تفاوت چسب سیلیکون و چسب آکواریوم


تفاوت چسب سیلیکون و چسب آکواریوم

چسب‌های سیلیکون به طور اختصاصی برای آب‌بندی و پوشش درز و شکاف تولید می‌شوند. این نوع از چسب‌ها حالت ژله‌ای دارند و بر پایه مواد شیمیایی آلی پلیمری ساخته شده‌اند و دارای مقاومت بسیار بالایی در برابر آب، رطوبت و همینطور نفوذ هوا هستند. در مواردی که اتصال دو چسب باید به طور کامل در برابر نفوذ هوا، آب و همینطور حرارت مقاوم باشد، چسب سیلیکون عملکرد قوی از خود نشان می‌دهد؛ اما خیلی از افراد می‌خواهند بدانند که تفاوت چسب سیلیکون و چسب آکواریوم در چیست و آیا این دو چسب کارایی متفاوتی دارند. در پاسخ به این سوال باید بگوییم که چسب سیلیکون در دو فرمولاسیون تولید شده است. علاوه بر آن نوعی از این چسب که به صورت اسیدی است را چسب آکواریوم می‌گویند.

درنتیجه به چسب آکواریوم، چسب سیلیکون درزگیر هم گفته می‌شود. چسب آکواریوم بوی تندی داشته و مشابه سرکه و اسید است. البته این بو پس از خشک شدن از بین خواهد رفت. چسب سیلیکون برای بسیاری از کاربردها مناسب بوده و در صنایع مختلف و همینطور مصارف خانگی استفاده می‌شود؛ بنابراین همانطور که گفته شد، چسب سیلیکون جزو مواد پلیمری بوده و دارای خاصیت ضد آب است.

 

آشنایی با چسب سیلیکون

چسب سیلیکون از آن نوع چسب‌ها است که در انواع دماها کاربرد دارند. این چسب‌ها به علت موادی که از آن ساخته شده‌اند و همینطور ساختار شیمیایی و مواد پلیمری که در آن‌ها به کار رفته دارای مقاومت بالایی بوده و برای درزگیری نیز مناسب هستند؛ بنابراین در برابر رطوبت، نفوذ آب و دمای بالا و پایین مقاوم‌اند.

چسب‌های سیلیکون در صنعت و خانه کاربردهای زیادی دارند و ویژگی‌های این چسب باعث شده تا برای موارد مختلف قابل استفاده باشند. با این حال تا به اینجا متوجه تفاوت چسب سیلیکون و چسب آکواریوم شدیم. برای آشنایی بیشتر با این محصول باید به مهم‌ترین ویژگی‌های این چسب بپردازیم.

آشنایی با چسب سیلیکون

 

ویژگی‌های چسب سیلیکون

چسب‌های سیلیکون به دلیل ویژگی‌های پلیمر سیلیکون دارای خاصیت متفاوتی هستند که در ادامه به این ویژگی‌ها اشاره کرده‌ایم:

  • چسب‌های سیلیکون دارای انعطاف بالایی بوده و می‌توانند بر روی سطوح مختلف اعمال شوند.
  • این چسب‌ها ضد آب بوده و برای پوشاندن درزها کاربرد زیادی دارند.
  • چسب‌های سیلیکون دوام بالایی دارند و قادرند تا مدت زیادی بدون آسیب روی سطح بمانند.
  • چسب‌های سیلیکون دارای چسبندگی بالایی بوده و توانایی این را دارند تا موادی با جنس‌های مختلف را مانند فلز، شیشه و سرامیک به هم بچسبانند.
  • این نوع چسب‌ها برای خشک شدن به زمان زیادی نیاز دارند؛ بنابراین توصیه می‌شود که بعد از کار کردن، سطح چسب را تحت فشار بگذارید.
  • این چسب‌ها دارای مقاومت بالایی بعد از خشک شدن هستند. درنتیجه پس از اینکه چسب سیلیکون خشک شد، امکان تغییر در سطح آن وجود نخواهد داشت. در صورت تغییر باید چسب را بتراشید و پاک کنید. البته به دلیل مقاومت بالای چسب‌های سیلیکونی، پاک کردن از روی آن‌ها کمی سخت خواهد بود.
  • چسب‌های سیلیکونی قابلیت رنگ کردن در زمان اجرا یا بعد از آن را ندارند؛ بنابراین کارخانه‌ها این محصول را در رنگ‌های مختلف تولید می‌کنند.

