با انواع ماستیک ها آشنا شوید


با انواع ماستیک ها آشنا شوید

پروژه‌های بی‌شماری در اطراف خانه وجود دارند که نیازمند یک ماده درزگیر انعطاف‌پذیر هستند، از جمله حمام، کانال‌ها و شیرآلات. ماستیک‌ها نوعی درزگیر ضدآب و بادوام به شمار می‌روند و یک پیوند طولانی‌مدت و انعطاف‌پذیر بین مواد ایجاد می‌کنند. چه بخواهید پنجره‌ها را درزگیری کنید، چه درب‌ها یا هر وسیله دیگری، انواع چسب ماستیک راه‌حلی مناسبی محسوب می‌شوند.

این نوع درزگیر برای بستن شکاف‌ها در مناطقی که نیاز به مقاومت در برابر حرکت دارند، اما آب‌بندی آن‌ها باید مقاوم باشد (مانند دیوارهای دوش، کانال‌کشی و پنجره‌ها) ایده‌آل است. ماستیک با کیفیت به سرعت خشک می‌شود اما برای جابجایی به دلیل تغییرات دما و حرکات جزئی انعطاف‌پذیر باقی می‌ماند. در این مقاله با مدل های چسب ماستیک و انواع آن بیشتر آشنا خواهیم شد.

ماستیک چیست و چه انواعی دارد؟

ماستیک چیست و چه انواعی دارد؟

ماستیک نوعی درزگیر یا چسب است که به آن درزگیر پلی اورتان نیز گفته می شود و برای پر کردن درزها یا به عنوان چسب برای مواد و شکاف‌های مختلف استفاده می‌شود. این ماده الاستیک و انعطاف‌پذیر، بهترین گزینه برای ایجاد یک پیوند بادوام بین دو سطح مختلف یا برای محافظت از یک سطح خاص به شمار می‌رود. در ادامه با انواع ماستیک آشنا خواهیم شد:

ماستیک سیلیکونی

محبوب‌ترین ماستیک، نوع سیلیکونی آن است که یک ماده همه‌کاره و اثربخش در نظر گرفته می‌شود. با چسبندگی زیاد به طیف وسیعی از بسترهای ساختمانی، ماستیک‌های سیلیکونی پس از خشک شدن انعطاف‌پذیر می‌مانند و در عین حال از ویژگی‌هایی مانند مقاومت در برابر آب و هوا، اشعه ماوراء بنفش و درجه حرارت بدون انقباض، جدا شدن یا تغییر رنگ و غیره برخوردارند. طول عمر ماستیک‌های سیلیکونی بسیار زیاد است (بعضی تا ۳۰-۴۰ سال عمر می‌کنند) با این حال، این طول عمر بستگی به استفاده صحیح دارد.

به طور کلی، انواع چسب ماستیک سیلیکونی را می‌توان به دو نوع داخلی و خارجی تقسیم کرد:

  • ماستیک‌های سیلیکونی داخلی: قابل استفاده برای مناطقی که دارای رطوبت هستند مانند حمام، توالت و آشپزخانه، اتصالات کف به دیوار، چارچوب‌های داخلی و غیره.
  • ماستیک‌های سیلیکونی خارجی: قابل استفاده برای آب‌بندی قاب‌های بیرونی در و پنجره، درزهای انبساط در آجرکاری و غیره.

ماستیک پلی اورتان

ماستیک پلی اورتان

ماستیک پلی اورتان که از طریق واکنش گلیکول و یک ایزوسیانات تولید می‌شود، یک ترکیب آلی با ویژگی‌های خاص جهت مقاومت در برابر رطوبت و خوردگی است؛ بنابراین، ماستیک پلی اورتان هم کاربردهای صنعتی دارد و هم تجاری. علاوه بر این، اغلب به عنوان یک چسب سنگین استفاده می‌شود. توانایی سنباده زدن، سپس لاک زدن یا رنگ‌آمیزی، سال‌هاست که آن را به جایگزین مناسبی برای سیلیکون تبدیل کرده است، اما امروزه این فناوری پیشرفت کرده و به پلیمر اصلاح شده، سیلان اصلاح شده یا حتی درزگیرهای هیبریدی تبدیل شده است که دارای تحمل رطوبت و توانایی‌های حرکتی بهتر هستند.

