نحوه استفاده اسپری فوم در سقف و مزایای آن


نحوه استفاده اسپری فوم در سقف و مزایای آن

اسپری فوم یکی از پرکاربردترین اسپری‌ها برای مصارف مختلف است. به طور کلی یک اسپری فوم برای درزگیری انواع شکاف‌های به وجود آمده بر روی دیوار، درب، پنجره و سقف مورد استفاده قرار می‌گیرد. هدف اصلی استفاده از این اسپری در سقف جلوگیری از انتقال صدا و حرارت است. به کمک این اسپری می‌توان یک سقف عایق صدا و باکیفیت داشت. این مسئله برای برج‌های ساختمانی که دارای واحدهای زیادی هستند بسیار حائز اهمیت است، چرا که ضمن حفظ انرژی و گرما داخل یک واحد از انتقال صدا جلوگیری کرده و حریم شخصی بیشتری را به همراه می‌آورد. اگر شما هم علاقه‌مند هستید تا اطلاعات بیشتری در این باره به دست آورید، در ادامه با ما همراه باشید چرا که قصد داریم در این محتوا به بررسی اسپری فوم سقف، مزایا معایب و علت استفاده از آن بپردازیم.

 

 

اسپری فوم چیست؟

اسپری فوم نوعی چسب دو جزئی بوده که به شکل اسپری داخل قوطی قرار می‌گیرد. این محصول دارای گاز پیشران و فوم حجیم است که برای استفاده نیاز به تکان دادن آن داریم. با این تکان دادن دو بخش گاز و فوم با هم مخلوط شده و بین آن‌ها واکنش شیمیایی رخ می‌دهد. به دنبال این واکنش فوم از قوطی خارج شده و درز و شکاف موردنظر را به طور کامل پر می‌کند. برندهای زیادی در این زمینه فعالیت می‌کنند کم هر کدام دارای متریال، قیمت و دیگر ویژگی‌های مختلف هستند.

اسپری فوم درزگیر پلی اورتان، جزو پرطرفدارترین اسپری فوم‌های بازار است که از آن جهت عایق کاری تاسیسات برق، لوله‌های سرد و گرم، عایق کاری سقف‌های صنعتی، سردخانه و عرشه کشتی‌ها، قایق‌های تفریحی، کارخانه‌های یخ سازی و ... استفاده می‌شود. در مقاله نحوه صحیح استفاده از اسپری فوم درزگیر پلی اورتان، کامل درمورد ویژگی‌ها و کاربردهای این محصول توضیح داده‌ایم.

 

اسپری فوم چیست؟

 

 

مزایای اسپری فوم

در ادامه بررسی اسپری فوم سقف به بیان مزایای آن می‌پردازیم. مزایای اسپری فوم بسیار زیاد است به طوری که آن را برای بسیاری از امور و فعالیت‌ها مناسب ساخته است.

  • یکی از این مزیت‌ها پایین بودن ضریب انتقال حرارت فوم است، بدین صورت که با استفاده از این محصول می‌توان یک عایق حرارتی بسیار قوی به منظور جلوگیری از انتقال و هدر رفت انرژی گرمایی فراهم کرد. به همین منظور است که با استفاده از این فوم در سقف منازل می‌توان تا حد بسیار چشمگیری در کاهش مصرف سوخت و هزینه‌های و برق و گاز صرفه جویی کرد.
  • اسپری‌های فوم از نوع ضد قارش و ضد باکتری و ضد میکروب برای محل‌هایی که در معرض رطوبت و نم هستند بسیار مناسب هستند. به عنوان مثال با استفاده از این اسپری‌ها در سقف منازلی که به طور ویلایی در مناطق شمالی کشور هستند می‌توان از تشکیل و گسترش قارچ و باکتری جلوگیری کرد.
  • یکی دیگر از مزیت‌های این اسپری عدم ساییدگی و خوردگی آن در طول زمان است.
  • از دیگر مزیت‌های یک اسپری فوم نسبت به دیگر روش‌های درزگیری و عایق کاری، می‌توان به افزایش حجم آن اشاره داشت. از آن جایی که این محصول به طور اسپری پاششی است برای کار عایق کاری مکان‌های بزرگ و وسیع یا مکان‌هایی که دسترسی مستقیم به آن‌ها کار دشواری است بسیار مناسب و ایده آل است. این اسپری می‌تواند تمامی ‌حفرات را در زمان بسیار کوتاهی پر کند.
  • محصول فوق در مقابل رطوبت هیچ گونه آسیبی نمی‌بیند و نفوذناپذیری کامل در مقابل آب و یا حتی بسیاری از مواد و حلال‌های اسیدی و بازی دارد.
  • اسپری فوم وزن بسیار پایینی دارد و به دنبال آن هیچ گونه اضافه باری بر سقف یا دیگر قسمت‌های ساختمان وارد نمی‌شود.
  • از دیگر مزیت‌های محصول فوق می‌توان به قابلیت شکل گیری و رنگ پذیری آن اشاره داشت، به طوری که پس از استفاده و خشک شدن می‌توان آن را به کمک انواع رنگ‌ها به رنگ موردنظر درآورد یا به کمک سمباده و کاتر سطح آن را برش داد.
  • این محصول همچنین عایق سروصدا بوده و برای حفظ حریم شخصی منازل و واحدهای مسکونی در آپارتمان‌های بزرگ بسیار مناسب و ایده آل است.
  • به طور کلی مزیت این اسپری بسیار زیاد بوده و دارای مقاومت خوبی در مقابل انواع فشارهای فیزیکی نظیر ضربه است.
  • این فوم به ندرت دچار ‌‌ترک‌خوردگی می‌شود و در مقابل تغییرات شدید آب‌وهوایی نظیر سرما و گرمای شدید مقاومت خوبی نشان داده و بافت خود را از دست نمی‌دهد.

