معرفی بهترین چسب پلی اورتان و ویژگی‌های آن


معرفی بهترین چسب پلی اورتان و ویژگی‌های آن

آیا تا به حال به ساختار استخرها یا سایر سازه‌هایی که در معرض رطوبت شدید قرار دارند فکر کرده‌اید؟ چه نوع چسب و متریالی باید برای ساخت آن‌ها به کار رود که مقاومت و استحکام لازم را داشته باشد؟ با خرید چسب پلی اورتان می‌توانید از آن در عایق‌بندی درب و پنجره، نماهای شیشه‌ای، شیشه اتومبیل و غیره استفاده کنید. این چسب کاربردهای گسترده‌ای در صنایع مختلف داشته و کیفیت آن می‌تواند بر کیفیت سازه نهایی تأثیر مستقیم بگذارد. در این مقاله با ما همراه باشید تا ویژگی‌های بهترین چسب پلی اورتان را بررسی کرده و انواع مدل‌های آن را بشناسیم.

 

 

چسب پلی اورتان چیست؟

 

چسب پلی اورتان یا PUR نوعی چسب است که از پلیمرهای اورتان با مواد شیمیایی مبتنی بر گروه ایزوسیانات ساخته می‌شود. پایه و اساس این نوع چسب پلیمرها هستند اما اغلب مواد افزودنی دیگری نیز به آن‌ها اضافه می‌کنند. چسب‌های پلی اورتان مقاومت بسیار بالایی در برابر فشار دارند و قطعاتی که با استفاده از این چسب‌ها به هم چسبانده می‌شوند، قابلیت تحمل فشاری در حدود ۲۵ مگاپاسکال را خواهند داشت. در نتیجه، این چسب در سازه‌هایی که نیاز به مقاومت بالا دارند بیشتر به کار می‌رود.

چسب PUR بر اثر از دست دادن دما سفت می‌شود و دمای اتاق برای خشک شدن آن کافی است. هنگام مالیدن چسب روی سطح مورد نظر، چسب با دمای محیط واکنش شیمیایی می‌دهد و پیوندی قوی ایجاد می‌کند. به مرور و طی چند روز از دست دادن دما و سرد شدن، چسبندگی آن افزایش می‌یابد.

بهترین چسب پلی اورتان را می‌توانید به صورت تک جزئی یا دو جزئی تهیه کنید. نوع دو جزئی با توجه به مواد اولیه تشکیل‌دهنده و نسبت آن‌ها به دو صورت انعطاف‌پذیر و سخت تولید می‌شود؛ اما مدل تک جزئی خود دو نوع دارد: یکی چسب الاستیک و انعطاف‌پذیر است که از طریق رطوبت فرم می‌گیرد و می‌چسبد. نوع دوم، چسب بسیار سخت و مقاومی است که برای شکل‌گیری به دمای ۱۰۰-۲۰۰ درجه نیاز دارد.

چسب‌های پلی اورتان در قالب اسپری (برای کاربردهای فوری)، مایع با ویسکوزیته پایین و ماستیک (بتونه) با ویسکوزیته بالا با رنگ‌های متفاوت – از قهوه‌ای تیره تا روشن – قابل تهیه هستند.

 

چسب پلی اورتان چیست؟

 

 

مواد سازنده پلی اورتان

 

اما فرمول تشکیل‌دهنده بهترین چسب پلی اورتان چیست؟ این چسب‌ها از ایزوسیانات‌های دو و سه تایی و پلیول‌ها ساخته می‌شوند. البته موارد دیگری نیز به این ترکیب اضافه می‌کنند تا پلیمر بیشتر فرآوری شده و خواص آن اصلاح شود. در ادامه با مواد سازنده پلی اورتان بیشتر آشنا خواهیم شد:

