اشاره کرد. چسب‌های سیلیکون قابلیت رنگ‌پذیری ندارند و به همین دلیل انواع رنگی آن نیز به بازار عرضه شده‌اند.

 

بررسی تفاوت چسب سیلیکون و ماستیک

 

در سوی مقابل چسب‌های ماستیک بخشی از قابلیت ارتجاعی خود را پس از استفاده همچنان حفظ می‌کنند، به همین دلیل می‌توان آن‌ها را رنگ‌آمیزی کرد. به طور معمول چسب ماستیک برای کاربری‌های دشوار‌تر استفاده می‌شود. برای مثال انواع مختلفی از چسب ماستیک برای اتصال قطعات بتن، چوب و حتی آسفالت مورد استفاده قرار می‌گیرند. این چسب غیر سمی است و به همین دلیل می‌تواند برای چسباندن خطوط لوله آب آشامیدنی نیز مورد استفاده قرار گیرد. البته نوع ساده‌تر چسب ماستیک برای درزگیری پنجره‌ها و شیشه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چسب‌های ماستیک در طول زمان دچار ترک خوردگی و فرسودگی می‌شوند اما در سوی مقابل چسب‌های سیلیکون دوام بیشتری برای مقاومت در برابر شرایط آب و هوایی دارند. در سوی مقابل چسب‌های سیلیکون برای مصارف سبک مناسب هستند و برای مصارف سنگین همانند چسباندن کاشی‌ها و سرامیک‌ها به یکدیگر، بهتر است تا از چسب ماستیک استفاده شود.

پیشنهاد می کنیم برای دیدن انواع چسب بلزونا و خرید چسب بلزونا 1111 به صفحه خرید چسب بلزونا مراجعه کرده و با توجه به نیازتان محصول مناسب را انتخاب و به سبد خرید خود اضافه کنید.

 

جمع بندی

امیدواریم با مطالعه این مقاله به تفاوت چسب سیلیکون و چسب ماستیک پی برده باشید. به طور کلی می‌توان گفت که چسب‌های ماستیک برای مصارف بزرگ کاربرد دارند. این چسب‌ها در رده چسب‌های ساختمانی قرار می‌گیرند و استفاده از آن‌ها برای مصارف خانگی چندان معمول نیست. چسب‌های ماستیک در کاربری‌های صنعتی و ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند و استفاده از آن‌ها در مصارف خانگی چندان مرسوم نیست.

در سوی دیگر چسب‌های سیلیکون به عنوان نوع پیشرفته‌ای از چسب‌های کاربردی عمومی شناخته شده‌اند. این چسب‌ها به وفور در بازار موجود هستند و هر فردی می‌تواند این نوع چسب را برای استفاده‌های خانگی تهیه کند. چسب‌های سیلیکون دوام بالایی برای اتصال قطعات کوچک به یکدیگر دارند، به همین دلیل است که از آن‌ها برای چسباندن انواع قطعات کوچک چوبی، فلزی و پلاستیکی استفاده می‌شود.

تمامی حقوق این سایت برای شرکت رایمند تجارت محفوظ می باشد