چسب بلزونا چیست و چه کاربردهایی دارد؟


چسب بلزونا چیست و چه کاربردهایی دارد؟

اگر حرفه‌تان به گونه‌ای است که با چسب و محصولات اپوکسی سر و کار دارید، قطعا نام چسب بلزونا را شنیده‌اید. این چسب برای اولین بار در سال ۱۹۵۲ توسط یک مخترع دانمارکی ساکن انگلستان به نام یورگن اسونسن به بازار معرفی شد. شاید برایتان سوال باشد که چسب بلزونا چیست و چرا این فرد به فکر اختراع آن افتاد. در جواب باید گفت که به دلیل موقعیت خاص کشور انگلستان که بین دریا محصور است و آب و هوای به شدت مرطوبی دارد که موجب خوردگی شدید سطوح فلزی می‌شود، نیاز به اختراع محصولی وجود داشت که علاوه بر رفع مشکل، از نیاز به تعمیر و نگهداری مجدد جلوگیری کند.

به جرأت می‌توان گفت برند بلزونا بهترین محصول تعمیراتی اپوکسی در دنیا به شمار می‌رود که از آن می‌توان برای بازسازی و مقاوم‌سازی تمامی سطوح فلزی، از آهن و آلومینیوم گرفته تا چدن و استیل استفاده کرد. مهم‌ترین مزیت این چسب که به مصرف‌کنندگان کمک زیادی می‌کند، چارت مقاومت شیمیایی است که برای تمامی کدهای محصولات بلزونا طراحی شده و جهت اطلاع در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد. در ادامه این مطلب از سایت رایمند تجارت با ما همراه باشید تا برای شما شرح دهیم که چسب بلزونا چیست و چه کاربردهایی دارد.

چسب بلزونا چیست؟

برند بلزونا طیف گسترده‌ای از محصولات اپوکسی را برای تعمیر و حفاظت از تجهیزات و ماشین‌آلات صنعتی ارائه می‌دهد. محصولات این برند برای تجهیزات صنعتی که اغلب در اثر سایش، فرسایش، حمله شیمیایی، خوردگی، برخورد و آسیب مکانیکی خراب می‌شوند، ایده‌آل هستند.

این محصولات نیاز به جایگزینی تجهیزات را از بین می‌برند، زمان خرابی را تا حد زیادی کاهش می‌دهند و در عین حال کارایی و عملکرد تجهیزات را بهینه می‌سازند.

 

چسب بلزونا چیست

 

از چسب بلزونا در کجا می‌توان استفاده کرد؟

اما کاربرد چسب بلزونا چیست؟ در ادامه بررسی می‌کنیم که این چسب در چه مواردی کاربرد دارد:

شفت، تلمبه‌های هیدرولیک و بدنه یاتاقان

ساییدگی و آسیب به شفت‌ها می‌تواند ناشی از عدم روغن‌کاری، خرابی یاتاقان یا ناهماهنگی باشد.

با چسب بلزونا می‌توان تجهیزاتی مانند شفت‌ها و تلمبه‌های هیدرولیک را در محل با حداقل زمان خرابی تعمیر کرد. یاتاقان‌ها در همه اندازه‌ها را می‌توان با استفاده از چسب‌های اپوکسی سرد بلزونا جاساز کرد؛ بدون اینکه نیاز به کار اضافی وجود داشته باشد.  شما می‌توانید برای خرید چسب بلزونا وارد سایت رایمند تجارت و با انواع این چسب پرکاربرد آشنا شوید.

شیرها، پمپ‌ها، مبدل‌های حرارتی و تجهیزات فرآیند

مبدل‌های حرارتی و سایر تجهیزات حیاتی را می‌توان با استفاده از چسب بلزونا تعمیر و از آن‌ها محافظت کرد. این چسب نه تنها اجزاء را به بازسازی کرده و به حالت اولیه‌شان برمی‌گرداند، بلکه خوردگی گالوانیکی را نیز از بین می‌برد.

