ارزان ترین روش درزگیری در زمستان


ارزان ترین روش درزگیری در زمستان

در زمستان، درزگیری برای حفظ گرما و کاهش هزینه‌های انرژی بسیار حیاتی است. ورود هوای سرد از درزها و شکاف‌های در، باعث افزایش مصرف انرژی می‌شود. شما با آشنایی با ارزان‌ ترین روش درزگیری در زمستان، می‌توانید در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنید. از جمله ساده‌ترین این روش‌ها باید به استفاده از چسب‌های درزگیری یا نوارهای انعطاف‌پذیر اشاره کرد. این اقدامات به بهبود کیفیت هوای داخلی خانه و راحتی شما کمک می‌کند.

 

عایق ‌بندی خانه در زمستان

 

با فرا رسیدن فصل سرما، اقدامات لازم برای عایق‌بندی خانه‌ها شروع می‌شود. تقریبا باید گفت، عایق‌بندی خانه در زمستان غیرقابل اجتناب است. آشنایی با ارزان‌ ترین روش درزگیری در زمستان کمک می‌کند تا حرارت در داخل منزل حفظ و از افت دما جلوگیری شود. این عمل، باعث صرفه‌جویی در مصرف سوخت‌های گرمایشی خواهد شد.

عایق‌بندی از ورود و نفوذ هوای سرد و رطوبت به داخل منزل جلوگیری به‌عمل می‌آورد. این اقدام، ایجاد محیطی دفع‌کننده و راحت در داخل خانه را میسر می‌‌سازد. عایق‌کردن در زمستان با فراهم‌کردن یک محیط گرم و دلپذیر در داخل منزل، باعث بهبود کیفیت زندگی ساکنین می‌شود. این بهبود کیفیت زندگی، در بعد سلامتی، اقتصادی و زیست‌محیطی اهمیت دارد.

 

 

عایق ‌بندی و درزگیری درب و پنجره دوجداره

 

 

عایق ‌بندی و درزگیری درب و پنجره دوجداره

 

استفاده از پنجره‌های دوجداره شاید ارزان‌ ترین روش درزگیری در زمستان نباشد، اما قطعا موثرترین آن‌ها است. البته این روش، در بلند مدت باعث صرفه‌جویی اقتصادی می‌شود اما در لحظه خرید، نسبت به سایر روش‌ها، هزینه بیشتری دارد. درب و پنجره‌های دوجداره دارای فضایی خاص بین دو لایه شیشه یا جداره‌های مخصوصی هستند که باعث عایق‌بندی می‌شوند.

استفاده از درب و پنجره‌های قدیمی، معمولا باعث کاهش قدرت عایق‌بندی می‌شود. این روزها پنجره‌های قدیمی، در برخی استانداردهای مهندسی مردود هستند، زیرا باعث اتلاف انرژی می‌شوند. در عوض، دوجداره‌کردن درب و پنجره، با استانداردهای ساختمانی برای بهبود کارایی انرژی همخوانی دارد. با کاهش مصرف انرژی، باید به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و حفظ محیط‌زیست کمک کرد.

هر چند، گاهی با وجود این نوع درب و پنجره نیز همچنان استفاده از چسب‌های درزگیر نازک یا چسب پلی‌ اورتان پیشنهاد خواهد شد. با محکم‌کردن درزها، از اتلاف گرما در زمستان جلوگیری می‌شود. این چسب‌های درزگیر، به‌عنوان یکی از انواع ارزان‌ ترین روش درزگیری در زمستان شناخته خواهند شد.

 

عایق ‌بندی در و پنجره در سرما با پلاستیک ضخیم

 

استفاده از پلاستیک ضخیم به‌عنوان عایق برای درب و پنجره‌ها در فصل سرما می‌تواند یک راه‌حل ارزان و موثر باشد. این کار معمولا با قراردادن پلاستیک ساده یا پلاستیک شفاف بین قاب و شیشه‌های پنجره یا در اطراف درب‌ها انجام می‌شود. مراقبت و نصب صحیح این پلاستیک‌ها به بهبود کارایی حرارتی خانه کمک می‌کند. به‌ همین دلیل، یکی از انواع ارزان‌ ترین روش درزگیری در زمستان به‌شمار می‌آید.

 

سادگی و اقتصادی بودن

 

پلاستیک ضخیم، به‌عنوان یک لایه اضافی، افزایش کارایی در عایق‌بندی را همراه دارند. به‌علاوه، استفاده از پلاستیک ضخیم، روشی ساده و کم‌هزینه به‌حساب می‌آید. سادگی آن در فرایند آسان نصب و حذفش است. با قراردادن پلاستیک روی سطح پنجره‌ها یا درب‌ها، از ورود جریان هوای سرد به داخل جلوگیری می‌شود. با ممانعت از اتلاف گرما، این روش در کاهش صورت‌حساب گرمایشی تاثیرگذار خواهد بود.

