نحوه استفاده از چسب ام دی اف


نحوه استفاده از چسب ام دی اف

ام دی اف یکی از مصالحی است که در ساختمان‌ها و منازل مسکونی برای تولید کابینت و کمد دیواری کاربرد زیادی دارد. یک سری ابزارها برای استفاده راحت‌تر از ‌‌ام دی اف ضروری است، از جمله چسب‌‌ ام دی اف که برای چسباندن دو سطح MDF به یکدیگر استفاده می‌شود. بنابراین، آشنایی با نحوه استفاده صحیح از چسب ام دی اف ضروری است.

چسب‌ ام دی اف (MDF) چیست؟

چسب ام دی اف مخصوص محصولات ‌ام دی اف و شامل ترکیبی از رزین‌، چسب‌ و حلال‌ است و به‌دلیل فرمولاسیون خاصی که دارد به‌خوبی به سطح صاف ‌ام دی ‌اف می‌چسبد. چسب MDF اغلب زمان گیرش طولانی‌تری نسبت به دیگر چسب‌های چوب دارد؛ زیرا‌ ام دی اف متخلخل‌تر از چوب جامد معمولی است و به زمان بیشتری برای جذب چسب نیاز دارد. اطلاعاتی در مورد نحوه استفاده صحیح از چسب ام دی اف و انواع مختلف آن در قسمت زیر توضیح داده شده است.

 

 

چسب مناسب برای‌ ام دی اف

 

 

 

چسب مناسب برای‌ ام دی اف کدام است؟

برای وصل کردن ‌ام دی اف نیاز به خرید بهترین چسب‌ها دارید. تخته‌های MDF به‌دلیل تنوع در شکل و اندازه، برای کارهای هنری رزینی مناسب هستند و در نتیجه به چسب‌های متفاوتی نیاز دارند. در حال حاضر، چسب ‌ام دی اف با برند‌های متنوعی در بازار ایران عرضه می‌شود، چون با چسب‌های معمولی امکان متصل کردن ‌ام دی اف به هم وجود ندارد.

مناسب‌ترین چسب چوب ‌ام دی اف باید قوی‌ترین اتصال را به‌وجود آورد، سریع خشک شود و مستحکم بماند. انواع مختلف چسب‌‌های ام دی اف عبارتند از چسب ۱۲۳، PVA (پلی وینیل استات) و رزین اپوکسی. استفاده از چسب ۱۲۳ متداول‌تر است و برای ‌ام دی اف از آن استفاده می‌شود؛ زیرا استفاده از آن راحت است، به سرعت خشک می‌شود و دارای چسبندگی بالایی است.

از این نوع چسب‌ها می‌توان برای چوب‌های نرم و سخت استفاده کرد. معروف‌ترین چسب‌هایی که برای چوب ‌ام دی اف مورد استفاده قرار می‌گیرند، چسب‌های پلی وینیل استات (PVA) هستند که بیشتر در رنگ‌های زرد و سفید تولید می‌شوند و در پروژه‌های چوبی ساختمان در بخش‌های داخلی و خارجی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

چسب رزین پلاستیک

چسب رزین پلاستیک قدرتمند و سمی است و از «اوره فرمالدئید» تشکیل شده است. بنابراین، هنگام استفاده از این ماده باید از لباس، ماسک و دستکش مناسب استفاده کرد. چسب رزین پلاستیک برای پروژه‌های بزرگ مناسب است که معمولا به شکل پودر تولید می‌شود و به‌دلیل سختی و استحکام بالایی که دارد در برابر تینر و رنگ بسیار مقاوم است.

به‌دلیل دوام بالای چسب رزین پلاستیک، پس از مالیدن آن روی ‌ام دی اف، آن را رها کنید تا به سرعت ثابت و خشک شود.

اپوکسی‌ها

از آنجایی‌که صفحات MDF دارای تنوع در شکل و اندازه هستند در کارهای هنری رزینی به‌کار گرفته می‌شوند. چسب‌های اپوکسی بهترین انتخاب برای چسباندن ‌ام دی اف‌هایی هستند که فعلا به آنها نیازی ندارید. این نوع چسب‌ها در دو نسخه سریع و آهسته عرضه می‌شوند و فرایند خشک شدن برخی از آن‌ها ممکن است یک هفته طول بکشد. اما، مدل‌های سریع آن بین ۵ تا ۱۰ دقیقه‌ خشک و سفت می‌شوند.

