چگونگی اجرای درزگیر پلی اورتان


چگونگی اجرای درزگیر پلی اورتان

درزگیر پلی یورتان به مجموعه عملیاتی گفته می شود که برای پر کردن شکاف ها، آب بندی، افزایش زیبایی و... مورد استفاده قرار می گیرد. برای اجرای درزگیر پلی اورتان بایستی دقت و حساسیت بسیار بالایی به خرج دهید تا درزگیری از کیفیت و کارایی لازم برخوردار باشد. در این مقاله به بررسی کامل چگونگی اجرای درزگیر پلی اورتان پرداخته ایم. پس با ما همراه باشید.

 

 

درزگیر های پلی اورتان

 

 

مفاهیمی که قبل از نصب باید بدانید

قبل از یادگیری چگونگی اجرای درزگیر پلی اورتان بایستی با چندین مفهوم اولیه و اساسی در این زمینه آشنا شوید. از این رو ما سعی کردیم، تمام آن چه را که از مفاهیم این کار باید بدانید، برایتان توضیح دهیم.

  • به محیطی که قرار است، درزگیری بر روی آن انجام شود، زیرآیند می گویند. زیرآیند می تواند از جنس سرامی، بتن، سنگ و... باشد.
  • پوششی با ویسکوزیته‌ پایین که قبل از اجرای درزگیر روی بستر قرار می‌گیرد، پرایمر نام دارد.
  • به نسبت درصدی از بخار آب موجود در هـوا که در یــک درجه حرارت معین وجود دارد، رطوبت نسبی می گویند.
  • به دمایی که بخار آب اشباع می شود، نقطه شبنم گویند.

 

تجهیزات مورد نیاز هنگام اجرای درزگیر پلی اورتان

اجرای درزگیر پلی اورتان با استفاده از ساده ترین و کم ترین تجهیزات، امکان پذیر است. به طور کلی برای انجام این کار از چند وسیله مشخص، استفاده می کنند. از جمله تجهیزات مورد نیاز هنگام اجرای درزگیر پلی اورتان عبات اند از:

  • رطوبت سنج، برای تعیین رطوبت محیط
  • سمباده، برای تمیز کردن سطوح و پاک سازی درزگیری های قبلی
  • ترازو، برای اندازه گیری نسبت اختلاط مواد با یکدیگر
  • قلموی رنگ، برای اجرا کردن پرایمر
  • کاردک و ماله، صاف و یکنواخت کردن سطوح بعد از تزریق پلی اورتان
  • پارچه‌ی تنظیف، تمیز کردن سطوح

در این بخش تجهیزات مورد نیاز هنگام اجرای درزگیر پلی اورتان و کاربرد هر یک از آن ها برای شما شرح دادیم تا آشنایی کاملی با چگونگی اجرای درزگیر پلی اورتان داشته باشید.

 

 

چگونگی اجرای درزگیر پلی اورتان

 

 

رطوبت زیرآیند و رطوبت نسبی در محیط اندازه گیری شود

اندازه گیری رطوبت یکی از مراحل مهم در چگونگی اجرای درزگیر پلی اورتان شناخته می شود. برای انجام این کار روش های مختلفی وجود دارد. برای اندازه گیری رطوبت می توانید از دستگاه رطوبت سنج استفاده کنید. همچنین روش های ساده تری نیز برای انجام این کار وجود دارند.

به عنوان مثال استفاده از یک نایلون بدون درز نیز می تواند، میزان رطوبت را برای شما مشخص کند. برای اندازه گیری رطوبت محیط به جز انتخاب یک روش مناسب و کار آمد لازم است تا پارامتر هایی مانند امکان حضور منابع آب زیرزمینی در عمق کم، آخرین زمان شستشوی کف، تاریخچه بتن ریزی و... نیز بررسی شوند. در ادامه روش های مختلف اندازه گیری رطوبت در یک محیط را برای شما توضیح داده ایم.