 

عایق‌ بندی در و پنجره در سرما و پرده سنگین

 

استفاده از پرده‌های سنگین، ارزان‌ ترین روش درزگیری در زمستان برای رفع مشکل بدون خرید درزگیر است. این پرده‌ها معمولا از موادی مانند پارچه‌های چگال و سنگین ساخته می‌شوند که به‌طور موثری از ورود جریان هوای سرد به داخل جلوگیری می‌کنند. این پرده‌ها، عملکرد حرارتی را نیز بهبود می‌بخشند. فرایند نصب آن‌ها به شکل زیر خواهد بود:

  • این پرده‌ها با استفاده از پیچ، گیره یا قفل‌هایی که به دیوار یا چارچوب پنجره و درب متصل هستند، نصب می‌شوند.
  • پس از نصب، باید پرده‌ها را به‌طور منظم و کاملا بسته، تنظیم کرد تا هیچ درزی برای ورود هوای سرد باقی نماند.
  • پرده‌ها به‌گونه‌ای نصب می‌شوند که تهویه فضای داخلی را مختل نکنند.

 

 

عایق ‌بندی در و پنجره در سرما با پلاستیک ضخیم

 

 

استفاده از کرکره برای ممانعت از ورود و خروج حرارت

 

استفاده از کرکره‌های پنجره برای ممانعت از ورود و خروج هوا، مستقیما ارزان‌ ترین روش درزگیری در زمستان به‌حساب نمی‌آید. این پرده‌ها معمولا کاربردی دو جانبه دارند. در وهله اول برای زیبایی و تنظیم نور و در وهله دوم برای تنظیم دما استفاده می‌شوند. نصب این کرکره‌ها به‌صورت زیر به عایق‌بندی در زمستان کمک می‌کند:

  • باید کرکره‌هایی انتخاب کرد که به‌طور کامل سوراخ‌ها و شکاف‌های مابین سطوح را مسدود می‌کنند. تنها این کرکره‌ها، از ورود و خروج هوا جلوگیری خواهد کرد.
  • این کرکره‌ها معمولا با استفاده از پیچ، قفل یا مکانیزم‌های دیگر به چارچوب پنجره نصب می‌شوند.
  • بعد از نصب، باید کنترل کرد که کرکره‌ها به‌طور کامل بسته شده‌اند و هیچ شکافی برای ورود هوا باقی نمانده است.
  • بعضی از کرکره‌ها دارای مکانیزم‌هایی برای تنظیم میزان باز و بسته‌بودن هستند. از این ویژگی‌ برای تنظیم مقدار دقیقی که می‌خواهید هوا داخل یا بیرون منزل جریان داشته باشد، استفاده کنید.

 

 

استفاده از کرکره برای ممانعت از ورود و خروج حرارت

 

 

انواع درزگیر برای عایق ‌بندی درب و پنجره در سرما

 

از جمله ارزان‌ ترین روش درزگیری در زمستان، می‌توان به استفاده از نوار چسب‌زن، روکش‌های فوم، درزگیرهای سیلیکونی یا حتی استفاده از پلاستیک‌های ضخیم اشاره کرد. این روش‌ها به‌سادگی و با هزینه کم در درزگیری درب و پنجره‌ها موثر هستند. از آنجایی‌که عملکرد عایقی موثر نیاز به نصب دائمی و پایدار ندارد، استفاده از روش‌های ارزان به‌طور موقت و در زمانی که نیاز به عایق‌بندی اضطراری وجود دارد، مفید خواهند بود.

 

عایق ‌بندی پنجره با درزگیر پلی ‌اورتان

 

درزگیرپلی‌اورتان، ماده‌ای چسبناک و انعطاف‌پذیر است که از آن به‌عنوان یکی از انواع ارزان‌ ترین روش درزگیری در زمستان استفاده می‌کنند. این مواد معمولا به‌صورت ژل‌مانند یا چسب‌مانند عرضه می‌شوند. آن‌ها با انعطاف‌پذیری و چسبندگی بالا، مناسب برای درزگیری پنجره‌ها، درب‌ها و سوراخ‌های کوچک هستند.

درزگیری پلی‌اورتان به شما امکان می‌دهد تا درزهای کوچک و فاصله‌های ناقص را به‌طور موثری مسدود کنید. بدین ترتیب، از ورود هوا و نفوذ آب جلوگیری خواهید کرد. روش درزگیری با استفاده از پلی‌اورتان بدین صورت است:

  • ابتدا باید سطحی که می‌خواهید پلی‌اورتان را بزنید، کاملا تمیز کنید تا چسبندگی بهتری ایجاد شود.
  • با استفاده از لوله پلی‌اورتان، ماده را در درز یا شکاف مورد نظر بریزید.
  • مطمئن شوید که پلی‌اورتان به‌طور کامل در درز یا شکاف فشرده شده است.
  • قسمت‌های اضافی چسب را با چاقو یا ابزار مناسب برش دهید تا سطح صاف و یکنواختی داشته باشید.

