نحوه استفاده از چسب سیلیکون


نحوه استفاده از چسب سیلیکون

چسب سیلیکون یکی از بهترین چسب‌های عمومی است که در دسترس مخاطبان حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای قرار دارد. این چسب کاربردهای فراوانی دارد، به همین دلیل افراد مختلف در تلاش هستند تا طریقه استفاده از چسب سیلیکون را بیاموزند.

نحوه استفاده از چسب سیلیکون چندان دشوار نیست، با این حال لازم است تا کاربران با تمامی مراحل این کار آشنا باشند و قدم به قدم پیش بروند تا از مشکلات خواسته و ناخواسته جلوگیری شود. چسب‌های سیلیکون پس از مدتی خشک می‌شوند و جداسازی آن‌ها از سطوح به راحتی امکان‌پذیر نیست؛ بنابراین لازم است تا گام‌های استفاده از این چسب را به صورت دقیق پیگیری کنید. با ما همراه باشید تا طریقه استفاده از چسب سیلیکون را برای شما شرح دهیم.

 

گام اول: پاکسازی محل اتصال

نخستین گام در نحوه استفاده از چسب سیلیکون، پاکسازی محل چسب کاری است. به این منظور بایستی با استفاده از کاردک و ابزارهای نوک تیز تمامی درزگیرهای قبلی را بیرون بیاورید. برای پاکسازی بیشتر سطح مورد نظر نیز می‌توانید از سنباده‌های نرم استفاده کنید. هرچقدر سطح مورد نظر صاف‌تر و یک‌دست‌تر باشد، اتصال راحت‌تر صورت می‌پذیرد.

بهتر است تا پس از تمیزکاری سخت، تمیزکاری نرم را نیز انجام دهید. به این منظور یک سطل آب و کف آماده کنید و با استفاده از یک اسفنج، سطح مورد نظر را از هرگونه گرد و خاک یا آلودگی پاک کنید. سپس محل را به طور کامل با استفاده از یک حوله یا دستمال خشک کنید. توجه داشته باشید که سطح کاملا خشک شده باشد، چرا که وجود رطوبت کارایی چسب سیلیکون را کاهش خواهد داد.

 

پاکسازی محل اتصال

 

گام دوم: تفنگ چسب را آماده کنید

تفنگ‌های ساده‌ای برای استفاده از چسب‌های سیلیکونی طراحی شده‌اند. این تفنگ‌ها استفاده از چسب سیلیکون را بسیار ساده‌ کرده‌اند و خرید آن‌ها هزینه چندانی برای کاربران در پی ندارد. به همین دلیل می‌توانید یکی از این تفنگ‌ها را برای استفاده از چسب سیلیکون خریداری کنید.

نخست زبانه تفنگ را فشار دهید تا پیستون آزاد شود. سپس پیستون را تا انتها به عقب بکشید. کارتریج چسب سیلیکون را به صورت زاویه‌دار وارد تفنگ کنید. نازل تفنگ را به پشت کارتریج چسب سیلیکونی بچسبانید تا آماده استفاده باشد.

 

تفنگ چسب را آماده کنید

 

گام سوم، درب کارتریج چسب را باز کنید

اکنون که محل چسب کاری را تمیز کرده‌اید و تفنگ چسب شما نیز آماده است، نوبت به سومین گام طریقه استفاده از چسب سیلیکون می‌رسد. در این گام با استفاده از یک قیچی یا تیغ کاتر، درب چسب را باز کنید. توجه داشته باشید که تنها قسمت کوچکی از نوک مخروطی شکل چسب را ببرید تا چسب به صورت آهسته و پیوسته خارج شود.

پیشنهاد می‌شود تا برش را با زاویه 45 درجه ایجاد کنید تا فرآیند چسب کاری بدون مشکل انجام شود. اگر نحوه استفاده از چسب سیلیکون را تاکنون تجربه نکرده‌اید، می‌توانید لحظاتی را به تمرین اختصاص دهید و قطعات مختلفی را به هم بچسبانید. این کار به شما کمک می‌کند تا خطای کمتری هنگام انجام عملیات اصلی چسب زدن داشته باشید.

 

درب کارتریج چسب را باز کنید

 

گام چهارم، چسب زدن

وارد مرحله اصلی طریقه استفاده از چسب سیلیکون می‌شویم. نوک چسب را با زاویه 45 درجه به سطح مورد نظر نزدیک کنید. سپس ماشه تفنگ چسب را به آرامی فشار دهید تا چسب از نوک آن خارج شود. سپس به آرامی تفنگ چسب را در طول محل حرکت دهید. پس از رسیدن به پایان محل چسب کاری، انگشت خود را از روی ماشه بردارید و تفنگ را عقب بکشید. درب چسب را با استفاده از یک دستمال پاک کنید.

 

چسب زدن

 

گام پنجم، یک دست کردن سطح

برای آن‌که نحوه استفاده از چسب سیلیکون را به خوبی بیاموزید، لازم است تا پس از تزریق چسب به سطح آن را صاف کنید. به این منظور می‌توانید از یک کاردک، چوب بستنی یا تیغ استفاده کنید. با استفاده از این وسیله چسب را به صورت صاف و یکنواخت در تمامی طول سطح پخش کنید.

برای این کار می‌توانید حتی از انگشت خود نیز استفاده کنید. با این حال توجه داشته باشید که انگشت خود را پیش از آغشته کردن به چسب، با آب یا آب و صابون خیس کنید. همچنین می‌توانید کاردک یا تیغ را نیز پیش از استفاده با آب خیس کنید. مرطوب شدن سطح به شما کمک می‌کند تا انگشت خود را روی سطح چسب به راحتی حرکت دهید و بدون وجود اصطکاک، کل سطح را به خوبی صاف کنید.

 

یک دست کردن سطح

 

گام ششم، انتظار!

خشک شدن چسب‌های سیلیکونی حدود 30 دقیقه به طول می‌انجامد. با این حال خشک شدن چسب به معنای آب بندی کامل منطقه نیست. توصیه می‌شود تا به مدت 24 ساعت چسب را به حال خود رها کنید تا به صورت کامل خشک شود. سپس بار دیگر محل چسب کاری را با استفاده از اسفنج مرطوب مورد بررسی قرار دهید تا از آب بندی آن اطمینان یابید. در صورتی که این منطقه به طور کامل درزگیری نشده است، عملیات چسب زدن را یکبار دیگر تکرار کنید. برای کاهش زمان انتظار جهت خشک شدن چسب سیلیکونی، می‌توانید از یک سشوار و باد گرم آن کمک بگیرید.

 

انتظار

 

جمع بندی

چسب سیلیکونی یک چسب ساده و کارآمد است که برای مصارف گوناگونی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر نحوه استفاده از چسب سیلیکون را به خوبی بلد باشید،‌ می‌توانید از این چسب برای پر کردن انواع شکاف‌ها در منزل استفاده کنید. چسب سیلیکون انواع مختلفی دارد اما نوع مرسوم آن در بازار با نام چسب آکواریوم شناخته می‌شود. این چسب برای متصل کردن قطعات پلاستیکی، چوبی و فلزی مفید است و می‌تواند به عنوان یک وسیله کاربردی در هر خانه‌ای حضور داشته باشد.

تمامی حقوق این سایت برای شرکت رایمند تجارت محفوظ می باشد