 

دستگاه رطوبت سنج زیرآیند

استفاده از دستگاه رطوبت سنج برای مشخص کردن میزان رطوبت یک محیط از جمله روش های آسان است که دقت بسیار بالایی هم دارد. در هنگام استفاده از این دستگاه باید توجه داشته باشید که هیچ گونه جریان الکتریکی و نشتی در لوله کشی محیط وجود نداشته باشد. برای استفاده از این دستگاه، تنها کافی است که پروب‌ های آن را بر روی کف قرارداده و به آرامی فشار دهید. با تماس پروب با کف، عددی (بیانگر میزان رطوبت) بر روی نمایشگر دستگاه نشان داده خواهد شد.

توجه داشته باشید که همراه دستگاه رطوبت سنج، یک جدول نیز وجود دارد که برای تبدیل شاخص اندازه گیری شده توسط دستگاه می توانید از آن استفاده کنید. شایان ذکر است که حداکثر رطوبت مجاز برای بتن 4 درصد تعیین شده است. از این رو اگر رطوبت محیط شما بیش از این میزان باشد، قبل از اجرای درزگیر پلی اورتان باید نسبت به رطوبت گیری محیط اقدام کنید.

 

اندازه گیری رطوبت با فیلم ‌های پلی اتیلنی

در این روش از یک فیلم پلی اتیلنی یکپارچه و ضخیم به متراژ یک متر مربع برای رطوبت سنجی محیط استفاده می کنند. به این طریق که فیلم پلی اتیلنی بر روی زیرآیند قرار داده شده و سپس محیط اطرافش با چسب شیشه‌ای بر کف چسبانده می شود.

 بعد از انجام این کار لازم است تا به میزان 24 ساعت منتظر بمانید. بعد از گذشت مدت زمان گفته شده، میزان رطوبت جمع شده در زیر فیلم بررسی می ‌شود. توجه داشته باشید که تیره شدن رنگ بتن یا جمع شدن بخار آب زیر فیلم پلی اتیلنی نشان دهنده رطوبت بیش از اندازه محیط است. در صورت مشاهده این پدیده لازم است تا با استفاده از روش های مختلف به رطوبت گیری محیط اقدام شود.

 

 

رطوبت سنجی سطح برای اجرای درزگیر پلی اورتان

 

 

آماده کردن سطح مورد نظر

برای اجرای درزگیر پلی اورتان در ابتدا باید سطح مد نظر از هرگونه آلودگی، رطوبت، ذرات سست، گرد و غبار، روغن، درزگیری های قبلی و... پاک سازی شود. در ادامه به صورت گام به گام مراحل آماده کردن سطح مورد نظر را برای شما شرح داده ایم.

در ابتدا باید درز را به صورت V شکل برش داده و سپس درزگیرهای قبلی را به طور کامل از سطح بردارید. حال لازم است تا سطح را به خوبی سمباده کاری کنید. توجه داشته باشید که انجام سمباده کاری به دقت و حوصله زیاد نیاز دارد. اگر سطح مورد نظر را به خوبی سمباده نکشید، کیفیت و کارایی پلی اورتان بسیار افت خواهد کرد و چسبندگی مورد انتظار شما به وجود نخواهد آمد.  شایان ذکر است که در سمباده کردن درز باید بسیار آرام و با دقت این کار را انجام دهید تا بتن مادر آسیب نبیند.

بعد از انجام سمباده زنی، لازم است تا با استفاده از جاروبرقی و برس نرم، گرد و غبار را از محیط حذف کنید. بعد از انجام تمام این مراحل تنها کافی است که سطح را یک پارچه‌ تمیز و بدون پرز و آغشته به الکل رقیق تمیز کنید. حال سطح شما برای اجرای درزگیر پلی اورتان آماده است.

 

آب بندی سطوح و اجرا کردن پرایمر

در ابتدا بایستی جز اول و دوم پرایمر را با یک نسبت مشخص و استاندارد به مدت 20 دقیقه با یکدیگر مخلوط کنید. سپس ترکیب به دست آمده را با استفاده از یک قلمو مناسب بر روی تمام سطوح بتن اجرا کنید. توجه داشته باشید که ترکیب ساخته شده به صورت یکنواخت بر روی سطوح پخش شود.

