تفاوت خمیر سیلیکون و چسب سیلیکون


تفاوت خمیر سیلیکون و چسب سیلیکون

سال‌هاست که بشر ماده‌ای به نام چسب را شناخته و با استفاده آگاهانه و ماهرانه از این مواد در بسته‌بندی و دیگر تولیدات بهره می‌برد. به‌طورکلی، چسب‌ها نقش مهمی در زندگی روزمره و صنایع ایفا می‌کنند. با یک نگاه به اطراف خود چندین کاربرد از آن‌ها را می‌توان دید. چسب‌ها همیشه برای اتصال دو قطعه به کار نمی‌روند، بلکه در بسیاری از محصولات، خود یک جزء اساسی هستند؛ مانند خمیر سیلیکون یا گریس گرمایی که درواقع نوعی خمیر و چسب رسانای گرمایی است. این نوع چسب از نوع پلیمر بوده و بین قطعات دارای گرما و قطعات انتقال‌دهنده گرما قرار می‌گیرند. در این مقاله سعی شده تا تفاوت خمیر سیلیکون و چسب سیلیکون را باهم بررسی کنیم.

 

چسب سیلیکون چیست؟

چسب سیلیکون، ماده‌ای ژل مانند که بر اساس فناوری الاستومری و با انعطاف‌پذیری و مقاومت بالا ساخته می‌شود. چسب‌های سیلیکون در برابر بسیاری از مواد شیمیایی، رطوبت و هوا نیز مقاوم هستند؛ به‌علاوه خاصیت ارتجاعی و پایداری خود را پس از خشک شدن بر روی سطوح حتی در دماهای بسیار بالا و پایین حفظ می‌کند.

 

چسب سیلیکون چیست؟

 

به‌طوری‌که در محدوده دمایی 70- تا 200 درجه سانتی‌گراد پایداری مناسب دارند. در واقع همین مقاومت و پایداری بالا باعث شده تا کاربردهای فراوانی در صنایع برق، الکترونیک، خودرو، هوافضا و ساختمان و شرایط فیزیکی مختلف داشته باشند. برای درک بهتر تفاوت خمیر سیلیکون و چسب سیلیکون باید هر کدام از این اجزا را به‌صورت جداگانه بررسی کنیم. با ما همراه باشید تا به ویژگی‌ها و کاربردهای چسب‌های سیلیکون بپردازیم. پیشنهاد میکنیم برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله چسب سیلیکون چیست را مطالعه کنید.

 

ویژگی‌ها و کاربردها یا موارد استفاده چسب سیلیکون

درباره انواع چسب سیلیکون می‌توان گفت این ابزار پرکاربرد شامل دودسته کلی با نام خنثی (تک جزئی) و اسیدی (دوجزئی) می‌شود.

چسب‌های سیلیکون خنثی برای خشک و محکم شدن به 5 تا 95 درصد رطوبت و دمای 5 تا 40 درجه سانتی‌گراد نیاز دارند. از این نوع چسب‌ها برای موارد مختلفی چون چسباندن شیشه، سرامیک، فلزات، پلاستیک، بتن و آجر و ... نیز استفاده می‌شود.

چسب سیلیکون اسیدی، شامل انواع مختلفی می‌شوند که هرکدام ویژگی و کاربردهای خاص خود را دارد. از این چسب‌ها برای ساخت آکواریوم، درزگیری، کارهای تزئیناتی و دکوراتیو و … استفاده می‌شود. اگر شما هم قصد خرید چسب سیلیکون را دارید، می‌توانید از طریق لینک درج شده وارد فروشگاه رایمند تجارت شده و چسب سیلیکون مورد نظر خود را خریدای کنید.

در واقع چسب‌های سیلیکون کاربردها و ویژگی‌های مختلفی دارند که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

 

مقاومت در برابر نم و رطوبت و فشار، عایق حرارتی مانند: درزگیری پنجره‌ها، مقاومت در برابر شرایط آب و هوایی مختلف مانند استفاده در دمای مثبت 40 درجه و همچنین منفی 75 درجه سانتی‌گراد، نارسایی الکتریکی و همچنین رنگ بندی متفاوت، مقاومت در برابر اشعه فرابنفش، انعطاف‌پذیری بالا و غیره.

 

 خمیر سیلیکون چیست

خمیر سیلیکون، ماده‌ای معمولاً سفید رنگ است که به افزایش دوام اتصالات الکتریکی کمک می‌کند. خمیر سیلیکون درواقع نوعی خمیر و یا چسب رسانای گرمایی از جنس پلیمر است. این خمیر بین قطعاتی که دارای گرمای زیاد و قطعات انتقال‌دهنده گرما هستند، قرار می‌گیرند. عمده‌ترین محل استفاده از خمیر سیلیکون در رایانه‌های رومیزی بین پردازنده و هیت سینک (فن) است.

 

خمیرسیلیکون چیست؟

 

تفاوت خمیر سیلیکون با چسب سیلیکون در نوع عملکرد آن‌هاست. خمیر سیلیکون همان ماده سفید رنگی است که بین CPU و آلومینیوم فن دیده می‌شود. درواقع سیلیکون‌ها را می‌توان جزئی از مجموعه انتقال‌دهنده‌های حرارتی دانست. خمیر سیلیکون ابزاری بسیار مناسب برای انتقال حرارت از CPU یا GPU به Heat Sink است.

