چسب آب بندی سنگ نما


چسب آب بندی سنگ نما

چسب آب بندی سنگ نما یکی از چسب‌های بسیار کاربردی در فعالیت‌های ساخت‌وساز و معماری است. از این چسب به منظور جلوگیری از نفوذ آب و رطوبت، گرد و خاک و آلودگی به نمای ساختمان، افزایش دوام و طول عمر سنگ‌ها، صرفه جویی در مصرف انرژی، افزایش زیبایی و تمیزی و... استفاده می‌کنند. گاهی ممکن است سازه‌های بتنی و ساختمانی قدرت کافی برای مقابله با نفوذ رطوبت و آب را نداشته باشند، به همین منظور با استفاده از این چسب می‌توان جلوی نفوذ را گرفت و مانع تخریب نما ساختمان شد.

عملاً این راهکار یکی از راه‌های ایمن سازی نما و به طورکلی ساختمان است. روش‌های مختلفی از دیرباز تاکنون برای این امر انجام می‌شود که این روش‌ها با توجه به شرایط آب و هوایی و جغرافیایی یا مواد به کار رفته برای ساخت آن ساختمان و یا سازه‌های به کار رفته در نمای آن متفاوتند؛ اما امروزه به کمک چسب آب بندی سنگ نما این کار بسیار راحت انجام می‌شود. در این محتوا قصد داریم پیرامون آن که چسب آب بندی سنگ نما چیست و چه ویژگی‌هایی دارد اطلاعاتی در اختیار شما قرار دهیم. همچنین با هم به بررسی نحوه آب بندی نمای سنگی به طور اصولی می‌پردازیم.

 

 

آب بندی ساختمان چیست؟

آب بندی ساختمان یک پروسه اجرایی به منظور جلوگیری از نفوذ رطوبت و آب به‌‌ ترک یا درزهای موجود در نمای ساختمان است. اگر مصالح به کاررفته برای نمای یک ساختمان دارای حساسیت بالایی نسبت به آب باشند و یا حتی به هر منظوری ‌‌ترک و درز در نمای ساختمان وجود داشته باشد، اهمیت این آب بندی بیشتر می‌شود.

به طورکلی به کمک آب بندی نما می‌توان از نشت آب و رطوبت به دیوار‌های داخلی ساختمان و یا گچ و سنگ‌های به کاررفته در نما، تغییر شکل و ظاهر ساختمان و حتی خیس شدن لوازم منزل نیز جلوگیری کرد. عملاً این روش یکی از معیارهای بسیار مهم به منظور تعیین کیفیت ساختمان به شمار می‌آید که امروزه اجرای آن جزو شرایط  ضروری برای مقاوم‌سازی ساختمان‌ها است.

 

آب بندی ساختمان چیست؟

 

 

آب بندی ساختمان چه ویژگی‌هایی دارد؟

در بخش پیشین اشاره کوچکی به اهمیت آب بندی نمای ساختمان داشتیم، حال این ویژگی‌ها و مزایا را دقیق‌‌تر بررسی می‌کنیم.

 

پیشگیری از خسارات

ازجمله مزیت‌های استفاده از چسب آب بندی نمای ساختمان می‌توان به جلوگیری از خسارت‌های ناشی از رطوبت و نفوذ آب اشاره داشت. در مناطق جغرافیایی که دارای آب و هوای مرطوب و بارانی هستند، ساختمان‌ها و نمای آن‌ها به طور مداوم در معرض رطوبت، آب، باران و برف قرار می‌گیرند. این رطوبت می‌تواند به راحتی به درز‌های موجود در نمای ساختمان نفوذ کرده و حتی به‌تدریج کل ساختمان را دربر بگیرد.

از آن جایی که آب به طور مایع است و قدرت حرکت دارد، این نفوذ در نهایت ممکن است به دیواره‌های داخلی ساختمان و منازل و یا حتی آسیب به لوازم منزل نیز منجر شود. در ادامه این نفوذ رطوبت و آب، شاهد خوردگی انواع فلزات، کاهش مقاومت کلی ساختمان و خسارت‌های مهم دیگر می‌شویم. به همین منظور تنها با آب بندی و استفاده از چسب آب بندی نمای ساختمان می‌توان از این خسارات پیشگیری کرد.

