منظور از حلال چسب پلی اورتان چیست؟


منظور از حلال چسب پلی اورتان چیست؟

احتمالاً برای شما هم پیش آمده است که پوست دست، لباس یا فرش آغشته به چسب پلی اورتان شود. پاک کردن این چسب به سادگی انجام نمی شود و نیاز به حلال های شیمیایی مختلف دارد. در صورت در دسترس نبودن حلال های شیمیایی چسب پلی اورتان می توانید از حلال های خانگی نیز استفاده کنید. اگر می خواهید با بهترین انواع حلال چسب پلی اورتان آشنا شوید، با ما در این مقاله همراه باشید.

 

 

حلال چسب پلی اورتان

 

 

معرفی چسب پلی اورتان و کاربرد آن

پیش از آن که با حلال چسب پلی اورتان آشنا شویم ، بهتر است به معرفی این چسب و کاربردهای آن بپردازیم. چسب پلی اورتان که به چسب PUR نیز شهرت دارد، از پلیمرهای اورتان محسوب می شود. در این پلیمرها معمولاً از مواد افزودنی مختلف نیز استفاده می شود. چسب های پلی اورتان به دلیل ویژگی های منحصر به فرد در سازه هایی که نیاز به مقاومت بالا دارند، بکار می روند.

از مهم ترین ویژگی های این چسب می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مقاومت قابل قبول در برابر فشار
  • قابلیت تحمل فشار 25 مگاپاسکال
  • چسبندگی بسیار بالا

سفت شدن چسب پلی اورتان معمولاً در دمای اتاق انجام می شود. به عبارت دیگر، واکنش شیمیایی ناشی از دمای محیط بین چسب و سطح مورد نظر موجب ایجاد پیوند شیمیایی قوی می شود. برای آن که چسب پلی اورتان به چسبندگی نهایی خود برسد، به چند روز زمان نیاز دارد. به دلیل چسبندگی بسیار بالا، برای پاک کردن این چسب حتماً به حلال چسب پلی اورتان نیاز خواهد بود.

 

 

حلال چسب پلی اورتان

 

 

کاربرد چسب پلی اورتان در صنایع مختلف

چسب های پلی اورتان به دلیل قدرت چسبندگی بسیار بالا دارای کاربرد گسترده ای هستند. از مهم ترین آن ها می توان به صنایع چوب، صنایع ساخت و ساز، خودروسازی و صنایع هوا فضا اشاره کرد. البته، از این چسب ها معمولاً به منظور چسباندن کفپوش ها، شیشه، پلاستیک، بتن، چوب، عایق کاری و حتی تعمیرات منزل نیز استفاده می شود. چسب پلی اورتان را می توان در فضاهای باز (دما و رطوبت بالا) بدون هیچ مشکلی بکار برد.

 

 

آشنایی با مزایا و معایب پلی اورتان

همانطور که گفته شد، چسب پلی اورتان دارای قدرت چسبندگی بسیار بالایی است. به همین دلیل، از آن می توان روی سطوح غیرهموار مانند چوب نیز استفاده کرد. برخی از مهم ترین مزایا چسب پلی اورتان به شرح زیر هستند:

 

  • انعطاف پذیری بسیار بالا
  • بدون خاصیت شکنندگی
  • مقاومت بالا در برابر ضربه
  • رنگ پذیری عالی
  • قابلیت سمباده خوری

چسب پلی اورتان به دلیل ویژگی های منحصر به فردی که دارد، برای سطوح حساس بکار می رود. از سوی دیگر، استفاده از آن نیز در مقایسه با سایر چسب ها آسان تر است. پلی اورتان در برابر دماهای بالا مقاومت قابل قبولی دارد و می تواند در دمای حداکثر 100 درجه سانتیگراد نیز پایدار بماند. رطوبت باعث می شود تا چسب پلی اورتان به شکل فوم درآید و چسبندگی آن بعد از خشک شدن افزایش می یابد.

با وجود مزایا متعددی که چسب های پلی اورتان با خود به همراه دارند، نمی توان از معایب آن ها چشم پوشی کرد. قدرت چسبندگی پل اورتان روی سطوح فلزی به اندازه چسب های اپوکسی نیست. در نتیجه، برای چسباندن چوب به فلز معمولاً از چسب های اپوکسی استفاده می شود. مدت زمان خشک شدن چسب های پلی اورتان از سایر چسب ها طولانی تر است. البته، این موضوع به عوامل متعددی ازجمله: ترکیب چسب و شرایط محیطی بستگی دارد.

پاک کردن چسب های پلی اورتان به سادگی انجام نمی شود. برای این کار حتماً به حلال چسب پلی اورتان نیاز خواهد بود. لازم به ذکر است که این چسب ها قیمت بیشتری نسبت به چسب های دیگر دارند و ماندگاری آن ها بین 6 تا 12 ماه تخمین زده می شود. تماس چسب پلی اورتان با پوست یا تنفس طولانی مدت در محیط بسته هنگام استفاده از آن می تواند خطرناک باشد.

