نحوه استفاده از چسب سنگ


نحوه استفاده از چسب سنگ

چسب سنگ محصولی نوآورانه است که برای تعمیرات مربوط به سنگ و چسباندن سطوح سنگی به یکدیگر یا سایر سطوح کاربرد دارد. این چسب ضد آب بوده، سریع خشک می‌شود و برای طیف وسیعی از پروژه‌های فضای باز از جمله تعمیر روکش شکسته، دیوارهای آجری، بلوک‌ها، آج پله‌ها، چوب‌های فرآوری نشده و غیره کاربرد دارد. در این مقاله از سایت رایمند تجارت با ما همراه باشید تا شما مخاطبین عزیز را با کاربرد چسب سنگ و همینطور نحوه استفاده از چسب سنگ آشنا کنیم.

 

چسب سنگ چیست؟

چسب سنگ به عنوان ماده متصل‌کننده برای اتصال آجر، سنگ یا بلوک عمل می‌کند. این محصول هم در ساخت و ساز و هم در تعمیرات ساختمان استفاده می‌شود. بر خلاف ملات که مخلوط کردن آن فرآیندی بسیار زمان‌بر و کثیف است (زیرا باید سیمان، آب و شن و ماسه باهم ترکیب شوند)، چسب سنگ بسیار راحت و بدون دردسر مخلوط می‌شود.

این ویژگی موجب سریع‌تر شدن زمان ساخت و کاهش هزینه‌ها شده است؛ به همین دلیل، سازندگان امروزه ترجیح می‌دهند به جای ملات از چسب سنگ استفاده کنند. این محصول هیچ گونه آشفتگی و کثیفی در مکان پروژه ایجاد نکرده و به راحتی اعمال می‌شود. روند ساخت و ساز را سرعت می‌بخشد و مقرون به صرفه است.

به شما پیشنهاد می‌کنیم که جهت آشنایی با انواع چسب سنگ و کاربردهای آن مقاله معرفی انواع چسب سنگ را مطالعه نمایید.

چسب سنگ چیست؟

 

 

مزایا و معایب استفاده از چسب سنگ

برای به دست آوردن بهترین نتیجه با استفاده از چسب سنگ، باید از محدودیت‌ها و مزایای این محصول آگاه باشید. اگر می‌خواهید از چسب برای سازه‌هایی با وزن تراکم اضافی، مانند دیوار بیش از سه فوت استفاده کنید، باید مشخصات محصول را با دقت بخوانید و ببینید آیا برای این کار مناسب است یا خیر.

همچنین در پیاده‌روها می‌توان از چسب سنگ برای نگه‌داشتن سنگ‌ها در جای خود استفاده کرد، اما اگر مسیر مورد نظر ترافیک زیادی دارد، این کار توصیه نمی‌شود. به صورت کلی خوب است که هنگام کار با چنین موادی، مشخصات محصول را مورد توجه قرار دهید.

 

 

مزایا و معایب استفاده از چسب سنگ

 

 

اکنون که با معایب چسب سنگ آشنا شدیم، بیایید مزایای آن را مورد بررسی قرار دهیم:

 

ضخامت کم

چسب سنگ به راحتی و بدون نیاز به حجم زیادی از مواد، پخش می‌شود. ضخامت چسب کم است و این باعث می‌شود لایه نازکی از چسب برای اتصال دو سطح به یکدیگر مورد نیاز باشد. این ویژگی همچنین بدین معنی است که چسب کمتری مورد نیاز خواهد بود زیرا چسب سنگ در مقادیر کم کارآمدتر و مفیدتر است.

 

صرفه‌جویی در زمان

چسب سنگ از قبل مخلوط شده است. این باعث صرفه‌جویی در زمان می‌شود، زیرا لازم نیست زمان زیادی را صرف مخلوط کردن مواد کنید. این منجر به فرآیند ساخت و ساز سریع‌تر می‌شود و ضایعات را کاهش می‌دهد زیرا می‌توان چسب را به راحتی مخلوط و به سرعت اعمال کرد.

 

مقرون به صرفه

از آنجایی که چسب سنگ از قبل مخلوط شده و به سرعت اعمال می‌شود، روند ساخت و ساز سرعت می‌گیرد؛ در نتیجه هزینه‌های سربار کاهش می‌یابند. همچنین، کارگران به سرعت کار خواهند کرد و این امر باز هم منجر به کاهش بیشتر هزینه‌ها می‌شود؛ بنابراین، در مقایسه با ملات، با استفاده از چسب سنگ در هزینه‌ها صرفه‌جویی خواهید کرد.

 

ایجاد عایق

یکی از مزایای اصلی و کاربرد چسب سنگ این است که به عنوان یک عایق حرارتی عمل می‌کند. از عبور گرما از دیوارها جلوگیری کرده و حجم گرمای ورودی را تنظیم می‌کند زیرا لایه نازکی از آن بین سطوح اعمال می‌شود. علاوه بر چسب سنگ، محصولات دیگری اعم از چسب بلزونا و چسب قایقی در برابر حرارت مقاومت بالایی دارند.

 

ضایعات کمتر

چسب سنگ فقط به مقداری آب نیاز دارد تا آماده شود (البته بسیاری از محصولات حتی به آب نیز نیاز ندارند). این یعنی می‌توان چسب را به راحتی مخلوط و به سرعت و روان اعمال کرد. این ویژگی، باعث کاهش هدر رفتن چسب می‌شود. همچنین به دلیل راحتی حمل و نقل، استفاده و مخلوط کردن، تمیزی مکان پروژه را تضمین می‌کند.

