بررسی ویژگی های چسب پلی اورتان


بررسی ویژگی های چسب پلی اورتان

چسب‌های متنوعی در زندگی روزمره و صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. ولی برخی چسب‌ها خواص جالب و کارآمد بیشتری دارند که آن‌ها را از انواع دیگر مستثنا می‌سازد. پلی اورتان یا به اصطلاح چسب PU نیز یکی از این موارد استثنا است که به سبب مزایای متعدد، به عنوان یکی از پرکاربردترین انواع چسب‌ها شناخته می‌شود. در ادامه این مقاله از سایت رایمند تجارت، به بررسی قیمت چسب پلی اورتان و ویژگی‌ها و کاربردهای آن می‌پردازیم.

 

 

چسب پلی اورتان چیست؟

چسب پلی اورتان که به آن چسب PU نیز گفته می‌شود، یک رزین پلاستیکی مصنوعی پلیمری است که برای چسباندن سطوح مورد استفاده قرار می‌گیرد. پلی اورتان علاوه بر چسبندگی، ویژگی‌های دیگری نیز دارد که باعث کارایی آن در مصارف صنعتی و خانگی می‌شود.

در ایالات ‌متحده، چسب پلی اورتان نخستین بار توسط شرکتی به نام Gorilla وارد بازار شد. به همین دلیل گاهی مواقع به چسب پلی اورتان، چسب گوریلا نیز گفته می‌شود. این چسب به رطوبت نیاز دارد تا خاصیت چسبندگی آن فعال شود. چسب در ابتدا حالت خمیری دارد، اما پس از فعال شدن، حجیم شده و حالت جامد و سخت به خود می‌گیرد. احتمالاً با همین تعریف اجمالی، کاربردهای متعددی از چسب پلی اورتان در ذهن شما تداعی شده است. ولی پیش از بررسی ویژگی های چسب پلی اورتان و کاربردهای مختلف آن، بد نیست با ماهیت پلی اورتان آشنا شوید.

 

چسب پلی اورتان چیست؟

 

 

پلی اورتان چیست؟

پلی اورتان (Polyurthane) یا پلی یورتان که به اختصار، PUR یا PU‌ نیز نوشته می‌شود، به دسته‌ای از پلیمرهای متشکل از واحدهای آلی اشاره می‌کند که به ‌وسیله پیوندهای کاربامات (اورتان) به یکدیگر متصل شده‌اند. بر خلاف سایر پلیمرهای رایج مثل پلی‌اتیلن و پلی استایرن، پلی اورتان از مواد اولیه مختلف تولید می‌شود. این تنوع شیمیایی، ساختار متفاوتی را برای پلی اورتان‌ها رقم می‌زند. به لطف همین ساختار متفاوت، پلی اورتان‌ها در کاربردهای متعددی همچون چسب‌ها، فوم‌های سخت یا انعطاف‌پذیر، فیبرهایی مثل اسپندکس، لاک، روکش و ... مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

 

کاربرد چسب پلی اورتان چیست؟

در بررسی چسب پلی اورتان باید به کاربردهای فراوان آن در صنایع مختلف اشاره کرد. پلی اورتان یک چسب چند منظوره است که می‌تواند مواد متخلخل و غیرمتخلخل مثل چوب، شیشه، سرامیک، بتن و سنگ را به یکدیگر بچسباند. این چسب مخصوص چسباندن مواد ناهمگون است، یعنی به‌ راحتی می‌تواند یک سطح متخلخل مثل چوب را به یک سطح صاف و صیقلی نظیر فلز یا شیشه بچسباند. به علاوه، انبساط حین خشک شدن نیز یکی از ویژگی ‌های چسب پلی اورتان است که کاربردهای متعددی را می‌توان برای آن در نظر گرفت، مثل پر کردن فاصله خالی میان سرامیک‌ها، شیشه‌ها و غیره.

چسباندن سطوح متخلخل به سطوح غیر متخلخل، عمده‌ترین کاربرد چسب پلی اورتان به شمار می‌آید. مهم‌ترین فرق چسب PU با چسب PVA (چسب زرد) این است که چسب PU‌ برای چسباندن دو سطح متخلخل، دو سطح غیرمتخلخل و یا یک سطح متخلخل به سطح غیرمتخلخل مورد استفاده قرار می‌گیرد، ولی چسب PVA تنها می‌تواند سطوح متخلخل را به یکدیگر بچسباند. چسب پلی اورتان مصارف متعددی دارد که مهم‌ترین آن‌ها را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد.

