ماستیک پلی یورتان چیست


ماستیک پلی یورتان چیست

ماستیک پلی یورتان در واقع یک درزگیر الاستومری تک جزئی است که در رطوبت هوا و در دمای معمول (دمای اتاق) خشک می شود. از ماستیک پلی یورتانی برای درزگیری و چسباندن میتوان استفاده کرد. پس میتوان گفت که ماستیک های پلی یورتان به عنوان چسب درزگیر مورد استفاده قرار می گیرد. مهمترین دلیل یا ویژگی که سبب می شود ماستیک پلی یورتان کاربرد زیادی داشته باشد، خاصیت الاستیسیته مناسب و در عین حال قدرت چسبندگی ماستیک پلی یورتان بر روی سطوح متفاوت می باشد. ماستیک پلی یورتان مقاومت خوبی در برابر ضربه و ارتعاشات و لرزش دارد. ضمنا مقاومت مکانیکی این چسب در مقایسه با سیلیکون بسیار بیشتر است.

وقتی بحث از درزگیری می شود، ماستیک پلی یورتان اولین گزینه پس از درزگیر سیلیکون یا همان چسب آکواریوم و چسب سیلیکون جهانی می باشد. اگرچه که هردوی این موارد عمل درزگیری را به نحو احسن انجام میدهند و در برابر رطوبت و حرارت و آب مقاوم هستند، در عین حال خاصیت الاستیسیته یا Elongation مناسبی هم دارند. اما تفاوت های بسیاری بین ماستیک پلی اورتان و درزگیر سیلیکون اسیدی می باشد. یکی از این تفاوت ها این است که ماستیک پلی اورتان ارکانیک و طبیعی است در حالیکه درزگیر و چسب سیلیکون غیر ارگانیک می باشد. به دلیل ارگانیک بودن ماستیک پلی یورتان هست که این ماستیک ها دوام کمتری در مقایسه با یسری از چسب های سیلیکون با کیفیت از خود نشان می دهند. بطور مثال ماندگاری ماستیک پلی اورتان بین 5 تا 10 سال است (بسته به برند تولید کننده ماستیک پلی یورتان و متریال و فرمولاسیون) ولی ماندگاری درزگیر و چسب سیلیکون دوبرابر این مقدار می باشد.

ویژگی و مزایای ماستیک پلی یورتان

  • تک جزئی است و با رطوبت هوا خشک می شود و نیازی به مخلوط کردن ندارد

  • مقاومت مکانیکی بالا - جذب ارتعاش و ضربه - مقامت برشی قابل قبول

  • قابلیت استفاده برای انواع متریال ها نظیر سنگ، بتن، چوب و شیشه

  • قابل استفاده به عنوان ماستیک درزگیر برای درزگیری های با سایز های متفاوت

  • قابلیت رنگ پذیر بودن با انواع سیستم های رنگ آمیزی

  • مقاومت مناسب شیمیایی - مقاومت در شرایط سخت محیطی

  • قابلیت استفاده به عنوان ماستیک درزگیر برای درزگیری بین لاستیک و پلاستیک به دلیل ویژگی مناسب این ماستیک که چسبندگی خوبی به لاستیک دارد و خاصیت جذب لرزش و ارتعاش بیشتری در مقایسه با پلاستیک دار

موارد استفاده از ماستیک پلی یورتان

ماستیک پلی یورتان برای انواع فعالیت های ساختمانی نظیر ساخت و ساز و یا تعمیر و بازسازی به کار برده می شود و از محبوبیت بالایی برخوردار است. البته ماستیک های پلی یورتان بصورت تک جزئی و دوجزئی تولید می شوند و هرکدام موارد استفاده خودشان را دارند. بطورکلی ماستیک های پلی یورتان برای استفاده در سطوح افقی و عمودی قابل استفاده هستند چراکه این چسب ها هیچگونه شره کردن و ریزش از روی سطح عمودی ندارند. 

  1.  درزهای انبساط و درزهای ژوئن

  2. کفسازی

  3. فلاشینگ و گاترها

  4. پنل های عایق - ورق های عایق

  5. پل سازی - راهسازی

  6. فونداسیون

ماستیک های پلی اورتان در بازار با اسم های گوناگونی شناخته می شوند. ماستیک آب بندی، درزگیر آببندی، درزگیر ماستیکی، ماستیک درزگیری، درزگیر درزهای خارجی، درزگیر فلاشینگ، چسباندن فلاشینگ، درزگیری درایوال، درزگیری نمای خشک، چسب نمای خشک، چسب فایبرسمنت، چسب فایبرسمنت برد، درزگیر GFRC، درزگیر جی اف آر سی، درزگیری پنجره، ماستیک درزگیری پنجره، درزگیر درز ژوئن، ماستیک درز بتن، ماستیک درز انبساط، ماستیک درزگیری کف، ماستیک درزگیری دیوار و سقف، چسب پنل های عایق، چسب پنل های رطوبتی و حرارتی، چسب پنل های آگوستیک، چسب بتن، درزگیر بتن پیش ساخته، درزگیر بتن پریکست، درزگیر بتن، درزگیر اسلب های سرامیکی، درزگیر اسلب های بتنی، چسب هود، چسب پلی اورتان، چسب پلی یورتان، ماستیک پلی اورتان سوسیسی، ماستیک پلی یورتان کالباسی، چسب شیشه اتومبیل، چسب شیشه خودرو، چسب تریم کردن، چسب ماهیچه کشی، چسب مومکشی، موم کشی خودرو از مواردی هستند که در بازار برای فروش ماستیک پلی یورتان در ایران از آنها نام برده می شوند.

