معایب چسب سنگ


معایب چسب سنگ

چسب سنگ یکی از کاربردی‌ترین چسب‌ها در صنعت ساخت و ساز، عمران و معماری است. عملاً با پیدایش این چسب شاهد تحول عظیم در این صنایع بودیم. از این محصول برای چسباندن کاشی، بتن، درزگیری و بسیاری فعالیت‌های عمرانی دیگر استفاده می‌کنند. این چسب سنگ دارای کاربردها و مزیت‌های بسیاری است، اما در کنار آن شاهد معایبی نیز هستیم. به همین منظور در این محتوا قصد داریم معایب چسب سنگ را برایتان بیان کنیم.

با آگاهی نسبت به مشکلات و معایب، می‌توان تا حد امکان آن‌ها را برطرف ساخت. به عنوان مثال با اطلاع از این مسئله که چسب فوق بسیار سریع خشک می‌شود، فرد هنگام کار سرعت عمل بیشتری به خرج داده و پیش از خشک شدن و غیر استفاده شدن چسب فعالیت خود را به پایان می‌رساند.

 

 

چسب سنگ چیست؟

پیش از آن که به بررسی معایب چسب سنگ بپردازیم، خوب است توضیح مختصری پیرامون خود چسب سنگ بیان کنیم. چسب سنگ یک محصول دو جزئی است که بر پایه پلی استر یا رزین اپوکسی ساخته می‌شود. از این چسب برای اتصال گرانیت، قطعه‌های مختلف سیمانی، سرامیک‌های بزرگ و حتی صفحات آهنی استفاده می‌کنند.

مقاومت و استحکام چسب فوق بسیار بالا است و به دلیل متریال به کار رفته، وزن پایینی نیز دارد. از جمله ویژگی‌های مثبت این چسب می‌توان به عدم تغییر حجم آن اشاره داشت. این چسب دارای مزایای مختلفی است از جمله آن‌ها می‌توان انعطاف‌پذیری بالا، بدون تغییر رنگ، قابلیت استفاده در بخش‌های مختلف، مقاومت در مقابل تغییرات شدید دمایی و آب و هوایی، مقاومت در مقابل اعمال فشار و ضربه، ضد حریق و ... اشاره داشت.

این چسب در مقابل انواع حلال‌های شیمیایی نظیر اسید، نفت، گاز و روغن مقاوم است و هیچ‌گونه آسیبی در آن ایجاد نمی‌شود. همچنین قابلیت ‌تراشکاری نیز دارد و می‌توان آن را متناسب با شکل مورد نظر برش داد و یا بر روی آن از رنگ‌های مختلف استفاده کرد. با استفاده از چسب سنگ در بناها و ساختمان‌ها، آسیب‌های ناشی از زلزله یا موارد مخرب محیطی را می‌توان کاهش داد، چرا که این چسب استحکام و انعطاف‌پذیری بسیاری به ساختمان می‌بخشد.

 

چسب سنگ چیست؟

 

 

کاربردهای چسب سنگ

پس از آن که تعریف و مزایای این چسب را با هم بررسی کردیم، به کاربردهای آن می‌پردازیم. چسب سنگ در بخش‌های مختلف ساختمانی، هم داخل و هم خارج، کاربرد دارد. به عنوان مثال از این چسب برای چسباندن نمای ساختمان و سرامیک‌های بیرونی می‌توان استفاده کرد. همچنین استفاده از آن در چسباندن کاشی، سرامیک و یا دیگر قطعات سفالی در داخل ساختمان نیز دیده می‌شود.

چسب سنگ یک جایگزین بسیار عالی به جای ملات سیمانی است. ملات سیمانی دارای وزن زیادی است که استفاده از آن سبب سنگین شدن کل ساختمان می‌شود، اما با جایگزین کردن ملات با چسب سنگ می‌توان از این اضافه بار جلوگیری کرد. از این چسب برای اتصال انواع آجر و فولاد به بتن استفاده می‌کنند. همچنین چسب سنگ در عایق کاری حرارتی نیز کاربرد بالایی دارد.

