از چه چسبی برای ساخت آکواریم استفاده کنم؟


از چه چسبی برای ساخت آکواریم استفاده کنم؟

آکواریوم‌ها باغ‌وحش‌های کوچک موجودات دریایی محسوب می‌شوند و یک گزینه دکوراتیو لوکس برای منازل، رستوران‌ها، هتل‌ها و ... به شمار می‌روند؛ اما ساخت و تعمیر آن‌ها می‌تواند کمی دشوار باشد؛ شما هنگام ساختن آکواریوم، مهم است که مطمئن شوید از چسب مناسب برای آن نوع محیط استفاده می‌کنید؛ اما چه ویژگی‌هایی می‌توانند یک محصول را به بهترین چسب آکواریوم تبدیل کنند؟ در این مقاله بررسی می‌کنیم که کدام چسب‌ها برای استفاده در آکواریوم مناسب هستند و روش درست استفاده از آن‌ها چیست. بنابراین تا پایان این مطلب از سایت رایمند تجارت با ما همراه باشید و نظرات خود را با ما و سایر مخاطبین به اشتراک بگذارید.

 

 

چه نوع چسبی برای استفاده در آکواریوم مناسب است؟

همانطور که اشاره کردیم، فقط انواع خاصی از چسب‌ها برای استفاده در آکواریوم ساخته می‌شوند، این چسب‌ها تأثیری بر آب داخل آکواریوم ندارند و بنابراین برای ماهی‌ها و سایر موجودات دریایی شما مضر نیستند. در ادامه بهترین چسب‌های آکواریوم را معرفی خواهیم کرد:

 

چه نوع چسبی برای استفاده در آکواریوم مناسب است؟

 

چسب آکواریوم

چسب آکواریوم یک نوع چسب ایمن و پرکاربرد برای ساخت آکواریوم است که می‌تواند برای فیکس کردن وسایلی مانند مرجان و سنگ‌های کوچک بدون تأثیر بر سمیت کلی آبی که در آن غوطه‌ور هستند استفاده شود.

این نوع چسب معمولاً برای چسباندن اجزایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که در ساخت و نگهداری آکواریوم‌ها ضروری هستند. از جمله آن‌ها می‌توان به لوله‌های PVC و مواد رزین شفاف اشاره کرد.

چسب آکواریوم مانند چسب‌های معمولی عمل نکرده و به جای اینکه به عنوان واسطه بین دو قطعه عمل کند، آن دو قطعه را در سطح مولکولی به هم می‌چسباند و به طور موثر آن‌ها را به هم وصل می‌کند. 

یک مثال خوب استفاده از چسب آکواریوم، کاربرد آن در چسباندن شیشه‌های آن است: شیشه‌های بزرگی که مخازن بزرگ آکواریوم را تشکیل می‌دهند، مواد اکریلیک هستند که با استفاده از چسب آکواریوم به یکدیگر متصل شده‌اند (هر چند در برخی موارد از جنس شیشه ساخته می‌شوند).

دو نوع چسب آکواریوم وجود دارد، یکی آن‌هایی که دارای ویسکوزیته آبکی هستند که معمولاً برای چسباندن ورق‌ها به یکدیگر و تبخیر شدن پس از انجام این کار استفاده می‌شوند و دیگری آن‌هایی که غلیظ تر بوده و برای پر کردن شکاف‌ها و چسباندن اشیا به سطوح مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

چسب آکواریوم

 

چسب 123

اکثر ما وقتی نام چسب 123 به میان می‌آید، تیوپ‌های کوچکی را تصور می‌کنیم که در کشوی آشپزخانه همه منازل وجود دارند. اما در صنعت ساخت و ساز و نگهداری آکواریوم، این چسب حتی ارزشمندتر است.

به طور کلی، چسب 123 بهترین چسب آکواریوم برای محکم کردن سنگ‌ها و اتصالات در قسمت داخلی کف این مخازن محسوب می‌شود. اما آیا تمام انواع چسب‌های 123 برای ساخت آکواریوم مناسب هستند؟ متاسفانه خیر.

اتیل سیانوآکریلات یک چسب 123 ایمن برای آکواریوم است، اما توجه کنید که باید حتماً چسبی که می‌خرید بر پایه این مواد باشد، زیرا هر افزودنی دیگری در تماس با آب خطر انتشار سمیت را به همراه خواهد داشت.

چسب‌های 123 آکواریومی معمولاً از نظر قوام ژل‌مانند هستند تا کار با آن‌ها آسان‌تر شود و تا زمان خشک شدن بتوانند وسایل را در جای خود نگه دارند. اما این تنها کاربرد چسب‌های 123 در آکواریوم نیست؛ شما می‌توانید از آن‌ها برای تعمیر بسیاری از چیزها مانند وسایل، تجهیزات، قفسه‌بندی و حتی ساخت صخره‌های کوچک استفاده کنید.

ترفند استفاده از چسب 123 در محیط آکواریوم این است که آن را روی یک سطح معین (برای مثال یک مرجان) بمالید و سپس آن را در موقعیت مناسب قرار دهید تا چسب خشک شود. این به شما امکان می‌دهد عناصر موجود در آکواریوم خود را با فراغ بال بچینید و استحکام چسب را پس از چسباندن هر قطعه، مورد بررسی قرار دهید.

پیش از خرید این چسب پیشنهاد می‌کنیم که مقاله نکات مهم پیش از خرید چسب 123 را مطالعه نمایید.

