نحوه استفاده از درزگیر سیلیکونی


نحوه استفاده از درزگیر سیلیکونی

یکی از کاربردی‌‌ترین چسب‌ها که به منظور درزگیری یا پوشاندن درزها در سینک ظرف شویی، پنجره، وان حمام و همچنین سطوح شیشه ای و موارد بسیار دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد، چسب درزگیر سیلیکونی است. در این محتوا قصد داریم تا نحوه استفاده از درزگیر سیلیکونی را برایتان توضیح دهیم. در هنگام استفاده از این چسب توجه به نکاتی حائز اهمیت است که با رعایت آن نکات بیشترین میزان چسبندگی و همچنین مقاومت را از محصول دریافت می‌کنید.

 به طور کلی ویژگی منحصربه فردی که سبب تفاوت چسب درزگیر سیلیکونی با دیگر نمونه‌ها ‌می‌شود، مقاومت و چسبندگی بالا در مقابل تغییرات آب و هوایی یا رطوبت و نفوذ آب است. این چسب می‌تواند دماهای بسیار پایین و یا بسیار بالا را تحمل کند و تغییری در حالت و ابعاد خود نشان ندهد. چسب‌های سیلیکونی دارای انواع مختلفی هستند که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

 

 

درزگیر سیلیکونی چیست؟

درزگیر سیلیکون نوعی چسب است که از آن برای پوشاندن انواع درز در صنعت ساختمان سازی نظیر درزبندی پنجره و درب، کاشی، سرامیک، عایق کاری سرویس بهداشتی و حمام و موارد این چنینی استفاده می‌شود. در بازار شاهد دو دسته از چسب‌های درزگیر سیلیکونی هستیم که به شکل ‌‌تک جزئی یا دو جزئی دیده می‌شوند.

 

درزگیر سیلیکونی چیست؟

 

درزگیر سیلیکونی تک جزئی

نمونه تک جزئی که به انواع اسیدی و خنثی نیز معروف میباشد، برای محیط‌های خشک و موارد مختلفی نظیر سرامیک، شیشه، بتن، آجر و پلاستیک استفاده می‌شود. این چسب برای آن که به مقاومت و استحکام کافی برسد به کمی ‌رطوبت و آب نیاز دارد. مدت زمان لازم برای خشک شدن چسب تک جزئی سیلیکونی با توجه به ضخامت‌ آن تعیین می‌شود و ممکن است از چند ساعت تا چند روز طول بکشد؛ اما اگر ضخامت چسب کم باشد زیر 24 ساعت کاملاً خشک می‌شود. کاربرد ویژه این نوع چسب در صنعت هواپیمایی و هوافضا دیده می‌شود.

برای مشاهده و خرید درزگیر سیلیکون می‌توانید وارد سایت رایمند تجارت شده و با انواع این چسب پرکاربرد آشنا شوید.

 

چسب درزگیر سیلیکونی دو جزئی

نمونه دو جزئی به نمونه استراکچرال معروف است که از آن برای مصارفی که نیاز به استحکام بالا و سرعت خشک شدن بالا نیاز می شود، استفاده می‌کنند. برای آن که این چسب آماده استفاده شود، باید دو جزء را با وسایل متفاوت با هم ترکیب کنید. سرعت نمونه دو جزئی در خشک شدن بسیار بالا است، به همین منظور بلافاصله پس از ترکیب دو جزء باید از آن استفاده کرد.

همچنین چسب‌های سیلیکونی و درزگیر را از لحاظ رنگ و شکل ظاهری به انواع بی رنگ، قرمز، سفید و مشکی نیز تقسیم‌بندی می‌کنند که هر کدام از آن‌ها برای مصارف مختلفی کاربرد دارند.

 

چسب درزگیر سیلیکونی دو جزئی

 

 

موارد استفاده درزگیر سیلیکونی

پیش از آن که نحوه استفاده از درزگیر سیلیکونی را با هم بررسی کنیم، به موارد استفاده از آن می‌پردازیم. کاربردها و موارد استفاده از این چسب درزگیر بسیار بالا است، به همین منظور در انواع صنایع مختلف شاهد حضور آن هستیم. به عنوان مثال از این چسب برای نصب شیشه ها در نما های شیشه ای کرتینوال و اسکایلایت استفاده می‌کنند.