پمپ‌های آسیب‌دیده را می‌توان با استفاده از کامپوزیت‌های تعمیرات فلزی بلزونا به حالت اولیه بازگرداند. با استفاده از این مواد اپوکسی چند منظوره می‌توان اصلاح دقیق نواحی با تلورانس‌های ظریف را انجام داد. چسب بلزونا باعث کاهش زوال، افزایش راندمان پمپ و حذف هزینه‌های نگهداری مکرر می‌شود.

اجزای لاستیکی

چسب‌های اپوکسی همه‌کاره و چندمنظوره بلزونا همچنین می‌توانند برای تعمیرات لاستیکی ساده، مقرون به صرفه و طولانی مدت برای تجهیزاتی مانند غلتک‌های لاستیکی، گیره‌ها و اتصالات گیره روی تسمه نقاله و سایر اجزای لاستیکی استفاده شوند. از این مواد با استحکام بالا، مقاوم در برابر سایش و ضربه می‌توان به راحتی و بدون نیاز به ابزار تخصصی در دمای اتاق عمل استفاده کرد.

لوله‌کشی و اتصالات

بلزونا را می‌توان برای محافظت از تجهیزات در برابر اثرات فرسایش و خوردگی به کار برد. برای تعمیر لوله‌های آسیب‌دیده با استفاده از روش‌های ساده باندینگ و کامپوزیت می‌توان از این چسب‌ها استفاده کرد. چسب‌های بلزونا همچنین برای بازگرداندن استحکام به سطوح فلزی ضعیف یا سوراخ‌شده کاربرد دارند و محافظت عالی در برابر خوردگی و مقاومت شیمیایی، حتی در دمای ۱۵۰ درجه سانتی‌گراد ایجاد می‌کنند.

 

کاربرد چسب بلزونا

 

سیستم‌های نوار نقاله

تسمه نقاله را می‌توان به سادگی با استفاده از چسب‌های اپوکسی بلزونا تعمیر کرد. شاید برایتان سوال پیش بیاید که نحوه تعمیر سیستم نوار نقاله توسط چسب بلزونا چیست. این چسب‌ها برای بازگرداندن نواحی فرسوده یا پاره شده به نمای اولیه خود کاربرد دارند و محافظت فوق‌العاده‌ای در برابر سایش، ضربه و فرسایش ایجاد می‌کنند.

تعمیر و نگهداری تأسیسات

چسب‌های اپوکسی بلزونا راه‌حلی مقرون به صرفه برای تعمیر و نگهداری با به حداقل رساندن زمان خرابی، نیروی کار و هزینه‌های جایگزینی ارائه می‌دهند و در عین حال، کارایی و قابلیت اطمینان تأسیسات را بهینه می‌سازند. بلزونا در تعمیر و حفاظت از تأسیسات کاربردهای زیادی دارد؛ از جمله:

  • عایق‌کاری ساختمان‌ها و سازه‌ها
  • تعمیر بتن، سنگ‌کاری و سیستم‌های حفاظتی
  • پلیمرهای سدکننده محیطی برای محافظت و کاهش اثرات زیست محیطی
  • جلوگیری از لغزش و ایجاد چسبندگی مثبت

ویژگی‌ها و مزایای چسب بلزونا چیست؟

 مهم‌ترین ویژگی چسب Belzona مقاومت در برابر اکثر اسیدها از جمله اسید کلریدریک، اسید سولفوریک، اسید سیتریک، اسید لاکتیک، اسید کربنیک و اسید هیدروکلریدریک (با خلوص ۱۰ تا ۷۰ درصد) و برخی اسیدهای ضعیف‌تر با خلوص ۹۸ درصد است. فارغ از اینکه شرایط آب و هوایی محل کار شما چگونه است، می‌توانید از چسب اپوکسی بلزونا استفاده کنید زیرا تمامی محصولات این برند در تمام موقعیت‌های جغرافیایی قابل استفاده هستند و در مقابل رطوبت، مقاومت بالایی دارند.