 

 

اپوکسی‌

 

 

 

چسب‌های پلی اورتان

چسب‌های پلی اورتان سخت و مناسب برای چوب هستند. چسب پلی اورتان از پلیمرهای اوره با مواد شیمیایی مبتنی بر گروه ایزوسیانات ساخته شده است و به‌عنوان الاستیک نیز شناخته می شود، زیرا کشش فوق العاده‌ و مقاومت بالایی دارند. این چسب‌ها سخت هستند یعنی مقاوم بسیار زیادی در برابر حرارت دارند و نرم نمی‌شوند.

چسب چوب تک بخشی

نحوه استفاده صحیح از چسب ام دی اف تک بخشی برای چسباندن ‌ام دی اف بسیار ساده است ولی شاید به اندازه نوع دو بخشی کارایی و عملکرد خوب نداشته باشد. نوع تک بخشی، اسپری برای سفت کردن سریع چسب ندارد.

چسب چوب دو بخشی

نحوه استفاده از چسب چوب دوبخشی با نوع یک‌بخشی تفاوت دارد زیرا نوع دو بخشی متشکل از 2 بخش است، بخش اول، مایع مانند است که بر روی ‌ام دی اف استفاده می‌شود و بخش دوم نیز یک اسپری است که برای سفت کردن چسب اول مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

 

چسب چوب دو بخشی

 

 

 

آشنایی با نحوه استفاده از چسب ‌ام دی اف

برای استفاده صحیح از چسب ‌ام دی اف، ابتدا باید با یک پارچه خشک سطح مورد نظر را به‌طور کامل تمیز کنید تا عاری از هرگونه گردوغبار شود. باید توجه نمود که چسب را بر روی یکی از سطوح زده و سپس سطح دوم را بر روی اولی قرار دهید، سپس چند دقیقه‌ صبر کنید تا 2 قطعه به یکدیگر بچسبند.

در هنگام اتصال دقت کنید تا قطعه را در محل دقیق خود بچسبانید، زیرا پس از خشک شدن، احتمال جابجایی وجود نخواهد داشت. اگر از چسب دو بخشی استفاده می‌کنید، باید بخش دوم را در محل چسب زده شده اسپری کنید تا به‌راحتی اتصال صورت گیرد.

در نظر داشته باشید که دمای ‌ام دی اف در زمان اثربخشی چسب ‌ام دی اف تقریبا به 45 درجه خواهد رسید، به‌همین خاطر زمانی که احساس می‌کنید ‌ام دی اف در محل اتصال گرم شده، باید از موثر بودن چسب اطمینان حاصل کنید.

روش اتصال ام دی اف با چسب چوب

چسب چوب را در داخل محل اتصال اعمال کنید. سپس اتصالات را به هم فشار دهید تا آن را پخش کند. پس از آن، با پوشاندن سطح چوب پیوند منسجمی ایجاد کرده و چسب را به وسیله سرنگ در جای مناسب بریزید.

درک مقدار چسب موردنیاز برای اتصال دو قطعه چوبی از طریق تجربه حاصل می‌شود. اگر چسب چوب کم باشد، هیچ اثری از آن در هنگام پرس باقی نمی‌ماند و اگر زیاد باشد، هنگام پرس کردن به هدر می‌رود.

سخن آخر

چسب چوب ‌ام دی اف برای چسباندن دو سطح ‌ام دی اف به هم مورد استفاده قرار می‌گیرد، بنابراین امکان اتصال انواع ورق‌ ام دی اف به هم با چسب چوب امکان‌پذیر خواهد بود. اتصال ‌ام دی اف با چسب چوب، بسیار محکم خواهد بود، به‌خصوص اگر بهترین نوع را برای چسباندن ‌ام دی اف انتخاب کنید و با نحوه استفاده صحیح از چسب ام دی اف آشنا باشید.

سوالات متداول

آیا کیفیت MDF در میزان مصرف چسب تاثیر دارد؟

کیفیت MDF مصرفی به‌صورت مستقیم بر میزان مصرف و بازدهی چسب اثر می‌گذارد، هر چقدر میزان تراکم MDF کم باشد چسب بیشتری هنگام پاشش به داخل چوب نفوذ می‌کند.

ماندگاری چسب چوب چقدر است؟

زمان ماندگاری چسب‌های مختلف متفاوت است. به‌عنوان مثال، چسب PVA تقریبا یک سال ماندگاری دارد. پس از آن، قابلیت اتصال آن کمی کاهش می‌یابد، به این معنی که مقدار زیادی از آن از بین می‌رود.

آیا چسب چوب محکم‌تر از پیچ است؟

چسب چوب یک پیوند قوی بین سطوح چوب ایجاد می‌کند. پیچ‌ها اگر درست استفاده شوند اتصالات قوی هستند و بهتر است هر دوی آنها را با هم استفاده کنید.

تمامی حقوق این سایت برای شرکت رایمند تجارت محفوظ می باشد