 

کاربرد چسب پلی اورتان چیست؟

 

 

چسب پلی اورتان در صنعت چوب

با توجه به وجود منافذ بسیار در سطوح چوبی و حساسیت آن‌ها در برابر رطوبت، چسب پلی اورتان یکی از بهترین گزینه‌های ممکن در صنایع چوب و نجاری به حساب می‌آید. چسب پلی اورتان برعکس چسب چوب، جذب منافذ چوب نمی‌شود و مقاومت و انعطاف‌پذیری بالایی دارد. با استفاده از این چسب می‌توان هر چیزی اعم از شیشه، سنگ، پارچه و ... را به سطوح چوبی چسباند. از جمله کاربردهای چسب پلی اورتان در صنعت چوب می‌توان به ساخت مبلمان، وسایل چوبی، دکوری و ... اشاره کرد.

 

چسب پلی اورتان در صنعت چوب

 

 

چسب پلی اورتان در ساختمان ‌سازی

حین بررسی چسب پلی اورتان باید به کاربرد آن در ساختمان ‌سازی اشاره کرد. چسباندن سنگ، سرامیک، شیشه، بتن، فلز و ... با اتصال محکم و نفوذناپذیر، از جمله مصارف این چسب در حوزه ساخت‌وساز به حساب می‌آید. از چسب پلی اورتان همچنین برای کف‌پوش‌ها، عایق سازی حرارتی ساختمان، پر کردن شیارها، درزگیری، آب‌بند کردن درزها و ... استفاده می‌شود.

 

چسب پلی اورتان در ساختمان ‌سازی

 

 

چسب پلی اورتان در صنعت خودرو سازی

چسب PU در صنایع خودرو سازی نیز به شدت مفید واقع می‌شود. این چسب برای تولید ورقه‌های قالب‌سازی کامپوزیت، اتصال فیبر شیشه ای-پلاستیکی، چسباندن قطعات داخلی خودرو و لوازم جانبی، تولید شیشه‌ پنجره جلو، پولیش رنگ بدنه و ... به کار می‌رود.

 

 

چسب پلی اورتان در صنعت چاپ

ویژگی های چسب پلی اورتان از جمله مقاومت بالا در برابر رطوبت، انعطاف‌پذیری، رنگ روشن، غیرقابل اشتعال بودن و ... باعث می‌شود این نوع چسب در صنایع چاپ و جوهر نیز مورد استفاده قرار گیرد. از جمله کاربردهای چسب پلی اورتان در صنعت چاپ می‌توان به صحافی و کمک به تسریع روند خشک شدن جوهر روی کاغذ اشاره کرد.

 

 

چسب پلی اورتان در صنعت کفش

جدا از اینکه پلی اورتان در ساخت فوم، لژ و لایه‌های زیرین کفش به کار می‌رود، مدت‌ها است از چسب پلی اورتان به جای چسب کفش نیز استفاده می‌شود. چسب پلی اورتان فاقد رنگ بوده و مقاومت و انسجام بالایی دارد.

 

 

مصارف خانگی چسب پلی اورتان

برای استفاده از چسب پلی اورتان باید از گان‌های مخصوص استفاده کرد. با این حال دلیل نمی‌شود که این چسب تنها مصارف صنعتی داشته باشد. با توجه به مهم‌ترین مشخصه، یعنی چسباندن سطوح ناهمگون به یکدیگر، چسب پلی اورتان می‌تواند مصارف خانگی متعددی داشته باشد. چسباندن کاشی، درزگیری، روکش‌کاری، چسباندن قطعات شکسته در وسایل منزل، آینه‌کاری و ... همگی با استفاده از چسب پلی اوتان به‌ راحتی امکان‌پذیر هستند.

ناگفته نماند که چسب پلی اورتان مصارف دیگری نیز دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به تولید کامپوزیت‌ها، لمینیت‌ها، درزبندی مخازن آب، حتی مخازن آب آشامیدنی، تصفیه‌خانه‌های آب و فاضلاب، ساخت قایق، ساخت کشتی‌های LNG، ساخت اتوبوس، ریل کشی، لوله‌کشی، اتصال قطعات مکانیکی، اتصال قطعات فلزی در صنایع الکترونیکی و ... اشاره کرد.

