معرفی انواع چسب سنگ


معرفی انواع چسب سنگ

یکی از مواد بسیار پرکاربرد و کمکی در صنایع ساخت و ساز و عمران، چسب سنگ است. محبوبیت فراوان این نوع چسب باعث شده تا امروز شاهد انواع چسب سنگ در بازار باشیم. این محصولات از پودر و پلیمر‌های خاص مصنوعی ساخته شده‌اند و کاربردهای بسیار زیاد و متنوعی هم در فعالیت‌های داخلی ساختمان و هم در فضای باز، نما و... دارند.

در زمان‌های گذشته برای اتصال سنگ، کاشی و دیگر موارد، از ملات سیمان استفاده ‌می‌کردند که این ملات خود وزن بالایی داشت بود و اضافه وزن برای ساختمان به همراه می‌آورد. با گذشت زمان و با تولید محصولات متنوع و کارآمد در زمینه صنعت ساختمان، شاهد روی کار آمدن چسب سنگ شدیم. بدین صورت که این چسب جایگزین ملات سیمانی شد. محصول فوق دارای مزایای زیادی نظیر استفاده آسان، قیمت مناسب، وزن پایین، سرعت بالا و... است. همچنین این چسب در مقابل زلزله، نشست، تغییرات شدید آب و هوایی و ... بسیار مقاوم است. تما‌می‌ این موارد سبب شدند تا امروزه تقاضا برای خرید چسب سنگ بسیار بالا باشد. به همین منظور در این محتوا قصد داریم تا انواع چسب سنگ و ویژگی آن‌ها را برایتان بیان کنیم.

 

 

چسب سنگ چیست؟

این چسب یک محصول دو جزئی بوده که هدف اصلی استفاده از آن، چسباندن قطعات مختلف ساختمانی نظیر سنگ، کاشی، آجر و بتن است. ویژگی مثبت چسب فوق مقاومت بسیار عالی و منحصربه‌فرد در مقابل نفوذ آب و حتی حلال‌های ضعیف دیگر است. پس‌ از آن‌ که دو قطعه به کمک چسب سنگ به هم متصل شدند، هیچ‌گونه تغییر حجم یا تغییر در رنگ و شکل و چسبندگی دیده نمی‌شود.

تمامی افرادی که در فعالیت‌های ساختمان ‌سازی هستند، از این چسب در قسمت‌های مختلف ساختمانی استفاده می‌کنند و عملاً امروزه به یک بخش جداناپذیر از این صنعت تبدیل شده است. برای آن‌ که کاربرد چسب سنگ را بیان کنیم، خوب است که ابتدا معرفی مختصری پیرامون انواع این چسب داشته باشیم.

 

چسب سنگ چیست؟

 

 

کاربردهای چسب سنگ

 پس از معرفی خود چسب سنگ و انواع آن، توضیح مختصری پیرامون کاربردهای این چسب برایتان می‌دهیم.

  • از این چسب برای چسباندن انواع آجر، کاشی، سرامیک و قطعه‌های مختلف سفالی استفاده می‌شود.
  • در تمامی سازه‌های بتنی استفاده و کاربرد چسب فوق به چشم می‌خورد.
  • برای اتصال فولاد به بتن نیز کاربرد دارد.
  • از نمونه‌های حرارتی چسب سنگ برای ساخت مدارهای الکترونیکی یا عایق حرارتی فایبرگلاس می‌توان استفاده کرد.
  • چسب سنگ‌های در صنعت خودروسازی و هوافضا نیز کاربرد دارد.

 

کاربردهای چسب سنگ

 

 

ویژگی‌های یک چسب سنگ خوب چیست؟

پیش از آنکه به بررسی انواع این چسب بپردازیم، ابتدا توضیح مختصری پیرامون ویژگی‌های یک چسب سنگ خوب در اختیار شما قرار ‌می‌دهیم. از جمله این ویژگی‌ها ‌می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

 

ویژگی‌های یک چسب سنگ خوب چیست؟

 

 

قدرت و چسبندگی بالا

 

یکی از مهم‌ترین مشخصه و ویژگی‌ها برای انتخاب یک چسب سنگ به عنوان بهترین نوع چسب سنگ، قدرت بالا در چسبندگی است. در نتیجه یک چسب خوب باید توانایی بالایی در اتصال و نگهداری قطعات مختلف مانند سنگ، آجر، کاشی و ... به هم داشته باشد.

