راه های پاک کردن چسب قطره ای از سطوح مختلف


راه های پاک کردن چسب قطره ای از سطوح مختلف

چسب سیانواکریلات که معمولاً به عنوان چسب قطره‌ای یا چسب 123 نیز شناخته می‌شود، یک چسب فوری است که پیوندهای پلیمری فوق‌العاده قوی بین انواع مواد ایجاد می‌کند. قرار گرفتن در معرض رطوبت برای فعال کردن پیوند بین ماده فعال، اتیل سیانوآکریلات و بستر کافی است. پلیمریزاسیون آنیونی که در اثر قرار گرفتن در معرض مولکول‌های آب ایجاد می‌شود به چسب قطره‌ای اجازه می‌دهد تا زنجیره‌های پلیمری ایجاد کند که می‌توانند به طیف وسیعی از مواد، از چوب و فلز گرفته تا سرامیک، چرم و پلاستیک متصل شوند. همین امر باعث شده است پاک کردن چسب قطره ای یک امر دشوار و ناممکن به نظر برسد، اما این‌طور نیست.

در حالی که چسب قطره‌ای به دلیل قدرت چسبندگی عالی خود مورد استفاده قرار می‌گیرد، همین ویژگی زمانی که چسب به یک سطح ناخواسته می‌چسبد می‌تواند مشکل‌ساز باشد. خوشبختانه راه های پاک کردن چسب قطره ای از روی پوست، پلاستیک، شیشه، پارچه و سطوح دیگر زیادند و قصد داریم در این مقاله به آن‌ها بپردازیم، پس با ما همراه باشید.

 

 

حلال‌های مناسب برای پاک کردن چسب قطره‌ای از روی سطوح مختلف

در ادامه چند مورد از حلال‌هایی که در هر منزلی پیدا می‌شوند و به شما کمک می‌کنند چسب قطره‌ای را از سطوح مختلف پاک کنید، معرفی خواهیم کرد:

  • استون یا پاک‌کننده لاک ناخن: اگر پوست خیلی حساسی ندارید، می‌توانید از پاک کننده ناخن و پنبه برای پاک کردن چسب از روی پوست خود استفاده کنید. پس از حل شدن چسب، دست‌های خود را کاملا با آب گرم و صابون بشویید.
  • الکل: برای پاک کردن چسب قطره ای از روی سطوح چوبی، فلزی و غیره، آن‌قدر روی آن الکل بریزید که محل چسب را بپوشاند و بگذارید ۵ تا ۱۰ دقیقه بماند. به این صورت چسب شل شده و می‌توانید راحت آن را بتراشید.
  • سرکه: اگر نگران آسیب دیدن وسیله‌ای هستید که روی آن چسب ریخته‌اید سرکه می‌تواند یک راه‌حل عالی باشد، اما سرکه نباید روی لاستیک، سنگ یا چوب استفاده شود زیرا اسیدیته آن به این مواد آسیب می‌رساند.
  • روغن نارگیل (یا روغن پخت و پز) و جوش شیرین: یک خمیر متشکل از مقدار مساوی روغن نارگیل و جوش شیرین درست کنید و بگذارید ۱۵ دقیقه روی محلی که روی آن چسب ریخته شده بماند. هنگامی که چسب نرم شد، باید بتوانید به آرامی آن را جدا کنید.

 

حلال‌های مناسب برای پاک کردن چسب قطره‌ای از روی سطوح مختلف

 

نحوه پاک کردن چسب قطره ای از روی پوست و مو

هنگام استفاده از چسب قطره ای ممکن است به طور تصادفی کمی چسب به دست‌ها یا موهایتان مالیده شود. از آنجایی که پوست به طور طبیعی رطوبت تولید می‌کند، چسب قطره‌ای در تماس با پوست شما به سرعت خشک می‌شود. برای جلوگیری از چسبیدن آن به انگشتان و دستان خود، هنگام استفاده از چسب، دستکش و وسایل محافظ بپوشید.

در صورت مالیده شدن چسب به پوستتان، می‌توانید به راحتی با استفاده از استون یا لاک پاک‌کن، چسب قطره‌ای را از روی پوست دست و انگشتان خود پاک کنید. برای مو، لب‌ها و سایر نواحی حساس، کره بادام زمینی، مارگارین و روغن گیاهی موادی هستند که می‌توانند پیوند چسب را بشکنند.

 

نحوه پاک کردن چسب قطره ای از روی پوست و مو

 

 

نحوه پاک کردن چسب قطره ای از روی پلاستیک

برای حلال چسب قطره ای از روی پلاستیک می توانید از چسب‌های سیانواکریلات استفاده کنید. این چسب ها می‌توانند به‌خوبی به مواد پلاستیکی بچسبند و در صورت عدم دقت، برداشتن چسب می‌تواند باعث آسیب به سطح شود. برای جلوگیری از آسیب به مواد پلاستیکی، محل را در مخلوطی از مواد شوینده بدون آمونیاک و آب خیس کنید. با این کار، پیوندهای بین چسب و سطح مواد را به اندازه کافی نرم خواهید کرد تا بتوانید چسب را بدون آسیب رساندن به سطح جدا کنید.

اگر شوینده ملایم به پاک کردن چسب قطره ای کمکی نکرد، می‌توانید از نیترومتان استفاده کنید، یک حلال شیمیایی سخت‌تر از استون که آسیب کمتری نسبت به استون وارد می‌کند، به خصوص در صورتی که سطح با رنگ یا لاک پوشانده شود.

