نحوه صحیح درزگیری بتن اکسپوز


نحوه صحیح درزگیری بتن اکسپوز

درزگیری نمای بتن اکسپوز با استفاده از ماستیک یا همان چسب پلی اورتان

 

با توجه افزایش قیمت متریال های مورد استفاده در نمای مدرن ساختمانی نظیر شیشه دوجداره، شیشه لمینت، کامپوزیت، آلومینیوم، ترمو وود و همچنین در مقابل به دلیل وفور و فراوانی مصالح ساختمانی سنگی و سیمانی در ایران، نمای بتن اکسپوز روز به روز از اهمیت و محبوبیت بیشتری نزد معماران و طراحان معماری و طراحان نمای خارجی و نمای داخلی ساختمان برخوردار می شود. از این رو مجریان نمای مدرن نیز روزانه با سیستم های جدید و بروز آشنا می شوند تا بتوانند نظرات معماران و طراحان را به درستی و صحیح به اجرا در بیاورند. اگر بخواهیم در رابطه با بتن اکسپوز به مزیت های این متریال نوین ساختمانی اشاره کنیم، موارد بسیار زیادی هستند ولی به اختصار به تعدادی از آنها در این مقاله اشاره می کنیم.

 

درزگیر نمای بتن اکسپوز

 

 

  1. صرفه اقتصادی

  2. دوستدار محیط زیست

  3. اجرا آسان و سریع

  4. فراوانی و دسترسی آسان به این متریال نوین ساختمانی

  5. دوام بالای بتن اکسپوز

  6. هزینه های بسیار کم نگهداری و تعمیرات

  7. ظاهر بسیار زیبا

  8. سبک سازی ساختمان

ماستیک پلی اورتان طوسی سوسیسی

 

در رابطه با نحوه محاسبه، اجرا و سایر موارد مرتبط با نمای بتن اکسپوز بحث بسیار است و در مقالات بعدی بیشتر به آن اشاره می شود. همانگونه که قبلا عنوان شد، در این مقاله صرفا به چگونگی اجرا درزبندی و آب بندی نما بتن اکسپوز اشاره می گردد. 

 

نحوه اجرای صحیح درزبندی و آببندی نمای بتن اکسپوز با استفاده از ماستیک و چسب پلی اورتان به گونه زیر است: 

برای اینکه درزگیری و درزبندی اصولی از نظر زیبایی و دوام را تواما داشته باشیم، لازم است به نکات بسیار حساس و تاثیر گذار مربوط به آن توجه کنیم. در ادامه به صورت تصویری نحوه درزگیری درز بین دیوار بتن اکسپوز را مشاهده می کنید. 

 

  1. آماده سازی سطح: آماده سازی سطح زیر کار یا سطحی که قرار است بر روی آن ماستیک پلی یورتان اعمال شود، بسیار مهم است زیرا در مقاومت و ماندگاری چسب پلی یورتان تاثیر بسزایی دارد. برای این منظور بایستی با استفاده از یک برس سیمی یا فرچه، سطح را تمیز کرده بطوریکه هیچگونه گرد و غبار و خورده شن بر روی سطح باقی نماند.

  2. قرار دادن فوم لوله ای یا همان بکر راد (Backer rod): برای اینکه در مصرف چسب ماستیک صرفه جویی شود و همچنین اجرای درزگیری کاملا اصولی که به چسب آسیبی در گیرایش و قدرت چسبندگی و خشک شدنش نرساند، از فوم های لوله ای پلی اورتانی مخصوص که به آنها بکر راد یا Backer rod گفته می شود، استفاده می کنیم. برای قرار دادن فوم لوله ای یا همان بکر راد بایستی دقت گردد تا قطر فوم پلی اورتان حدود 20 الی 30 درصد بیشتر از قطر درز باشد تا فوم با فشار نسبی وارد درز شود تا بتواند کاملا محل درز را پر کند.

  3. استفاده از نوارچسب کاغذی یا Masking tape: چنانچه سطح نهایی کار از نظر زیبایی اهمیت داشت، بایستی از نوار چسب های کاغذی در اطراف محل درز بتن اکسپوز استفاده کرد. فقط باید دقت کرد تا چسب به درستی و کامل بر روی سطح بچسبد.

  4. درزگیری بتن با استفاده از چسب پلی یورتان: در مرحله بعد با استفاده از چسب یا همان ماستیک پلی یورتانی محل درز را کاملا پر کرده و با استفاده از ابزار مخصوص یا حتی معمولی (پشت کارت و انگشت دست) سطح را هموار می کنیم و چسب اضافی را پاک می کنیم.

  5. جدا کردن نوار چسب و تمیزکاری: در آخرین مرحله از اجرای درزبندی نمای خشک بتن اکسپوز، نوار چسب کاغذی را به آرامی جدا می کنیم و سطح روی چسب را با استفاده از محلول مرزوفینیش Merzofinish که باعث می شود چسب به دست نچسبد، آغشته می کنیم تا سطح نهایی کاملا صاف و بدون حفره باشد. پیشنهاد میکنیم برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله درزگیری اصولی اطراف درب و پنجره های دوجداره از داخل را مطالعه کنید.

 

درزگیری بتن اکسپوز نما

 

 

 

 

تمامی حقوق این سایت برای شرکت رایمند تجارت محفوظ می باشد