 

جلوگیری از هدررفت انرژی

یکی دیگر از مزایای استفاده از این چسب جلوگیری از اتلاف و هدررفت انرژی  است. بدین صورت که به کمک این چسب می‌توان درزها و شکاف‌های بین نمای ساختمان را پوشش داد و از اتلاف انرژی گرمایی به خارج از ساختمان جلوگیری کرد. استفاده از این روش یکی از راه‌های بسیار تأثیرگذار برای صرفه جویی در هزینه‌ها و سوخت است.

 

ظاهر زیبا

برای آن که ظاهر یک ساختمان در طولانی مدت زیبا و تمیز باقی بماند، استفاده از چسب آب بندی سنگ نما بسیار کمک کننده است. ساختمان‌هایی که دارای ارتفاع بلندی هستند بیشتر در معرض آلودگی هوا قرار می‌گیرند و تمیز نگه‌داشتن آن‌ها کار دشوار و بعضاً هزینه‌بردار است. به همین منظور این ساختمان‌ها کم‌‌تر مورد شستشو قرار می‌گیرند و آلودگی در سطح آن‌ها باقی می‌ماند.

با درزبندی درست و اصولی می‌توان از نفوذ این آلودگی‌ها به شکاف‌ها و درزهای ساختمان جلوگیری کرد و نمای ساختمان را زیباتر نگه داشت. همچنین پاک کردن آلودگی سطحی به مراتب راحت‌‌تر از پاک کردن آلودگی‌های نفوذ کرده در درز ساختمان است.

 

آب بندی ساختمان چه ویژگی‌هایی دارد؟

 

جلوگیری از کپک زدن

از دیگر مشکلاتی که ممکن است ساختمان‌ها را دست خوش تغییر کرده و آن‌ها را با چالش مواجه کند، ایجاد کپک، شوره و سفیدک است. این موارد به دنبال نفوذ آب و گیر افتادن رطوبت در درز‌ها به وجود می‌آیند. به همین منظور با استفاده از چسب آب بندی سنگ نما و به خصوص چسب‌های ضد کپک و ضد قارچ می‌توان از ایجاد سفیدک و شوره و کپک در آن سازه‌ جلوگیری کرد.

مصالح به کاررفته مانند سنگ‌های رسوبی یا آجر قدرت بالایی در جذب آب دارند، با عایق بندی این سنگ‌ها به کمک چسب می‌توان از نفوذ آب و جذب آن در نمای ساختمان پیشگیری کرد.

 

جلوگیری از سقوط نما

گاهی ممکن است سنگ‌های به کاررفته در نمای ساختمان به دلیل عوامل محیطی نظیر تغییرات شدید آب‌وهوا، باد و باران و برف شل شده و سقوط کند. گاهی این سقوط به دنبال کاهش مقاومت ملاتی که سنگ را نگه داشته پیش می‌آید، به همین منظور با استفاده از این چسب آب بندی سنگ نما ضمن فراهم آوردن مزایای پیشین، می‌توان سنگ‌های نما را محکم‌تر در نما نگه داشت. همچنین این مزیت سبب پیشگیری از خسارت‌های مالی و حتی خسارت‌های جانی که به دنبال سقوط سنگ نما پیش می‌آید خواهد شد.

 

 

انواع چسب برای آب بندی نما ساختمان

برای این آب بندی به چسب‌های مقاوم در مقابل رطوبت نیاز داریم. به طورکلی این چسب‌ها از مواد پلی اورتان ساخته می‌شوند که ویژگی‌های ضد نفوذ پذیری و مقاومت را با خود به همراه می‌آورند. از جمله چسب‌هایی که به طور مخصوص برای آب بندی نمای ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • چسب کاشی یا آنتیک
  • چسب بتن
  • آکواریوم
  • یک دو سه
  • آکریلیک
  • و...

این چسب‌ها دارای ویژگی‌هایی نظیر رنگ‌پذیری و سمباده خوری هستند که ضمن پوشاندن درزها و عایق‌کاری، می‌توان از آن‌ها برای چسباندن نمای ساختمان نظیر سرامیک، آلومینیم، کاشی و شیشه نیز استفاده کرد. به طورکلی ویژگی‌های چسبی که برای آب بندی نمای ساختمان باید مورد استفاده قرار گیرد مقاومت در مقابل انواع فشارهای مکانیکی، انعطاف پذیری بالا و خاصیت ضد قارچ و کپک است. مناسب‌‌ترین چسب برای پوشاندن درزها یا ‌‌ترک‌های ساختمانی چسب آکریلیک است که ظاهر و نمایی تمیزتر دارد.

