مدت زمان خشک شدن چسب پلی اورتان چقدر است؟


مدت زمان خشک شدن چسب پلی اورتان چقدر است؟

چسب پلی اورتان از زنجیره مواد آلی متصل به اورتان ساخته می شود. از این چسب می توان مختلف به عنوان درزگیر استفاده کرد. پلی اورتان از چسب هایی به شمار می رود که سریع خشک نمی شوند. با این وجود، مقاومت بالا در برابر شرایط محیطی باعث شده است تا به یکی از پرکاربردترین چسب ها در صنایع مختلف تبدیل شود. اگر می خواهید بیشتر در مورد مدت زمان خشک شدن چسب پلی اورتان بدانید، با ما همراه باشید.

 

 

چسب پلی اورتان

 

 

چسب پلی اورتان چیست و چه کاربردهایی دارد؟

چسب پلی اورتان که به اختصار PUR نیز نامیده می شود، بر پایه ایزوسیانات است. این چسب های پلیمری از چسب هایی به شمار می روند که به دلیل مقاومت بالا در سازه های مختلف بکار می روند. بخش اعظمی از چسب پلی اورتان را مواد افزودنی تشکیل می دهند. چسب های پلی یورتان به صورت تک جزئی و دوجزئی تولید می شوند که نوع دوجزئی آن سخت تر و انعطاف پذیرتر است.

صرف نظر از مدت زمان خشک شدن چسب پلی اورتان، از این چسب در زمینه های مختلف استفاده می شود. چسب پلی اورتان را می توان برای چسباندن سطوح متخلخل، سطوح مسطح و سطوح طبیعی بکار برد. به همین دلیل است که از این چسب می توان برای شیشه، سرامیک، سنگ، پلاستیک و چوب نیز استفاده کرد. به طور کلی، چسب پلی اورتان بیشتر به عنوان فیلر برای پر کردن شکاف ها و درزها مورد استفاده قرار می گیرد.

از آنجایی که امکان استفاده از چسب پلی اورتان در مکان هایی با رطوبت بالا نیز وجود دارد، از آن می توان برای آب بندی نیز استفاده کرد. از دیگر کاربردهای مهم چسب پلی اورتان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آب بندی لوله ها و درزها
  • صنعت خودروسازی
  • صنایع چاپ
  • تصفیه خانه های آب و فاضلاب
  • ساخت انواع مختلف مبلمان
  • مخازن آب آشامیدنی
  • صنعت بسته بندی
  • نما بتنی و فلزی ساختمان ها
  • صنایع چوب

 به این نکته توجه داشته باشید مدت زمان خشک شدن چسب پلی اورتان در مقایسه با سایر چسب ها طولانی تر است.

 

 

کاربرد چسب پلی اورتان

 

 

آشنایی با ویژگی های مهم چسب پلی اورتان

یکی از مهم ترین ویژگی های چسب پلی اورتان، امکان استفاده در دماهای بالا عنوان می شود چراکه تغییر شکل پیدا نمی کند. علاوه بر این، چسب پلی اورتان مقاومت بالایی در برابر رطوبت دارد. از دیگر ویژگی های مهم چسب پلی اورتان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • انعطاف پذیری بسیار بالا
  • خاصیت رنگ پذیری
  • مقاومت بالا در برابر دما و رطوبت
  • خاصیت چسبندگی بسیار بالا
  • زمان گیرایی مناسب
  • مقاومت مناسب در برابر شرایط محیطی ازقبیل نور خورشید

به این نکته توجه داشته باشید که بعد از سپری شدن مدت زمان خشک شدن چسب پلی اورتان نمی توان آن را به راحتی از روی دست پاک کرد. به عبارت دیگر، چسب پلی اورتان به دست می چسبد و باید قبل از سفت شدن از روی دست پاک شود. در غیر اینصورت، پاک کردن آن کار چندان آسانی نخواهد بود. چسب پلی اورتان را می توان برای 10 سال بدون تغییر رنگ و ترک خوردگی بکار برد. در واقع، کیفیت این چسب در عرض 10 سال کاملاً حفظ می شود.