  • ایزوسیانات‌ها: برای تولید پلی اورتان از انواع ایزوسیانات‌ها از جمله دی ایزوسیانات‌های آروماتیک، تولوئن دی ایزوسیانات و متیلن دی فنیل دی ایزوسیانات استفاده می‌شود. البته دو مورد آخر نسبت به سایرین هزینه کمتر و واکنش‌پذیری بیشتری دارند. با واکنش‌دهی ایزوسیانات‌ها با پلیول‌ها و سایر مواد می‌توان خواص آن‌ها را بهبود بخشید، حالت فرّار و سمی آن‌ها را از بین برد و نقطه ذوبشان را کاهش داد.
  • پلی ال یا پلیول‌ها: پرکاربردترین پلیول‌ها شامل پلیول‌های پلی استری هستند که از واکنش اپوکسیدها با ترکیبات حاوی هیدروژن فعال به دست می‌آیند. هرچه وزن مولکولی پلیول‌ها بیشتر باشد، برای تولید پلی اورتان‌های انعطاف‌پذیرتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • مواد مشتق‌شده زیستی: برای تولید پلیول‌ها و پلی اورتان‌ها همچنین انواع روغن‌های نباتی استفاده می‌شوند. این روغن‌ها عبارتند از روغن سویا، دانه پنبه و کرچک که توسط روش‌های مختلف فرآوری شده و به پلی اتر آمید، پلی اتر، الکید و سایر موارد تغییر پیدا می‌کنند.
  • بسط‌دهنده‌های زنجیره‌ای و پیونددهنده‌های عرضی: این موارد شامل انواعی از ترکیبات با وزن مولکولی پایین هستند که نقش مهمی در تعیین شکل ظاهری پلی اورتان ایفا می‌کنند.
  • کاتالیزورها: کاتالیزورهای پلی اورتانی را می‌توان به دو دسته آمین‌های اسیدی و بازی تقسیم‌بندی کرد. عوامل مختلفی بر انتخاب کاتالیزور تأثیرگذارند که عبارتند از شکل‌گیری اورتان، شکل‌گیری اوره یا واکنش سه پاری ایزوسیانات‌ها.
  • مواد فعال سطحی: این مواد معمولاً برای ایجاد تغییراتی در خواص پلیمرهای پلی اورتانی فومی و غیر فومی و معلق ساختن ذرات مایع کاربرد دارند.

 

مواد سازنده پلی اورتان

 

 

کاربرد های چسب پلی اورتان

 

اما شاید برای شما سوال باشد که بهترین چسب پلی اورتان در چه مواردی کاربرد دارد؟ همانطور که گفته شد، این چسب‌ها بیشتر برای عایق‌بندی و درزگیری در سطوح مختلفی از جمله سطوح طبیعی و یا مسطح استفاده می‌شوند. همچنین می‌توان برای چسباندن سطوح متفاوت از جمله شیشه، سرامیک، سنگ، پلاستیک، چوب و غیره از آن‌ها استفاده کرد؛ اما کاربرد آن‌ها بیشتر جهت پر کردن درزها و آب‌بندی است. چسب پلی اورتان بهترین گزینه برای مناطق مرطوب به شمار می‌رود. صنایع مختلفی که چسب پلی اورتان در آن‌ها کاربرد دارد عبارتند از:

  • صنعت خودروسازی: چسب پلی اورتان مبتنی بر پایه آب مناسب برای ساخت شیشه پنجره جلوی خودرو، ورق‌های قالب‌سازی کامپوزیت، اتصال فیبر شیشه‌ای تقویت‌شده پلاستیک، اتصال قطعات داخلی خودرو و لوازم جانبی
  • صنعت بسته‌بندی: انواع چسب پلی اورتان مناسب برای بسته‌بندی شامل چسب‌های پلی اورتان بر پایه آب، مبتنی بر حلال، بدون حلال و چسب‌های داغ واکنشی (پلی اورتان گرمانرم و چسب مفتول الاستومر)
  • صنعت چوب: بهترین چسب پلی اورتان به شکل مایع دارای مقاومت و انعطاف‌پذیری بالا و همچنین مقاوم در برابر آب، مناسب برای انواع چوب، الیاف نساجی، فلز، پلاستیک و غیره
  • صنعت چاپ: پلی اورتان پلی آکریل (گیرنده جوهر آب) برای خشک کردن جوهر در صنعت چاپ
  • صنعت ساختمان‌سازی: چسب پلی اورتان به دلیل غیرسمی و عاری از آلایندگی و کثیفی بودن، مقاومت بالا در برابر دما و حرارت، حلال‌ها و مقاومت باکتریایی در ساختمان‌سازی و همچنین تولید PVC، ساندویچ پانل و پوشش‌های ضدآب کاربرد دارد
  • صنعت کفش: تهیه و تولید کفش با استفاده از چسب‌های پلی اورتان بر پایه آب برای افزایش مقاومت و انسجام بالای محصولات