در برخی از مواقع به دلیل تخلخل بالا بتن، ممکن است پرایمر به درون آن نفوذ کند و در نتیجه فیلمی از پرایمر بر سطح بتن ایجاد نشود. در وقوع چنین شرایطی لازم است تا از یک لایه پرایمر دیگر نیز استفاده کنید. پس از اتمام آب بندی سطوح و اجرا کردن پرایمر باید منتظر بمانید تا پرایمر خشک شود. بعد از اطمینان از خشک شدن پرایمر نوبت به درزگیری می رسد.

 

 

اجرای پرایمر برای درزگیری سطح

 

 

مرحله نهایی اجرای ماستیک پلی اورتان

چگونگی اجرای ماستیک پلی اورتان یکی از سوالات متداول افراد در زمینه درزگیری است. ازاین رو تصمیم گرفته ایم تا در این بخش به طور کامل چگونگی اجرای ماستیک پلی اورتان و نکات مهم آن را برای شما شرح دهیم. برای اجرای ماستیک پلی اورتان در ابتدا لازم است تا جزء اول و دوم درزگیر را با یکدیگر ترکیب کنید تا یک ماده یکنواخت داشته باشد. برای ترکیب این دو ماده می توانید از یک میکسر برقی کمک بگیرید. در طول زمان 2 دقیقه مخلوط شما به طور کامل و به صورت یکنواخت ترکیب می شود.

پس از اختلاط دو جزء با یکدیگر بایستی عملیات نصب درزگیری فورا شروع شود. در غیر این صورت ترکیب ساخته شده خاصیت خود را از دست می دهد.

برای تزریق ترکیب ساخته شده بر روی درز های مد نظر می توانید از گان تفنگی یا کارتریج مخصوص استفاده کنید. همچنین پس از انجام درزگیری لازم است تا با استفاده از کاردک یا ماله، سطح تزریق را صاف و یکنواخت کنید.  شما می توانید، جهت افزایش مقاومت پلی اورتان به اشعه‌ی UV از پوشش‌های پلی یورتان آنتی یو وی استفاده کنید.

پیشنهاد می کنیم برای دیدن انواع درزگیر پلی اورتان به صفحه خرید درزگیر پلی اورتان مراجعه کنید.

 

 

چگونگی اجرای ماستیک پلی اورتان

 

 

سخن پایانی

اجرای درزگیر پلی اورتان کار سختی نبوده و شما هم می توانید، با رعایت چندین نکته ساده به راحتی این کار را انجام دهید. توجه داشته باشید که درزگیری با استفاده از پلی اورتان مزایای بسیار زیادی را می تواند، برای شما به همراه داشته باشد. از این رو بهتر است که برای درزگیری و عایق کاری های خود از پلی اورتان استفاده کنید.

 

 

خرید و استفاده از درزگیر پلی اورتان

 

 

برای خرید فوم پلی اورتان می توانید به فروشگاه اینترنتی رایمند تجارت مراجعه کنید. در این فروشگاه شما می توانید، محصولات مورد نظر خود برای اجزای درزگیری را خریداری کنید. توجه داشته باشید که تمام محصولات رایمند تجارت از کیفیت بسیار بالایی برخوردار بوده و قیمت های مقرون به صرفه ای دارند. از این رو می توانید با اطمینان خاطر خرید خود را انجام دهید.

 

سوالات متداول

 

برای اجرای درزگیر پلی اورتان چه تجهیزاتی مورد نیاز هستند؟

برای انجام این کار از انواع مختلف وسیله ها مانند رطوبت سنج، سمباده، ترازو، کاردک و ماله و... استفاده می کنند.

 

قیمت وسیله های لازم برای درزگیری پلی اورتان چقدر است؟

قیمت این تجهیزات به عوامل مختلفی بستگی دارد. اما اگر می خواهید، وسیله هایی با کیفیت خریداری کنید و قیمت های منصفانه ای برای آن ها پرداخت کنید، می توانید از طریق فروشگاه رایمند تجارت خرید خود را انجام دهید.

تمامی حقوق این سایت برای شرکت رایمند تجارت محفوظ می باشد