مصارف متداول: عرشه قایق، کشتی‌سازی، آب‌بندی قاب‌های در و پنجره، اتصالات ساخت و ساز در آجرکاری، روکش، لعاب‌کاری، کف محیطی، دیواره سپری و همچنین قابل استفاده به عنوان چسب

ماستیک پلی سولفید

این ماستیک بر پایه لاستیک مصنوعی (پلی سولفید) ساخته شده که با جذب رطوبت اتمسفر خشک می‌شود و یک درزگیر انعطاف‌پذیر دائمی به شمار می‌رود. برای استفاده در صنعت ساخت و ساز در تمام اتصالاتی که در آن‌ها جابجایی‌های مکرر بالاتر از حد متوسط ​​در محدوده دمایی وسیعی مشاهده می‌شود، مناسب است.

مقاومت فوق‌العاده‌ای در برابر هوا و حملات شیمیایی ناشی از حلال، قلیایی‌ها، اسیدهای رقیق، روغن‌ها و گریس از خود نشان می‌دهد. نسبتاً آهسته خشک می‌شود، بنابراین کاربردها‌ی آن باید محدود به مواردی باشند که پیش از خشکی کامل، حرکت چندانی در آن‌ها صورت نمی‌گیرد.

مصارف متداول: درزهای انبساط در آجرکاری، قاب‌های درب و پنجره خارجی، لعاب‌کاری درپوش

ماستیک اکریلیک

ماستیک اکریلیک یک ماده محافظ مصنوعی است که در طیف وسیعی از کاربردها استفاده می‌شود. انواع مواد را آب‌بندی کرده، شکاف‌ها را از بین برده و همچنین در برابر نفوذ مواد خارجی مقاومت بالایی دارد. انواع چسب ماستیک اکریلیک به طور گسترده در صنعت ساخت و ساز در املاک مسکونی و تجاری استفاده می‌شود.

آب‌بندی همچنین به عنوان درزبندی شناخته می‌شود. اتصالات در ساختمان‌‌ها نیاز به درزبندی دارند تا شکاف‌ها بسته شده و هر مفصل ضد آب باشد. بستن درزهای ساختمانی با ماستیک برای جلوگیری از آلودگی و ورود حشرات نیز انجام می‌شود. از آنجایی که اتصالات ساختمانی باید اجازه کمی حرکت را داشته باشند، باید از ماستیک انعطاف‌پذیر استفاده شود. ماستیک اکریلیک انعطاف‌پذیر دارای خواص لاستیک‌مانند در هنگام خشک شدن است و اغلب بهترین انتخاب برای آب‌بندی درزهای ساختمان به شمار می‌رود.

مصارف متداول: دیوارها، کف و سقف‌ها، روکش‌های خشک و تخته‌های عایق، پر کردن قبل از تزئین و بستن درزهای آتش‌زا

ماستیک سیلان اصلاح‌شده و پلیمر اصلاح‌شده

جدیدترین انواع ماستیک، سیلان و پلیمر اصلاح‌شده هستند که چسبندگی عالی روی فلزات، پلاستیک‌ها، چوب و سرامیک‌ها را ارائه می‌دهند. عمر آن‌ها معمولاً بین ۱۵ تا ۲۰ سال است، اگرچه می‌تواند تا ۳۰ سال هم برسد. امروزه بسیاری از ماستیک‌های اصلاح‌شده ترکیبی از نوعی پلیمر هستند که آن‌ها را همه‌کاره‌تر می‌کند و همچنین قابلیت رنگ‌آمیزی بیش از حد و در برخی موارد تحمل رطوبت و یا حتی قابل اجرا در شرایط مرطوب را دارد.