 

انواع چسب برای آب بندی نما ساختمان

 

 

نکات انتخاب چسب برای آب بندی نمای ساختمان

یکی از سوالات اصلی افراد برای آب بندی نما، انتخاب چسب و ویژگی‌هایی که آن چسب باید داشته باشد است. در ادامه چند مورد از اصلی‌‌ترین و مهم‌‌ترین ویژگی‌ها را با هم بررسی می‌کنیم.

 

مقاومت بالا

اولین و مهم‌‌ترین نکته برای انتخاب یک چسب به عنوان محصولی مناسب برای آب بندی نمای ساختمان می‌توان به مقاومت و استحکام آن اشاره داشت. از آن جایی که این چسب باید اتصالات سنگین سرامیک و فلز و شیشه را تحمل کند و همچنین در مقابل فشارهای مکانیکی نیز ثابت بماند، به مقاومت بالایی نیاز دارد.

عواملی نظیر زمین لرزه یا دیگر شوک‌ها به ساختمان و نمای آن امکان کنده شدن قطعات را به دنبال خواهد داشت، به همین منظور چسب مورد استفاده باید از مقاومت بالایی برخوردار باشد.

 

استفاده آسان

استفاده آسان این چسب از دیگر مواردی است که در انتخاب باید به آن توجه داشت.

 

نکات انتخاب چسب برای آب بندی نمای ساختمان

 

سرعت عمل بالا در خشک شدن

از دیگر ویژگی‌های یک چسب خوب برای استفاده به عنوان چسب نمای ساختمان، می‌توان به سرعت بالای آن در خشک شدن اشاره داشت، به طوری که در زمانی کوتاه بتوان حجم زیادی از نمای ساختمان را عایق بندی یا آب بندی کرد.

 

مقاومت در مقابل تغییرات آب و هوایی

از دیگر موارد می‌توان به مقاومت در مقابل  تغییرات آب و هوایی اشاره داشت. نمای ساختمان در تماس مستقیم با آب و هوا، باران و برف، گرما و سرمای شدید است، به همین منظور یک چسب خوب باید در مقابل این تغییرات مقاوم بوده و بافت آن به دلیل سرما و گرما و انبساط و انقباض دست خوش تغییر نشود.

 

قیمت مناسب

استفاده از چسب‌هایی که دارای قیمت مناسب در کنار ویژگی‌های بالا هستند، می‌تواند سبب صرفه جویی چشم‌گیری در هزینه‌های کلی یک ساختمان را به همراه آورد.

 

 

نحوه آب بندی نمای ساختمان

پس از بررسی و فواید و مزایای آب بندی ساختمان و همچنین معرفی چند چسب آب بندی سنگ نما، به نحوه آب بندی نمای سنگی می‌پردازیم. آب بندی نمای سنگی به روش‌های مختلفی انجام می‌شود یکی از این روش‌ها استفاده از این آب گریز کننده‌هایی بر پایه آب است. این آب گریز کننده‌ها را می‌توان در تمام سطح ساختمان مورد استفاده قرار داد. به عنوان مثال بر روی نماهای چوبی که رنگ نشدند، کاه گل، بتن، آجر و سیمان قابل استفاده هستند. به کمک این روش می‌تواند ساختمان را از نفوذ آب در امان نگه داشت. همچنین مقاومت این موارد در مقابل رشد کپک و جلبک و باران‌های اسیدی بالا بوده و از ایجاد شوره جلوگیری می‌کند. در ضمن یک ظاهری براق به ساختمان می‌بخشد.

از دیگر روش‌های آب بندی نمای ساختمان می‌توان به استفاده از آب گریز کننده بر پایه حلال اشاره داشت که در بازار شاهد نمونه‌های مختلف آن هستیم. برای استفاده از این مواد ابتدا باید سطح ساختمان یا درز را به طور کامل از آلودگی و رطوبت پاک کرد و سپس دو الی سه مرتبه این آب گریز کننده را بر روی آن  ریخت.