 

 

عایق ‌بندی پنجره با درزگیر پلی ‌اورتان

 

 

درزگیری پنجره با چسب آکواریوم

 

استفاده از چسب آکواریوم برای درزگیری پنجره یک روش نسبتا کارآمد است. در برخی مواقع این روش، ارزان‌ ترین روش درزگیری در زمستان به‌حساب می‌آید. این نوع چسب عموما برای استفاده در آکواریوم‌ها و تعمیرات آب‌بندی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

استفاده از چسب آکواریوم برای درزگیری پنجره می‌تواند به‌عنوان یک راه‌حل موقت برای درزهای کوچک مفید باشد. برای استفاده طولانی‌مدت و درزهای بزرگ‌تر، روش‌های دیگری پیشنهاد می‌شود. استفاده از آن تقریبا شبیه درزگیر پلی‌اورتان است.

 

استفاده از بتونه برای درزگیری پنجره ‌های قدیمی

 

استفاده از بتونه یا مواد مشابه، برای درزگیری پنجره‌های قدیمی یک راه‌حل موقت و مفید است. این روش معمولا برای درزهای بزرگ و یا پنجره‌های قدیمی که نیاز به تعمیر دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. بتونه‌کردن با وجود اینکه از ارزان‌ ترین روش درزگیری در زمستان است، اما برای هر شرایطی مناسب نیست. استفاده از بتونه برای درزگیری پنجره‌های قدیمی یک راه‌حل موقت و اضطراری خواهد بود. باید تنها تا زمانی‌که اقدامات تعمیراتی اساسی‌تر انجام می‌شود، از این روش استفاده کنید.

 

 

استفاده از بتونه برای درزگیری پنجره ‌های قدیمی

 

 

 درزگیری پنجره با روکش عایق

 

برای درزگیری پنجره‌ها، استفاده از روکش عایق در حفظ حرارت و جلوگیری از ورود هوا و نفوذ صدا و آب تاثیرگذار است. روکش عایق معمولا از مواد نرم و انعطاف‌پذیری مانند نوارهای فوم یا درزگیر سیلیکون ساخته می‌شود. این مواد به‌آسانی در درزها و شکاف‌های پنجره‌ها قرار می‌گیرند و عملکرد عایقی مناسبی دارند. دو ویژگی‌ اصلی این روش، به‌عنوان یکی از انواع ارزان‌ ترین روش درزگیری در زمستان، عبارتند از:

 

انعطاف‌پذیری

 

روکش عایق از مواد انعطاف‌پذیری ساخته می‌شود که به‌راحتی در درزها و شکاف‌های مختلف پنجره قرار می‌گیرند. این روش به‌آسانی قابل نصب و حذف است. شما می‌توانید بدون دردسر این روکش را اعمال کنید و در صورت لزوم، آن را بردارید.

 

موقت بودن

 

این روش به‌عنوان یکی از ارزان‌ ترین روش درزگیری در زمستان، راه‌حلی موقت و سریع برای درزگیری و حفظ حرارت به شمار می‌آید. علاوه بر عایقی بودن در برابر هوا و آب، روکش عایق، به‌صورت موقتی به جلوگیری از نفوذ صداهای خارجی نیز کمک می‌کند.

 

 

آب بندی پنجره با پوشش عایق

 

 

سخن آخر

 

در زمستان، درزگیری درب و پنجره‌ها ضروری است؛ زیرا این درزها راه‌هایی هستند که حرارت از طریق آن‌ها بیرون می‌رود. عدم درزگیری مناسب می‌تواند منجر به افت حرارتی، افزایش مصرف انرژی و بالا رفتن قیمت بودجه گرمایشی خانه شود. استفاده ارزان‌ ترین روش درزگیری در زمستان کمک می‌کند تا این مشکلات را بهبود ببخشید و مصرف انرژی را کاهش دهید. این روش‌های کم‌هزینه، در بلندمدت باعث صرفه‌جویی اقتصادی در مصرف انرژی می‌شوند.

 

سوالات متداول

 

آیا روشی ارزان برای درزگیری در زمستان وجود دارد؟

بله، ارزان‌ ترین روش درزگیری در زمستان، استفاده از روکش‌های پلاستیکی ضخیم برای درب و پنجره و درزگیر‌های مخصوص است.

 

آیا استفاده از روکش‌های عایق می‌تواند کمک کند؟

بله، روکش‌های عایق مانند فوم، به‌عنوان یک روش ساده و موقت برای درزگیری درب و پنجره‌ها در زمستان موثر هستند.

 

چگونه می‌توانم درزگیری دائمی‌تر و موثرتری داشته باشم؟

استفاده از درزگیرهای سیلیکونی و تعویض درب و پنجره به انواع دوجداره آن، می‌تواند راه‌حل دائمی‌تری نسبت به بقیه موارد باشد.

تمامی حقوق این سایت برای شرکت رایمند تجارت محفوظ می باشد