 

 

چسب سیلیکونی

چسب سیلیکونی

 

اگر قصد دارید از شیشه در آکواریوم استفاده کنید، سیلیکون یک انتخاب بسیار خوب برای درزگیری و آب‌بندی به شمار می‌رود. این یک ماده اولیه در محیط آکواریوم است و به سرعت و به طور موثر مناطقی را که می‌توانند باعث نشت یا ایجاد خطر شوند را مسدود می‌کند. چه چیزی باعث شده است سیلیکون بهترین چسب آکواریوم باشد؟

مانند چسب آکواریومی، سیلیکون نه تنها با سطوح صاف مانند شیشه پیوند مستحکمی ایجاد می‌کند، بلکه می‌تواند فشار زیادی را که توسط آب بر روی این سطوح وارد می‌شود، بدون از دست دادن چسبندگی تحمل کند.

تنها مشکلی که وجود دارد این است که هنگام استفاده از سیلیکون برای ساخت یا تعمیر آکواریوم باید از سیلیکون ۱۰۰ درصد خالص استفاده شود، در غیر این صورت آکواریوم به زودی خراب شده و می‌شکند.  

سیلیکون ناخالص نه تنها بر یکپارچگی ساختاری مخزن شما تأثیر می‌گذارد، بلکه اگر حاوی موادی مانند بازدارنده‌های کپک، افزودنی‌های ضد باکتری یا مواد ضد میکروبی باشد، در نهایت بر کیفیت آب موجود در مخزن و در نتیجه هر گونه موجود دریایی تأثیر منفی خواهد گذاشت.

استفاده از چسب سیلیکون آسان است، اما باید به خاطر داشته باشید که نمی‌توانید سیلیکون را تا زمانی که کاملاً سفت و سخت نشده وارد آب کنید. اگر این کار را انجام ندهید یکپارچگی سیلیکون و آب به خطر می‌افتد. با توجه به این موضوع، با پیروی از دوره زمانی توصیه‌شده توسط سازنده برای هر محصول، در زمان و هزینه خود صرفه‌جویی کنید.

 

 

چسب حرارتی

در حالی که این چسب خاص ممکن است در صنایع دستی کاربرد بیشتری داشته باشد، می‌توان از آن به طور ایمن و موثر در طراحی و تعمیر آکواریوم‌ها و تجهیزات آن‌ها استفاده کرد. استفاده از چسب حرارتی برای آکواریوم بسیار آسان است، تنها نیاز دارید که چند لوله چسب حرارتی و یک گان مخصوص آن را تهیه کنید.

همانطور که از نام آن پیداست، تفنگ چسب را گرم می‌کند و آن را روی سطح انتخابی شما قرار می‌دهد. اما آیا این چسب در مقایسه با سایر محصولاتی که معرفی کردیم بهترین چسب آکواریوم به شمار می‌رود؟‌

 

چسب حرارتی

 

در جواب باید گفت که این موضوع به برند سازنده چسب و موادی که در ساخت آن به کار رفته است بستگی دارد. دو نوع چسب حرارتی در بازار هستند که می‌توانید برای آکواریوم و تجهیزات مربوطه استفاده کنید، یعنی اتیلن-وینیل استات (EVA) یا متالوسن که دومی نسخه رده بالا و اولی نوع مقرون به صرفه‌تر چسب حرارتی است.

مواد شیمیایی مورد استفاده در چسب حرارتی معمولاً بی‌ضرر هستند، اما همیشه باید برچسب روی محصول را با دقت بخوانید یا با سازنده مشورت کنید تا مطمئن شوید که کیفیت آب درون آکواریوم با استفاده از آن به خطر نمی‌افتد. مانند سیلیکون، باید اطمینان حاصل کنید که چسب حرارتی قبل از تماس با آب کاملاً سفت و سخت شده است.

به خاطر داشته باشید که چسب حرارتی قدرت چسبندگی لازم برای نگه داشتن آب را ندارد، اما اگر زمانی در تنگنا قرار گرفتید، به عنوان یک راه‌حل فوری خوب عمل می‌کند.

 

 

سخن پایانی

اکنون که می‌دانید بهترین چسب آکواریوم چیست و چه نوع چسب‌هایی می‌توانند برای تعمیر و ساخت آکواریوم مورد استفاده قرار گیرند، زمان آن رسیده است که چسب مورد نظر خود را تهیه کرده و آن را به صورت عملی آزمایش کنید. در سایت رایمند تجارت انواع چسب‌های نام برده شده در این مطلب موجود بوده و شما به راحتی می‌توانید چسب مورد نیازتان برای ساخت آکواریوم را به صورت اینترنتی از این فروشگاه خریداری کنید. به خاطر داشته باشید که برچسب روی محصول را با دقت خوانده و اطمینان حاصل کنید که چسب مورد نظرتان برای آب یا موجودات دریایی آکواریومتان ضرری به همراه نخواهد داشت.

جهت خرید چسب آکواریوم با بهترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت، می‌توانید هم‌اکنون از طریق فروشگاه رایمند اقدام فرمایید. اگر هنوز مطمئن نیستید که کدام نوع چسب برای آکواریوم مناسب‌تر است، می‌توانید با کارشناسان فروش ما تماس گرفته و از مشاوره رایگان بهره‌مند شوید.

تمامی حقوق این سایت برای شرکت رایمند تجارت محفوظ می باشد