 

مصارف خانگی چسب پلی اورتان

 

 

چسب‌های پلی اورتان چه ویژگی و مزایایی دارند؟

در حین بررسی چسب پلی اورتان و مرور کاربردهای آن، بدون شک به خواص متعدد این نوع چسب پی برده‌اید. مهم‌ترین ویژگی ‌های چسب پلی اورتان که آن را به یکی از کاربردی‌ترین مواد در صنایع مختلف تبدیل کرده، شامل موارد زیر می‌شوند.

  • ضد آب بودن، مقاومت در برابر رطوبت و عوامل محیطی
  • مقاومت در برابر حرارت و همین‌طور موارد شیمیایی و قلیایی
  • چسبندگی قوی به انواع سطوح و مصالح
  • ماندگاری و استحکام فرسایشی بالا
  • ساختار غیررسمی و انعطاف‌پذیر
  • بی‌رنگ بودن و قابلیت رنگ‌پذیری
  • خشک شدن سریع

 

چسب‌های پلی اورتان چه ویژگی و مزایایی دارند؟

 

 

معایب چسب پلی اورتان چیست؟

در کنار مزایای فراوان، چسب پلی اورتان معایب متعددی دارد. حین بررسی چسب پلی اورتان گفته شد که حجم آن طی فعال شدن افزایش می‌یابد؛ بنابراین به منظور چسباندن دو سطح با استفاده از این ماده، مهم است آن‌ها را محکم به هم بچسبانید تا مبادا انبساط پلی اورتان حین خشک شدن، موجب فاصله افتادن بین سطوح شود.

از دیگر معایب چسب پلی اورتان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • پلی اورتان در مقایسه با چسب‌های دیگر، کثیف کاری بیشتری داشته و در صورت مالیده شدن به پوست، به سختی می‌توان آن را تمیز کرد.
  • چسب پلی اورتان خیلی زود خشک می‌شود. در بهترین حالت ممکن، کاربر تنها ۱۵ دقیقه وقت دارد سطوح مورد نظر را به هم بچسباند.
  • چسب پلی اورتان زودتر از چسب‌های دیگر منقضی می‌شود و پس از باز شدن بسته، حداکثر تا ۱ سال قابل استفاده خواهد بود.
  • بخار حاصل از کاربرد چسب پلی اورتان مضر بوده و نباید آن را استنشاق کرد.
  • کارایی چسب پلی اورتان در محیط‌های خشک کاهش می‌یابد.
  • قیمت چسب پلی اورتان از چسب‌های دیگر بیشتر است.

 

معایب چسب پلی اورتان چیست؟

 

 

قیمت چسب پلی اورتان

حال که با کاربردها و ویژگی های چسب پلی اورتان آشنا شدید، بد نیست از نحوه عرضه و قیمت این محصول کارآمد نیز مطلع شوید. چسب پلی اورتان در رایج‌ترین بسته‌بندی، به صورت سوسیسی، کالباسی (کارتریج) عرضه می‌شود. قیمت این چسب بسته به وزن، نوع بسته‌بندی، شرکت عرضه‌کننده، خارجی یا ایرانی بودن آن متفاوت است. چسب پلی اورتان در معمولی‌ترین بسته‌بندی به صورت سوسیسی در بسته‌های ۶۰۰ میلی‌لیتری یا کارتریج در بسته‌های ۳۱۰ میلی‌لیتری در دسترس خریداران قرار می‌گیرد.

شرکت بازرگانی رایمند تجارت، یکی از عرضه‌کنندگان انواع چسب، درزگیر، محصولات ضد حریق، اسپری فوم، محصولات خودرویی و ... بوده که چسب‌های پلی اورتان را در بسته‌بندی‌های متنوع روانه بازار کرده است. برای اطلاع از قیمت و خرید چسب پلی اورتان می‌توانید روی لینک درج شده کلیک کنید و یا با شماره تلفن‌های ۰۲۱۸۸۱۰۵۲۱۵، ۰۲۱۸۸۷۲۶۶۱۶ و یا ۰۲۱۸۶۱۲۴۲۱۹ تماس بگیرید. کارشناسان این مجموعه در هر ساعت از شبانه‌روز آماده پاسخگویی به پرسش‌ها و سفارش‌های مشتریان هستند.