 

 

مزایا و معایب چسب پلی اورتان

 

 

حلال چسب پلی اورتان چیست؟

همانطور که گفته شد، چسب های پلی اورتان دارای قدرت چسبندگی بسیار بالایی هستند. در نتیجه، اگر پوست دست، لباس، فرش یا هر سطح دیگری به طور اتفاقی با این چسب آغشته شود، پاک کردن آن آسان نخواهد بود. به این نکته توجه داشته باشید که چسب پلی اورتان ضد آب است. در نتیجه، با آب از بین نخواهد رفت. این چسب به دلیل خاصیت کششی که دارد، تنها ازطریق حلال های آلی پاک می شود.

برخی از مهم ترین موادی که به عنوان حلال چسب پلی اورتان مورد استفاده قرار می گیرند، عبارتند از: الکل دناتوره، استون و الکل ایزوپروپیل. علاوه بر حلال های شیمیایی می توان از حلال های خانگی استفاده کرد. به عنوان مثال، سرکه سفید، آب پرتقال، روغن نباتی، روغن بچه و کره بادام زمینی می توانند برای پاک کردن چسب پلی اورتان بکار گرفته شوند.

 

 

قدرت چسبندگی چسب پلی اورتان

 

 

حلال چسب پلی اورتان چگونه تاثیر می گذارد؟

همانطور که گفته شد، چسب پلی اورتان را نمی توان با مواد مختلف پاک کرد. برای پاک کردن و از بین بردن این چسب از روی سطوح مختلف به حلال های شیمیایی خاصی نیاز خواهد بود. به این نکته توجه داشته باشید که این حلال ها همگی از نوع آلی هستند. حلال های چسب پلی اورتان با شکستن پیوند میان پلیمرهای پلی اورتان عمل می کنند. به عبارت دیگر، این حلال ها می توانند خاصیت چسبندگی چسب های پلی اورتان را از بین ببرند.

 

 

تاثیرگذاری حلال چسب پلی اورتان

 

 

نحوه استفاده و تمیز کردن چسب پلی اورتان

اکنون که با انواع حلال چسب پلی اورتان آشنا شده اید، نوبت به نحوه تمیز کردن چسب از روی سطوح مختلف می رسد. به این نکته توجه داشته باشید که در صورت آغشته شدن ناخواسته پوست، لباس یا هر سطح دیگر باید فوراً اقدام کنید. پاک کردن چسب بعد از خشک شدن تقریباً غیرممکن خواهد بود. هیچ یک از این حلال ها نمی توانند پیوند پلیمرهای پلی اورتان خشک شده را بشکند.

برای پاک کردن چسب حتماً دستکش بپوشید و از یک دستمال کاغذی یا پارچه مرطوب استفاده کنید. به کمک این دستمال می توانید چسب پلی اورتان نرم را از روی سطح مورد نظر بردارید. برای پاک کردن باقیمانده چسب از یک گوش پاک کن آغشته به الکل دناتوره (یا استون) استفاده کنید. الکل را دقیقاً روی لکه ها قرار دهید و سعی کنید چسب را از روی سطح بردارید.

در صورت سفت شدن بیش از اندازه چسب پلی اورتان می توانید از یک کاردک یا چاقو برای برداشتن تکه های باقیمانده چسب استفاده کنید. حتی در برخی از موارد به سمباده نیز نیاز پیدا خواهید کرد. در صورت نداشتن حلال های شیمیایی می توانید از حلال های خانگی یا مخلوط آب گرم و صابون به عنوان حلال چسب پلی اورتان استفاده کنید.

 

 

نحوه پاک کردن چسب پلی اورتان

 

 

سخن پایانی


اگر می خواهید به دردسر نیافتید، سعی کنید دست یا لباستان به چسب پلی اورتان آغشته نشود. با این وجود، آغشته شدن دست یا لباس به این چسب به صورت تصادفی یا در حین کار پیش می آید. اما نگران نباشید! روش های مختلفی برای پاک کردن چسب پلی اورتان از روی پوست یا لباس وجود دارند. برای این کار حتماً باید از حلال های شیمیایی استفاده کنید. الکل دناتوره و الکل ایزوپروپیل به عنوان بهترین حلال چسب پلی اورتان شناخته می شوند. آیا تاکنون تجربه کار با چسب پلی اورتان را داشته اید؟ برای خرید چسب پلی اورتان می توانید به سایت رایمند تجارت مراجعه کنید.

 

 

سوالات متداول

 

1- چسب پلی اورتان در چه زمینه ای کاربرد دارد؟

از چسب پلی اورتان در صنایع چوب، خودروسازی، هوا فضا، ساختمان و غیره استفاده می شود.

 

2- بهترین حلال چسب پلی اورتان چیست؟

برای پاک کردن چسب پلی اورتان از حلال های آلی مانند استون، الکل دناتوره و الکل ایزوپروپیل استفاده می شود.

 

3- آیا می توان از استون برای پاک کردن چسب پلی اورتان از روی پوست استفاده کرد؟

بله. استون بهترین حلال شیمیایی برای پاک کردن چسب پلی اورتان از روی پوست محسوب می شود.

تمامی حقوق این سایت برای شرکت رایمند تجارت محفوظ می باشد