نحوه آب بندی نمای ساختمان

 

از دیگر روش‌ها برای این آب بند می‌توان به استفاده از رنگ‌های مخصوص اشاره داشت. این رنگ‌ها شامل رنگ‌های ضدآب، آکریلیک، رنگ چوب و ... هستند که نقش آب بندی و نفوذناپذیر دارند. برای استفاده از این رنگ‌ها نیز ابتدا باید سطح مورد نظر از هر گونه آلودگی و رطوبت پاک کرد تا پروسه چسبندگی بهتر انجام شود.

اما بهترین، ساده‌‌ترین و بادوام‌‌ترین روش برای آب بندی نمای ساختمان استفاده از چسب، به خصوص چسب پلی اورتان است. این چسب‌ها برای درزگیری بسیار مفید هستند و از قدرت چسبندگی و مقاومت بالایی برخوردارند. همچنین چسب‌های پلی اورتانی که برای آب بندی نمای ساختمان به کار می‌روند در مقابل اشعه‌های خورشید، تغییرات شدید آب و هوایی، فشار و دیگر عوامل محیطی مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهند و دارای انعطاف پذیری هستند. برای استفاده از چسب فوق ابتدا باید درز موردنظر را به طور کامل تمیز کرد و سپس برای حفظ تمیزی و پاکیزگی کار دو طرف آن را با چسب کاغذی پوشاند. درنهایت داخل درز را به کمک چسب پر کرده و پس از خشک شدن کاغذ اطراف آن را جدا می‌کنند. برای این کار رعایت سرعت عمل و قرارگیری تفنگ چسب در زاویه 45 درجه نسبت به درز بسیار حائز اهمیت است.

پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی بیشتر با این محصول پرکاربرد مقاله بهترین چسب سنگ نما را مطالعه نمایید.

 

سوالات متداول

1- آب بندی نمای ساختمان چیست؟

آب بندی نمای ساختمان یکی از بهترین روش‌ها به منظور جلوگیری از نفوذ رطوبت، آب، گرد و غبار و ... به بافت‌های داخلی ساختمان است.

 

2- آب بندی نمای ساختمان چه مزایایی دارد؟

با استفاده از این روش می‌توان ساختمان را از اتلاف انرژی و خسارت‌های ناشی از سقوط نما، رطوبت، کپک‌زدگی، شوره و ... در امان داشت.

 

3- آب بندی نمای ساختمان به چه روش‌هایی انجام می‌شود؟

 روش‌های زیادی برای این کار وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به استفاده از آب گریز کننده بر پایه آب یا بر پایه حلال، استفاده از رنگ و استفاده از چسب آب بندی سنگ نما اشاره داشت.

 

4- نحوه آب بندی به چه صورت است؟

برای این کار ابتدا باید سطح و درز موردنظر را به طور کامل از آلودگی، گرد و غبار و رطوبت پاک کرد. این کار را می‌توان به کمک شستشو یا استفاده از فرچه، دستمال و قلم مو انجام داد. سپس دو طرف درز را به کمک چسب کاغذی پوشش و درنهایت تفنگ چسب را با زاویه 45 درجه نسبت به سطح قرار داد. در ادامه با فشار دادن تفنگ و خروج مایع درز را پوشانده و سطح آن را با کاردک یا انگشت صاف کرد.

 

 

جمع بندی

استفاده از چسب آب بندی سنگ نما یکی از بهترین و ساده‌‌ترین راه‌ها به منظور حفظ ایمنی  و مقاوم سازی ساختمان نسبت به نفوذ رطوبت و یا اتلاف انرژی است. این چسب‌ها بر پایه پلی یورتان بوده و از ویژگی‌هایی نظیر انعطاف پذیری و استحکام، مقاومت بالا، ثابت ماندن در تغییرات آب و هوایی برخوردار هستند.

 به طورکلی ساختمان‌هایی که در محیط‌های جغرافیایی مرطوب هستند در معرض آب باران و برف بوده و دچار رطوبت زدگی می‌شوند. به کمک این چسب نما می‌توان درز‌های ساختمان را پوشش داد و از نفوذ رطوبت به دیواره‌های داخلی جلوگیری کرد.

تمامی حقوق این سایت برای شرکت رایمند تجارت محفوظ می باشد