از دیگر کاربردهای آن به درز بندی و عایق کاری محیط‌های مرطوب نظیر حمام، روشویی، وان و موارد این چنینی می‌توان اشاره داشت. اگر درزگیر سیلیکونی به رنگ قرمز باشد، به چسب واشرساز حرارتی معروف است که در کارهای صنعتی بسیار استفاده می‌شود و با مواد شیمیایی واکنش نمی‌دهد. همچنین در ادامه میتوانید با مراجعه به مقاله بهترین درزگیر کاشی و سرامیک اطلاعات بیشتری کسب کنید.

 

موارد استفاده درزگیر سیلیکونی

 

 

لوازم مورد نیاز برای استفاده از درزگیر سیلیکونی

پیش از آن که روش استفاده از درزگیر سیلیکونی را به طور گام به گام برایتان شرح دهیم، ابتدا لیستی از لوازم مورد نیاز برای این کار را بیان می‌کنیم:

  • تفنگ درزگیر
  • کاردک سیلیکون
  • اسپری آب پاش
  • نوار پوششی
  • دستکش یک بار مصرف
  • چاقو

همچنین به منظور پاک کردن سطح مورد نظر از چاقو، دستمال مرطوب یا خشک، جارو و قلم نیز باید استفاده کرد.

 

 

آموزش گام به گام استفاده از درزگیر سیلیکونی

حال به آموزش گام به گام و مرحله به مرحله نحوه استفاده از درزگیر سیلیکونی می‌پردازیم:

 

قدم نخست، آماده سازی سطح

 در صورتی که قصد استفاده از چسب درزگیر سیلیکونی برای عایق بندی پنجره را دارید، ابتدا باید اطراف پنجره را به طور کامل از گرد و خاک و غبار و آلودگی و چربی پاک کنید. همچنین اگر قصد استفاده از این محصول برای آب بندی و درزگیری دارید، باید سطح مورد نظر را کاملاً تمیز و خشک کنید، به گونه‌ای که هیچگونه رطوبت یا آلودگی و چربی بر روی آن نباشد. برای اطمینان از خشک بودن سطح می‌توانید بین زمان تمیزکاری و درزگیری چند ساعت وقفه بیندازید تا رطوبت به طور کامل از بین رود. پس از آن که مطمئن شدید سطح کاملاً تمیز و خشک است، به سراغ استفاده از چسب روید.

اما گاهی درز و حفره موجود عمق بالای 5 میلی‌متر دارند. برای این منظور باید پیش از استفاده از خود چسب، از ماستیک خمیری به منظور پر کردن آن حفره استفاده کرد. دقت کنید که اگر به ظرافت بیشتری برای کار نیاز دارید می‌توانید از نوار پوششی استفاده کنید و دو طرف سطح مورد نظر را با آن پوشش دهید.

 

قدم نخست، آماده سازی سطح

 

قدم دوم، آماده سازی چسب

برای این مرحله نوع درزگیر از قبل باید تعیین شود، چرا که هر نوع چسب درزگیر برای هر سطح و ماده مناسب نیست. به عنوان مثال اگر قصد درزگیری، عایق بندی یا آب بندی مکان‌های مرطوب نظیر حمام، سینک ظرف شویی و ... را دارید بهتر است از درزگیر‌های سیلیکونی ضد قارچ یا چسب سیلیکون آنتی باکتریال استفاده کنید. درزگیر‌های ضد قارچ به مرور زمان و در مجاورت با آب و رطوبت به رنگ سیاه درنمی‌آیند. همچنین دقت کنید که بر روی آینه، سنگ، آلومینیوم، کامپوزیت ها و مس از درزگیر‌های اسیدی استفاده نکنید، چرا که سبب اکسید شدن سطح می‌شوند. اگر می‌خواهید پس از کار درزگیری، سطح آن را به رنگ دلخواه درآورید، حتماً از نمونه‌های رنگ‌پذیر استفاده کنید.