هنگام استفاده از چسب پلی اورتان باید نهایت دقت و ایمنی بکار گرفته شود. این چسب را می توانید با استفاده از کاردک روی سطح مورد نظر بزنید. به این نکته توجه داشته باشید که هنگام کار با چسب های پلی اورتان حتماً باید از دستکش استفاده کنید. علاوه بر این، سطح مورد نظر باید کاملاً تمیز و عاری از گرد و غبار باشد. در غیر اینصورت، چسب پلی اورتان نمی تواند کارایی مناسبی داشته باشد.

پیشنهاد می کنیم برای خرید چسب پلی اورتان سوسیسی ABC 915fc یا چسب پلی اورتان سیکا Pro3 و انواع چسب پلی اورتان به صفحه خرید ماستیک آب بندی مراجعه کنید.

 

 

ویژگی های مهم چسب پلی اورتان

 

 

نحوه استفاده از چسب پلی اورتان

برای آن که از مزایا چسب پلی اورتان بهره مند شوید، استفاده درست از آن بسیار اهمیت دارد. در غیر اینصورت، نمی توان از چسب پلی اورتان به عنوان درزگیر یا آب بند در صنایع مختلف استفاده کرد. چسب پلی اورتان را باید توسط گان مخصوص روی سطح مورد نظر قرار داد. البته، این کار را می توان با کاردک نیز انجام داد. پیش از زدن چسب روی سطح، آن را به خوبی تمیز و خشک کنید.

گرد و غبار یا چربی بر خاصیت چسبندگی و مدت زمان خشک شدن چسب پلی اورتان تاثیر منفی می گذارند. چسب پلی اورتان زمانی که به طور کامل خشک و سفت شده است، هیچ ضرری برای سلامتی ندارد. با این وجود، مواد شیمیایی تشکیل دهنده آن در حین خشک شدن ازطریق تبخیر به هوا منتقل می شوند و استنشاق آن ها می تواند خطرناک باشد.

 

 

نحوه استفاده از چسب پلی اورتان

 

 

چسب پلی اورتان در چه دما و شرایطی خشک می شود؟

مدت زمان خشک شدن چسب پلی اورتان از مهم ترین نکاتی است که هنگام خرید باید در نظر گرفته شود. به طور معمول، خشک شدن چسب پلی اورتان روی سطوح مختلف ازجمله: بتنی، سنگی، فلزی و چوبی بسیار سریع انجام می شود. به این نکته توجه داشته باشید که این چسب دارای انواع مختلفی است که مدت زمان خشک شدن آن ها با یکدیگر تفاوت دارد.

در مجموع، لایه بیرونی چسب پلی اورتان در مدت زمان 20 دقیقه (در شرایط محیطی ایده آل) روی سطوح مختلف خشک می شود. با این وجود، خشک شدن کامل چسب پلی اورتان به حداقل یک روز زمان نیاز دارد. اگر می خواهید مواد اضافی دور چسب پلی اورتان را پاک کنید، حتماً باید این کار را در مدت زمان 4 ساعت بعد از استفاده انجام دهید. در غیر اینصورت، چسب به شدت سفت می شود.

عوامل بسیار زیادی بر مدت زمان خشک شدن چسب پلی اورتان تاثیر می گذارند که از مهم ترین آن ها می توان به دما و شرایط محیطی اشاره کرد. البته، نمی توان از تاثیر برند تولید کننده و کیفیت چسب پلی اورتان نیز چشم پوشی کرد. اگر شرایط محیطی ازنظر رطوبت مناسب باشد، یک لایه 5 سانتی متری از چسب پلی اورتان در عرض 3 تا 4 ساعت خشک می شود. در صورت مرطوب بودن سطح زیرین چسب، مدت زمان خشک شدن به طور قابل توجهی افزایش می یابد.