 

ویژگی‌ها و مزایای چسب بلزونا

 

معرفی پرکاربردترین چسب بلزونا: کد ۱۱۱۱

معروف‌ترین و پرکاربردترین کد چسب بلزونا، چسب بلزونا ۱۱۱۱ است که یک محصول عمومی محسوب می‌شود. از جمله مزایای این محصول می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • چسب تعمیر بادوام و چندمنظوره
  • قابل ماشین‌کاری با استفاده از ابزارهای معمولی
  • در دمای محیط قابل استفاده بوده و خشک می‌شود
  • کاهش خطرات بهداشتی و ایمنی زیرا بدون حلال است
  • بدون انقباض، انبساط یا اعوجاج
  • چسبندگی عالی به فلزات از جمله استیل، فولاد کربنی، آلومینیوم، برنج و مس
  • به بسیاری از مواد طبیعی و مصنوعی دیگر از جمله شیشه و چوب می‌چسبد
  • مقاومت در برابر خوردگی بسیار بالا
  • مقاومت عالی در برابر طیف وسیعی از مواد شیمیایی
  • عایق الکتریکی عالی

اما کاربرد این نوع چسب بلزونا چیست؟ این چسب می‌تواند برای اهداف مختلفی مورد استفاده قرار گیرد که عبارتند از:

  • تعمیر ترک‌ها و سوراخ‌های روی بدنه موتور و پمپ، لوله‌ها، مخازن و سایر تجهیزات
  • لایه‌برداری مجدد سطوح فلزی حفره‌دار
  • تعمیر شفت‌ها و تلمبه‌های هیدرولیک آسیب‌دیده
  • تعمیر فلنج در محل
  • چسب ساختاری با استحکام بالا برای اتصال فلز
  • اصلاح محفظه‌های بلبرینگ

نکات مهم هنگام استفاده از چسب بلزونا

همانطور که گفته شد، چسب بلزونا یکی از بهترین چسب‌های اپوکسی موجود در بازار به شمار می‌رود، اما برای اینکه بیشترین استفاده را از این چسب ببرید باید یک سری نکات را رعایت کنید. در ادامه این نکات را بازگو خواهیم کرد:

  • چسب بلزونا باید در دمای بالای ۵ درجه سانتی‌گراد و کمتر از ۹۰ درصد رطوبت استفاده شود؛ در غیر این صورت استفاده از آن فایده‌ای به دنبال نخواهد داشت.
  • سطح فلزی که قرار است چسب روی آن استفاده شود نباید مرطوب و نمناک باشد. علاوه بر این، نباید از این چسب در شرایط آب و هوایی نامطلوب مانند برف، باران و مه استفاده شود.

 

چسب بلزونا

 

سخن پایانی

در این مقاله بررسی کردیم که چسب بلزونا چیست، چه کاربردهایی دارد و چرا بهترین چسب اپوکسی برای استفاده در تمامی مکان‌های جغرافیایی اعم از مکان‌های مرطوب به شمار می‌رود. چسب بلزونا در انگلستان (یکی از مرطوب‌ترین مناطق جغرافیایی) طراحی و ساخته شده است، بنابراین می‌تواند پاسخگوی تمامی نیازهای تعمیر و نگهداری در چنین مناطقی باشد.

این چسب در برابر خوردگی و اسیدهای مختلف از خود مقاومت بسیار بالایی نشان می‌دهد و برای انواع فلز از جمله آهن، فولاد، چدن و غیره قابل استفاده است. چسب بلزونا در انواع مختلفی ساخته و به بازار عرضه می‌شود که هرکدام از آن‌ها کدگذاری شده‌اند و می‌توان با بررسی چارت مقاومت شیمیایی محصول مورد نظر، با اطمینان بیشتری نسبت به خرید آن اقدام کرد. هم‌اکنون می‌توانید برای خرید چسب بلزونا با کارشناسان فروش رایمند تجارت تماس حاصل فرمایید.

تمامی حقوق این سایت برای شرکت رایمند تجارت محفوظ می باشد