 

 

 

انعطاف پذیری

 

از دیگر مشخصه‌ها برای انتخاب یک چسب سنگ به عنوان بهترین، انعطاف‌پذیری آن است. بدین صورت که خاصیت کشسانی بالایی از خود نشان داده و در مقابل فشارها و نیروهای مکانیکی نظیر ورزش باد، زمین‌ لرزه و... استحکام خود را از دست ندهد و از قسمت مورد نظر جدا نشود.

 

انعطاف پذیری

 

 

 

مقاومت در مقابل تغییرات دمایی

 

یک چسب سنگ خوب چسب سنگی است که در مقابل تغییرات دمای شب و روز و فصول سرد و گرم سال از خود مقاومت نشان داده و به دنبال انبساط و انقباض‌ها از بخش مورد نظر جدا نشود یا نشکند.

موارد گفته شده جزو موارد اصلی و حتمی ‌برای انتخاب چسب سنگ به عنوان بهترین نوع چسب سنگ هستند، البته موارد دیگری نظیر ضد حریق، مقاومت در مقابل فشار، بدون تغییر در رنگ، کاربرد برای بخش‌های مختلف ساختمان و ... نیز از دیگر ویژگی‌ها برای انتخاب چسب سنگ هستند.

 

 

 

انواع چسب سنگ

 

حال به بررسی انواع چسب سنگ و ویژگی‌های هر کدام ‌می‌پردازیم. چسب سنگ‌ها دارای انواع مختلفی نظیر پلی استر، اپوکسی، اپوکسی معمولی، حرارتی، پودر و ... هستند که به ترتیب هر کدام را شرح ‌می‌دهیم.

 

انواع چسب سنگ

 

 

  • چسب سنگ خمیری (اپوکسی)

 

یکی از انواع چسب سنگ‌ها، چسب سنگ خمیری است که جز بهترین نمونه آن به شمار ‌می‌آید. این چسب سنگ به چسب اپوکسی نیز معروف است که از آن برای اتصال قطعات مختلف به دیوار و کف استفاده می‌کنند. محصول فوق به واسطه مقاومت بالا، قدرت چسبندگی بالا، وزن پایین و ... متقاضیان زیادی دارد. بسته‌بندی این نوع از انواع چسب، به دو شکل تک جزئی و دو جزئی در بازار موجود است.

در مدل تکه جزئی، تمام مواد و متریال از قبل با هم مخلوط شده و به طور کامل برای استفاده آماده هستند. این چسب برای واکنش و اتصال به دمای بالا نیاز دارد، به همین منظور نگهداری آن در فریزر و یخچال صورت ‌می‌گیرد. مدل دو جزئی دارای دو بخش مجزا است که پیش از استفاده به ترکیب این دو بخش نیاز است. نسبت ترکیب نیز با توجه به نوع اجسام و قدرت مورد نظر از چسب، تعیین می‌شود.

این چسب‌ها پس از ترکیب با سرعت بالایی سفت ‌می‌شوند، به همین دلیل سرعت عمل در کار با آن بسیار حائز اهمیت است. می‌توان گفت مدل اپوکسی از چسب سنگ جزو محکم‌ترین انواع آن به شمار ‌می‌آید و هم برای محیط داخلی و هم برای محیط خارجی ساختمان کاربرد بالایی دارد. چسب سنگ‌های اپوکسی خود دارای انواع مختلفی نظیر اپوکسی معمولی، اپوکسی حرارتی و اپوکسی UV هستند. در ادامه هر یک از این چسب‌ سنگ‌ها را خدمت شما توضیح داده‌ایم:

 

 

چسب سنگ خمیری (اپوکسی)

 

 

  • چسب سنگ اپوکسی معمولی

 

این مدل از دسته چسب‌های خمیری دو جزئی است که قدرت چسبندگی ایده‌آلی دارد. از مدل معمولی برای اتصال شیشه، بتن، فلز، چوب، سرامیک و ... استفاده ‌می‌شود و دارای دوام بسیار خوبی در مقابل تغییرات آب و هوایی، فشار و ... است.