 

چسب سنگ چیست؟

 

 

انواع چسب سنگ

خوب است قبل از بررسی معایب چسب سنگ، انواع آن را با هم بررسی ‌کنیم تا با ویژگی‌های هر مدل از این محصول بیشتر آشنا شویم. چسب سنگ‌ها را بر اساس ساختار به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌کنند که شامل سه دسته چسب سنگ پلی استر، اپوکسی و پودری هستند. در ادامه هر یک از این نوع چسب‌ها را خدمت شما شرح خواهیم داد:

 

چسب سنگ پلی استر

همان گونه که از نام آن مشخص است، این چسب سنگ بر پایه پلی استر بوده و دارای مزایای زیادی نظیر هزینه پایین، استفاده آسان، سرعت بالا و ... است. از این چسب در بسیاری از فعالیت‌های ساختمانی به منظور چسباندن قطعات مختلف و یا درزگیری استفاده می‌کنند، اما دارای ایراداتی است.

یکی از معایب چسب سنگ پلی استر آن است که دوام خوبی در مقابل تغییرات دمایی نداشته و برای بخش‌های بیرونی ساختمان مناسب نیست. چسب سنگ پلی استر در مقایسه با نمونه‌های دیگر نظیر اپوکسی پایداری بیشتری در مقابل تغییر رنگ دارد، اما استحکام و چسبندگی آن کم‌تر است. از این چسب برای چسباندن قطعات در دمای اتاق می‌توان استفاده کرد، اما محیط بیرون به دلیل تغییرات شدید آب و هوایی، بر روی عمر مفید چسب تأثیر منفی می‌گذارد.

 

انواع چسب سنگ

 

چسب سنگ اپوکسی

اپوکسی نمونه دیگری از چسب سنگ‌ها بوده که یک حالت خمیری شکل دارد. این نمونه خود در دو مدل یک جزئی یا دو جزئی در بازار موجود است.  نمونه تک جزئی در کارخانه اجزای آن با هم ترکیب شده و آماده استفاده هستند، اما برای واکنش به دمای بالایی نیاز دارند. به همین منظور محصول فوق را در دماهای پایین نگه‌داری می‌کنند. نمونه دو جزئی از دو قسمت مجزا تشکیل شده که هنگام استفاده باید آن‌ها را با نسبت خاص ‌ترکیب کرد.

دقت کنید که چسب سنگ‌ها از نوع اپوکسی با سرعت بالایی خشک می‌شوند، به همین منظور حتماً باید بلافاصله پس از ترکیب مورد استفاده قرار گیرند. استحکام و مقاومت نمونه اپوکسی بسیار بالا است و حتی در مقابل تغییرات آب و هوایی نیز پایداری خوبی از خود نشان می‌دهد. کاربردهای نمونه اپوکسی در مقایسه با نوع پلی استری بیشتر است و همچنین مزایای بالاتری دارد.

خود چسب اپوکسی به سه مدل اپوکسی معمولی که قابل استفاده در دمای محیط است، اپوکسی حرارتی که برای واکنش به دمای بالا نیاز دارد و اپوکسی UV که در مقابل جذب اشعه ماوراءبنفش مقاوم است، تقسیم‌بندی می‌شود.

 

چسب سنگ پودری

از دیگر انواع چسب سنگ‌های موجود در بازار می‌توان به نمونه پودری آن اشاره داشت که این نمونه به طور اختصاصی برای اتصال سنگ و کاشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. چسب سنگ پودری در پاکت‌های بزرگ با وزن بالا در بازار موجود هستند که رطوبت آن‌ها گرفته شده و کاملا خشک‌ شده‌ است. برای آماده سازی این چسب باید آن را با آب ‌ترکیب کرد. درنهایت خمیری بسیار انعطاف‌پذیر با قدرت چسبندگی بالا به دست می‌آید که برای چسباندن سرامیک و سنگ و کاشی قابل استفاده است. چسب‌های پودری در مقابل رطوبت مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهند.