 

 

 

ویژگی ها و مزایای چسب پلی اورتان

 

قبل از اینکه ویژگی‌های بهترین چسب پلی اورتان را بشناسیم، بهتر است ابتدا با مزایای استفاده از این محصول آشنا شویم. چسب پلی اورتان قدرت چسبندگی بسیار بالایی دارد و می‌تواند انواع سطوح سنگی، شیشه‌ای، سرامیکی و غیره را به هم بچسباند. این چسب در برابر رطوبت، آب‌ریختگی، نور خورشید و تغییرات شدید دما مقاوم بوده و اگر روی مبلمان خانه از آن استفاده شود، می‌توان روی آن را رنگ‌آمیزی کرد.

استفاده از چسب پلی اورتان هیچ گونه محدودیتی ندارد و در انواع دماها و شرایط مختلف آب و هوایی قابل استفاده است. این چسب همچنین در برابر مواد شیمیایی مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهد و می‌توان آن را سمباده‌کاری کرد. این چسب قادر است انعطاف‌پذیری خود را در شرایط مختلف دمایی نیز حفظ کند. سایر مزایای چسب پلی اورتان عبارتند از:

  • مقاومت در برابر رطوبت و آب (برخلاف چسب‌های دیگر مانند اپوکسی)‌
  • چسبندگی به تمام مواد مصالح، سطوح متخلخل و غیرمتخلخل، مناسب برای متریال گوناگون از جمله سنگ، شیشه، فلز و غیره
  • زمان گیرایی مناسب (نه آن‌قدر سریع که نتوان روی سطح کار انجام داد و نه آن‌قدر آهسته که فرآیند اجرا به تأخیر بیفتد)

 

ویژگی ها و مزایای چسب پلی اورتان

 

 

ویژگی های بهترین چسب پلی اورتان

 

اما چگونه می‌توان بهترین چسب پلی اورتان را تشخیص داد و خریداری کرد؟ معمولاً باکیفیت‌ترین محصولات بازار که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم، از ویژگی‌های زیر برخوردار هستند:‌

  • چسبندگی فوق‌العاده به انواع مصالح بخصوص فلز و بتن
  • درصد ازدیاد طول بالا و استحکام فرسایشی زیاد
  • مقاوم در برابر عوامل محیطی و جوی (اشعه UV، باران‌های اسیدی و غیره)
  • قابلیت رنگ شدن با رنگ‌های حلال‌دار یا محلول در آب
  • انعطاف‌پذیری بالا در گرمای بسیار زیاد یا یخبندان
  • بدون انقباض و بدون شُره
  • مقاوم در برابر آب دریا
  • غیر سمی و دارای تأییدیه مصرف در مجاورت آب آشامیدنی

 

 

 

معرفی بهترین چسب پلی اورتان

 

اکنون با استفاده از این اطلاعاتی که کسب کرده‌اید، می‌توانید چسب‌های پلی اورتان باکیفیت در بازار را تشخیص دهید؛ اما برای اینکه این کار را برایتان آسان‌تر سازیم، در ادامه برخی از انواع بهترین چسب پلی اورتان را همراه با ویژگی‌های آن‌ها معرفی خواهیم کرد:

 

معرفی بهترین چسب پلی اورتان

 

 

 

چسب پلی اورتان آنتیا (ANTIA)

چسب پلی اورتان آنتیا (ANTIA)

 

این شرکت انواع چسب پلی اورتان تک جزئی و سوسیسی را تولید می‌کند که در امور درزگیری و چسباندن در صنعت ساختمان و خودروسازی کاربردهای فراوانی دارد. چسب آنتیا بعد از خشک شدن، خاصیت الاستیسیته خود را حفظ می‌کند و قابلیت چسبندگی روی انواع مصالح ساختمانی را دارد.