ویژگی‌های چسب سیلیکون

 

معرفی انواع چسب سیلیکون

یکی از مشهورترین و کاربردی‌ترین انواع چسب سیلیکون، چسب آکواریوم است؛ بنابراین تفاوت چسب سیلیکون و چسب آکواریوم در این است که چسب آکواریوم یکی از انواع چسب‌های سیلیکونی است. البته چسب‌های سیلیکون انواع دیگری هم دارند که مناسب کاربردهای دیگر هستند.

چسب سیلیکون خنثی بر همین پایه ساخته شده و معمولا تک جزئی هستند؛ بنابراین نسبت به نمونه‌های اسیدی دارای مقاومت بیشتری خواهند بود. چسب‌های خنثی بوی تندی ندارند، درنتیجه افرادی که قادر به تحمل بوی چسب سیلیکونی اسیدی نیستند، می‌توانند این چسب را تهیه کنند. از چسب‌های سیلیکونی برای درزگیری و همینطور برای چسباندن سطوح مختلف استفاده می‌کنند.

چسب سیلیکون استوکسی یا اسیدی از انواع چسب‌های سیلیکونی هستند و بر اساس خنثی یا اسیدی بودن دسته‌بندی می‌شوند. این چسب‌ها با ترکیب سیلیکون با ماده‌ای حلال ساخته شده و چسب آکواریوم نیز یکی از مشهورترین انواع چسب سیلیکون استوکسی به شمار می‌رود؛ بنابراین می‌توان گفت که این مورد جزو تفاوت چسب سیلیکون و چسب آکواریوم است. همانطور که اشاره شد این نوع از چسب‌ها به صورت تک جزئی و یا دو جزئی ساخته شده و برای درزگیری کاربرد دارند، ولی بوی نامطبوعی تولید می‌کنند.

معرفی انواع چسب سیلیکون

برای از بین بردن بوی این چسب‌ها باید از روش‌های رفع بوی بد استفاده کنید، در غیر این صورت بوی آن‌ها تا چند هفته در فضا باقی می‌ماند.

نوع دیگر چسب‌های سیلیکونی که باید برای تفاوت چسب سیلیکون و چسب آکواریوم معرفی شود، چسب‌ سیلیکونی تک جزئی است. این چسب تنها یک بخش داشته و به زمان بیشتری برای خشک شدن نیاز دارد.

یکی از روش‌های کلی برای دسته‌بندی این محصولات، تک جزئی یا دو جزئی بودن آن‌هاست. لازم به ذکر است که کار با چسب‌های تک جزئی راحت‌تر بوده و به همین علت نیز افراد ترجیح می‌دهند از این چسب استفاده کنند.

 

ویژگی ها و تفاوت چسب سیلیکون و چسب آکواریوم

مهم‌ترین ویژگی چسب‌های آکواریومی، مقاومت بالای آن‌ها در برابر نفوذ آب و رطوبت است. درنتیجه از این چسب برای درزگیری و آب‌بندی استفاده می‌شود. کاربرد مهم این محصول به عنوان یک عایق رطوبتی بوده و در مواردی مانند سینک ظرفشویی، کاشی‌کاری حمام، کار گذاشتن روشویی سرویس‌های بهداشتی و ... استفاده می‌شود.

چسب آکواریوم مقاومت بالایی در برابر تغییرات دمایی داشته و این مورد شاید یکی از مهم‌ترین تفاوت چسب سیلیکون و چسب آکواریوم باشد. مقاومت دمایی چسب آکواریوم بین 75- تا 200+ درجه سانتی‌گراد بوده و مدل‌های جدیدتر این محصول نیز تا دمای 300+ درجه نیز مقاوم هستند.