 

 

معایب چسب سنگ

حال به بررسی معایب چسب کاشی و سرامیک می‌پردازیم. یکی از مشکلات این چسب که در نمونه پلی استر آن مشاهده می‌شود، عدم مقاومت در مقابل تغییرات آب و هوایی است. چسب سنگ‌هایی که از نوع پلی استر هستند برای استفاده در محیط خارج مناسب نبوده و گرما و سرمای زیاد، بافت چسب را تغییر می‌دهد و از قدرت چسبندگی آن می‌کاهد.

یکی از دیگر معایب برای چسب سنگ‌های اپوکسی دو جزئی بوده که پیش از استفاده نیاز به ‌ترکیب دو جزء آن است. گاهی ممکن است فرد آگاهی کاملی نسبت به درصد هر جزء نداشته باشد و قدرت چسبندگی مناسبی ایجاد نکند. همچنین به دلیل سرعت بالای خشک شدن این چسب، ممکن است پیش از اتمام کار کاملاً خشک شده و امکان استفاده خود را از دست دهد.

 

معایب چسب سنگ

 

سوالات متداول

1- چسب سنگ چیست؟

چسب سنگ یک محصول دو جزئی بود که بر پایه پلی استر یا رزین اپوکسی ساخته شده است. از این محصول برای چسباندن انواع سنگ‌ها، کاشی، آجر، فلز و موارد دیگر در فعالیت‌های ساختمانی استفاده می‌کنند.

 

2- مهم‌ترین مزیت چسب سنگ در مقایسه با سیمان چیست؟

ملات سیمان وزن بسیار زیادی دارد که استفاده از آن برای کار ساختمان سازی موجب اعمال وزن بیش از حد بر روی ساختمان می‌شود. با جایگزین کردن چسب سنگ به جای این ملات می‌توان از این اضافه وزن جلوگیری کرد.

 

3- چسب سنگ چه مزایایی دارد؟

از جمله مزیت‌های این محصول می‌توان به استحکام بالا، مقاومت در مقابل تغییرات آب و هوایی، مقاومت در مقابل فشار و ضربه، بدون تغییر حجم، قابلیت برش و رنگ‌پذیری و ... اشاره داشت.

 

4- معایب چسب سنگ چیست؟

چسب سنگ در کنار مزیت‌های بالایی که دارد، دارای معایبی نیز است. ازجمله این معایب می‌توان به سرعت بالا در خشک شدن و یا کم بودن استحکام برخی از نمونه‌های آن در مقابل تغییرات آب و هوایی اشاره داشت؛ اما به طور کلی این محصول یک جایگزین بسیار مناسب به جای ملات سیمان و روش‌های سنتی در صنعت ساخت و ساز است.

 

 

جمع بندی

 

چسب سنگ یکی از محصولات بسیار پرکاربرد در صنایع ساخت و ساز است که توانسته جایگزین بسیار خوبی برای ملات سیمانی یا انواع درزگیر‌ها شود. این چسب دارای مزیت‌های زیادی نظیر مقاومت بالا در مقابل فشار و ضربه یا حلال‌ها و مواد اسیدی، بدون تغییر حجم، بدون تغییر رنگ و... است. چسب سنگ در کنار مزایا دارای مشکلاتی نیز است که شاید افراد در ابتدای کار با معایب و مشکلات مواجه شوند.

یکی از معایب چسب سنگ سرعت بالای خشک شدن آن است، به همین منظور هنگام کار با آن باید سرعت عمل بالایی داشت. از دیگر معایب آن که در نمونه‌های دو جزئی مشاهده می‌شود ‌ترکیب دو جزء و نسبت آن‌ها است که شاید افراد مبتدی نتوانند به طور صحیح این نسبت را رعایت کنند. به طورکلی ویژگی‌ها و مزیت‌های این چسب بسیار زیاد است و کاربردهای متنوعی در صنایع مختلف دارد.

تمامی حقوق این سایت برای شرکت رایمند تجارت محفوظ می باشد