علاوه بر رطوبت، دما نیز تاثیر بسیار زیادی بر سرعت خشک شدن چسب پلی اورتان دارد. به طور کلی، این چسب را می توان در محدوده دمایی بین 62- درجه سانتیگراد تا 93 درجه سانتیگراد (80- تا 200 درجه فارنهایت) بکار برد. البته، برخی از انواع چسب های پلی اورتان قابلیت استفاده تا دمای 150 درجه سانتیگراد (300 درجه فارنهایت) را نیز دارند.

 

 

مدت زمان خشک شدن چسب پلی اورتان

 

 

آیا می توان مدت زمان خشک شدن چسب پلی اورتان را کاهش داد؟

مدت زمان خشک شدن چسب پلی اورتان به شرایط محیطی مختلف و کیفیت چسب بستگی دارد. در نتیجه، کاهش مدت زمان خشک شدن انواع مختلفی از چسب پلی اورتان امکان پذیر نیست. با این وجود، با تغییر برخی از شرایط محیطی و مطلوب ساختن آن ها می توانید مدت زمان خشک شدن چسب پلی اورتان را به میزان چشمگیری کاهش دهید. در مجموع، با رعایت نکات زیر امکان افزایش سرعت خشک شدن چسب پلی اورتان وجود دارد:

  • استفاده از چسب پلی اورتان در دمای مناسب (این دما توسط برند تولید کننده تعیین می شود)
  • تمیز بودن سطح چسب کاری (عاری از هرگونه چربی و گرد و غبار)
  • کنترل رطوبت محیط و خشک بودن سطح چسب کاری
  • یکنواخت چسب زدن
  • فشار دادن دو قطعه روی هم

به طور کلی، گرم کردن، خشک بودن سطح مورد نظر و تهویه مناسب بر کاهش مدت زمان خشک شدن چسب پلی اورتان تاثیر قابل توجهی دارند.

 

 

کاهش مدت زمان خشک شدن چسب پلی اورتان

 

 

سخن پایانی

چسب پلی اورتان از پرکاربردترین چسب های مورد استفاده در صنایع مختلف به شمار می رود. این چسب در عرض 20 دقیقه سفت می شود. با این وجود، خشک شدن کامل آن معمولاً یک روز به طول می انجامد. بنابراین، اگر به دنبال یک چسب با مدت زمان خشک شدن کوتاه تر هستید، چسب پلی اورتان نمی تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. برای خرید چسب پلی اورتان می توانید با شرکت رایمند تجارت تماس بگیرید. محصولات این شرکت با کیفیت بالا و قیمت مناسب در اختیار مشتریان قرار می گیرند.

آیا روش های دیگری برای کاهش مدت زمان خشک شدن چسب پلی اورتان می شناسید؟ لطفاً نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.

 

 

سوالات متداول

 

چسب پلی اورتان در چه صنایع کاربرد دارد؟

از چسب پلی اورتان می توان در صنایع خودروسازی، چوب، صنعت چاپ، بسته بندی، تصفیه خانه ها، نما ساختمان و مخازن آب آشامیدنی استفاده کرد.

 

استفاده از چسب پلی اورتان چه مزایایی دارد؟

چسب پلی اورتان به دلیل مقاومت بالا در برابر رطوبت و دما، انعطاف پذیری بالا، رنگ پذیری، چسبندگی و زمان گیرایی مناسب مورد استفاده قرار می گیرد.

 

چقدر طول می کشد تا چسب پلی اورتان خشک شود؟

اگرچه قسمت بیرونی چسب پلی اورتان در عرض 20 دقیقه خشک می شود اما خشک شدن کامل آن به حداقل 24 ساعت زمان نیاز دارد.

 

چگونه می توان سرعت خشک شدن چسب پلی اورتان را افزایش داد؟

مدت زمان خشک شدن چسب پلی اورتان را می توان با گرم کردن، تهویه مناسب و خشک کردن سطح زیرین کاهش داد.

تمامی حقوق این سایت برای شرکت رایمند تجارت محفوظ می باشد