 

مزایای اسپری فوم

 

 

اسپری فوم چه معایبی دارد؟

در بخش قبلی به بررسی مزایای این محصول پرداختیم و دیدیم که این مزایا بسیار زیادند که استفاده از این محصول را مناسب و ایده آل کرده است. حال به بررسی معایب آن می‌پردازیم.

یکی از معایب محصول فوق عدم امکان تغییر و پاک کردن آن از سطح موردنظر است، به همین منظور از این اسپری در محل‌ها و یا سقف‌هایی که نیاز به تعمیر دارند نمی‌توان استفاده کرد. خوب است که ابتدا کارهای تعمیر منزل یا واحد مسکونی را به طور کامل انجام داده و در ادامه از اسپری فوم سقف در آن استفاده کرد.

از دیگر معایب آن می‌توان به ایمنی کار اشاره داشت. از آن جایی که این محصول به طور اسپری فوم خارج می‌شود، دارای گازهایی است که تنفس آن برای بدن ضرر دارد. به همین منظور هنگام کار باید از ماسک و پوشش‌های ایمنی استفاده کرد. همچنین به دلیل آن که به طور اسپری در محیط پخش می‌شود ممکن است بر روی لباس یا بدن بریزد، درنهایت هنگام کار با آن باید لباس و دستکش و محافظ‌های جانبی دیگر را استفاده کرد.

از دیگر معایب این محصول می‌توان به تأثیر آن بر روی طبیعت اشاره داشت، بدین صورت که جزو مواد تجزیه‌ناپذیر به شمار می‌آید.

 

اسپری فوم چه معایبی دارد؟

 

 

کاربرد اسپری فوم در مصارف مختلف

پس از بررسی آن که اسپری فوم چیست و چه مزایا و معایبی دارد، به کاربرد آن در بخش‌های مختلف می‌پردازیم. این محصول جزوه متنوع‌‌ترین متریال در صنایع مختلف به شمار می‌آید که استفاده از آن را می‌توان در صنعت مبلمان، پلاستیک، لوازم پزشکی، قطعات خودرو، ساخت و تولید کف پوش‌ها، استفاده برای کار ساخت و ساز و عایق کاری سقف و دیوار، آب‌بندی و درزگیری و ... دید.

کاربردهای این محصول تنها به مصارف فوق محدود نشده و حتی در فعالیت‌های خانگی نظیر ساخت انواع کاردستی‌های مینیاتوری به کار می‌رود. بسیاری از مجموعه‌های دکوراسیونی برای ثبات دکور از این اسپری استفاده می‌کنند. همچنین در بسته‌بندی‌ انواع محصولات شکستنی به منظور یک ضربه‌گیر مناسب استفاده می‌شود.

در بسیاری از موارد دیده شده که بسیاری از قاب‌های تزیینی را به کمک این اسپری ساخته و آن را برش می‌دهند، همچنین به دلیل خاصیت ضدآب بودن از آن می‌توان برای ثابت نگه داشتن وان حمام و یا شیر آب استفاده کرد. به کمک اسپری فوم از نفوذ حشرات موذی به داخل منازل یا محل‌های موردنظر می‌توان پیشگیری کرد.

 

 

علت استفاده از اسپری فوم در سقف

اما استفاده از این اسپری در سقف بسیار پرکاربرد است و در بسیاری از واحدهای ساختمانی دیده می‌شود. یکی از دلایل استفاده از این محصول خاصیت عایق بودن آن است، به طوری که این اسپری یک عایق بسیار خوب و ایده آل برای جلوگیری از انتقال حرارت، دما و هدر رفت انرژی به شمار می‌آید. به دلیل آن که گرما و عمودی از بالا خارج می‌شود با استفاده از این اسپری می‌توان از خروج گرما جلوگیری کرد.