 

 

ملات بهتر است یا چسب سنگ؟

ملات خمیر غلیظی است که از مخلوط سیمان، آب و ماسه به دست می‌آید. این محصول در درجه اول به عنوان نوعی چسب هنگام ساخت سازه‌ها با سنگ، آجر یا بلوک استفاده می‌شود. مخلوط کردن و اعمال ملات نیاز به زمان و کار نسبتاً زیادی دارد. ملات همچنین به کثیف‌کاری زیادی منجر می‌شود و باید پس از انجام کارها، زمانی را صرف تمیزی محل کرد.

چسب سنگ محصولی است که فرآیند را بسیار ساده می‌کند. بیشتر چسب‌های سنگ به صورت آماده استفاده بوده و در بسته‌بندی‌های قوطی فلزی، گان و غیره به بازار عرضه می‌شوند. این امر زمان لازم برای مخلوط کردن و ماله‌کشی را کاهش می‌دهد. چسب سنگ همچنین سریع‌تر از ملات خشک می‌شود و ضد آب است.

 

ملات بهتر است یا چسب سنگ؟

 

استفاده از چسب سنگ برای بسیاری از کارها مانند تعمیر روکش ترک‌خورده، دیوارهای آجری، تعمیرات سنگ، بلوک‌ها، چوب‌های فرآوری‌نشده و سایر سازه‌های غیرسنگین مناسب است. همچنین می‌توان از آن برای دیوارهای حائل تا ارتفاع سه بلوک استفاده کرد، اما برای آویزان کردن سنگ‌ها به صورت عمودی مناسب نیست.

 

بررسی روش های استفاده از چسب سنگ

استفاده از چسب سنگ ساده است. تنها چیزهایی که نیاز دارید عبارتند از یک چاقوی کاربردی، دستکش و چسب.

  1. سطوحی را که قرار است چسب بر روی آن‌ها اعمال شود تمیز کنید. مطمئن شوید که سطوح خشک و عاری از گرد و غبار و کثیفی هستند.
  2. برای افزایش دقت و تمیزی کار، قطعات را از قبل آماده بچینید تا جایگاه هر کدام مشخص شود.
  3. چسب را به شکل زیگزاگی روی سطوح بمالید.
  4. قطعات را روی هم فیکس کرده و در صورت لزوم، یک جسم سنگین روی آن‌ها قرار دهید تا کاملاً به هم بچسبند. زمان خشک شدن چسب ممکن است از محصولی به محصول دیگر متفاوت باشد. معمولاً روی برچسب توضیحات محصولات، زمان خشک شدن دقیق آن‌ها نوشته شده است.
  5. اگر به اطراف سطوح چسب مالیده شده اما خشک نشده است، آن را با استون پاک کنید. اگر چسب باقی‌مانده خشک شده می‌توانید آن را با یک چاقو خراش دهید.

 

نکات کاربردی برای استفاده از چسب سنگ

برای اطمینان از حرفه‌ای بودن کار، همیشه باید با تمیز کردن محل از گرد و غبار و زباله شروع کرده و پس از انجام این کار، چسب سنگ را به صورت زیگزاگی بر روی سطوح اعمال کنید. اگر احساس کردید چسب کافی بر روی برخی قسمت‌های سطوح مالیده نشده است، مقدار بیشتری چسب بر روی آن‌ها اضافه کنید.

اگر در طول مسیر دچار حادثه شدید و چسب به اطراف سطوح یا دستتان مالید، یک قطره استون می‌تواند به پاک کردن چسبی که هنوز خشک نشده است کمک کند. برای خراش دادن و جدا کردن چسب خشک‌شده نیز می‌توان از چاقو استفاده کرد. این نکات باعث می‌شوند پروژه شما از حالت آماتور درآمده و به یک پروژه حرفه‌ای و تمیز تبدیل شود.

 

نکات کاربردی برای استفاده از چسب سنگ

 

سخن پایانی

هنگام خرید و استفاده از چسب سنگ، با بررسی برچسب توضیحات محصول یا حتی تماس با شرکت سازنده، اطمینان حاصل کنید که چسب مورد نظر در سطوحی که قرار است بر روی آن‌ها اعمال شود تداخلی ایجاد نمی‌کند. همچنین اطمینان حاصل کنید که محصول مورد نظرتان برای استفاده در فضای باز مناسب است، زیرا برخی از چسب‌ها برای پروژه‌های داخلی بهتر هستند.

بهترین چسب سنگ موجود در بازار، چسب سنگ دو جزئی آنتیا (ANTIA) است که بر پایه رزین پلی استر ساخته شده و قدرت چسبندگی بسیار بالا و سرعت خشک شدن کارآمدی دارد. شرکت رایمند تجارت یکی از واردکنندگان و نمایندگان برند آنتیا در ایران بوده و شما می‌توانید محصولات این برند از جمله چسب سنگ را از طریق شرکت رایمند تهیه فرمایید. برای بررسی قیمت و خرید این محصول، کافیست با کارشناسان فروش رایمند تماس گرفته و محصول مورد نظر خود را سفارش دهید.

تمامی حقوق این سایت برای شرکت رایمند تجارت محفوظ می باشد