انواع ماستیک

ماستیک بر پایه روغن

ماستیک‌های روغنی سنتی قبل از اختراع ماستیک‌های سیلیکونی، بسیار محبوب بودند اما این روزها به ندرت دیده یا استفاده می‌شوند. هنگام خشک شدن، پوسته بیرونی ماستیک به سرعت شکل گرفته اما مواد زیر آن مایع باقی می‌ماند و می‌توان پس از خشک شدن کامل، روی پوسته آن را رنگ‌آمیزی کرد.

ماستیک قیری یا ماستیک قیر اصلاح‌شده

یکی دیگر از انواع چسب ماستیک، ماستیک‌های قیری هستند که برای جلوگیری از نفوذ آب، آب نمک و مواد تراکم‌ناپذیر به سازه و در نتیجه افزایش عمر مفید آن، مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگرچه در گذشته به صورت گرم استفاده می‌شدند، اما در حال حاضر انواع تک جزئی آن برای استفاده سریع و پروژه‌های کوچک موجودند.

مصارف متداول: فلاشینگ سقف، لبه‌های سقف، تعمیرات آسفالت نمدی و تعمیرات درز ناودانی

ماستیک قیری یا ماستیک قیر اصلاح‌شده

ماستیک اپوکسی

ماستیک اپوکسی که در صنعت درزگیر و چسب به دلیل سختی و استحکام خارق‌العاده بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد، معمولاً به عنوان یک محصول دو جزئی عرضه می‌شود. با ترکیب این دو جزء می‌توان نسبت ایده‌آل ماده را به دست آورد.

چسب‌های اپوکسی بخش عمده‌ای از انواع چسب‌ها به نام چسب‌های ساختاری یا مهندسی هستند (که شامل پلی ‌اورتان، اکریلیک، سیانواکریلات و سایر مواد شیمیایی می‌شود.) چسب‌های اپوکسی را می‌توان برای چوب، فلز، شیشه، سنگ و پلاستیک مورد استفاده قرار داد. به طور کلی، ماستیک‌های اپوکسی که با گرما خشک می‌شوند، در برابر حرارت و مواد شیمیایی مقاوم‌تر از انواع دیگر هستند.

مصارف متداول: ساخت سلول‌های زندان، واحدهای امن، استخرهای شنا، اتصالات کف برای ترافیک سنگین، نرده‌های شیشه‌ای

سخن پایانی

بسیاری از پروژه‌ها به نوعی درزگیر نیاز دارند تا یک سطح را به سطح دیگری متصل کرده یا از ناحیه‌ای که روی آن اعمال می‌شود محافظت کند. در برخی موارد، بهتر است که درزگیر حتی پس از خشک شدن نیز انعطاف‌پذیر بماند. درزگیر ماستیک معمولاً برای این نوع پروژه‌ها خوب است، زیرا می‌تواند خم شود و در عین حال تا سال‌ها چسبندگی خود را حفظ کند.

درزگیر ماستیک اغلب در پروژه‌های ساختمانی مانند اتصال پنجره‌ها به سازه‌ها استفاده می‌شود. همچنین می‌توان از آن در پروژه‌های خانگی از جمله آب‌بندی اطراف وان و پر کردن ترک‌ها استفاده کرد. درزگیر ماستیک همچنین روی سقف‌ها، سازه‌های آجری و حتی اتومبیل‌ها و قایق‌ها استفاده می‌شود تا آن‌ها را بدون گرد و غبار نگه دارد. برای خرید بهترین انواع چسب ماستیک از برندهای محبوب دنیا، می‌توانید هم‌اکنون محصول مورد نظر خود را از فروشگاه رایمند تجارت سفارش دهید.

 

 

 

 

 

تمامی حقوق این سایت برای شرکت رایمند تجارت محفوظ می باشد