 

نحوه پاک کردن چسب قطره ای از روی پلاستیک

 

روش های پاک کردن چسب قطره ای از روی شیشه

چسب قطره‌ای به راحتی به شیشه می‌چسبد، به ویژه زمانی که آن شیشه عینک، پنجره یا سطح ظریف دیگری باشد؛ مطمئنا چنین موضوعی بسیار آزاردهنده خواهد بود!

برای سطوح شیشه‌ای مقاوم در برابر خش، می‌توانید از حلال‌ها جهت شل کردن چسب استفاده کنید و چسب شل‌شده را با تیغ خراش دهید. با این حال، در مورد عینک باید دقت بیشتری صورت گیرد، زیرا به راحتی آسیب می‌بیند. برای عینک می‌توانید از آب داغ، استون، الکل و خمیر دندان و سایر حلال‌های ملایم استفاده کنید تا چسب به آرامی پاک شود.

 

 

نحوه پاک کردن چسب قطره‌ای از روی پارچه

مالیده شدن چسب قطره‌ای روی لباس‌ها می‌تواند بسیار آزاردهنده، اما بسته به نوع پارچه، معمولاً پاک کردن چسب پس از سفت شدن آن آسان است. سعی کنید چسب را با قاشق یا چاقوی کره بردارید. اگر هنوز بقایای سفت‌شده روی لباس باقی مانده است، کمی استون را به یک نقطه دیگر از پارچه بمالید تا ببینید رنگ آن از بین می‌رود یا خیر. اگر پارچه به استون واکنش خاصی نشان نداد، به سادگی با استفاده از یک تکه پنبه یا گوش پاک‌کن، مقدار کمی استون را روی چسب بمالید.

استون چسب را به اندازه کافی شل می‌کند تا بتوانید آن را جدا سازید. در نهایت، می‌توانید مقداری ماده شوینده یا لکه‌بر استفاده کرده و لباس را بشویید تا چسب باقی‌مانده پاک شود. اگر می‌خواهید چسب را از روی پارچه‌ای ظریف پاک کنید، بهتر است آن را به خشک‌شویی ببرید تا آسیب بیشتری به آن وارد نشود.

 

نحوه پاک کردن چسب قطره‌ای از روی پارچه

 

 

نحوه پاک کردن چسب قطره‌ای از روی فلز

پاك كردن چسب قطره اي از روي فلز به نظر سخت می آید اما به راحتی می‌توان آن را با استفاده از حلالی مانند استون، ابزار خراش دادن و چکش از سطوح فلزی جدا کرد. برای پاک کردن چسب قطره ای از روی سطوح فلزی، کافیست مقدار کمی از حلال چسب را برای شکستن پیوند چسب مورد استفاده قرار داده و سپس از ابزار خراش دادن برای جدا کردن چسب نرم‌شده استفاده کنید. برای قطرات بزرگ چسب، می‌توانید از چکش کمک بگیرید تا چسب خشک‌شده را با ضربه‌های ملایم شل کنید.

 

 

نحوه پاک کردن چسب قطره‌ای از روی چوب

چوب بسیار متراکم است که چسبندگی را آسان‌تر و جدا کردن چسب از روی آن را سخت‌تر می‌کند. بر خلاف فلز، چوب زمانی که در معرض حلال‌هایی مانند استون قرار می‌گیرد، رنگ گرفته یا تغییر رنگ می‌دهد. می‌توانید قدرت حلال را با مخلوط کردن آن با آب کاهش دهید، اما حتماً قبل از استفاده از حلال روی سطح چوب، یک نقطه دور از دید آن را آزمایش کنید تا ببینید با حلال واکنش می‌دهد یا خیر.

از یک تکه پنبه یا گوش پاک‌کن برای مالیدن مقدار کمی حلال استفاده کرده و پس از نرم شدن چسب، با استفاده از یک ابزار تیز باقی‌مانده آن را خراش داده و جدا سازید. روغن نیز یکی از موادی است که می‌تواند به عنوان حلال چسب قطره ای از روی چوب کمک کند.

 

نحوه پاک کردن چسب قطره‌ای از روی چوب

 

 

سخن پایانی

ما از چسب قطره‌ای برای تعمیر انواع چیزها، از شلنگ‌های باغ گرفته تا ظروف شکسته استفاده می‌کنیم. هنگامی که نیاز داریم وسیله‌ای را تعمیر و ماندگاری آن را بیشتر کنیم، چسب قطره‌ای معمولاً بهترین و اولین انتخاب است.

این نوع چسب بسیاری از مشکلات را حل می‌کند؛ تا زمانی که ناخواسته به جایی مالیده شود. در آن صورت، خود چسب تبدیل به یک مشکل آزاردهنده می‌شود! اما خبر خوب این است که در اکثر موارد می‌توان با حلال‌های ساده‌ای مانند استون، لاک پاک‌کن، سرکه، الکل و غیره که در هر منزلی پیدا می‌شوند، چسب قطره‌ای را از روی سطوح مختلف پاک کرد. با استفاده از راهنمایی‌های ارائه‌ شده در این مقاله می‌توانید به راحتی چسب قطره‌ای را از روی هر سطحی پاک کرده و آن را مثل روز اول تمیز کنید! توجه داشته باشید که این نکات گفته شده در این مقاله فقط برای پاک کردن چسب قطره‌ای کاربرد دارد؛ برای موارد دیگر مانند چسب پلی اورتان، چسب کلین روم و ... باید از راهکارهای دیگری جهت از بین بردن آن روی سطوح مختلف استفاده نمایید.

تمامی حقوق این سایت برای شرکت رایمند تجارت محفوظ می باشد