استفاده از ماستیک پلی یورتان به دو صورت استفاده از آن به عنوان چسب و استفاده از آن به عنوان درزگیر تقسیم بندی می شود. بطورکلی ماستیک های پلی اورتان با شور یا سختی A بالاتر از 45 را چسب در نظر گرفته می شوند و ماستیک های پلی اورتان یا سختی یا شور A کمتر از 45 را به عنوان درزگیر آب بندی استفاده می کنند.

چسب پلی اورتان

این چسب ها دارای قدرت چسبندگی بالاتر و خاصیت الاستیسیته کمتر در مقایسه با ماستیک درزگیر پلی اورتان دارند. از چسب پلی اورتان بطور ویژه ای در ساخت خودرو، ساخت و تعمیرات واگن ها در واگنسازی، تعویض شیشه اتومبیل و نصب شیشه اتومبیل و شیشه اتوبوس و قطار، درزگیری و موم کشی در سازه های فلزی در زمان ساخت خودرو و ماشین، چسباندن شیشه به بدنه فلزی هود، چسباندن بدنه فلزی قطعات برای لرزش گیری استفاده می شود. از دیگر موارد استفاده از چسب پلی یورتان یا همان ماستیک پلی یورتان میتوان برای چسباندن فلز به فلز، چسباندن فلز به بتن، چسباندن فلز به چوب، چسباندن فلز به سنگ، درزگیری قطعات فلزی میتوان نام برد.

چسب پلی اورتان مشکی

انواع ماستیک پلی یورتان تک جزئی

1) ماستیک پلی یورتان Self-leveling یا خود تراز شونده: ماستیک پلی یورتانی خود تراز شونده یا سلف لولینگ در واقع یکی از انواع چسب های پلی اورتانی است که از غلظت کمتری برخوردار است و برای درزگیری کف ها طراحی شده است. پس برای درزگیری کف ها بایستی از ماستیک پلی یورتان خودتراز شونده یا Self-leveling استفاده کرد. این ماستیک ها به نحوی تولید می شوند تا برای درزگیری های خارجی و محیطی بکار برده شوند و در برابر عوامل تهاجمی نظیر نفت و بنزین و مواد روغنی مقاوم باشند. 

2) ماستیک پلی یورتان Low-Modul: این نوع از ماستیک های پلی اورتان برای درزگیری های ساختمانی که نیاز به جابجایی بالا دارند، استفاده می شوند. این ماستیک ها برای انواع امور درزگیری و آب بندی ساختمانی و صنعتی مناسب هستند. درزگیری درز ژوئن، درزبندی درز انبساط، آب بندی فلاشینگ، آب بندی درز بتن از مواردی است که از ماستیک های پلی یورتانی Low-Modul قابلیت استفاده را دارند.

3) ماستیک پلی یورتان ساختمانی یا Construction: از این ماستیک پلی یورتانی برای تمامی درزگیری های معمول ساختمانی و صنعتی و همچنین چسباندن های رایج در پروژه های صنعتی و ساختمانی استفاده می شود. ماستیک پلی یورتان ساختمانی از نظر ساختاری مقدار بیشتری چسبی داخل خود دارد. اتصال فلز به فلز، اتصال فلز به بتن، اتصال فلز به شیشه از مواردیست که میتوان از چسب پلی یورتان استفاده کرد.

4) ماستیک پلی اورتان Auto-Glass یا چسب شیشه اتومبیل: این سری از چسب ها و ماستیک های پلی یورتانی برای چسباندن شیشه عقب خودرو و چسباندن شیشه جلوی اتومبیل کاربرد دارند. از دیگر کاربرد های این چسب پلی یورتان چسباندن شیشه قطار، چسباندن شیشه واگن و همچنین چسباندن شیشه لودر و اتوبوس می باشد.

 

پیشنهاد می کنیم برای دیدن انواع چسب بلزونا و خرید چسب بلزونا 1111 به صفحه خرید چسب بلزونا مراجعه کرده و با توجه به نیازتان محصول مناسب را انتخاب و به سبد خرید خود اضافه کنید.

 

تمامی حقوق این سایت برای شرکت رایمند تجارت محفوظ می باشد