شاید اسم خمیر سیلیکون نام درستی برای این محصول نباشد از همین رو به این ماده خمیری شکل، خمیر حرارتی، گریس حرارتی، جل حرارتی و یا گریس دی‌الکتریک نیز اطلاق می‌شود. خمیر سیلیکون، رسانای الکتریکی نیست ولی رابط خوبی برای انتقال گرما است به همین جهت استفاده از خمیر سیلیکون باعث بالا رفتن کارایی سیستم خنک‌کننده CPU یا همان Heat Sink می‌شود. برای درک بهتر تفاوت خمیر سیلیکون با چسب سیلیکون باید با ویژگی‌ها و کاربردهای خمیر سیلیکون نیز آشنا شویم پس در ادامه با ما همراه باشید.

 

ویژگی‌ها و کاربردها یا موارد استفاده خمیر سیلیکون

خمیر سیلیکون، نوعی ماده پلیمری خمیری شکل که برای انتقال حرارت از یک قطعه تولیدکننده حرارت به گیرنده‌ حرارت است. این خمیرها وظیفه خنک‌کنندگی و فن را ندارد بلکه تنها وظیفه آن انتقال گرما بین CPU و هیت سینک است.

 

ویژگی‌ها و کاربردها یا موارد استفاده خمیر سیلیکون

 

رایج‌ترین خمیرهای سیلیکون که در بازار دیده می‌شود، به رنگ سفید یا نقره‌ای هستند. CPU و هیت سینک کنار یکدیگر قرار دارند و هیچ‌کدام از آن‌ها سطح صافی ندارند، بلکه دارای برآمدگی‌ها و فرورفتگی‌های ریزی هستند که باعث می‌شود هوا بین آن‌ها قرار بگیرد و همین هوا به‌عنوان یک عایق عمل کرده و مانع انتقال حرارت می‌شود. در واقع همه خمیرهای سیلیکون بین CPU و انتقال‌دهنده گرما قرار می‌گیرند تا هوای بین آن‌ها را از بین برده و درنتیجه فرآیند انتقال گرما بدون هیچ مانعی انجام شود. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه استفاده و کاربردهای چسب سیلیکون، می‌توانید مقاله «چرا باید از چسب سیلیکون استفاده کنیم» را مطالعه کنید.

 

تفاوت چسب سیلیکون با خمیر سیلیکون

 در مورد تفاوت خمیر سیلیکون و چسب سیلیکون می‌توان گفت خمیر سیلیکون، نوعی ماده پلیمری خمیری شکل که برای انتقال حرارت از یک قطعه تولیدکننده حرارت به گیرنده‌ی حرارت است. این خمیرها وظیفه خنک‌کنندگی و فن را ندارد بلکه تنها وظیفه آن انتقال گرما بین CPU و هیت سینک است. خمیرهای سیلیکون موجود در بازار به‌صورت سرنگ‌های کوچکی هست که مقدار خمیر هر تیوپ مناسب برای یک CPU است.

 اما فرق خمیر سیلیکون و چسب سیلیکون در نوع عملکرد آن‌هاست، چسب‌ سیلیکون، ماده‌ای ژل مانند که بر اساس فناوری الاستومری و با انعطاف‌پذیری و مقاومت بالا ساخته می‌شود. این چسب‌ها برای درزگیری کاشی، سرامیک، سینک ظرف‌شویی، درزگیر پنجره و... کاربرد دارند. چسب‌های سیلیکون در بسته‌بندی‌های مختلفی به فروش می‌رسند که رایج‌ترین آن‌ها، بسته‌های استوانه‌ای شکل در رنگ‌های مختلف ازجمله سفید، مشکی و بی‌رنگ و قرمز است.

 

سوالات متداول

 

آیا خمیر سیلیکون نیاز به تعویض دارد؟

خمیر سیلیکون چون برای انتقال حرارت کاربرد دارد از همین رو بعد از مدتی از حالت خمیری خارج و به جسم جامد و خشک تبدیل می‌شود؛ بنابراین لازم است هر چند وقت یک‌بار آن را مورد بررسی و در صورت نیاز آن را تعویض کنیم.

 

خمیر سیلیکون چیست و چه کاربردی دارد؟

خمیر سیلیکون، ماده‌ای معمولاً سفیدرنگ است که به افزایش دوام اتصالات الکتریکی کمک می‌کند. در واقع خمیر سیلیکون نوعی خمیر و یا چسب رسانای گرمایی از جنس پلیمر است.

 

خمیر سیلیکون

 

نتیجه‌گیری

در این مقاله سعی شد تا بررسی اجمالی دو ماده پلیمری به تفاوت خمیر سیلیکون و چسب سیلیکون بپردازیم؛ که در انتهای مقاله به‌ طورکلی آن را بررسی می‌کنیم. همان‌طور که گفته شد چسب سیلیکون ماده‌ای ژله‌ای که بر اساس فناوری الاستومری و با انعطاف‌پذیری و مقاومت بالا ساخته می‌شود و بیشترین کاربرد آن در موارد ساختمانی مانند: اتصالات لوله، درزگیری سینک و کاشی و ... است؛ اما خمیر سیلیکون نوعی ماده پلیمری که بیشترین کاربرد آن در رایانه‌هاست و در واقع به افزایش دوام اتصالات الکتریکی کمک می‌کند.

 

تمامی حقوق این سایت برای شرکت رایمند تجارت محفوظ می باشد