عایق صدا از دیگر ویژگی‌های مثبت اسپری فوم سقف است که منجر به کاربرد آن در سقف منازل می‌شود. بدین صورت که با استفاده از آن می‌توان از انتقال صدا بین واحدهای مختلف جلوگیری کرد. از دیگر مزیت‌های این محصول که آن را به یک نمونه بسیار مناسب برای پوشش دهی و عایق کاری سقف تبدیل کرده می‌توان به سرعت بالا آن برای پوشش دهی مساحت زیادی از سقف اشاره داشت، بدین صورت که در زمان بسیار کوتاه می‌توان کل سقف را با آن پوشش داد. جلوگیری از بروز کپک و باکتری و میکروب و محکم نگه داشتن اتصالات و از دیگر مواردی هستند که این محصول را برای استفاده در سقف منازل ایده آل کرده است.

 

علت استفاده از اسپری فوم در سقف

 

 

نحوه استفاده از اسپری فوم در سقف

برای این کار ابتدا باید سقف را از آلودگی، گرد و غبار و رطوبت پاک کرد. پس از آن که اطمینان کامل نسبت به پاک شدن سقف دارید می‌توانید از چسب کاغذی برای تمیز کاری و پوشاندن قسمت‌های جانبی استفاده کنید. در ادامه باید به طور کامل نکات ایمنی را رعایت کرده و لباس، ماسک و دستکش را بپوشید. پس از آن اسپری فوم را حدود یک دقیقه کاملاً تکان دهید تا قسمت گازی و فوم آن با هم مخلوط شوند. سپس به راحتی بر روی سقف پاشیده و زمان دهید تا این اسپری خشک شود.

همان طوری که مشاهده کردید نحوه استفاده از اسپری فوم در سقف بسیار راحت بوده و به پروسه و یا کار خاصی نیاز ندارد.

پیشنهاد می کنیم برای دیدن انواع چسب بلزونا و خرید چسب بلزونا 1111 به صفحه خرید چسب بلزونا مراجعه کرده و با توجه به نیازتان محصول مناسب را انتخاب و به سبد خرید خود اضافه کنید.

 

 

سوالات متداول

 

1- اسپری فوم چیست؟

اسپری فوم یکی از انواع محصولات برای درزگیری و عایق کاری به شمار می‌آید که دارای یک گاز پیشرو و فوم حجیم داخل آن است.

 

2- از اسپری فوم در چه مصارفی می‌توان استفاده کرد؟

کاربرد این محصول بسیار زیاد است به طوری که حضور آن را در انواع صنایع خودروسازی، ساختمان سازی، لوازم پزشکی و موارد بسیار دیگر می‌توان دید. همچنین از این محصول در فعالیت‌های خانگی برای ساخت  انواع ماکت، مجسمه، عایق و لوازم شکستنی استفاده می‌شود.

 

3- نحوه استفاده از اسپری فوم سقف به چه صورت است؟

برای استفاده از این اسپری در سقف ابتدا باید سقف را از انواع آلودگی‌ها رطوبت پاک کرد و پس از تکان دادن کامل اسپری و مخلوط شدن دو قسمت گازی و فومی، ‌آن را در محل مورد نظر پاشید.

 

4- مدت زمان خشک شدن اسپری فوم به چه صورت است؟

به طور کلی زمان خشک شدن اسپری فوم کوتاه بوده و حدود 10 الی 15 دقیقه پس از مصرف خشک می‌شود؛ اما برای ثبات کامل حدود 24 ساعت زمان نیاز است تا هیچ گونه تغییری در بافت یا شکل آن در اثر اعمال ضربه و فشارهای مکانیکی ایجاد نشود.

 

5- آیا اسپری فوم از روی بدن، لباس و ... پاک می‌شود؟

اسپری فوم به راحتی از روی بدن و یا لباس پاک پاک نمی‌گردد و باید از حلال استفاده نمود. در مقاله حلال اسپری فوم چیست؟ با ارائه‌ی چند راهکار ساده به شما توضیح داده‌ایم که چطور اسپری فوم را پاک کنید.

جمع بندی

اسپری فوم یکی از پرکاربردترین انواع محصولات در مصارف مختلف نظیر ساختمان سازی، صنعت خودرو، لاستیک، تجهیزات پزشکی و ...است. این اسپری دارای دو جزء گازی و فوم بوده که پیش از مصرف به تکان دادن قوطی و ترکیب این دو جز نیاز است.

یکی از پرکاربردترین مصارف این محصول در سقف منازل است که به‌واسطه خاصیت عایق حرارتی و صوتی، جلوگیری از بروز کپک، رشد میکروب و باکتری و... آن را به یک محصول مناسب تبدیل کرده است. اکنون که با اسپری فوم و کاربردهایش آشنا شدید جالب است بدانید که از درزگیر پلی اورتان برای پر کردن شکاف‌ها، آب بندی، دور نگه داشتن آب و هوا از اتصالات و افزایش زیبایی استفاده می‌شود.

تمامی حقوق این سایت برای شرکت رایمند تجارت محفوظ می باشد