 

 

  • چسب سنگ اپوکسی حرارتی

 

مدل حرارتی به صورت تک جزئی و دو جزئی در بازار موجود است. این نوع از انواع چسب سنگ‌های اپوکسی از استحکام و مقاومت بسیار بالایی در مقابل حرارت برخوردارند و از آن‌ها بیشتر در صنایع هوافضا و خودروسازی استفاده می‌شود.

 

 

  • چسب سنگ UV

 

از دیگر انواع چسب اپوکسی، چسب UV است که در مقابل اشعه ماوراءبنفش واکنش داده و کاربرد بالای آن در صنعت تولید لوازم الکترونیکی به چشم می‌خورد.

 

 

  • چسب سنگ پلی استر

 

چسب سنگ مدل پلی استر از دیگر انواع چسب فوق با قیمت پایین و سرعت بالا در عملکرد است. از این چسب برای تما‌می ‌فعالیت‌های ساختمانی نظیر چسباندن و درزگیری و... می‌توان استفاده کرد، اما به دلیل مقاومت پایین در مقابل تغییرات دمایی، استفاده از آن برای بخش‌های خارجی ساختمان توصیه نمی‌شود. پایداری چسب سنگ پلی استر در مقابل تغییر رنگ ناشی از نور خورشید بسیار بالا است.

 

 

چسب سنگ پلی استر

 

 

  • چسب سنگ پودری

 

نوع دیگری از انواع چسب سنگ در بازار موجود است که به چسب سنگ پودری معروف است. از این مدل برای اتصال سنگ و کاشی استفاده می‌شود و به نام چسب کاشی نیز معروف است. برای آماده سازی چسب فوق به افزودن آب نیاز داریم و می‌توان آن را در حجم بالا تهیه کرد. این نمونه به واسطه متریال و پلیمر‌های خاصی که در آن به کار رفته پس از خشک شدن، مقاومت خوبی در مقابل رطوبت از خود نشان ‌می‌دهد.

 

چسب سنگ پودری

 

 

 

 

سوالات متداول

 

1- چسب سنگ چیست؟

 

چسب سنگ یکی از مواد بسیار پر کاربرد برای اتصال و درزگیری در صنایع عمران و ساخت‌و‌ساز به شمار ‌می‌آید که ضمن قدرت بالا در چسبندگی، وزن پایینی دارد.

 

 

2- انواع چسب سنگ را نام ببرید؟

 

این محصول دارای انواع مختلفی نظیر پودری، اپوکسی، پلی استر و ... است که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند و برای نوع خاصی از کار و سطح به کار می‌روند.

 

 

3- یک چسب سنگ خوب چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

 

از جمله ویژگی‌ها برای انتخاب یک چسب سنگ به عنوان بهترین نمونه، ‌می‌توان به مقاومت بالا در مقابل فشار و ضربه و تغییرات شدید آب و هوایی، وزن پایین، قدرت چسبندگی بالا و ... اشاره داشت.

 

 

 

سخن پایانی

 

چسب سنگ‌‌ها از جمله تولیدات بسیار خوب و حرفه‌ای به منظور اتصال اجسام و درزگیری هستند که تولید آن‌ها تحول عظیمی‌ در صنعت ساخت و ساز به وجود آورد. از این چسب‌ها برای اتصال کاشی، سرامیک، سنگ، چوب، پلاستیک و ... به سقف، دیوار یا دیگر قسمت‌های مختلف ساختمان استفاده ‌می‌شود، در نتیجه هم در بخش‌های داخلی و هم در بخش‌های خارجی کاربرد دارد.

این محصول خود دارای انواع مختلفی است که در این محتوا به بررسی انواع چسب سنگ پرداختیم. هر کدام از مدل‌های آن با توجه به متریال بکار رفته دارای مقاومت، قدرت چسبندگی و دیگر شرایط فیزیکی و شیمیایی متفاوتی هستند که متناسب با محل مورد نظر و نوع اتصالات انتخاب می‌شوند.

تمامی حقوق این سایت برای شرکت رایمند تجارت محفوظ می باشد