 

قیمت چسب پلی اورتان

 

جمع‌بندی

 

در این مقاله به بررسی چسب پلی اورتان و کاربردها و همین‌طور مزایا و معایب آن شده است. چسب PU یکی از کاربردی‌ترین انواع چسب در صنایع مختلف به حساب می‌آید که به‌ خوبی می‌تواند سطوح متخلخل و غیرمتخلخل را به یکدیگر متصل کند. تعدد ویژگی های چسب پلی اورتان نظیر انعطاف‌پذیری، ضد آب بودن، بی‌رنگ بودن، مقاومت و چسبندگی بالا و ... آن را به یک چسب همه‌کاره تبدیل کرده است که می‌تواند جایگزین چسب‌های دیگری مثل چسب چوب شود. افراد معمولی کاربرد این چسب را محدود به درزگیری، آب‌بندی یا چسباندن سطوح مختلف به هم می‌دانند، ولی پلی اورتان یک ماده شگفت‌انگیز است که تقریباً در هر صنعتی از جمله خودروسازی، قایق‌سازی، کفش سازی و حتی پوشاک نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

 

سوالات متداول

 

1- کاربرد چسب پلی اورتان چیست؟

چسب پلی اورتان یا PU یک ماده چسبنده قوی و انعطاف‌پذیر است که می‌تواند سطوح مختلف صاف یا متخلخل نظیر چوب، فلز، شیشه، پلاستیک و ... را به یکدیگر بچسباند.

 

2- مصارف چسب پلی اورتان در ساختمان‌سازی چیست؟

از چسب پلی اورتان برای پر کردن انبساطی درز مابین قطعات بتنی، کاشی‌ها، سرامیک‌ها، آب‌بند کردن درزهای موجود در نمای ساختمان، چسباندن مصالح ساختمانی، درزگیری شیشه‌ها، اتصالات اضطراری، عایق‌بندی و ... استفاده می‌شود.

 

3- سرعت خشک شدن چسب پلی اورتان چقدر است؟

هنگام آماده‌سازی چسب پلی اورتان به طور میانگین تنها ۱۵ دقیقه وقت دارید عملیات درزگیری، چسباندن سطوح و ... را انجام دهید. چسب پلی اورتان حداکثر پس از ۲۴ ساعت سفت و محکم می‌شود.

 

4- چسب PU بهتر است یا چسب چوب؟

به طور خاص برای صنایع چوب و نجاری، چسب PU به دلیل منبسط شدن و همچنین پر کردن منافذ چوب، ضد آب بودن، مقاومت بالا در برابر حرارت و به طور کلی اثربخشی بیشتر، نسبت به چسب چوب ترجیح داده می‌شود.

 

5- در هنگام استفاده از چسب پلی اورتان به چه نکاتی باید توجه کرد؟

در هنگام استفاده از چسب پلی اورتان حتماً از دستکش استفاده کنید، چون جدا کردن چسب از روی پوست بسیار سخت است. همچنین پیش از استفاده، سطح یا سطوح مورد نظر را به خوبی پاک و تمیز کنید. از تنفس بخار ناشی از کاربرد چسب PU پرهیز کنید. همچنین استفاده از عینک ایمنی جهت محافظت از چشم‌ها توصیه می‌شود.

 

6- در صورت ریزش یا چکه کردن چسب چه ‌کار کنیم؟

اگر به هر دلیلی چسب در جایی غیر از مکان مورد نظر ریزش کرد، فوراً آنجا را با آب گرم و صابون شستشو دهید. همچنین می‌توان از استن برای برداشتن چسب استفاده کرد.

 

7- چسب پلی اورتان در چه دمایی باید نگهداری شود؟

بهترین دما برای نگهداری چسب اورتان بین ۷ الی ۲۵ درجه سانتی‌گراد است. اگر چسب به هر دلیلی یخ بزند، غیر قابل استفاده خواهد بود.

تمامی حقوق این سایت برای شرکت رایمند تجارت محفوظ می باشد