مقاومت بالای چسب‌های سیلیکونی باعث شده که محبوبیت زیادی پیدا کنند و افراد زیادی به دنبال تهیه این چسب باشند. از طرفی چسب آکواریوم نارسانایی الکتریکی دارد و در برابر جریان الکتریسیته نیز به صورت یک عایق عمل می‌کند؛ زیرا خاصیت نارسانایی موجب می‌شود که این چسب در برابر جریان‌های بالای الکتریکی نیز به شکست مولکولی دچار نشود. این ویژگی‌ها دلیل وجود تفاوت چسب سیلیکون و چسب آکواریوم است.

ویژگی ها و تفاوت چسب سیلیکون و چسب آکواریوم

بافت چسب آکواریوم به صورت ژله‌ای بوده و کش می‌آید. این خاصیت موجب قدرت کشسانی و حالت کششی ویژه‌ای در این محصول شده است. درنتیجه برای استفاده راحت این چسب‌ها را در لوله‌های تفنگی و پمپی بسته‌بندی می‌کنند. در زمان مصرف، این چسب‌ها با کمی فشار از لوله تزریق خارج شده و پخش نمی‌شوند.

چسب‌های آکواریوم عایق حرارتی هستند و ساختار این چسب به علت استفاده از اکسیژن و همینطور سیلیکون در برابر گرما مقاوم است. درنتیجه از آن به عنوان عایق حرارتی استفاده می‌کنند. از ویژگی چسب آکواریوم می‌توان برای عایق کردن پنجره‌ها و پیشگیری از هدر رفتن گرمای خانه استفاده کرد. همچنین این چسب برای مصارف صنعتی هم کاربرد داشته و به عنوان چسب نسوز شناخته می‌شود.

 

ویژگی‌های چسب آکواریوم

برای آشنایی بیشتر با تفاوت چسب سیلیکون و چسب آکواریوم لازم است تا با ویژگی‌های چسب آکواریوم آشنا باشیم. چسب آکواریوم ساختاری سیلیکونی داشته و از لحاظ شیمیایی نیز ترکیبی خنثی دارد؛ بنابراین می‌توان از این محصول برای امور صنعتی استفاده کرد. چسب آکواریوم محصولی مناسب برای درزگیری دستگاه‌های صنعتی و همینطور آب‌بندی است.

تولیدکنندگان این چسب‌ها را برای راهنمایی بهتر مصرف کنندگان در چند رنگ بسته‌بندی کرده‌اند؛ زیرا هر کدام از این چسب‌ها کاربرد متفاوتی دارند. چسب شفاف یا بی‌رنگ برای چسباندن شیشه و همینطور درزگیری ظرفشویی استفاده شده و از چسب سفید برای درزگیری کاشی، وان حمام، روشویی و ... استفاده می‌شود. چسب قرمز نیز خاصیت نسوز داشته و برای مواردی که نیاز به استفاده از چسب ضد حرارت است، به کار می‌رود. چسب مشکی هم برای چسباندن شیشه استفاده می‌شود.

ویژگی‌های چسب آکواریوم

 

سخن پایانی

تفاوت چسب سیلیکون و چسب آکواریوم در نوع فرمولاسیون آن‌ها است. چسب سیلیکون در دو فرمولاسیون تولید شده و یکی از آن‌ها به صورت اسیدی است که به آن چسب آکواریوم می‌گویند. به چسب آکواریوم، چسب سیلیکون درزگیر هم گفته می‌شود. این چسب بوی تندی دارد که پس از خشک شدن از بین خواهد رفت. برای چسباندن سطوح مختلف نیاز به آشنایی با انواع چسب‌ها است؛ بنابراین با توجه به نکات گفته شده می‌توانید برای خرید چسب مورد نظر خود اقدام کنید.

تمامی حقوق این سایت برای شرکت رایمند تجارت محفوظ می باشد