 

 

 

چسب پلی اورتان ABC

چسب پلی اورتان ABC

 

چسب پلی اورتان این شرکت از لحاظ خشک شدن، سریع‌ترین محصول به شمار می‌رود. این چسب برای انواع درزگیری‌های بتن، درزگیری فایبرسمنت بورد و چسب فلاشینگ کاربرد دارد. همچنین برای آب‌بندی پنل‌های فلزی و سقف، چسباندن شیشه هود به بدنه فلزی آن، ساخت کانتینرها، کاروان‌ها و ... استفاده می‌شود.

 

 

 

چسب پلی اورتان سیکا (Sika)

چسب پلی اورتان سیکا (Sika)

 

چسب پلی اورتان شرکت سیکا نیز جزو محصولات مناسب برای درزگیری کفپوش‌ها و مکان‌های مثل سرویس بهداشتی و سایر فضاهای در معرض آب و رطوبت به شمار می‌رود. این محصول را می‌توان به عنوان عایق حرارتی مناسب برای ساختمان، انواع محل‌های آسفالت‌شده، بالکن‌ها، پارکینگ‌ها، تأسیسات و لوله‌کشی آب استفاده کرد.

 

 

 

خرید و قیمت چسب پلی اورتان

 

برای اینکه پروژه خود را به بهترین شکل انجام دهید باید از متریال باکیفیت و مرغوب استفاده کنید و این امر در مورد بهترین چسب پلی اورتان نیز صدق می‌کند. با خرید چسب اورجینال و باکیفیت، می‌توانید دوام و مقاومت پروژه را افزایش داده و ماندگاری آن را تضمین کنید. برای این کار باید از طریق یک فروشگاه معتبر و قابل اطمینان اقدام فرمایید. فروشگاه رایمند با سابقه‌ای درخشان در زمینه فروش انواع چسب و محصولات صنعتی، یکی از بهترین فروشندگان انواع چسب پلی اورتان محسوب می‌شود. چسب‌های پلی اورتان از برندهای اورجینال و معتبر را می‌توانید از طریق این فروشگاه تهیه فرمایید.

 

 

 

سخن پایانی

 

در این مقاله به بررسی ویژگی‌ها و مزایای بهترین چسب پلی اورتان پرداختیم. برندهای زیادی در زمینه تولید این محصول فعالیت می‌کنند که از جمله بهترین آن‌ها می‌توان به سیکا، آنتیا و ABC اشاره کرد. هنگام خرید چسب پلی اورتان، باید یک سری نکات را مورد توجه قرار دهید. اگر به اتصال قوی نیاز دارید، چسب دو قسمتی گزینه مناسب‌تری است؛ زیرا شکاف‌ها و سوراخ‌ها را پر می‌کند و اقلام در حال اتصال را محکم نگه می‌دارد. از سوی دیگر، چسب سیلیکونی پلی اورتان برای مکان‌هایی که در معرض آب یا رطوبت هستند مناسب‌تر است. برای چسباندن کفپوش پارکت، لمینت و غیره نیز چسب ساختمانی پلی اورتان مناسب خواهد بود.

 

 

سوالات متداول

 

1- آیا پلی اورتان با پلی یورتان فرق می‌کند؟

 

خیر. از آنجا که نام انگلیسی این محصول Polyurethane است، برخی افراد آن را با نام پلی یورتان نیز می‌شناسند. در واقع این دو نام به یک محصول اشاره دارند.

 

 

2- درصد پلیول و ایزوسیانات‌ها در تشکیل فوم پلی اورتان چقدر است؟

 

برای ساخت پلی اورتان از نسبت پلیول به ایزوسیانات ۱ به ۵، ۱ به ۳، ۱ به ۷ و موارد دیگر استفاده می‌شود.

 

 

3- معایب چسب پلی اورتان چیست؟

 

این محصول با قرارگیری در کنار آب و نمک، قارچ و مواد میکروبی در طولانی مدت ممکن است دچار کاهش کیفیت یا تخریب شود. همچنین در تماس با پوست می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند که این امر با پوشیدن دستکش و رعایت نکات ایمنی قابل پیشگیری است.

تمامی حقوق این سایت برای شرکت رایمند تجارت محفوظ می باشد