ابتدا به کمک یک کاتر، سری چسب را باز کنید و نوک نازل را بر روی آن قرار دهید. سپس آن را در تفنگ درزگیر گذاشته و تفنگ را در زاویه 45 درجه نسبت به سطح موردنظر بگیرید. در این مرحله سرعت عمل بسیار مهم است، چرا که باید با سرعت مناسب و آرامش کامل سطح را درزگیری کنید. نوع حرکت در این مرحله تمیزی و دقت کار را تعیین می‌کند.

 پس از آن که به انتهای محل درزگیری رسیدید دسته تفنگ را رها کنید. توجه شود که پس از این رها شدن حتماً باید اهرم ته تفنگ را فشار دهید تا خروج چسب درزگیر متوقف شود، در غیر این صورت باز هم شاهد خارج شدن چسب از آن خواهیم بود.

 

قدم دوم، آماده سازی چسب

 

قدم سوم، مرحله پرداخت کار

در این مرحله به صافکاری چسب زمانی که هنوز به طور کامل خشک نشده می‌پردازیم. انگشت خود را در یک ظرف حاوی آب و صابون خیس کنید و سپس آن را بر روی خط درزگیر بکشید. به کمک این کار می‌توان سطح چسب را صاف کرد. اگر نمی‌خواهید به طور مستقیم از دست برای این کار استفاده کنید، می‌توانید از کاردک یا چوب بستنی نیز کمک بگیرید؛ اما دقت کنید که این لوازم نیز کاملاً تمیز باشند و حتماً آن‌ها را در آب گرم و صابون شستشو دهید.

همچنین در طول زمان خشک شدن از اسپری آب و صابون استفاده کنید تا لکه‌ای بر روی چسب باقی نماند. پس از خشک شدن کامل چسب نیز می‌توان سطح آن را با چاقو یا کاردک یا سمباده صاف کرد.

 

قدم سوم، مرحله پرداخت کار

 

سوالات متداول

 

1- چگونه سطح را برای استفاده از درزگیر سیلیکونی آماده کنیم؟

برای این منظور سطح مورد نظر باید کاملاً تمیز و عاری از هرگونه گرد و غبار، خاک، آلودگی و چربی باشد. همچنین سطح باید کاملاً خشک بوده و هیچ گونه رطوبتی بر روی آن مشاهده نشود.

 

2- در نحوه استفاده از درزگیر سیلیکونی به چه لوازم جانبی نیاز داریم؟

برای آن که کار درزگیری بهتر انجام شود به لوازم جانبی نظیر تفنگ درزگیر، نوار پوششی، کاردک، اسپری آب پاش و ... نیاز داریم.

 

3- چگونه درزگیری تمیزتری داشته باشیم؟

برای آن که حداکثر ظرافت و دقت در کار درزگیری مشاهده شود، می‌توان قبل از شروع کار اطراف سطح را با چند نوار پوششی محدود کرد. همچنین پس از اتمام کار نیز با استفاده از یک کاردک یا خود دست می‌توان سطح کار را صاف کرد. حتی این چسب‌ها پس از خشک شدن امکان ‌‌تراشیدن به کمک چاقو، کاردک و سنباده را نیز دارند.

 

4- استفاده از چسب درزگیر سیلیکونی برای عایق کردن پنجره به چه صورت است؟

برای این منظور ابتدا باید اطراف پنجره را به طور کامل از آلودگی پاک کنید. اگر عمق درز بالای 20 میلی‌متر بود در ابتدا از اسپری فوم پلی اورتان برای پر کردن حفره استفاده کنید و درنهایت درزگیر سیلیکونی را بر روی آن بریزید.

 

 

جمع بندی


درزگیر سیلیکونی یکی از پرکاربردترین انواع چسب‌ها بوده که برای آب بندی و عایق کاری کاربرد بسیاری دارد. این چسب در انواع رنگ‌ها و مدل‌ها در بازار موجود است که متناسب با نوع سطح قابل انتخاب و خریداری هستند.

در این محتوا به بررسی نحوه استفاده از درزگیر سیلیکونی پرداختیم و دیدیم که برای این کار به یکسری لوازم اولیه و همچنین آماده سازی سطح نیاز داریم. همچنین در حین کار باید تفنگ چسب در زاویه مناسب نسبت به سطح قرار گیرد تا به بهترین و تمیزترین درزگیری برسیم.

تمامی حقوق این سایت برای شرکت رایمند تجارت محفوظ می باشد